Hibrid Audival  a kelet-stájer hegytetőkön

Ausztria zöld szívének, Stájerországnak Magyarországhoz legközelebb eső keleti része tájképileg rendkívül változatos képet mutat, a szelíd, gyümölcsösökkel borított dombvidéktől, a mély, vadregényes szurdokokon át a páratlan panorámát kínáló, magashegységi jellegű hegyvonulatokig, és az Európában is egyedülálló, kiterjedt alpesi legelőkig terjed a régió turisztikai vonzereje. A gyönyörűen rendben tartott, tiszta, virágos falvak, a környék kiemelkedően magas színvonalú gasztronómiája, az egyszerű, házias, kiadó szobáktól a minden igényt kielégítő négycsillagos szállodákig, minden az ide látogató kényelmét szolgálja. Kedvenc régiónkat ezúttal, a Porsche Hungária Kft. jóvoltából, egy hibrid hajtású Audi Q3 hobbiterepjáróval barangoltuk be, a sok látnivaló közül most Kelet-Stájerország hegyesebb, északi felére koncentráltunk, a Wechsel  tetejétől a Fischbachi-Alpok vonulatán keresztül a páratlan szépségű Almenland Naturparkig kalandoztunk autóval és gyalogszerrel.

Kelet-Stájerország hegyeinek felfedezése

A régiót északról a Fischbachi-Alpok szelíd, erdővel borított vonulata határolja, melynek legmagasabb, 1500 méter fölé magasodó csúcsai már az erdőhatár fölé nyúlnak, páratlan panorámát nyújtva a kirándulóknak. A két legmeghatározóbb csúcsra, a Stuhleckre és a Pretulra, fizetős magánutakon akár autóval is felmehetünk. Kissé elkülönülve, északkeletre fekszik az Alpok legkeletibb tagja, a Wechsel hegysége, melynek legmagasabb pontja, a Hochwechsel, mely már Alsó-Ausztria határán húzódik. Menedékházzal koronázott teteje népszerű túracélpont, a stájer oldalról itt is felkocsikázhatunk egy jó minőségű murvás úton.

A kelet-stájer élményrégió szíve kétségtelenül az Almenland Naturpark tájképileg védett területe, mely Európa legnagyobb kiterjedésű, egybefüggő, nem magashegységhez kötődő, alpesi legelőinek, tanyáinak együttesét takarja. A Kelet-Stájerország nyugati felét elfoglaló terület központja, az 1100 – 1500 méter közötti magasságban hullámzó, üdezöld, havasi legelők, fenyőligetek, kilátóhegyek sora, melyek szinte végnélküli kirándulási lehetőségekkel csábítanak. Itt találjuk többek közt a régió legnépszerűbb turista úticélját, a látványos Medve-szurdokot, melyet a sajnálatos baleset után 2022 májusában nyitnak meg újra. A szelídebb séták kedvelői a tóval ékesített Teichalm vagy a magasabban fekvő Sommeralm lankáin tehetnek remek kirándulásokat, míg a terület legmagasabb csúcsa, a Hochlantsch vagy a Medve-szurdok felett emelkedő Rote Wand a sziklás, alpesi jellegű túrák otthona.

Mielőtt átvettem volna a stájer útra adott kocsit, nem sokat tudtam róla, azonkívül, hogy egy Audi Q3 lesz, a telephelyen tudtam meg, hogy ez egy plug-in hibrid modell, azaz egy, akár otthon, hálózatról is tölthető, de alapvetően üzemanyaggal működő, a legmodernebb technológiákkal megpakolt jármű. Első pillantásra, természetesen turbókék színe fogott meg, mely erősen hajaz a BKV buszok klasszikus színére, de mindjárt el is képzeltem ezt az elsőre elég bizarr színt az osztrák „itt még a fű is zöldebb”, és a remélhetőleg makulátlan kék ég háttér kombóval, és megnyugodtam, lesz itt bőven jó fényképtéma.

A hivatalosan Audi Q3 Sportback 45 TFSIe névre hallgató szabadidőautó részletes műszaki jellemzőibe, adataiba nem mennék bele, ami az úton nekem most a legfontosabb volt, az a hatótáv, a kényelem, a kezelhetőség, a vezetési élmény, a praktikum. Igaz, hogy a Q3 maximum hobbiterepjárónak nevezhető, de pont erre volt szükség, keskeny, hegyi, meredek, murvás utakon, kényelmesen, biztonságosan meghódítani Kelet-Stájerország legmagasabb hegycsúcsait

A Fischbachi-Alpok és a Wechsel

A Kelet-Stájerországot északról határoló tekintélyes, egybefüggő hegylánc autóval tökéletesen bebarangolható. Rendkívül jó minőségű, habár meglehetősen szeszélyesen kanyargó, legtöbbször makulátlan burkolatú aszfaltutak futnak a völgyekben, kötik össze őket a hegyekkel, alacsony hágókon keresztül. A hegyvonulat legmagasabb pontjaira, döngölt, murvás, kőzúzalékos magánutak vezetnek fel, melyek használatáért jelképes összeget kell fizetnünk.

