Könnyű csúcstámadás a Nassfeld feletti kétezres hegyóriásra

A Gartnerkofel (2195 m) a Karintia és Olaszország határán húzódó Karni-Alpok vonulatának legnépszerűbb hegycsúcsa. Az elsősorban téli sportközpontként ismert Nassfeld mellől kényelmes ülő felvonóval suhanunk fel a hegyi állomásra, ahonnan egy óra alatt kapaszkodunk fel a környék egyik legkáprázatosabb körpanorámáját nyújtó Gartnerkofel vaskereszttel koronázott tetejére. A kilátás mellett a hamisítatlan alpesi táj, a kietlen, vad sziklaformációk adnak lenyűgöző keretet a rövid kirándulásnak.

Szintkülönbség: 350 méter fel, ugyanannyi le

Gartnerkofel Sesselbahn (ülő felvonó) hegyi állomása (1900 m). Az alsó állomás Nassfeld üdülőtelep északi végén található, az Olaszországba vezető 90-es főút mellett, Nassfeldbe érve Hermagor-Tröpolach felől az első úton jobbra fordulunk, az épület mögötti ingyenes parkolóban hagyhatjuk a kocsit.

Felvonó:

Gartnerkofel négy személyes ülőlift üzemideje: június elejétől szeptember közepéig naponta 9.00 és 16.00 óra között, ill. főszezonban július közepétől augusztus végéig 17.00 óráig folyamatosan közlekedik. Aktuális információk a hivatalos honlapon

Jegyek (2021):

Retúr felnőtt: 13,00 €, gyerek: 6,50 €. Családi nap szombatonként: Szülő társaságában a gyerekek ingyen utazhatnak! A Nassfeld régió számos szálláshelyén adott vendégkártyával (+CARD Holiday) ingyenes, a Kärnten Card ugyanakkor nem érvényes ide, csak 1 euro kedvezényt adnak rá.

Rövid, közepesen nehéz gyalogtúra jól jelzett, kitáblázott turistautakon, ösvényeken. A hegycsúcsra vezet út meredek, köves, sziklás, de biztonságos. 10 éven felüli gyerekeknek is nagy élmény. A csúcs közelében óvatosan mozogjunk, a jelzett ösvényt se hagyjuk el. Habár a túra rövid, végig magashegységi környezetben járunk, az időjárást figyeljük, zivataros, viharos időben ne induljunk el! Megfelelő túraruházatban, bakancsban, túracipőben vállalkozzunk csak a csúcstámadásra! Szép, napos időben, főleg hétvégén nagy tömegre számítsunk, a csúcson is!

A Gartnerkofel ülőlift felső állomása mellett az Almrausch hegyi játszótér csábítgatja a kicsiket, mellette a Berghex büfé kínál egyszerű ételeket. Kényelmes pihenőszékekkel ellátott kilátóplatformról mozizhatunk a Karni-Alpok vonulatára, előttünk a sípályákkal behálózott Madritschen füves kúpja, mögötte a Rosskofel és a Trogkofel jellegzetes sziluettje adja a csodás kulisszát. Az állomás épülete mögötti széles úton induljunk balra, előttünk a Gartnerkofel emelkedik, pár lépés után balra érdemes kimenni a Sky Plate nevű acél kilátóplatformra, ahonnan zavartalan panoráma nyílik Nassfeldra és a környező hegyóriásokra. A kilátó mellett egy kúp magasodik, melyen geológiai bemutatóhelyet alakítottak ki (Geo-Park), a kilátás innen is fantasztikus. Térjünk vissza a kavicsos sétaútra, melyen balra fordulva elhagyjuk a vadvirágos réteket és az erodálódott, törmelékmezős hegyoldalban szerpentinezünk fel egy nyeregig, ahonnan szép kilátás nyílik északra, a Kammleiten szabályos kúpjára, a horizonton feltűnnek a Gailtali-Alpok csúcsai is. Az elágazásnál jobbra fordulunk a Gartnerkofelre vezető, piros-fehér-pirossal jelzett, jól kitaposott útra.

Megkezdjük kapaszkodásunkat a Gartnerkofel két csúcsa közti nyeregbe, jobbról a Däumling sziklaoszlopa magasodik, jól láthatóak a rajta és körülötte kiépített vasalt út (Klettersteig) látványelemei, a drótkötélhidak, ill. a sisakos via ferrátázó túratársak. Előtte egy kis füves magaslaton eszményi fekvésű pihenőpadon szusszanhatunk egyet. Érdemes a növényzetet is figyelni, június végétől virágzik a csak itt Nassfeld környékén honos Wulfenia kék színű virágja. A hágóhoz végül kellemetlenül sziklássá váló úton érünk fel. Jobbra a Gartnerkofel déli csúcsa, balra, célpontunk a fő csúcs magasodik. A nyeregből gyönyörű kilátás nyílik visszafelé, de előre a Gail völgyére is megnyílik a látkép, a horizonton a Gail-völgyi-Alpok vonulatával. Forduljunk balra a csúcsra vezető jelzett útra, mely meredeken indul meg a köves, morzsalékos hegyoldalban, jobbra lenyűgöző, érdekes sziklaformációkat csodálhatunk meg.

Feljebb kissé eltávolodunk a szikláktól és a füves hegyoldalban kanyargó ösvényen kapaszkodunk fel a Gartnerkofel (2195 m) csúcsára. A két világháború áldozatainak emléket állító vaskereszt mellől lélegzetelállító panoráma nyílik a környező hegyvilágra. Észak felé a mélyben a Gail völgye, mögötte a Gailtaler Alpen vonulata, kissé jobbra a Dobratsch jellegzetes tömbje látszódik. Délnek a Júliai-Alpok csipkés lánca zárja a horizontot, nyugatra a Karni-Alpok a Rosskofellel és a Trogkofellel tűnik elő. Tiszta időben északra még a Magas-Tauern hófödte hegyei is látszanak, a Grossglockner, a Grossvenediger. Állítólag délen még az Adria víztükre is megcsillan a hegyről. Miután kiélveztük a nem mindennapi panorámát, ugyanazon az úton indulunk le a hegyről. Ereszkedés közben is végig kitűnő kilátást élvezve érünk vissza kiindulási pontunkra, a libegő felső állomására.