Könnyű körtúra a látványos Gartl-vízeséshez

A Heiligenbluttól délre húzódó, festői Möll völgyében, Grosskirchheim-Döllach mellett egy újabb vízesést csodálhatunk meg. A Gartlbach zuhatagját könnyű, rövid körtúrán fedezzük fel Döllach központjából kiindulva, vadvirágos réteken, elbűvölő hegyi tanyákat érintve vezet jól kitáblázott utunk a vadromantikus környéken fekvő, régi vízimalommal is ékesített vad hegyi patakhoz és vízeséséhez.

A túra időtartama: 1-1,5 óra

Szintkülönbség: 70 méter

Döllach, a B 107-es főút melletti parkoló, a tűzoltósággal rézsút szemben, délről jőve, a Zirknitz-patak hídja előtt kell lefordulni balra, táblák jelzik a szabadon használható parkolót. Buszmegálló a híd túlsó oldalán (Grosskirchheim-Döllach).

Nagyon kényelmesek vagy időhiányban szenvedők egészen a vízesés bejáratáig elmehetnek autóval, a parkoló kb. 100 méterre van a főkaputól. Döllachból, a tűzoltósággal szemben indul az aszfaltút a vízeséshez, táblák jelzik végig az irányt.

Könnyű, családi gyalogtúra minimális szintkülönbséggel, jól kitáblázott turistautakon, a vízesésnél köves, sziklás ösvényeken, a Möll völgyében túlnyomórészt széles, gyér forgalmú gazdasági utakon.

Döllachból, a Grosser Zirknitz patak partján fekvő parkolóból indulunk, a parkoló túlsó végén kis fahídon kelünk át a Grosser Zirknitz patakon, egy Festplatz feliratú nagy fakapun át. Útvonalunk jól ki van táblázva, már itt is láthatjuk a Gartlwasserfall feliratokat, ráadásul az út egyik szakasza az Alpok-Adria hosszútávú túraútvonal része (Alpe Adria Trail). A rendezvényhelyszín épülete mellett vezető útra térünk rá, majd rövidesen utunk átkel egy fedett hídon, a szélesen hömpölygő Möll folyón is. Utunk követi a folyó partját, ezen a szakaszon óvatosan gyalogoljunk, vigyázzunk a biciklisekkel, mivel az útvonal a Möll-völgyi kerékpárút is egyben. Egy legelő széléhez érve nagy táblák mutatják, hogy térjünk le jobbra, egy gyalogútra, átvágunk a vadvirágos réten, majd kiérve egy keresztező kocsiútra, balra fordulunk. Keresztezzük a Gartlbach patakot, a következő Y alakú elágazásnál a jobb oldali úton pár perc alatt felérünk a Gartl-vízesés bejáratához.

Egy hatalmas vízkerékkel felszerelt kis fából épült malom mellett információs tábla fogad, a bejárati fakapun lépünk be a varászlatos környékre. A táblán lévő rajzos térképen szereplő Wassersteig útvonal már régóta zárva van, egyelőre nem is tűnik úgy, hogy megnyitnák, szóval a Familienweg (Családi út) ösvényén mehetünk fel a zuhatagig és ugyanazon az úton jövünk vissza. Gyökerekkel szabdalt ösvény vezet fel a patak partján, majd feljebb kis hídon kelünk át a hangosan robajló Gartlbach felett és egy régi vízimalom épületéhez érünk (Kerschbaumer Stockmühle). Egy újabb hídon keresztezzük ismét a robajló patakot és felérünk a zuhatag permetétől beterített kilátóplatform tornyához, ahonnan testközelből csodálhatjuk a Gartl-vízesés csodáját.

Érdemes jó mélyen belélegezni a harapnivalóan tiszta, párás hegyi levegőt, hiszen a vízesés környezete orvosilag is egészségesnek és gyógyítónak van elkönyvelve. A speciális mikroklíma, az elektromossággal telített apró vízcseppek jótékony hatással vannak a stresszmegelőzésre és az immunrendszer erősítésére. A platformtól kis híd vezet át a patakon az Urschreibecken nevű természetes medencéhez, ahol a bátrabbak meg is mártózhatnak a jéghideg alpesi vízben, ez azonban ott jártunkkor (2021 augusztus) le volt zárva.

Miután kigyönyörködtük magunkat, térjünk vissza ugyanazon az úton, a vadvirágos mezőn átvágó gyalogútig, itt azonban egyenesen menjünk tovább az aszfaltúton. Hegyi tanyák mellett megyünk el, majd utunk betér az erdőbe, a következő elágazásnál jobbra fordulva kelünk át a Möll hídján, majd egy fűrésztelep érünk vissza, a Zirknitz hídján át, kiindulási pontunkra.

Tipp: A falu északi részén, az Apriachba vezető út elágazásához közel áll a Putz család impozáns, ódon kastélya. Az 1576-ban emelt épületet csak kívülről lehet megnézni (Schloss Grosskirchheim).