Az 1,4 literes benzines, 150 lóerős motor papíron elég halványnak tűnhet egy ekkora kasztni dinamikus meghajtásához, de automata hibrid módban, amikor a villanymotor is besegít, megjön a nyomaték és az extra teljesítmény is, és rögtön elfelejti az ember a puszta számokat. Elinduláskor mindig ev-üzemmódban, azaz tisztán elektromosan indul el az autó, ha ebben hagyjuk, hamar a végére ér a töltés, a hivatalos 50 km-es hatótáv nálunk csak elméleti síkon létezett, alig 40 km-t bírt a fővárosi forgalomban, úgyhogy a hosszútávú utazásokra átkapcsoltunk az automata hibrid üzemmódba. Ezen belül még kétféle módozatot is lehet választani, a Battery Hold és a Charge funkciót, az előbbinél megőrződik a töltés, a másodiknál pedig visszatöltődik, annak használata nélkül. Az utóbbit próbáltuk, de ilyenkor ijesztően megugrott az üzemanyagfogyasztás. A lejtős stájer utakon viszont sima hibrid üzemmódban is szemmel láthatóan nő a töltés, egy-egy komolyabb lejtőnél akár 20 km-rel is nőtt az elektromos hatótáv, a fékezési energia látványosan tölti az aksit. A mellékelt Audi hálózati töltőkábellel viszont 8-9 óra kell, hogy nulláról teljesen feltöltsük, az izmosabb töltési lehetőségeket nem volt szerencsénk kipróbálni, mivel a hegyek közt azért nincs olyan jól kiépítve az infrastruktúra, mint a városokban. Fejlődik ez tény, pl. a Teichalmsee partján, a sílifteknél találtunk egy ingyenes töltőállomást, a négy helyből persze csak egy volt 22 kw-os gyorstöltő, ami mindig foglalt volt, de a sima hálózatra így is fel tudtuk csatlakoztatni a kocsit, és a gyalogtúra alatt jó 20 km-t sikerült beletölteni az Audiba.

A magyar határhoz legközelebb eső hegység, az Alsó-Ausztria és Stájerország határán húzódó Wechsel szubarktikus viszonyokra emlékeztető tája, zord, extrém időjárásnak kitett, végtelennek tűnő vonulatai igazi csemegét ígérnek a magyar lankákhoz szokott turistáknak. A gyalogos csúcstámadás legszebb útvonalának az alsó-ausztriai Mönichkirchenből induló túra ígérkezik, természetesen a stájer oldalról is felgyalogolhatunk, de autóval egészen a legmagasabb pontig, a Hochwechsel (1743 m) tetejéig hajthatunk fel. A Lapincs (Lafnitz) folyó völgyéből, a kettős falu, Waldbach-Mönichwald település mindkét tagjából indul egy-egy keskeny aszfaltút a hegyre, melyek feljebb, kb. 1400 méter magasságban találkoznak. Mindkét faluban jól ki van táblázva a Wechselre vezető út, Mönichwaldból az 1190 m magasan fekvő Mönichwalder Schwaig fogadónál, melyet ottjártunkkor zárva találtunk, kezdődik a fizetős útszakasz, a sorompót 5 euro befizetése után tudunk felnyittatni. Az automata elfogad papírpénzt is, de nem ad vissza. Probléma esetén hívjuk a kiírt telefonszámok valamelyikét, a távolból is tudják vezérelni a sorompót. Feljebb már murvás úton emelkedünk hangulatos fenyőligeteken, mezőkön keresztül, a helyi specialitásokat, uzsonnákat kínáló Kaltwiesenhütte (1372 m) (hétfő szünnap) után érjük el a másik faluból, Waldbachból jövő utat, majd egyenletes emelkedővel, lassan kiérve az erdőből, a hegy hosszú délnyugati gerincén át érünk fel a Hochwechsel tetejére (1743 m). A lapos, platószerű hegytetőn egy hütte és egy érdekes, nyolcszögletű, csúcsos kápolna áll, előtte kis, katonai temetővel. A kívülről meglehetősen ridegnek tűnő Wetterkogler Haus belül egészen otthonos, a két tartomány határa állítólag pontosan a konyha közepén húzódik. A meleg ételeket is kínáló hütte kedden és szerdán zárva tart!

