Karintia ikonikus hegycsúcsa

A Villach mellett magasodó Dobratsch jellegzetes hegytömbje szigetként emelkedik ki a Dráva és a Gail völgye között, Karintia egyik legszebb panorámáját nyújtva. A fizetős Villacher Alpenstrasse panorámaúton egészen az 1733 méter magasan lévő Rosstrattéig mehetünk fel, ahonnan változatos körtúrán járjuk be a Villachi-Alpok (Villacher Alpe) törpefenyővel és vadvirágos alpesi rétekkel borított hullámos tetejét. Parádés kilátást élvezve, irdatlan sziklaletörések szélén kapaszkodunk fel a hatalmas adótoronnyal koronázott csúcsra, ahol az ultramodern menedékházban pihenhetjük ki fáradalmainkat. A Dobratsch legmagasabb pontján, a csúcskereszt mellett két középkori templomocska emlékezetet a hegy történelmi múltjára.

Szintkülönbség: 620 méter fel, ugyanannyi le

Rosstratte parkoló (1733 m), a Villacher Alpenstrasse végén. A Villach belvárosát elkerülő 86-os főútról, az Alpen Arena télisportközponttól induló 17 kilométeres, széles, jó minőségű, fizetős aszfaltúton érünk fel a nagy, szabadon használható parkolóhoz. Az útról részletes információ ebben a cikkünkben.

Közepesen nehéz gyalogtúra jól jelzett, kitáblázott turistautakon, ösvényeken, köves, murvás kocsiúton. A körtúrát természetesen mindkét irányból meg lehet csinálni, végig a kocsiúton haladva könnyű túrának számít, azonban, főleg lefelé, kellemetlen lehet a poros, köves talajú út. A csúcsra vezető ösvényen több ellenemelkedőt kell leküzdeni, a sziklafal szélén óvatosan közlekedjünk, a jelzett útról ne térjünk le. A Rosstratte környékén sok legelésző háziállattal találkozunk, tartsuk meg a kellő távolságot!

A Rosstratte parkoló melletti kis magaslaton kialakított kilátóplatformról nagyszerűen megszemlélhetjük a már innen csodás panorámát a környező hegyvilágra. Induljunk el a Rosstrattenstüberl vendéglő melletti keskeny aszfaltúton, a ház mögött, balra kalandjátszóteret találunk, az út menti térképes információs táblákról is sokat megtudhatunk a hegyről. Az út eleje egy geológiai tanösvény egyben, megtapogatható nagy kőzetmintákkal illusztrálva. Előttünk emelkedik a Zehnernock halma, jól látszik a hegy oldalában kanyargó kocsiút fehér szalagja is. Legelésző tehenek, pacik közt gyalogolunk, jobbra egy csinos hegyi tanyát mellőzünk, majd utunk poros, murvás kocsiútra vált és emelkedni kezd. Egy éles jobb kanyarnál tegyünk egy kis kitérőt a balra leágazó ösvényen, a táblával is jelzett, pár perc sétára lévő Gams- und Gipfelblickplatform (1800 m) nevű kilátóhely felé. Ha zergét nem is látunk, a panoráma rendben van, a déli irányba nyíló látvány a Karavankákra és a Júliai-Alpok csipkézett láncára lenyűgöző.

A kilátótól indul a Jägersteig nevű, hajdani vadászösvény, mely a Zehnernock sziklás déli oldalában halad, gyakorlott, biztos lépésű, nem szédülős turisták erre is mehetnek, bár a helyi szervezetek nem támogatják az út használatát, mivel természetileg érzékeny területen vág át, az utóbbi időben még néhány baleset is történt itt, hivatalosan már nem is jelzett út, bár elég egyértelműen követhető.

Térjünk vissza az acél platformtól a kocsiútra, és folytassuk emelkedésünket a Höhenrain oldalában a Dobratsch felé. Hamarosan egy táblás elágazáshoz érünk (1840 m), ahol letérünk a 291. számú murvás útról balra, a 294-es ösvényre, melyen felkapaszkodunk a füves hegyháton a Zehnernock (1957 m) tetejére. A hegycsúcson kis házikó áll, mely régebben egy sífelvonó felső állomásaként funkcionált, ma  kis kiállítóhely (Naturpark 10er Aussicht) és egy elsősegélyhely található benne. Az érdekes kis kiállítást szabadon megnézhetjük, a magaslatról remek panorámát élvezhetünk a Villacher Alpe hullámos fennsíkjára, jól látszik a következő nagy füves halom, a Zwölfernock és mögötte az adótoronnyal csúfított fő csúcs a modern menedékházzal és a két kis templommal.

