A Graz környéki hegyvidék legmagasabb hegyére, a Teichalmsee tavától

A Graz városától északra húzódó hegyvidék legmagasabb pontja, a Hochlantsch (1720 m) népszerű túracélpont, legkönnyebben az Almenland szépséges hegyi tavától, a Teichalmsee-től mászható meg. A híres Medve-szurdokot északról határoló hegy déli oldala szelíd, erdővel borított, míg északi oldala irdatlan nagy, függőleges sziklafalakkal szakad le a mélybe. A Teichalmsee partjáról indulva a Hochlantsch keleti gerincén kapaszkodunk fel meredek ösvényen a pazar kilátást nyújtó, sziklás csúcson álló kereszthez, majd leszerpentinezünk a meredély szélén egyensúlyozó, autentikus Steirischer Jokl hüttéhez. A menedékház alatt közel 200 lépcsőfokon megyünk le a hatalmas sziklafal tövében épült Schüsserlbrunn hegyi zarándokkápolnához. Visszafelé még kipihenjük az ereszkedés fáradalmait a Medve-szurdok feletti zum Guten Hirten vendéglőben, majd kényelmesen sétálunk vissza a Mixnitz-patak völgyében a tóhoz.

Szintkülönbség: 700 méter

Teichalmsee, ingyenes parkoló a tó partján, a Teichwirt szálloda közelében. Ha nem találunk helyet a tóparti parkolókban, megnézhetjük az Alm Erlebnispark (Élménypark) parkolóját is, az odavezető út mellett.

Közepes nehézségű gyalogtúra kitűnően jelzett, kitáblázott turistautakon, ösvényeken, forgalomtól elzárt erdészeti utakon. A tótól a csúcsra vezető út meglehetősen meredek, néhol köves talajjal, de száraz időben nem jelenthet komolyabb nehézséget. A csúcs környéke sziklás, a kereszthez, ami rövid táv, néminemű sziklamászási gyakorlat sem árt, de nem kitett a terep. A sziklafalak peremén óvatosan mozogjunk, korlát nincs! A Steirischer Jokl turistaházhoz vezető út meredek lejtő, a hegyi kápolnához, ami kihagyható, hosszú lépcsősor vezet le, ugyanitt kell majd feljönni is! A zum Guten Hirten vendéglőtől kényelmes erdészeti út vezet vissza a tóhoz. Útközben vízvételi lehetőség nincs, vigyünk magunkkal kellő mennyiségű folyadékot, a hüttékben az ivóvizet is pénzért mérik!

A Teichalmsee északi partjáról, a Teichwirt szálló mellől indulunk, egy rusztikus, fazsindelyes épület mellett találjuk a szokásos sárga színű útjelzőtáblákat, a 740. számún Hochlantsch felé kezdjük meg túránkat. Pár lépés után az út kettéágazik egy újabb táblánál, ahol jobbra tartunk. Széles, füves aljú úton átvágunk a réten, majd piros-fehér-pirossal jelzett utunk először az erdő szélén, majd az erdőben kezdi meg hosszú, fárasztó kapaszkodását a hegy délkeleti oldalában. Széles, helyenként köves, gyökerekkel szabdalt gyalogutunk több erdészeti szállítóutat is keresztez, közepesen és erősen meredek szakaszok váltogatják egymást. Egy tágas erdőirtásról visszapillantva fantasztikus kilátást élvezhetünk az Almenland hegyeire, legelőire, a mélyben csillogó Teichalm tavára. Délnyugatra előtűnik a Schweinegg és a Rote Wand közti nyeregben fekvő, festői Tyrnauer Alm hegyi tanya.

Feljebb, kb. 1500 métertől keskenyebb ösvényre váltunk, a kaptató is enyhül, utunk balra kanyarodva ér fel a Hochlantsch keleti gerincére. Amikor nagyjából szintet tartva haladunk, az ösvény kettéágazik, a jelzett út balra, az erdőben fut tovább, érdemes a jobb oldali, jelzetlen ágra térni, ez pár méter után kivezet a Hochlantsch gerincének tetejére, ahol észak felé gigantikus sziklaletörésekben szakad le a hegy a mélyben megbújó Breitenau völgye felé. Óvatosan mozogjunk ezen a jelzetlen ösvényen, bár egy hevenyészett kerítés védi a szakadék felől. Egymást követik a szebbnél szebb kilátópontok, gyönyörűen rálátunk a Hochlantsch északi oldalának irdatlan sziklafalaira, tornyaira, kissé odébb már a csúcskereszt is előbukkan. Rövidesen újra becsatlakozunk a velünk párhuzamosan futó jelzett turistaútba, köves úton vágunk át egy ritkás fenyvesen, majd egy rét után rövid törpefenyős szakasz következik. Kiérünk a Hochlantsch (1720 m) tetejét uraló hatalmas sziklatömbre, melyre egy kis sziklamászással tudunk felkapaszkodni.

