Könnyű csúcshódítás, panorámatúra, idilli rétek, barátságos hütték

A Mohar (2605 m) az osztrák Alpok legmagasabb vonulata, a Hohe Tauern egyik legkönnyebben megmászható csúcsa, páratlan körkilátással a Nemzeti Park háromezreseire. A szintkülönbségtől eltekintve nem jelent nehézséget a füves hegycsúcs meghódítása, a Mohar déli tövében lévő, autóval könnyen elérhető Sadnighaus menedékháztól indulunk, majd a Göritzer Törl nyergétől kaptatunk fel a parádés panorámájú hegytetőre. Visszafelé a meredek sziklaletörésen álló Moharkreuz keresztjét érintve ereszkedünk le a népszerű Glocknerblick fogadóhoz és a festői Antonius-kápolnához, majd a kényelmes panorámaúton megyünk vissza a Sadnighaushoz.

Szintkülönbség: 840 m fel, ugyanennyi le

Sadnighaus (1880 m), parkoló a menedékház előtt. Megközelíthető autóval, a Möll völgyéből a Heiligenblut – Winklern közti 107-es főútról, Mörtschach központjából indul a kitáblázott keskeny aszfaltút az Astental völgyébe, kb. 10 km után, Vordere és Hintere Asten tanyái érintésével a Sadnighausnál ér véget a jó minőségű, ám vékony hegyi út.

Közepes nehézségű gyalogtúra jól jelzett turistautakon, ösvényeken, murvás utakon. A kirándulás nehézségét a szintkülönbség adja, de gyakorlott túrázóknak, főleg az Alpokban, ez egy könnyű túrának számít, különösebb veszélyek, nehézségek nélkül. Magashegységi túráról lévén szó, rossz időjárási körülmények esetén, zivatar, köd, stb. ne vállalkozzunk erre a kirándulásra. Az útvonal szinte végig napnak kitett, megfelelő UV-védelemről gondoskodjunk. Útközben vízvételi lehetőség nincs, kellő mennyiségű folyadékot vigyünk magunkkal, a Mohar nyugati tövében fekvő Glocknerblick fogadóra szezonban mindig számíthatunk.

Alternatív kiindulópont, rövidebb verzió:

A Mohar délnyugati lejtőjén épült Glocknerblick hüttétől is indulhatunk, ebben az esetben a leírtakkal ellentétes irányban csináljuk a túrát, először menjünk fel a hegycsúcsra, majd a Göritzer Törltől ereszkedünk a panorámaútra, mely visszavisz a fogadóhoz. Ez a variáció összesen 7 km hosszú, a szintkülönbség is kisebb, azonban a kiindulóponthoz vezető út, mely a 107-es út feletti Sagritzból indul, jóval nehezebben autózható, az első 5 km Allas-ig aszfaltozott, azonban utána egy kőzúzalékos, keskeny szerpentinúton kell továbbmenni, mely nem gyakorlott vezetőknek gondot és némi stresszt okozhat! Amennyiben a Sadnighaustól indulunk úgy lehetőség van még az Astner Moos védett alpesi lápján át vezető tanösvény végigjárására is.

Tipp:

A túrát remekül össze lehet kötni az Astental felső, vizenyős, széles, sík alpesi láprétjének, az Astner Moos-nak a meglátogatásával! Részletek ebben a cikkünkben.

A Sadnighaus (1880 m) menedékház elődjét még 1926-ban építették, azonban az 1951-es lavina megsemmisítette, a most is álló faépületet a régitől kicsit feljebb, 1957-ben emelték, 2003-ban újították fel, egyike a néhány menedékháznak, melyet teljesen akadálymentessé alakítottak át. Az autentikus konyhája miatt is  közkedvelt hüttében 45 főre biztosítanak szálláslehetőséget, plusz 12 fő pedig a szomszédos Petersbrünnl házban szállhat meg. Induljunk el a piros-fehér-pirossal jelzett, 152. számú, széles, kavicsos úton a hegynek felfelé, a kanyargó út idilli legelőkön, csinos kis tanyák mellett emelkedik, beér az erdőbe, majd a jelzett ösvény több helyen is levágva a kocsiút kanyarját, meredek kaptatóval ér ki a rétek szélén, vörösfenyő-ligetek közt a keresztező panorámaútra. A hangulatos ösvényről, ahogy egyre feljebb érünk, úgy tágul a panoráma, délnyugatra jól látszanak tiszta időben a Lienzi Dolomitok csipkés csúcsai. Természetesen kényelmesebbek választhatják a szélesen kanyargó murvás utat is, mely egyben az Astner Moos tanösvény útvonala is. Útközben egy nagy sziklán egy tábla emlékeztet az 1951 januárjában történt, az évezred legnagyobb lavinájára, mely megsemmisített néhány hegyi tanyát, köztük a régi Sadnighaust is. Olyan óriási hótömeg zúdult az Astental felső részére, hogy egészen szeptemberig nem olvadt el a hó.

