Könnyű túra a havas, háromezres csúcsokkal keretezett varázslatos völgyben

A Magas-Tauern Nemzeti Park egyik legszebb völgye, a Mallnitztól nem messze, a népszerű Ankogelbahn felvonó alsó állomásától induló, akár gyerekekkel is könnyen bejárható Seebachtal. A gleccserek formálta, sík, széles, lapos, U alakú völgyben kanyargó hegyi patakba számos helyen rohannak a meredek hegyoldalakról zuhatagok, a magasban az Ankogel-csoport hóval fedett háromezresei figyelnek le a mesés völgyre. Széles, murvás út vezet végig a völgyfőnél épült vendégszerető, autentikus Schwussnerhüttéig, a pataktól délre pedig egy változatos tanösvény kígyózik a vadromantikus, hatalmas sziklákkal borított erdőben, vízerekkel, patakokkal szabdalt ligetekben.

Szintkülönbség: 250 m fel, ugyanennyi le

Mallnitz, az Ankogelbahn felvonó alsó állomása, ingyenes parkoló. Megközelíthető Mallnitzból pár km-re északra, az Ankogelbahn táblákat kell figyelni. Mallnitz központjából Wanderbus indul a nyári szezonban többször is a felvonó völgyi állomásához.

Könnyű, családi kirándulás jól jelzett turistautakon, ösvényeken, a Schwussnerhüttétől visszafelé széles, murvás kocsiúton. Az erdőben vezető tanösvény néhol sziklás, gyökerekkel szabdalt, de jól járható. A parkoló és a Stappitzer See között játszótér és egy kulturált mosdó is található.

Az Ankogelbahn kabinos felvonó alsó állomásától (1276 m) indulunk, az aszfaltút hurokszerű végénél, a parkolótól jobbra, a patak túloldalán az Alpenrose fogadó épületét látjuk. A völgybe vezető, közforgalomtól elzárt murvás útról már látjuk a széles völgyet keretező háromezres csúcsok havas, sziklás ormait, hamarosan elérjük az út jobb oldalán kialakított szabadidőparkot a csinos faházban berendezett WC-vel. Itt be is lépünk a Hohe Tauern Nemzeti Park területére, balra egy kirándulóknak kiépített dagonyázóhelyen áztathatják megfáradt lábaikat a saras medencében a vállalkozókedvű túrázók. Hídon kelünk át a lassan hömpölygő, széles Seebach patakon, kissé kinyílik előttünk a völgy, megpillantjuk a Stappitzer See vízfelületét. A vizenyős, mocsaras partú tó túlsó oldalán egy madármegfigyelő torony áll, mellette a tanösvény (Naturlehrweg Seebachtal) korláttal védett indító állomását találjuk, ahol tíz információs tábla tájékoztat a Magas-Tauern világáról, ill. a völgy és a tó kialakulásának történetéről, különleges élővilágáról, védett természeti értékeiről.

Az állomás túloldaláról indul a lápos területen átvágó hosszú pallósor, mely beérve az erdőbe, egy jelzőtáblánál, balra egy keskeny ösvényre visz. Hangulatos fenyvesben hullámzik le-föl, piros-fehér-pirossal jelzett ösvényünk, elmegyünk egy nagy sziklaformáció mellett, majd egyre többször látunk hatalmas, mohalepte sziklatömböket, sokszor a fák által teljesen körülnőve. Varázslatos erdőben kanyarog jól követhető csapásunk, időnként a völgy túloldalán magasló hegyoldalakon lezúgó vízesések látképe is kivillan a fák közül. Újabb, hosszú pallósor vezet ki az erdőből, kiérünk a Seebach partjára, vörösfenyőligeteken vágunk át, majd egy kristálytiszta vizű forrásvidék medencéin kelünk át kis hidakon. Később, a tanösvény 9-es állomásán, az Eisloch (Jégverem) hasadékát láthatjuk, majd ismét kiérünk a patak partjára. A következő szakasz vizenyősebb területen vezet, számos kis hídon keresztezzük a több ágra szakadó patakot. Igazi, alpesi dzsungelben, méretes páfrányok, buja növényzet között kanyarog ösvényünk, hídon keresztezzük a Seebach fő ágát, közvetlenül utána kettéágazik az ösvény, a jobb oldali ágon folytassuk tovább utunkat, a bal oldali ág kivisz a völgy fő útjára.

Vadromantikus erdőben fut jelzett ösvényünk, kiérve a patak partjára, a Stonebeach nevű területen valóságos kőember erdőt emeltek a kirándulók, itt szabadon építhetünk mi is egy-két alakzatot, alapanyag bőven van és a patak mentén a környezetet se károsítjuk. Pár perc múlva kibukkanunk a Seebachtal felső végének szélén, az Ankogel tövében épült Schwussnerhütte (1328 m) fazsindelyes faépületénél, a helyi fogásokat kínáló vendéglő június elejétől október elejéig, minden nap várja vendégeit. Induljunk vissza a völgy alján futó kavicsos kocsiúton, mely teljes egészében rétek, legelők mellett visz el, így gyönyörűen ráláthatunk a völgyet keretező hegyóriásokra, a meredek hegyoldalakban leszakadó vízesések sorozatára, a lustán kanyargó Seebach tiszta vizű hegyi patakjára. Később át is kelünk a túlpartra, majd hamarosan visszaérünk a Stappitzer See víztükréhez, ahonnan a már ismert úton jutunk vissza kiindulási pontunkra.