Varázslatos vörösfenyőligetek, alpesi láprét, hegyi tavak lánca, autentikus hütte

A Hohe Tauern Nemzeti Park egyik legérintetlenebb, egyben könnyen megközelíthető magasvölgye, a Möll völgyéből nyíló, a Schober-csoport háromezresei alá futó Gradental. A hamisítatlan skandináv hangulatot árasztó, jellegzetes alpesi Graden-völgyet az Alpok fő vonulatának számító Magas-Tauern háromezresei keretezik, a sziklás hegyoldalakból, gleccserekből lerohanó, zuhatagos hegyi patakok, a festői alpesi láprét, a tengerszemek látványa teszi felejthetetlenné a túrát. Utunk végcélja, a türkizkék színben ragyogó, sokak szerint Karintia legszebb magashegységi tava, a Gradensee és a partján álló Adolf Nossberger Hütte.

Szintkülönbség: 950 méter

Gradental parkoló (1640 m), megközelíthető autóval, a B 107-es főútról, Döllachtól északra kb. 2,5 km-rel, Putschall településrésznél, a kis kápolnánál kell lefordulni a táblával is jelzett, Gradental felé. Az eleinte aszfaltos út murvássá válva 6 km-en keresztül halad a völgyben a turistáknak kijelölt parkolóig.

Közepesen nehéz gyalogtúra magashegységi környezetben, jól jelzett, kitáblázott turistautakon, ösvényeken. A túra nehézsége a meredek tereplépcsők leküzdésében rejlik, a kitettebb szakaszokon drótkötéllel biztosított az útvonal. Nedves időben a sziklák, főleg a zuzmóval fedettek, csúszósak lehetnek! Zivataros vagy ködös időben ne válasszuk ezt a túrát, megfelelő túra öltözet elengedhetetlen, az időjárás gyorsan meg tud változni. Még nyár közepén is számíthatunk hófoltokra, melyek általában nem veszélyesek. Kellő mennyiségű folyadékot vigyünk magunkkal, a hütte június közepétől szeptember közepéig minden nap nyitva van.

A Möll felső völgyéből, Winklern és Heiligenblut között három nagy oldalvölgy nyílik a nyugatra magasló Schober-csoport háromezres hegyóriásai közé, ezek közül a középső a Gradental. A jégkorszakban kialakult völgykatlant mindkét oldalán 1000 méter magasságú sziklafalak szegélyezik, legfőbb jellegzetességei, a magashegységi láprét, a Gradenmoos és a különböző színekben ragyogó hegyi tavak láncolata, melyek közül a legnagyobb, utunk végcélja, a Grosser Gradensee.

Induljunk el a Gradental parkolójából (1640 m) a völgy felső része felé a piros-fehér-pirossal jelzett 916. számú, széles, murvás úton. A Gradenbach fehéren tajtékzó hegyi patakja mentén gyalogolunk a kényelmes úton, a túlparton a Gradenalm házikóit látjuk. Hamarosan ösvényre váltunk, egy fakapun keresztül lépünk be a Hohe Tauern Nemzeti Park területére, a Gradental tanösvényre. Helyenként nagy sziklákkal borított meseszép vörösfenyőligetben emelkedünk, feljebb keresztezünk egy törmeléklejtőt, ahonnan remek kilátás nyílik a Gradenbach impozáns vízesésére. Még pár kanyar a közepes kaptatón és felérünk a Gradenmoos (1913 m) teljesen sík láprétjének peremére. Egy pihenőpadon tudunk egyet szusszanni, előttünk a Gradenbach kígyózó patakjával átfúrt üdezöld láprét, melynek legjellemzőbb növénye a fehér pamacsszerű virágú gyapjúsás. Kis fahídon kelünk át a patakon, a túlparton, pont a zuhatag feletti részen kis menedékházikó áll paddal és asztallal. Utunk átvezet a Gradenmoos másik oldalára és a szélén fut tovább, csodás kilátást nyújtva a délre húzódó hegyvonulatra a Friedrichskopf, Georgskopf és a Petzeck háromezres csúcsaira. Szemben, a rét felső végénél a Gradenbach több ágban lezúduló zuhataga teszi teljessé a látványt. A vizenyős terület szélén, köves, sziklás terepen gyalogolunk, jobbról mellőzünk egy rusztikus, sziklából rakott menedéket, majd elérve a lapos vidék felső részét, jelzett ösvényünk jobbra tartva kezd emelkedni. Mintegy 130 méter szintemelkedéssel küzdjük fel magunkat a következő táblás elágazásig (2067 m), útközben keresztezzük a Gradenbach egy kis mellékpatakját. Itt ágazik el a két, Nossberger Hüttéhez vezető útvonal, mi az északi ágon megyünk oda és majd a déli úton jövünk vissza, azaz most jobbra fordulunk, a 918. számú Tierleitenweg útvonalra.

