Panorámaséta a Heiligenblut feletti völgy peremén

A Magas-Tauern karintiai gyöngyszeme, Heiligenblut közvetlen környékének talán legszebb, elragadó kilátásokban bővelkedő túraútvonala, a régi Glocknerstrasse és a Haritzersteig, melyet már a császári pár, Ferenc József és Sissi királynő is végigjárt anno. Heiligenblut központjából indulunk a Möll völgyének felső része szélén emelkedő régi Glockner-úton, majd rátérve a Haritzersteig látványos vonalvezetésű gyalogútjára, a meredek hegyoldalon épült hegyi tanyák, vadvirágos rétek mellett, majd hatalmas sziklafalak tövében érünk fel a völgyre parádés panorámát nyújtó kilátóplatformhoz. A visszaútra a Sattelalm helyben készült tejtermékeinek megkóstolásával erősíthetünk.

Szintkülönbség: 450 méter

Heiligenblut, központ, buszmegálló a Nationalpark Lodge szálloda mellett. Parkolni a 107-es út mellett, kissé lejjebb, a jól kitáblázott parkolóházban lehet.

Könnyű, változatos gyalogtúra jól jelzett, kitáblázott turistautakon, ösvényeken, gyér forgalmú aszfaltutakon. A Haritzersteig rövid szakaszán korláttal védett lépcső van. A túra gyerekekkel is problémamentesen bejárható. A gyalogtúrát számos más útvonallal is tudjuk kombinálni, fel tudunk menni a Briccius-kápolna érintésével a Karl Volkert Hausig vagy visszafelé a Möll hídján átkelve a Gössnitzfall vízesését is meglátogathatjuk és a Natura Mystica útvonalon térünk vissza a faluba.

Heiligenblut központjából indulunk a híres, hegyes tornyú búcsújáró templom mellett lévő szállodától (Nationalpark Lodge) nyugati irányban. Elmegyünk a Schareckre vivő felvonó alsó állomása mellett, és a következő utcán jobbra tartunk. Az enyhén, de folyamatosan emelkedő keskeny út az Alter Glocknerstrasse, azaz a régi Glockner-út, a Grossglockner Hochalpenstrasse megépülte előtt, erre mentek fel a Pasterze-gleccser felé az emberek. Az utolsó ház után már szép kilátás nyílik vissza a falura és a lent terpeszkedő Winkl településrészre. Pár száz méter után, egy nagy sziklafal tövénél a Himmelsschleife nevű éles, jobbra felfelé tartó hajtűkanyarnál kezdődik hivatalosan a Haritzersteig, melyre egy nagy információs, térképes  tábla is emlékeztet. Itt mi irányt tartva, egyenesen térünk le a régi Glockner-út szerpentinező széles útjáról, rátérve egy keskenyebb aszfaltútra.

Egy erdős szakasz után kiérünk a meredek füves hegyoldalban épült Himmlergehöft nevű tanyához, ahonnan gyönyörű kilátás nyílik a Möll felső völgyére, tiszta időben még a Grossglockner csúcsa is előbukkan. A kellemes, szintet tartó hegyi úton rövidesen elérünk az útszéli, Schmidlkreuz kereszthez, ahonnan ugyancsak páratlan panoráma ígérkezik a völgyre és a Gössnitzfall vízesésre.  Pár lépésre, a Bernsteinergehöft tanyánál az aszfaltra festett nagy nyíl, a Haritzersteig felirattal jelzi, hogy itt térjünk le az aszfaltútról balra, amúgy a szokásos sárga színű jelzőtáblák is mutatják, hogy erre kell menni a Haritzersteig és a Sattelam felé, többek között. Egy festői, meredek, vadvirágos rét aljában gyalogolunk egy kerítés mellett, majd kis lépcsősoron jutunk egy kicsit feljebb. Keskeny ösvényünk szintben futva vág át egy hangulatos ligetes részen, majd egy távvezeték alatt megyünk el, és egy újabb erdős szakasz után egy régi vízimalom kis faépületét érjük el. A fák közül kiérve egy extrém meredek, füves hegyoldalt keresztezünk, felettünk egy többszázéves régi hegyi tanya, a Höllergehöft áll. Kész csoda, hogy tudják begyűjteni a szénát az ilyen elképesztően meredek rétekről. Újból beérve az erdőbe a táj kissé vadabb lesz, hatalmas sziklafalak tövében, dróthálós kerítéssel védett lépcsőn megyünk fel a Guttalbach szűk árkába, kis hídon keresztezzük a tajtékzó patakot, nem véletlenül hívják ezt a részt Pokolnak (Hölle), majd egy újabb lépcsősor és egy acélrámpás, galériás szakasz következik a hatalmas sziklafalak aljában.

