Csúcstámadás az Eisenkappler Hüttétől

A Hochobir (2139 m) kilátóhegye szigetként magaslik ki az osztrák-szlovén határon húzódó Karavankák fő vonulatától északra, Alsó-Karintia déli szélén. Autóval egészen magasra, egy fizetős úton hajthatunk fel a népszerű Eisenkappler Hütte rusztikus épületéhez, ahonnan már könnyűszerrel meghódíthatjuk a kora nyáron virágtengerben fürdő, parádés körpanorámájú hegycsúcsot. Gyökerekkel szabdalt utunk meredeken emelkedik eleinte hangulatos fenyvesben, feljebb kiterjedt legelőkön, vadvirágos réteken kapaszkodunk fel a sziklás hegytetőre.

Szintkülönbség: 580 méter fel, ugyanannyi le

Eisenkappler Hütte (1553 m), a Hochobir keleti oldalában. Megközelíthető egy fizetős kocsiúton (díj: 7,00 €), a Bad Eisenkappel északi részétől Zell/Schaidasattel felé induló útról, kb. 3 km után jobbra térjünk le a táblával is jelzett keskeny, de jól járható útra, 5 km múlva élesen jobbra kanyarodva térünk rá a Hochobir Panorámaútra, melyen hamarosan elérjük a csak apróval működő automata sorompót, a fizetős út kezdetét. Ellenkező irányból, nyugat felől is könnyű elérni az utat, a Schaida-nyeregből jőve Bad Eisenkappel felé, Ebriachnál térünk le balra, majd mintegy 4 km után jutunk a fizetős úthoz. A sorompótól 8 km hosszú, néhol gyönyörű kilátást nyújtó szerpentinúton jutunk fel a hütte előtt kialakított, szabadon használható parkolóba.

Mérsékelten nehéz gyalogtúra kitűnően jelzett, kitáblázott turistautakon, ösvényeken. A kirándulás elején és végén, az erdős részen van néhány meredek szakasz, mely nedves időben csúszós lehet. A réteken legelésző tehenektől tartsunk kellő mértékű távolságot! A csúcs közelében, a sziklaletörések közelében maradjunk a kijelölt úton, zivataros, viharos időben ne vállalkozzunk a csúcstámadásra.

A parkolótól pár lépés a népszerű Eisenkappler Hütte (1553 m), a menedékház vendéglőjének legközkedveltebb fogásai közé tartozik a ropogós disznósült gombóccal és káposztával, de a májgombócleves és a helyi sajtokkal, felvágottakkal, sonkával gazdagított hidegtál is nagyon ízletes. A kis faépület előtt szép időben megtelik a hatalmas szabadtéri rész is. Induljunk el a Hochobir felé, a ház mögül induló, piros-fehér-pirossal jelzett, 623-as turistaúton. Az Eberhard Klaura Steig hamar bebújik a fák közé és meredeken emelkedik a gyökerekkel szabdalt, köves terepen. Időnként megnyílik a fenyves és szép kilátást élvezhetünk a Karavankákra, főleg a Koschuta impozáns mészkőláncára. Táblás útelágazáshoz (1715 m) érünk, jobbra a 608-as út ágazik le,  mi maradunk a 623-ason, mely rövidesen egy esőbeállóhoz (1795 m) ér, ahonnan már csökken az út fárasztó kaptatója.

Kibukkanunk a fák közül, a széles rétekről már jól látszik célunk, a Hochobir teteje is, átvágunk a legelőn, sziklás ösvényünk törpefenyők közt kapaszkodik tovább. A kilátás a környező hegyekre, főleg a Karavankákra bámulatos, a Kalte Quelle (1890 m) után utunk ismét meredekebbé válva, legelésző tehenek közt emelkedik. Nyáron, de főként az évszak elején szemet gyönyörködtető a vadvirágok tengere, botanikailag is roppant értékes a hegy, számtalan ritka alpesi vagy csak itt őshonos növényritkaság otthona a Hochobir. Már hamisítatlan magashegységi környezetben érjük el a hajdani Rainer menedékház romjait (2042 m). A hegyen már a középkor óta élénk bányászati tevékenység folyt, ólmot és cinket termeltek ki a hegy mélyéből, az itt álló bányászházat 1877-ben bocsátották a helyi alpesi turistaszövetség rendelkezésére, majd az 1908-ban kibővített egyemeletes menedékház 1944-ben égett le, azóta rom.

Egy kis nyeregben érünk fel a balról, a Schaidasattel felől becsatlakozó úthoz, nyugatra a sziklatornyok közül a mélyben megcsillan a Dráva szalagja, és meredek, köves ösvényen tesszük meg a nyugati sziklaletörés peremén az utolsó métereket a méretes csúcskereszttel díszített hegytetőre (2139 m). Szép, tiszta időben, amihez nekünk sajnos nem volt szerencsénk, páratlan körpanorámában lehet részünk, északra Alsó-Karintia nagy része térképszerűen terül el a mélyben, jól látható a Dráva, a kis tavak, köztük a Klopeiner See türkizkék víztükre. Délre a Karavankák vonulata húzódik, a Koschuta fehéren vakító, hosszú, éles sziklagerincével, a horizontot a Kamniki-Alpok fenséges csipkés lánca zárja. Miután kiélveztük a nem mindennapi panorámát, ugyanazon az útvonalon ereszkedünk vissza kiindulópontunkra, az Eisenkappler Hüttéhez.

Tipp: A csúcshódítás után vagy előtt érdemes meglátogatni az Obir cseppkőbarlangot (Obir Tropfsteinhöhlen), a vezetett túra már Bad Eisenkappelben indul, busszal viszik fel a látogatókat a hegy oldalában lévő bejárathoz, ahol a kezdetét veszi a mintegy másfél órás program, mely során végigjárják a festői cseppkőalakzatokat rejtő termeket, zenével aláfestve, még egy filmet is nézhetünk. A barlangban készüljünk fel a 8 Celsius fokos hidegre! részletes információk a hivatalos honlapon! Kärnten Card birtokában ingyenes, de előzetesen be kell jelentkezni!