Cikk-cakkban emelkedünk a Hornkopf és a Kreuzkopf közti nyeregből lerohanó kis hegyi patakot követve, majd élesen balra forduló ösvényünk sziklás terepen, több helyen drótkötéllel biztosítva kapaszkodik még feljebb. Visszapillantva fantasztikus panorámát élvezhetünk a mélyben fekvő Gradenmoosra, a Schober-csoport háromezres csúcsaira. Felérve a tereplépcső tetejére, újabb elágazáshoz (2326 m) jutunk, balra megyünk tovább, maradva a 918-as számú Tierleitenweg-en, jobbra a 922. sz. út visz fel a Horn-nyergen át a Gössnitztal felső végében fekvő Elberfelder Hüttéhez. Füves, sziklás terepen kanyargunk egy kicsit még felfelé, jobbra egy kis tengerszemet látunk, majd nagyjából szintet tartva folytatódik utunk a hamisítatlan magashegységi, igazi skandináv hangulatot árasztó tájon. Balra egy nagyobb tavacska felett megyünk el, lapos sziklákon lépdelve gyalogolunk a háromezres csúcsok körbezárt vidéken, szemben már látszik is a Nossberger Hütte épülete. Ösvényünk kissé emelkedni kezd a zord tájon, balra lent megcsillan a Mittersee türkizzöld színű víztükre, szélén egy még augusztusban is megmaradó hófolttal.

Rövidesen el is érjük a már jól látható Adolf Nossberger Hütte fazsindelyes, rusztikus épületét (2488 m), melynek túlsó oldalán, kissé lejjebb csillog a Grosser Gradensee (2474 m) türkizkék víztükre. A hütte mellett egy kis kúpon odarögzített széken pillanthatunk vissza a Gradental völgyére, a tó felőli oldalon meg pár raklapból ácsolt fotelből csodálhatjuk a Gradenseet és a felette húzódó háromezresek vonulatát. A Nossberger Hütte felett közvetlenül a Schober-csoport legmagasabb csúcsa, a Petzeck (3283 m) sziklapiramisa magaslik, szép időben látszik a jobbra alatta lévő gleccser is, a Perschitzkopf csúcsával. A hütte otthonos vendéglőjében karintiai és tiroli specialitásokat kóstolhatunk, a legtöbb hegyen is termő fűszert, gyógynövényt saját maguk gyűjtik a környékről, teát készítenek belőlük, leveseket, szószokat ízesítenek velük.

A jól megérdemelt pihenő után induljunk vissza a 916. számú Seenplattenweg útvonalon, mely több helyen Nossberger Weg-nek is van írva. A patakot követve ereszkedünk le a Mittersee (2421 m) partjára, átvágunk a hófolton, majd enyhén lejtő ösvényünk elmegy még két tavacska mellett. A haragosan zúgó Gradenbach köves medre mentén ereszkedünk tovább és a jobb oldalon feltűnik a Vordersee türkiz színű tava is. Kiérünk a Gradenmoos feletti hatalmas tereplépcső szélére, és jól jelzett utunk köves terepen szerpentinezik le a füves, sziklás hegyoldalban egészen a már ismerős elágazásig, ahonnan elindultunk felfelé. Innen a már ismert útvonalon ereszkedünk le a Gradenmoos láprétjére, majd vissza kiindulási pontunkra, a Gradental parkolóba.