Lélegzetelállító meredélyek, festői hegyi tanyák, parádés kilátás

A kelet-stájerországi hegyvidék egyik legjellegzetesebb hegye, az Almenland Naturpark nyugati szélén, a Medve-szurdokot délről határoló Rote Wand (1505 m). Már a Mura völgyéből, az autópályáról is látni lehet a hosszan elnyúló hegyvonulat déli, többszáz méter magas vöröses színű sziklafalait. Körtúránkon először a sziklamászók által is kedvelt falak alatt emelkedünk fel a hegy keleti nyergében fekvő festői Tyrnauer Alm hegyi tanyájához, majd kilátásban gazdag ösvényen kapaszkodunk fel a hegy szelíd oldalán az irdatlan sziklafalak peremén álló csúcskereszthez. A sziklás hegyen nagy létszámú kőszáli kecske kolónia él, ha szerencsénk van meg is pillanthatunk néhányat ezekből a gyönyörű, az embertől nem különösebben tartó nagyszarvú állatokból.

Szintkülönbség: 750 méter

Rote Wand parkoló, autóval megközelíthető Graz felől, az S35 autópályáról Frohnleiten kihajtónál jövünk le, majd a 64-es úton Passail felé indulunk, Schrems-nél balra tartunk Tyrnau felé. A kis falun áthajtva, a település szélén balra fordulunk a Tyrnauer Alm felé. A keskeny aszfaltút feljebb murvásra vált, mintegy 2,5 km után az út baloldalán találjuk a kitáblázott parkolót. Az Almenland vidékéről is elérhető, Fladnitzból vezet a jó minőségű aszfaltút Nechnitz-en keresztül Tyrnau felé.

Variáció:

Autóval a fizetős úton fel lehet menni egészen a Tyrnauer Alm előtt lévő parkolóhoz is. Az útdíjat (3,00 €) a hüttében kell kifizetni, adnak egy cetlit, amit a szélvédő mögé kell rakni. Az útvonal így valamivel rövidebb, kb. 8 km összesen, azonban mivel nem a legalacsonyabb pontról indulunk, a túra második része folyamatosan emelkedő ösvényen vezet.

Közepes nehézségű gyalogtúra jól jelzett, kitáblázott turistautakon, ösvényeken, erdészeti utakon. A Rote Wand csúcsa közelében sziklás, köves, gyökeres terep, néhol korláttal védett fapallók segítenek a tovább jutásban. A sziklafalak tetején óvatosan mozogjunk, korlát nem védi a szakadékokat.

A szabadon használható Rote Wand parkolóból (880 m) indulunk északnyugati irányban a murvás, erdészeti úton. Folyamatosan emelkedő utunkon kb. negyedóra múlva keresztezzük az Almbachergraben árkának felső részét, majd még 15 perc sétával, táblával jelzett kereszteződéshez (kb. 1010 m) érünk, ahol élesen jobbra fordulunk a 748-as turistaútra, a „Unter der Roten Wand zur Tyrnauer Alm” irányába. A kényelmes, enyhén emelkedő útról, pár perc múlva egy irtástól gyönyörű kilátást élvezhetünk a Rote Wand valóban vöröses színű, impozáns sziklafalaira, és hamarosan egy táblás elágazáshoz érünk, ahol kissé jobbra tartunk a 748-as úton, de pár lépésre egy újabb sárga színű jelzőtáblánál balra térünk le az útról egy gyökerekkel szabdalt szép ösvényre. Fenyvesen keresztül visz emelkedő utunk, keresztezünk egy szállítóutat, a következő táblás elágazásnál kissé jobbra megyünk tovább, követve a szokásos piros-fehér-piros felfestéseket.

Az erdős hegyoldalban harántoló, enyhén, de folyamatosan emelkedő ösvényünk feljebb keresztez egy szállítóutat, majd közvetlenül az autóval járható, fizetős út felett fut tovább. Rövidesen kiérünk az erdőből az Almsattel nyergénél, pár lépés a festői fekvésű Tyrnauer Alm (1310 m) a murvás úton. A hegyi tanya egyszerű vendéglőjében regionális alapanyagokból készült hidegtálakat, hús- és tejtermékeket kérhetünk. A hütte május elejétől október végéig minden nap várja vendégeit. A kilátás elsősorban a Hochlantsch szelíd, déli oldalára nyílik. A pihenő után térjünk vissza az út melletti parkoló feletti táblás útelágazáshoz, ahol a 748-as és a 747-es út elválik. A jobb oldali ágon, a 747. sz. úton megyünk tovább, a Rote Wand irányába. Előttünk magaslik egy füves kúp, a jelzett turistaút balról, az erdőben kerüli meg a dombot, de érdemes a jól követhető csapáson felmászni a Poschwiesenkogel (1450 m) tetejére, ahonnan elképesztően szép panoráma tárul szemünk elé. Mellettünk, északra a Hochlantsch emelkedik, tőle balra gyönyörűen rálátni tiszta időben a stájer hegyek birodalmára, a mélyben a Medve-szurdok sziklafalai is kivehetők. Előttünk a Rote Wand jellegzetes, félbevágott hegye, melynek egyik oldala a függőlegesen leszakadó sziklafal, a másik pedig szelíd, erdővel borított. Messze délen, a Grazhoz közeli Schöckl koporsó formájú hegye látható.

Leereszkedünk a tetőről a már jól látható festői fekvésű nyeregbe (1400 m), találkozunk a balról becsatlakozó 747-es úttal, átvágunk a nyereg füves tisztásán, majd beérve az erdőbe megkezdjük kapaszkodásunkat a Rote Wand csúcsa felé. Korláttal biztosított fapallósoron emelkedünk, majd gyökerekkel szabdalt, köves terepen érünk fel a csúcskereszthez, a Rote Wand legmagasabb pontjára (1505 m). A panoráma egészen káprázatos, visszafelé pillantva jól látszik a Tyrnauer Alm környéke, azon túl az Almenland hegyei hullámzanak, a sziklafalak tetejéről lepillantva a mélyben Tyrnau látszik, felette Nechnitz legelői, a messzeségben a Schöckl rajzolódik ki. Folytassuk tovább túránkat a piros-fehér-pirossal jelzett ösvényen, az erdőből leérünk egy tisztásra, ahonnan fantasztikus kilátás nyílik a Hochschwab és az Eisenerzi-Alpok láncaira. Kicsit lejjebb egy ösvény ágazik le a jelzett útról balra, érdemes ezen kimenni a sziklafalak peremére, és ott ereszkedni tovább, a kilátás a Rote Wand függőleges falaira lélegzetelállító, a mélyben a Mura völgye tűnik fel. Lejjebb elérjük a jelzett turistautat, mely jobbra kanyarodva távolodik a sziklafalaktól, erdőben szerpentinezve érünk le a Bucheben (1081 m) tisztására, a Rote Wand és a Röthelstein közti nyeregbe.

Balra fordulunk és a széles, erdészeti úton könnyű lejtővel érünk egy táblás elágazáshoz, ahol elérjük a 748-as utat, a 747-es itt jobbra tér le Mixnitz felé, mi a 748-ason megyünk tovább, majd pár lépés után egy újabb táblás elágazásnál jobbra fordulunk a parkoló felé és a már ismert útvonalon 20 perc alatt érünk vissza kiindulási pontunkra, a Rote Wand parkolóhoz.