A Karni-Alpok legautentikusabb hegyi falvainál

Az Ausztria és Olaszország határán húzódó Karni-Alpok keleti részének markáns hegycsúcsa, az egy méter híján 2000 m magas, füves tetejű Poludnig. A könnyen meghódítható hegy tövében három, kisebb falu nagyságú havasi tanyacsoport fekszik, a festői tóval ékesített magasvölgyben százával legelésznek a tehenek, a lovak, a hegyoldalakat pedig nagy birkanyájak népesítik be. Autóval egészen a legmagasabban lévő, festői fekvésű Poludniger Alm-ig tudunk felhajtani, ahonnan könnyűszerrel meghódíthatjuk a Poludnig pompás körpanorámát nyújtó csúcsát, de az Egger Almtól nagyobb körtúrát is tehetünk a bukolikus hangulatú tájon.

Szintkülönbség: 300 méter fel, ugyanannyi le.

Poludniger Alm (1708 m), a tanyacsoport előtt kb. 250 méterre tudjuk letenni a kocsit a kijelölt, szabadon használható parkolóban. Megközelíthető, Hermagorból az Eggeralmstrassén Möderndorfon keresztül megyünk, majd a Garnitzenklamm bejáratánál az út élesen balra fordulva keskeny, meredek szerpentinúttá válva kanyarog fel az Oberdorfer Berg oldalában az Egger Almig. Áthajtunk a kis falun, majd a háziállatoktól hemzsegő aszfaltúton óvatosan vezetve a Dellacher Alm előtt jobbra térünk a Poludniger Almhoz vezető murvás útra, melyen jó 6 km után érünk fel a tanyacsoport parkolójába.

Rövid, közepesen nehéz gyalogtúra jól jelzett turistautakon, ösvényeken. A hegycsúcs közelében kisebb, meredekebb szakaszok vannak, a hegyről jövet van egy-két sziklás rész is, összességében, szép időben egyszerű, veszélytelen túra. Zivataros vagy ködös időben inkább maradjunk a völgyben!

A legelőkkel borított hegyháton fekvő parkolóból pár perc alatt lesétálunk a Poludniger Alm (1708 m) szorosan egymás mellé bújó faházakból álló tanyacsoportjához. A mintegy 20, magántulajdonban lévő házikó közül az egyikben uzsonnázóhely (Jausenstation) működik minden nap június közepétől szeptember végéig. Autentikus környezetben kóstolhatjuk meg a helyben termelt és készített finomságokat, főként tejtermékek, felvágottak szerepelnek a kínálatban. A vendéglátóhely előtt balra fordulva jövünk ki a házak közül, balra fent egy kereszt, jobbra egy itató között vezet, piros-fehér-pirossal jelzett ösvényünk. Célba vesszük az előttünk magasodó Poludnig füves tetejű csúcsát, utunk a legelőkön keresztül, a hegyoldalban harántolva emelkedik. Átvágunk egy kellemes vörösfenyőligeten, majd újabb réteken gyalogolunk, visszatekintve megejtően szép látványt nyújt a Poludniger Alm.

Ahogy emelkedünk a Poludnig északi oldalában, úgy tágul a panoráma a mélyben fekvő völgyben fekvő Egger Alm házaira, az Egger Alm-tó víztükrére, előttünk pedig a Gartnerkofel sziklatömbje magasodik. Ösvényünk hamarosan eléri a Poludnig nyugati gerincét, az útelágazásnál élesen balra fordulva folytatjuk csúcstámadásunkat. Mészkősziklákkal pettyezett, füves hegyháton kapaszkodunk, a Gail völgyében előtűnik a Pressegger See is, majd legelésző birkanyájak közt érünk fel a csúcskereszttel koronázott Poludnig (1999 m) tetejére. Meseszerű kilátást élvezhetünk tiszta időben a mélyben húzódó Gail zöldellő völgyére, a Pressegger-tóval, mögötte a Gailtaler-Alpok vonulatával. Alattunk a Poludniger Alm, egy szinttel lejjebb pedig a Dellacher Alm házcsoportja teszi feledhetetlenné a látványt. Nyugatnak és keletnek a Karni-Alpok csúcsai, délnek pedig a Júliai-Alpok csipkés hegylánca húzódik.

Miután kiélveztük a nem mindennapi kilátást, induljunk lefelé a keleti gerincen futó ösvényen, jól látható utunk, egészen le a Poludniger Almig. A füves gerincélen néhol sziklás terepen ereszkedünk, lejjebb átvágunk egy erdős sávon, majd legelőkön keresztül érünk vissza kiindulási pontunkra, a parkolóhoz.

A hosszabb kör rövid leírása

Szintkülönbség: 700 méter fel, ugyanannyi le.

Egger Alm parkoló (1385 m), a tanyacsoport előtt kb. 500 méterre lévő, turistáknak kijelölt parkolóban tudunk megállni, mivel az alm területén tilos a parkolás.

Közepesen nehéz gyalogtúra jól jelzett, kitáblázott turistautakon, ösvényeken, gyér forgalmú aszfalos utakon. A Poludniger Almtól rövid szakaszon, jelzetlen ösvényen. Ügyeljünk a nagy számban található háziállatokra!

Az Egger Alm parkolójából (1385 m) kiindulva tehetünk egy hosszabb túrát is, 500 méter sétával érünk be az alpesi tanyacsoport faházikói közé (1422 m). A mintegy 40 épületből álló faluban még kápolna is található, a legnagyobb házban az út bal oldalán egy sajtkészítő műhely van, színvonalas fogadóval (Alte Käserei). A rusztikus kialakítású vendéglőben saját termelésű tejtermékek, sajtok garmadája szerepel a kínálatban, helyben is lehet fogyasztani, de az összes itt készített sajtból elvitelre, készre csomagolva is lehet venni. A régió leghíresebb sajtfajtáját, a Gailtaler Almkäse nevű csodát érdemes megkóstolni többek között. Pár lépéssel odébb a Rudihoz címzett fogadóban is találunk inni- és harapnivalót. A sajtos vendéglő elől ágazik le az aszfaltútról jobbra egy széles földút, melyre rátérve, vadvirágos réteken, legelőkön át gyalogolunk, kissé feljebb, a murvás út az erdő szélét követve emelkedik lassan délnek fordulva, majd felér az olasz határon fekvő Schlosshütten Sattel (1453 m) nyeregig.

Elmegyünk egy romos épület mellett, egy vörösfenyőre erősített jelzőtáblát (Poludnigsteig, Dellacher Alm) irányát követve erdős hegyoldalban folytatjuk túránkat a piros-fehér-pirossal jelzett úton. Meredek ösvényünk nagyjából az országhatárt követve meredeken emelkedik a Poludnig nyugati oldalában. Az erdőből kiérve kiszélesedik a panoráma, balról csatlakozik hozzánk a Poludniger Alm felől jövő turistaút, majd megkezdjük kapaszkodásunkat a Poludnig füves, sziklás tetejére. A hegyről az előző túra szerint jövünk le a Poludniger Almhoz, végigmegyünk a falucska „főutcáján” nyugat felé, az utolsó háznál visszafelé kanyarodik a gyalogút, mely lejjebb beletorkollik egy szélesebb erdészeti útba. Ezen balra fordulva megyünk le egészen az Egger Alm See keleti partjáig, ahol balra kanyarodunk és az idilli fekvésű tavacska déli oldalán futó hangulatos ösvényen sétálunk vissza. Megkerülve a tavat kimegyünk az aszfaltútra, melyen rövidesen beérünk az Egger Alm házikói közé.