A sziklás hegyoldalba vágott, drótkötelekkel biztosított vad ösvény

Kelet-Stájerország egyik természeti csodája, az Almenland Naturpark déli szélén található Weizklamm mélyen bevágódott, szűk sziklaszorosa. A közeli Rába-szurdokhoz hasonlóan itt is egy folyóvíz, a Weizbach vájta ki a mészkősziklákat az idők során, ez az áttörés viszonylag rövid, 2-3 km hosszú, viszont iszonyatosan szűk és mély, a napfény szinte sosem ér le a kanyon aljára. A Weiz városától pár kilométerre északra fekvő kanyon mélyén fontos, nagy forgalmú országút vezet, a szurdokot alulról csak a kocsiban ülve tudjuk megcsodálni, gyalogút vagy járda nincsen. Szerencsére a járhatatlan szurdok feletti hegyoldalba vágott ösvényt a kirándulók örömére rendbe és járhatóvá tették, a Jägersteig (Vadász-ösvény) a környék egyik legizgalmasabb útvonala lett, főleg az 1990-ben átadott szédületes függőhíd vonzza a kirándulókat. A rövid útvonal végigjárása nem könnyű, csak biztos lépésű, nem szédülős, gyakorlott túrázók fogják élvezni, a kitettebb részeken azért mindenhol találunk drótkötéllel biztosított szakaszokat. A sűrű növényzet miatt a kilátás egy-két helyet leszámítva elég korlátozott, bőven kárpótol viszont az ösvény látványos vonalvezetése, a függőhíd, az átjáróbarlang, a sziklakilátó.

A túra hossza: 4,0 km, oda-vissza

Szintkülönbség: 320 m fel, ugyanennyi le

Parkoló a Jägersteig északi végében, a B64-es főút mentén, kb. 800 méterre délre a St. Kathreinba vezető út elágazásától, Weiz városától pár km-re északra.

Rövid, de nehéz gyalogtúra jól jelzett, helyenként drótkötéllel biztosított keskeny ösvényen, magasan a szurdok felett. Biztos lépés, szédülésmentesség ajánlott, havas, jeges, esős időben veszélyes lehet, ilyenkor inkább más programot válasszunk! Néhány helyen mindkét kezünket is használnunk kell, megfelelő túracipő vagy bakancs elengedhetetlen! A Jägersteig déli kijáratánál, a Gössental-ba vezető út leágazásánál is van egy parkoló, ott is megállhatunk. A visszafelé vezető utat kénytelenek vagyunk ugyanazon az úton megtenni, az országúton ne gyalogoljunk vissza, a szűk, kanyargós, nehezen belátható út életveszélyes gyalogosok számára! Több helyen még padka sincs, a teherautók, buszok egymástól pár cm-re mennek el!

A Jägersteig északi bejáratának végén lévő parkolóból indulunk, az országút túloldalán egy „Belépés saját felelősségre” tábla mellől indul az ösvény, műanyaggal borított drótköteleken kapaszkodunk fel egy ferde sziklafalon, az erdőben jobbra fordul utunk. Folyamatosan emelkedik keskeny ösvényünk párhuzamosan az országúttal, újabb sziklafal tövében megyünk ezúttal a sziklához erősített kötelekbe kapaszkodva. A 20. számú, piros-fehér-pirossal jelzett csapás a lehulló kövektől védő drótháló mellett emelkedik tovább. A sziklás, vegyeserdővel borított meredek hegyoldalban harántoló utunk egy nagyobb sziklafal után bukkan ki egy ároknál, melyet függőhíd ível át. A meglehetősen ingatag, zörgős hidat 1990-ben adták át, teherbírása 180 kg, vagyis két ember, igazi bátorságpróba végigmenni rajta, akinek ez már túl sok lenne, egy ösvényen balról, felülről ki tudja kerülni a hidat.

Pár perc múlva, a továbbra is emelkedő úton kiérünk a nagy kőrakással jelzett Rablgrat gerincének alsó végére, utunk legmagasabb pontjára (kb. 700 m), a sziklák tetejéről a növényzet miatt kissé korlátozott a kilátás a szurdokra. Innen indul egy ösvény felfelé a hasadékokban, üregekben rendkívül gazdag környék legnagyobb barlangjához, a Rablloch-hoz. Menjünk tovább a 20. számú, jelzett úton, mellőzünk néhány, a mészkősziklafalban lévő üreget, vékony ösvényünk nagyjában szintet tartva egyensúlyoz a meredek hegyoldalban, néhol lelátunk egészen a szurdok alján kígyózó országútra is. Rövidesen egy három nyílású átjáróbarlanghoz (Wagenhütten-Torbogen) érünk, lehajolva vagy törpejárásban tudunk átmenni a sziklaív alatt. Tábla emlékeztet, hogy a Weizklammstrasse országút megépültéig ez az ösvény, a Kathreiner Weg egy gyakran használt útvonal volt Weiz és St. Kathrein között.

Kiterjedt törmelékmezőn vágunk át, majd le-föl hullámzik utunk, egy helyen meglehetősen viharvert lépcsőfokokon küzdjük le a szintet. Rövidesen elérünk egy kilátópontot, egy gerincél kopár, sziklás kúpját, mely közvetlenül a szoros felett emelkedik. Szépen rálátunk a szűk Weizklamm szurdokára, a függőleges sziklafalakra, mészkősziklatornyokra és a környező erdős hegyekre. A lábunk alatt kanyarog a forgalmas műút szédítő mélységben. Egy drótköteles szakasz következik egy irdatlan sziklafal tövében, és hamarosan elérjük utunk talán legszebb kilátóhelyét, a Herdplatte sziklatömbjét, mely magasan a kanyon fölé nyúlva kínál lélegzetelállító kilátást a sziklaszorosra. Óvatosan mozogjunk a sziklákon, semmilyen korlát nem védi! A kilátóhelytől folytatva túránkat még elmegyünk pár hasadék mellett, majd egy hosszú, a műutat a kőomlástól védő dróthálókerítés mellett sétálunk lefelé. Innen már nincs messze a Jägersteig déli vége, de talán nem is érdemes teljesen leereszkedni az országútig, úgyis ugyanazon az úton kell visszamennünk a kiindulási pontunkra. Az ösvény déli végével szembeni hegyoldalt a Marko kőbánya hangos fejtése csúfítja.