A Hochlantsch a Graz környéki hegyvidék (Grazer Bergland) legmagasabb pontja, Kelet-Stájerország harmadik legnagyobb hegye. Az impozáns csúcskereszttől pazar kilátás nyílik északra, a lábunk alatt a Breitenau-völgy, mögötte a Fischbachi-Alpok vonulata, a Rennfeld csúcsával. Keletre, az Almenland szelíden hullámzó hegyvidéke, a mélyben megcsillanó Teichalmsee víztükrével. Egy panorámatábla is segít a hegyek beazonosításában. Óvatosan ereszkedjünk vissza a sziklákon a turistaútra és folytassuk túránkat a 740-es úton, Schüsserlbrunn felé. Látványos ösvényünk a sziklafalak peremén fut, parádés kilátást élvezve a Hochlantsch sziklafalaira ereszkedünk a sziklás terepen. Rövidesen beérünk az erdő fái közé, utunk kellemetlenül meredeken ereszkedik a gyökeres, köves talajon, figyeljünk a lépteinkre. Útközben több sárga jelzőtábla is mutatja a helyes irányt. Átmegyünk egy kerítésen, majd leérünk egy táblás elágazáshoz, ahonnan már csak pár lépés a sziklafal szélére épült Steirischer Jokl menedékház (1398 m).

A májustól októberig minden nap nyitva tartó vendéglő egyik specialitása a szalontüdő szalvétagombóccal (Kalbsbeuschel mit Knödel), állítólag messze földön itt készítik legjobban. A tágas teraszról lenyűgöző kilátást élvezve ehetünk, ihatunk, a mélyben a völgy felett a Rennfeld, visszapillantva pedig a sziklás Hochlantsch, még a csúcskereszt is jól látszik. A melléképületek mögül indul le a Schüsserlbrunn hegyi zarándokkápolnához a 198 lépcsőfokból álló út, a hatalmas sziklafal tövében épült, gyógyító kútjáról híres, bájos kis faépületet belülről is meg tudjuk nézni. A sok legenda közül a legrövidebb, egy vak ökör egyszer a Hochlantschról a mélybe zuhant, itt ért földet, belekortyolt az itt fakadó vízbe, és makkegészségesen, szeme világát is visszanyerve úszta meg a kalandot. Ma már a kútnak nyomát sem látjuk, annál több hálaadó plakett díszíti a kápolna környéki sziklafalakat. Lépcsőzzünk vissza a hüttéhez, és folytassuk kirándulásunkat, visszamegyünk a sárga színű útjelzőtáblához, majd kissé jobbra térünk, a 746-os úton, Guter Hirte felé.

Pár lépés után kiérünk a hüttéhez felvezető murvás útra, melyen balra fordulunk, de szinte mindjárt jobbra tér le róla a jelzett út, levágva a kocsiút széles kanyarulatát. Lejjebb ismét rámegyünk az enyhén lejtő, kényelmes, kőzúzalékos útra, és hamarosan táblás elágazáshoz érünk. Amennyiben rövidíteni szeretnénk, folytassuk a kocsiúton a túrát Teichalm felé, azonban érdemes még meglátogatni a Guter Hirte hüttét, melyhez jobbra térjünk le a 746-os útra, mely bevisz az erdőbe és egy közepesen lejtő, gyökeres, sziklás úton ereszkedik le a zum Guten Hirten vendéglőhöz (1209 m). A nagy teraszos, fazsindelyes épület a Medve-szurdokból kijövő turistaút felső végén fekszik, így, főleg hétvégén már-már zavaróan zsúfolt, de hétköznap kellemes környezetben, jó konyha mellett időzhetünk itt egyet.

Balra megyünk tovább a kocsiúton, a 745-ös sz. turistaúton, Teichalm felé. Pár perc múlva elérjük a Schüsserlbrunn-tól jövő kocsiutat, innen negyedóra sétával az enyhén lejtő úton érünk le a Mixnitzbach völgyébe. Az újabb táblás elágazásnál jobbról csatlakozik hozzánk a Tyrnauer Alm-tól jövő 747-es út. Jobbra kis fahíd, a Zechnerhubenbrücke (1130 m), íveli át a kis patakot, széles, közforgalomtól elzárt kocsiutunk idilli tanyák mellett, néhol nagy sziklafalak tövében, időnként szorosan a kanyargó Mixnitz-patak mentén vezet vissza a Teichalm felé. Kb. félóra múlva, a következő táblás elágazásnál mehetünk egyenesen is, ez az út pont a Teichwirt fogadó mellett visz ki kiindulási pontunkra, ha a jobb oldali, a patakon átkelő utat választjuk, akkor a bájos Gaston Lippitt Hütte mellett érünk ki az Alm Erlebnispark modern fogadóépületéhez. Az élménypark kötél- és mászóparkja májustól októberig várja vendégeit, júliusban és augusztusban minden nap, mellékszezonban csütörtöktől vasárnapig tart nyitva. Innen pár perc alatt visszasétálunk kiindulópontunkra, a Teichalmsee partjára.