Felérve a Mohar oldalában szintben futó panorámaútra, pár lépést jobbra teszünk, majd a jelzőtáblás elágazásnál, egyből balra fordulunk a 153-as számú ösvényre, mely meredeken indul meg a ligetes hegyoldalban. Cikk-cakkban kanyargó utunk feljebb, nagyjából 2200 méteres magasságban északkeletnek fordul, kissé veszt meredekségéből. Terjedelmes kőomlásokon, lapos gránitsziklákon lépdelünk felfelé a hegyoldalban, a kilátás egyre pazarabb, a mélyben kirajzolódik az Astner Moos, tanyáival és a kígyózó patakkal, szemben a Sadnig vonulata, bal oldalán a piramisszerű Makernig csúcsával, vonzza tekintetünket. Egy darabig egy drótkerítés mellett lépdelünk, majd kiérve a Mohar délkeleti oldalát borító tágas legelőkre, szinte szintet tartva gyalogolunk, majd ösvényünk balra fordulva, erősebb kaptatóval ér fel a Göritzer Törl (2463 m) nyergébe.

A jelzőtáblás turistaút-csomóponttól északra, tiszta időben előbukkan a Grossglockner csúcsa is, délre a Makernig és a Sadnig vonulatát csodálhatjuk. Balra, a 153-as úton kezdjük meg a csúcshódítást, előttünk a Mohar köves északi oldala, jól követhető ösvényünk eleinte egy drótkerítés mellett halad, majd felkapaszkodik egy kisebb kúpra, ahonnan enyhül a kaptató. Az utolsó szakasz a Mohar (2605 m) nagy, lapos sziklákkal borított oldalában emelkedik a hegytetőn álló, kőből rakott, szentképpel díszített oszlopon álló kis fakereszthez. A hegytetőről páratlan körpanoráma nyílik a Magas-Tauern hegyeire, völgyeire, északnyugatra a felső Mölltal rajzolódik ki, jól látható Heiligenblut, a híres templommal, mögötte a Grossglockner, a Pasterze-gleccserrel látható szép időben. Tőlük balra a Schober-csoport háromezresei, és a Lienzi Dolomitok csipkézett lánca tűnik elő. Északra a Goldberg-csoport, a jellegzetes formájú, meteorológiai állomással koronázott tetejű Sonnblick csúcsával figyelhető meg, de a Makernig mögött az Ankogel-csoport hegyei is jól látszódnak.

Induljunk tovább, a hegy nyugati gerincén lefelé, jól látszódik előttünk a gerinc, melynek déli oldala lankásan füves, északi oldala meredeken tör le. Leereszkedünk a gerinc peremén húzódó ösvényre, mely kivisz a letörés szélén álló Moharkreuz (2448 m) nagy keresztjéhez. Útközben érdekes, kristályos kőzeteket figyelhetünk meg. A kereszt mellől gyönyörű panoráma tárul fel a mélyben fekvő Mölltal-ra, a szemben magasló háromezres csúcsokra, a Glockner-csoport is jól látszik, valamint következő úti célunk, a Glocknerblick fogadó környéke. A Mohar délnyugati gerincnyúlványán ereszkedünk tovább, egy rusztikus, kőből épült istálló után jelzőtáblás elágazáshoz érünk, ahol kissé balra tartva folytatjuk tovább ereszkedésünket a már jól látható hüttéhez. A széles, tágas, vadvirágos réten fekvő Glocknerblick (2047 m) népszerű hütte, a Möll völgyéből autóval is megközelíthető, nevéhez hűen tiszta időben látni a Grossglocknert is. A háromszintes, nagy épület mögötti réten, mindenképpen tegyünk egy kis kitérőt a festői fekvésű Antonius-kápolnához, előtte örökpanorámás pihenőpadokon szusszanhatunk egyet.

A fogadótól a kocsiúton teszünk meg pár lépést, ahol jobbra lefelé kanyarodik a Mölltal felé tartó út, ott mi egyenesen megyünk tovább, a jelzett, széles földúton. Kisebb lejtő után, nagyjából az erdőhatáron fut kilátásban bővelkedő, kényelmes, nagyjából a 2000 méteres szintet tartó utunk. 2 kilométer séta után elérjük a Sadnighaushoz vezető 152-es számú ösvény elágazását, ahol jobbra fordulva, a már ismert úton ereszkedünk vissza kiindulási pontunkra.