A kilátás szép időben a tundraszerű, már szeptember elején rozsdásbarnába hajló réteken túlnyúlva egészen a Balatonig terjed. Észak felé a Semmering környéke, a Rax és a Schneeberg, azon túl pedig a Bécsi-medence nyújtózik. Nyugati irányban a legközelebbi szomszéd a Stuhleck kúpja, délre a stájer Joglland, keletre az alsó-ausztriai Bucklige Welt zöldellő lankái vehetők ki. Az Alpok legkeletibb nyúlványán vagyunk, a sajátos mikroklíma egészen egyedivé teszi a Wechselt, igazi skandináv feelinget varázsolva. Számtalan hosszútávú túraútvonal találkozik itt, többek közt a népszerű osztrák-magyar alpannonia és a Bécsi-Alpok legszebb helyeit összekötő Wiener Alpenbogen útvonal. A hegyről lefelé választhatjuk a másik útvonalat is, mely a Rabl-Kreuz Hütténél (1350 m) éri el a sorompót. A meleg konyhás, panorámateraszos fogadó szünnapja a péntek, amennyiben gyalogszerrel szeretnénk meghódítani a hegyet, innen érdemes indulni, még a fizetős szakasz előtt, a hütténél tudjuk hagyni a kocsit. Az idilli fekvésű Breitenbrunn falucskán keresztül kanyargunk le a Lafnitz völgyében fekvő Waldbachig

Az új Audi Q3 külső képét láthatjátok a fotókon, nem részletezem, nekem nagyon bejött, okosan egyesíti a limuzin, a terepjáró, a sportkupé tulajdonságait, ráadásul ebben a turbókék színben telitalálat. Minden oldalról igazán dögösen néz ki, beleülve pedig eláraszt minket az Auditól megszokott prémium érzés, a belső tér meglepően tágas, igazi családi autó, hátul is bőséges a tér. Tesztpéldányunk S line kivitellel rendelkezett, nem nagyon tudnék belekötni az elegáns, sportos részletekbe, az alul csapott, jó fogású sportkormány nagyon tetszett, a sportülések tartása kifogástalan még hajtűkanyarokban is, mondjuk a kiszállás néha elég körülményesre sikeredett, és ilyen felszereltségnél érdekes a csak manuálisan állítható ülés. A rakodótér némileg szűkebb a megszokottnál, köszönhetően a hátul lévő akkumulátornak, de ezt a kompromisszumot le kell nyelnünk  a hibrid hajtás kedvéért.

Következő célpontunk a Fischbachi-Alpok, egyben egész Kelet-Stájerország legmagasabb hegycsúcsa, a síelők körében igen népszerű Stuhleck. A fizetős út (Mautstrasse) a Semmeringet a stájer Birkfelddel összekötő főút hágójától, a Pfaffensatteltől (1372 m) indul a hegytető felé. Kelet-Stájerországból, a Feistritz völgyéből, Rettenegg felől közelíthetjük meg a hágót legegyszerűbben. A murvás, keskeny magánút használati díját, fent a hüttében kell kifizetni (5 €), több tábla is figyelmeztet, hogy felérve, első dolgunk legyen a fizetés a menedékházban. A közepesen meredek, könnyen járható úton végig tábla figyelmeztet a megállás tilalmára. A nyáron zöld, ősszel rozsdabarna hegylánc legmagasabb pontját (1782 m) a csúcskereszt mellett, az Alois Günther Haus menedékház hombárszerű faépülete koronázza. Kocsival egészen a ház melletti parkolóig felhajthatunk. Télen jóval forgalmasabb a hegy, Spittal am Semmeringből számos sílift viszi fel a hegy északi oldalán kialakított lesiklópályákra a síelőket. Nyáron, szép, tiszta időben elsősorban a kilátás csábítja fel a turistákat, a lapos, füves fennsíkról zavartalan körpanoráma tárul fel, a stájer mészkőhegyek, a Hochschwab láncától, a Veitsch- és a Schneealpén át a Raxig és a Schneebergig. Jól látszik a szomszédos Wechsel és azon túl egészen Magyarországig ellátni tiszta időben, dél felé szinte egész Kelet-Stájerország a lábunk alatt van. A nyugati szomszédhegy, következő úticélunk, a Pretul is jól beazonosítható számtalan szélturbinájáról.