Lejövünk a dombról a 294-es úton, átmegyünk egy mélyedésen, majd törpefenyőfoltok közt, vadvirágos réteken ereszkedve táblás elágazáshoz érünk, ahol kissé jobbra folytatjuk utunkat. Balról itt csatlakozik be a már említett Jägersteig útvonala. A sziklákra festett piros-fehér-piros jelzéseket követve, ösvényünk a hegy meredek déli letörésének szélén halad tovább, végig kitűnő kilátást nyújtva a Karavankákra és a Karni-Alpokra, előttünk a Dobratsch fehéren világító, függőlegesen leszakadó mészkősziklafalai mutatják az utat. Leereszkedünk a Bärengraben árkába, majd megkezdjük kapaszkodásunkat törpefenyőövezetben kanyargó ösvényünkön, mely egyre közelebb húzódik a félelmetes sziklafalak pereméhez. Ahogy egyre feljebb érünk, úgy lesz egyre sziklásabb a táj, néhol egy-két magasabb sziklalépcsőt leküzdve közelítjük meg a jól látható csúcsot. A fároszként utat mutató adótorony mellett fekvő Dobratsch-Gipfelhaus (2143 m) 2010-ben épült ultramodern, csupaüveg menedékházához érünk fel, melynek tágas kilátóteraszán ülve igencsak jólesik egy, időjárástól függően forró vagy hideg ital. Természetesen a vendéglő gazdag kínálatú meleg konyhával is rendelkezik, érdemes megkóstolni a karintiai specialitásokat, mint pl. a Kaspressknödel levest vagy a híres karintiai töltött tészta, a Kasnudel. Természetesen Wiener Schnitzelt is rendelhetünk, melyben szintén nem fogunk csalódni. Szinte az összes alapanyag helyi termelőktől érkezik az asztalra. A hütte az év minden napján várja a vendégeket, reggel 8-tól este nyolcig. A jelenleg látható modern épületet 2010-ben építették, elődje az egyik legrégebbi turistaház volt, mely 1810 óta szolgálta a túrázókat.

Az épület mellett éktelenkedő adótorony 165 méteres magasságával az ország legnagyobbjai közé tartozik. Célozzuk be a hegy legmagasabb pontját, a kanyargó ösvényen, a meteorológiai állomás mellett, pár perc alatt mászunk fel a csúcskereszthez (2166 m). A panoráma valóban parádés tiszta időben, sajnos nekünk nem volt ilyen szerencsénk. Délre, bal oldalt a Karavankák, jobbra a Karni-Alpok vonulata húzódik, mögöttük a Júliai-Alpok csipkés hegylánca zárja a horizontot. állítólag nagyon szép időben még a Dolomitok is feltűnnek, az Ötztaler Alpen hófödte háromezreseivel. Északra a Magas-Tauern, a Grossglockner csúcsával a fő látnivaló, de szinte az összes jelentősebb karintiai hegység beazonosítható, melyben egy rajzos panorámatábla is segít. Közvetlenül a csúcs alatt, a két Szűz Máriának szentelt templomocska közül a kisebbik, az 1690-ben épült Windische Kapelle (Vend-kápolna) áll.

Gyalogoljunk vissza a piros-fehér-pirossal jelzett úton a menedékház felé, de ne térjünk le balra, hanem menjünk egyenesen a Német-templomhoz, a „Maria am Stein” Deutsche Kapelle 1692-ben épült, és jóval nagyobb, mint a másik. Sétáljunk vissza a turistaházhoz és az adótorony melletti murvás, köves kocsiúton kezdjük meg ereszkedésünket. Az egyik nagy kanyart le is vághatjuk, majd a szemben lévő Elfernock (2031 m) dombja előtt jobbra kanyarodó út északról kerüli meg a Zwölfernock (2049 m) magaslatát, melynek szép kilátást nyújtó füves tetejére, fáradhatatlan túratársak fel is mászhatnak. A már ismerős Zehnernockot ugyancsak északról kerüli meg utunk, majd a már ismert útvonalon ereszkedünk vissza kiindulási pontunkra, ahol a Rosstrattenstüberl autentikus vendéglőjében pihenhetjük ki túránkat.