Szép kilátást élvezve megyünk tovább a keskeny csapáson, mely egyben az Alpok-Adria hosszútávú túraútvonalának (Alpe Adria Trail) szakasza is, és rövidesen kiérünk egy murvás kocsiútra. Irányt tartva megyünk tovább, pár lépés után a kocsiút éles, jobbos hajtűkanyarjánál, jelzőtáblás elágazásnál balra térünk le széles útról a Bricciuskapelle felé. Keskeny ösvényünk hamarosan beér a Kräuterwand gigászi falai alá, egy hatalmas, áthajló sziklafal alatt kényelmesnek tűnő pihenőpad fogad. A Haritzersteig következő szakaszát is a nagy sziklafalak jellemzik, és rövidesen kiérünk egy kavicsos út kanyarjához, a jelzőtáblás elágazástól kissé jobbra tartva megyünk fel a széles úton, mely egy nagy kanyarral, egy kereszt után kiér a hangzatosan SkyWalknak hívott, a Möll völgye felett, remek helyen, fából épült, fedett kilátóplatformhoz (kb. 1580 m). A kilátó előtti kis házban kiállítást rendeztek be a környék élővilágáról, mellette kútból frissülhetünk fel. A panoráma valóban parádés, lábunk alatt terül el a Möll völgyének felső része, Heiligenbluttal, a horizonton pedig, szép időben a Sonnblick-csoport háromezresei magaslanak.

A kilátótól már nincs messze a Sattelalm (1677 m) Briccius Sennerei házi tejüzeme, ahol a saját szarvasmarha állományból származó tejből készült finomságokat kóstolhatunk meg, de természetesen a húsáruk is nagyon finomak, no meg a hideg sör is jól esik a teraszon. A tanya május elsejétől október elejéig várja a vendégeket, szerdánként szünnapot tartanak, de július-augusztusban minden nap nyitva van. A jól megérdemelt pihenő után induljunk vissza ugyanazon az úton, a Haritzersteig végénél, a jelzőtáblás elágazásnál jobbra fordulva gyalogolunk a lefelé szerpentinező, köves kocsiúton. A folyamatosan lejtő út végül egy sorompónál bukkan ki az erdőből, egy aszfaltút kanyarjánál. A nyírfák alatt, a sziklafal tövében egy információs panorámatáblát is találunk a rengeteg útjelzőtábla mellett. Térjünk rá az aszfaltút jobbra lefelé tartó ágára, a pár házból álló Hinterzelen bájos kis kápolnája alatt megyünk el, jobbra egy ösvény ágazik le, a jelzőtábla szerint Holaleitisch felé. Ez az ösvény leereszkedik a Möllhöz, kis hídon megy át rajta és a Natura Mystica tanösvénybe csatlakozik a túlparton, ideális útvonal a Gössnitzfall meglátogatására, azonban 2021 augusztusában az út le volt zárva, a hidat elvitte a víz,  nem tudni mikor lesz járható újra. Amennyiben nincs lezárva, érdemes erre menni, és összekötni túránkat a Natura Mystica ösvénnyel és a Gössnitzfall vízeséssel.

Menjünk tovább a lejtős, csekély forgalmú aszfaltúton a falu felé, csinos házak, üdezöld legelők mentén ereszkedünk, leérve a Möll partjára, a hidat őrző Wolfgang-kápolnánál kelünk át a túlpartra. Az innen induló úton is el tudunk menni a Gössnitz-vízeséshez, ha még zárva van a másik útvonal. Utunk egy darabig a zúgó Möll partján fut, majd elérjük a Natura Mystica tanösvény indító állomását a parkolóval (1250 m). Pár perc után ismét átkelünk a folyó másik oldalára, az egyenesen futó Hadergasse a kempinghez vezet, a fő útvonal pedig az ADEG szupermarket mellett, majd a magyar tulajdonban lévő Hunguest Sporthotel komplexuma felett emelkedik Heiligenblut központjába, kiindulási pontunkhoz.