Tesztautónk  vezetési élménye nem kifejezetten sportos, de a villanymotornak köszönhetően igen lendületes tud lenni, imádtam a kocsival előzni, gázadásra a boost funkcióval együttesen dolgozik a két motor, és villámgyorsan letudtam a feladatot minden esetben. A meredek, kanyargós hegyi utakon a hatsebességes automata váltó tökéletesen tette a dolgát, észrevétlenül kapcsolt vissza, ahol kell, a lejtős szakaszokon hibátlanul működött a motorfék, ráadásul élveztem, ahogy a hibrid funkcióban folyamatosan, szemmel láthatóan nő az elektromos hatótáv, töltődik az akkumulátor. A terepjáró jelleg, a magasított karosszéria jól jött a murvás, kőzúzalékos, egyenetlen talajú, hegyi utakon, a hibrid meghajtásnak, az automata váltónak köszönhetően, élvezetesen sikerült felkapaszkodni a hegyek tetejére, és a lejtő sem okozott gondot. Minden terepen otthon van a hibrid Q3, legyen az autópálya, városi forgalom, országút vagy mérsékelt nehézségű, burkolatlan szerpentin.

A Stuhleckről egy kényelmes, de meglehetősen szeles gerincút vezet át a Pretulra, mely azonban autóval még kényelmesebben megközelíthető. Visszaereszkedünk a Pfaffensattel hágóig, majd lemegyünk Retteneggig, ahol, a faluközpontból, a templom után jobbra indul a Pretulra vezető út (Schafriegelweg). Keskeny aszfaltúton, festői legelőkön, ligeteken, tanyák mellett tekergünk egyre magasabbra, majd egy hegyi tanyánál (kb. 1170 m) kezdődik a fizetős útszakasz. A sorompót általában a helyiek nyitják ki, a 4 euró úthasználati díj kicsengetése után. Nekünk egy 10 éves körüli kislány nyitotta ki, itt szerencsére tudnak visszaadni, nem kell pont annyi érmét kiszámolni. Az aszfaltburkolat rövidesen kőzúzalékos, döngölt útra vált és rövid kanyargás után fel is érünk az út végéhez, mely a hegycsúcs alatti Rosegger-menedékház (1588 m) mellett van. 1900 nyara óta áll ezen a helyen turistaház, az eredeti épület 1989-ben porig égett, a jelenleg is látható 1990-ben épült. A május közepétől november elejéig, szünnap nélkül nyitva tartó hütte remek konyhával és szálláslehetőséggel várja a vendégeket. Az épület mögött induló ösvényen pár perc alatt felsétálhatunk a Pretulalpe füves, hullámos tetejére. A hatalmas szélturbinák árnyékában meghúzódó kis kőkilátó (Peter Bergner Warte) (1653 m) felső szintjéről csodás körkilátás tárul szemünk elé, bár nehezen tudjuk figyelmünket elvonatkoztatni a szélerőműpark számtalan, méltóságteljesen forgó kerekétől. Amennyiben visszafelé, a sorompó utáni tanya alatti kereszteződésnél jobbra fordulunk, közvetlenül a Feistritz völgyében fekvő Ratten faluba ereszkedünk. Remek program, az innen induló Feistritz-völgyi kerékpárúton legurulni Birkfeldig, onnan pedig átpöfögni a muzeális kisvonattal Angerig vagy egészen Weiz városáig.

A Naturpark Almenland felfedezése

A kelet-stájerországi Almenland Naturpark kiterjedt, idilli, alpesi legelőivel, lágyan hullámzó, fűvel borított, nagyszerű kilátással kecsegtető hegyvonulataival, autentikus hüttéivel elsőrangú kirándulóhely, mind a komolyabb, mind a könnyedebb túrát választó turistáknak. Kitűnő minőségű műutak szelik keresztül-kasul, összes kirándulóhelye, fogadója könnyen megközelíthető a két szélén található Sommeralm és a Teichalm között. Számtalan, kitűnően jelzett túraútvonal közül választhatunk, az egyik legkedveltebb, az autóval könnyen megközelíthető Holzmeister fogadótól induló, ún. Siebenkögel körtúra, mely a környék összes szépségét felvonultatja. A Sommeralm tágas legelőin mászunk fel a pazar kilátást nyújtó Plankogel csúcsára, majd a barátságos Stoaköglhütte után festői tájon gyalogolunk vissza. A békésen legelésző tehenek a Sommeralm üdén zöldellő legelőin, a Stoaköglhütte ősi, autentikus vendéglője, a büszke fenyvesek, a csodás panoráma sokáig megmaradó emlékei e kirándulásnak.

