Családi kirándulás a hidak szurdokában

A Júliai-Alpok egyik legvarázslatosabb kirándulóhelye, a Bohinji-tótól északra húzódó Mostnica, azaz a hidak szurdoka. Rendkívül könnyű megközelíthetősége és mesés szépsége ellenére szerencsére még nem vonz óriási tömegeket. A mindkét partján vezető ösvényről időnként a szédítő mélységbe kukkanthatunk, máshol pedig a kiszélesedő hegyi folyó, kristálytiszta, jéghideg vizében pancsolhatunk. A túrát tetszés szerint hosszabbíthatjuk meg egészen a Voje vízesésig.

A túra hossza: 3,6 km (rövid verzió)

Szintkülönbség: 90 méter fel, ugyanannyi le

Stara Fužina, a Blato fennsíkra vezető fizetős út sorompója előtti parkoló. Megközelíthető a Bohinji-tó felől, a tó keleti végében lévő Ribčev laz településről északra, Stara Fužinába, majd beérve a faluba, az első utcán balra és végig egyenesen a parkolóig.

Könnyű, családi kirándulás jól jelzett turistautakon, ösvényeken, korláttal védett hidakon. Az útvonal nem veszélyes, gyerekekkel is bátran járható, a problémásabb részeken mindenhol biztonságos korláttal védett. A mély szurdok szélére csak nagyon óvatosan menjünk ki. A kiszélesedő folyó partjára le lehet menni, azonban fürdésre ne számítsunk, a víz jéghideg, a forró nyári hónapokban is csak maximum 5 fokos.

Gyakorlati tudnivalók

A szurdok március közepétől október végéig belépődíj ellenében látogatható, a kassza épülete a parkolótól kb. 800 méterre van, ne felejtsünk el magunkkal készpénzt vinni.

Belépő (2019): 3,00 €, gyerek (7-14): 1,50 €, diák, nyugd.(65+): 2,50 €

Parkolási díj (2019): 1,50 €/óra áprilistől októberig, júliusban és augusztusban: 3,00 €/óra. (Parkoló automata)

Variáció

A túrát meghosszabbíthatjuk a Voje menedékházig (Planinska koča na Vojah), májustól októberig nyitva minden nap, melegkonyhával. Még 700 méter az általunk leírt túra fordulópontjától. A turistaháztól egészen a 21 m magas Voje vízesésig is túrázhatunk, a háztól, oda-vissza kb. 5 km, széles, kényelmes kocsiúton a kiszélesedő völgyben, a Voje idilli fekvésű legelőin keresztül. A vízesés közelében is találunk egy hangulatos vendéglőt (Okrepčevalnica Slap Voje), melynek süteményeiről legendákat mesélnek. A hosszabbított túra hossza: kb. 15 km.

A túra leírása, a szurdok látogatása

A parkoló tó oldali oldalából szép kilátás nyílik a Bohinji-tóra és a mögötte sorakozó hegyek világára. A fatáblákkal is jelzett (Korita Mostnice, Hudičev most) ösvényen induljunk el, pár perc kényelmes sétával érjük el a 18. században épült régi kőhidat, az Ördög hídját (Hudičev most). Itt pillantjuk meg először a mély kanyon alján zúgó Mostnica folyót is, a hídról szédítő kilátás nyílik a függőleges sziklafalak mélyén, a lábunk alatt zúgó vízre. A legenda szerint a helyiek nem tudták megépíteni a hidat, amit egyik nap építettek, az másnap reggelre összedőlt. A munkások azt mondták, ők bizony nem építik meg ezt a hidat, építse meg az Ördög. Az ördög meg is hallotta a kérést, neki is állt a munkának, cserében annak a lelkét kérte az emberektől, aki először átmegy a hídon. Miután az Ördög elkészült a híddal, egy furfangos farmer elhozta a kutyáját, egy csontot dobott a híd túloldalára, az eb pedig lelkesen átszaladt a hídon, így az ő lelkével kellett, hogy megelégedjen a dühös Ördög.

A valóságban a környék már a kora vaskortól ismert volt vasérc bányáiról és a nyersvas előállításáról, a hidat a hegyekből érkező érc és az olvasztásához szükséges faszén szállításának megkönnyítésére és az útvonal lerövidítésére építették az 1700-as években. Maradjunk a part ezen oldalán, a széles útról rövidesen jobbra tér le jelzett ösvényünk, magasan a folyó felett haladunk, majd közeledünk a mélyen bevágódott kanyon felső széléhez és elérjük a kassza bódéját. Az épület után az ösvény kettéágazik, maradjunk a folyó ezen az oldalán, majd visszafelé a hídon át fog bezáródni körtúránk.

Utunk végig a folyó közelében fut, időnként az akár 20 méter mélységet is elérő sziklaszoros felső szélén gyalogolunk, néhol óvatosan a sziklák peremére is ki lehet menni, bekukucskálni a sötét, haragosan zúgó szurdok mélyére, máshol ösvényünk közvetlen a sziklás parton halad, a kiszélesedő folyó dermesztően hideg vizében tudunk lábat frissíteni vagy csak egész egyszerűen üldögélni, csodálni a természet szépségét. Az erózió vájta kőlyukakban, medencékben, zúgókon át bukdácsolva folyik a Mostnica kristálytiszta, smaragdzöld színű vize, a víz néhol furcsa, bizarr formákat alakított ki az idők során, legérdekesebb példája, a valóban egy elefánt ormányos fejére emlékeztető Elefánt-szikla, mely igazából a folyó túloldaláról adja ki jellegzetes formáját leginkább.

Elérünk egy hidat, majd tíz perc múlva egy újabb híd tűnik fel, nem véletlenül hívják a hidak szurdokának a Mostnica völgyét (most=híd). Ennél a hídnál (Češenjski most) dönthetjük el, hogy folytatjuk-e tovább a túrát a Voje legelői, ill. a vízesés felé, ha igen, akkor ne keljünk át a hídon, hanem egyenesen menjünk tovább a kb. 700 méterre fekvő turistaházig. A rövidebb változatot választók menjenek át a kis hídon, aztán a jobbra, a partot követő, visszafelé vezető ösvényen folytassák a túrát. A visszaúton a túlpart perspektívájából csodálhatjuk meg a szurdok különböző arcait, ezen az oldalon ösvényünk kissé vadabbnak tűnik, mint a másik parton. A híres Elefánt-szikla is innen hozza ki a brossúrákból ismert alakját. Egészen a második hídig tudunk ezen a parton menni, átkelünk a túlpartra, pont a bejárati bódénál, aztán balra fordulva a már ismert útvonalon sétálunk vissza kiindulási pontunkra.