Családi kirándulás a magas hegyek övezte festői lápvidéken

A Mölltal egyik oldalvölgye, az Astental felső részén, több mint 1800 méter magasságban fekszik a festői Astner Moos, egy mintegy 1 km hosszú és 80 méter széles, egy régi hegyomlás következtében keletkezett tó helyén kialakult, magashegységi vizenyős láprét, melyet a lustán kanyargó Astenbach szel keresztül. A védett természeti értéken tanösvény kalauzol át, az autóval könnyen megközelíthető Sadnighaus menedékháztól indulunk, először a völgy északi, hatalmas, füves hegyoldalakkal határolt vadvirágos legelőiről, az autentikus hegyi tanyáktól, felülről csodáljuk meg a lapos rétet, majd a bájos Kröllalm hüttéjétől ereszkedünk le a patakhoz, és a lápvidéken átvágva, a tanösvényen megyünk vissza kiindulópontunkhoz.

Szintkülönbség: 150 méter

Sadnighaus (1880 m), parkoló a menedékház előtt. Megközelíthető autóval, a Möll völgyéből a Heiligenblut – Winklern közti B 107-es főútról, Mörtschach központjából, a Wallnerhof fogadó mellől indul a kitáblázott aszfaltút az Astental völgyébe (jelzőtábla: Asten), kb. 10 km után, Vordere és Hintere Asten tanyái érintésével a Sadnighausnál ér véget a jó minőségű, ám keskeny hegyi út. Óvatosan vezessünk, bármikor jöhet szembe egy nagyobb traktor, fa-, vagy szénaszállító jármű.

Könnyű, családi kirándulás jól jelzett, kitáblázott turistautakon, ösvényeken, gyér forgalmú murvás kocsiutakon, minimális szintkülönbséggel. A lápréten futó tanösvényen, több helyen pallósor visz át a vizenyősebb részeken, nedves időben, nagy pocsolyákra, saras szakaszokra számítsunk. Nagy sár esetén választhatjuk a patak másik oldalán vezető gazdasági utat. Gyerekekkel is bátran bevállalható túra. A legelésző tehenektől tartsunk kellő távolságot, a borjakat semmi esetre se közelítsük meg vagy simogassuk!

Tipp: Ambiciózusabb túrázók könnyen összeköthetik ezt a sétát a Mohar panorámahegyének megmászásával, melyet ebben a cikkünkben ismertetünk.

A Sadnighaus (1880 m) előtti parkolóból indulunk, a menedékház konyháját sokan dicsérik, helyi alapanyagokból készült, autentikus ételeik gazdag választékával várják a vendégeket május közepétől október elejéig és télen is, decembertől húsvétig. Az épület elődjét még 1926-ban építették, azonban az 1951-es óriáslavina megsemmisítette, a most is álló faépületet a régitől kicsit feljebb, 1957-ben emelték, 2003-ban újították fel, egyike a néhány menedékháznak, melyet teljesen akadálymentessé alakítottak át. A népszerű hüttében 45 főre biztosítanak szálláslehetőséget, plusz 12 fő pedig a szomszédos Petersbrünnl házban szállhat meg. A murvás úton indulunk hegynek felfelé, a Petersbrünnl fogadó felett az út kettéválik, mi a jobb oldali ágon gyalogolunk tovább, mely egyenletesen emelkedik a Mohar füves déli hegyoldalában. Az útról egyre szebb kilátás nyílik a lent fekvő Astner Moos láprétre, a kanyargó patakra, felette a piramisszerű, csúcsos Makernigre és a Sadnig vonulatára, a hegyekből lezúgó, zuhatagos patakokra. Üdén zöldellő legelők, vadvirágos rétek, tanyák, gazdasági épületek között érünk fel egy keresztező kocsiútra, a sárga jelzőtáblás elágazásnál jobbra, a 152-es úton, a Kröllalm felé megyünk tovább.

Pár lépés után már látjuk is az előttünk fekvő Kröllalm (1961 m) épületeit, előtte még kis hídon keresztezünk egy hegyi patakot, majd meg is érkezünk a Stellhöhe déli nyúlványán épült, festői fekvésű tanya fazsindelyes, rusztikus faházaihoz. A június közepétől szeptember végéig nyitva tartó vendéglő saját termelésű, készítésű tejtermékekkel, húsárukkal várja a kirándulókat. A Kröllalmtól már jól kirajzolódik utunk következő szakasza, a patak túlpartján, a hegyoldalban futó ösvény, mely leereszkedik az Astner Moos síkjára. Az épületektől lefelé indulunk tovább, ösvényünk kis hídon keresztezi az Astenbach látványosan robogó hegyi patakját, a jelzőtáblás elágazásnál jobbra tartunk és a zöld hegyoldalban ereszkedünk a völgy felé. Lejjebb egy újabb hídon kelünk át egy kis patak felett, visszapillantva, festői látványt nyújt a meredek hegyoldalba épült Kröllalm, lent pedig az Astner Moos vizenyős mezeje a hegyi tanyák láncával.

A híd után pár lépésre, egy táblával is jelzett kereszteződésnél elérjük a Lindleralmhoz vezető kocsiút hajtűkanyarját, ahol jobbra fordulva ereszkedünk tovább a völgybe. Egy nagy kanyarral érünk le a völgy felső szélén fekvő Bartleralm (Auernigalm) (1857 m) épületeihez, ahol balra fordulunk a sárga színű jelzőtáblával is jelzett Naturlehrweg Astner Moos irányába. A kanyargó Astenbach partjához közel futó ösvényünk kis hídon keresztez egy oldalágat, majd a lápvidék és az erdő közti sávban kanyarog tovább. A vizenyősebb területeket pallósorokon küzdjük le, a tanösvény kék színű információs tábláiról ismerhetjük meg a védett terület élővilágát, keletkezését, az alpesi lápok jellegzetességeit. A 4-es állomásnál egy szép vörösfenyőligeten vágunk át, utána pedig egy varázslatos forrásvidéken lépdelünk a kis hidak, pallók sorozatán. A Natura 2000 által védett terület nagy valószínűséggel az utolsó jégkorszak végén, egy visszahúzódó gleccser által formált völgyben keletkezett, amikor egy gigantikus hegyomlás miatt a patakok vize tóvá gyűlt össze. Az évezredek folyamán a tóból alakult ki a ma is látható magashegységi láprét, közepén a kanyargó Astenbach patakjával.

Ösvényünk hamarosan elér az Astner Moos alsó végéhez, az elágazásnál jobbra fordulunk, átkelünk az Astenbach feletti hídon és a tanösvény 1-es számú táblájánál kiérünk a keresztben futó kocsiútra, melyen balra kanyarodva megyünk tovább. Pár méterre, a jobb oldali házak után egy keskeny ösvény ágazik le jobbra, melyen egy-két perc alatt felsétálunk kiindulópontunkhoz, a Sadnighaushoz.