Az autóban ülve, azt vezetve körülölel minket a felső kategóriás csend, melyet szerencsére első osztályú minőségű hifivel tudunk szétoszlatni, a 10 hangszóróból kiömlő zene, még streamingelt forrásból is lehengerlően dinamikusan, kristálytisztán szól, az egyedüli szívfájdalmam a hagyományos USB csatlakozó hiánya volt, csak C típusú aljzattal volt felszerelve a tesztautó. A gyönyörű, kontrasztos virtuális műszerfal és a középső méretes, multimédiás kijelző információtengerében elsőre nehéz kiigazodni, de a lényeges funkciókra hamar ráérez az ember. Az érintőképernyős konzol alatt csak a klíma kezelője és az elég szerencsétlen helyen lévő hangerőszabályozó gomb analóg. A menürendszer átlátható, már-már zavarba ejtően bőséges a választék. A legfontosabb dolgokat a multifunkciós kormánykerékről is lehet állítgatni. Tonnányi vezetéssegítő asszisztens terelgeti a sofőrt a helyes irányokba, a parkolást segítő rendszerek, köztük a precíz tolatókamera nagyon hasznosnak bizonyult. A LED fényszórók bámulatosan bevilágítják az országutat, ráadásul a távolsági fényszóró asszisztensnek hála, automatikusan le-, ill. felkapcsolnak a hosszú fények, a forgalomtól függően.

Az Almenland legnépszerűbb pontja, a nyugati végében fekvő Teichalmsee duzzasztott tava, a fogadókkal, hüttékkel gazdagon ellátott terület, a tó körüli sétaútjával, csónakázási lehetőségeivel, és a tó melletti lápos területen kiépített fapallókon húzódó tanösvényével igazi családbarát kirándulástipp. Egy másik, melegen ajánlott körtúrán, a nagy kiterjedésű Almenland szívét fedezzük fel a Teichalmsee feletti legelők felső szélén le-föl hullámozva, kitűnő kilátást élvezve a bukolikus tájra, legelésző tehenek, szőke lovak társaságában, végül a völgybe ereszkedve térünk vissza. Az egyik legnépszerűbb, családi kirándulásnak is remek körtúra pedig az Almenland keleti felének legmagasabb csúcsára, a fantasztikus kilátást nyújtó Plankogel (1531 m) tetejére visz.

A tó partjáról indul talán a két legizgalmasabb túra, a park legmagasabb hegycsúcsára, a Hochlantsch (1720 m) gigászi sziklafalakkal, északnak letörő tetejére közepesen nehéz túrával, néhol meredek, de könnyen, biztonságosan járható ösvényeken mászhatunk fel. A kilátás párját ritkító, a csúcskereszthez rövid, veszélytelen sziklamászással jutunk fel. A túloldalon leereszkedve a csodás panorámaterasszal bíró Steirischer Jokl vendéglőnél pihenhetünk meg, a Schüsserlbunn zarándokkápolnáját innen 198 lépcsőfokon érjük el.

A másik ajánlott túra, a Hochlantsch déli oldalával szemben, a Medve-szurdokot délről határoló Rote Wand (1505 m) csúcsára visz. Autóval egész magasra fel tudunk jönni, a Tyrnauer Alm hegyi tanyához (1300m), a fizetős, murvával fedett magánút Tyrnau falu közelében indul meg a hegynek. A Naturpark területéről Fladnitzból a legegyszerűbb eljutni, Nechnitzen keresztül, az útdíjat (4,00 €) a Tyrnauer Alm vendéglőjében kell kifizetni. A rövid, látványos körtúra fantasztikus kilátópontokat érint, a Rote Wand vöröses színű, irdatlan, függőleges sziklafalának tetején állva szívhatjuk magunkba a kelet-stájer hegyvidék lenyűgöző csodáit.

A több mint 1000 km alatt, úgy, hogy sokszor teljesen le volt merülve a villanymotor aksija, 6,5 literes átlagfogyasztást mértünk, ami teljesen korrektnek tűnik egy ekkora kocsinál, a legalább 700 km-es hatótáv garantált.

Összegzésképp, az Audi Q3 Sportback plug-in hibrid verziója jól sikerült kocsi, sikeresen összesíti  a terepjáró, a családi autó és a sportos kupé legfőbb jellemzőit, mindezt a márkától elvárt felsőkategóriás minőségben, a hibrid meghajtás legújabb technológiáival ötvözve.

X - a cikk elkészültéhez a Porsche Hungária Kft. nagyban hozzájárult!