Két vízesés, egy mély szurdok, egy barátságos hütte

A vízesésekben igencsak bővelkedő Júliai-Alpok északi részén, a híres üdülőváros, Kranjska Gora melletti Gozd Martuljek felett magasló, 2600 métert is meghaladó Martuljek-csoport hegyóriásai tövében fakadó Martuljek-patak két impozáns zuhataga méltán népszerű túracélpont. A csodás alsó vízesést, a patak nemrég újból megnyitott látványos szurdokában vezető úton közelítjük meg, majd meredek lépcsősorokon kapaszkodunk fel egy meseszép alpesi rétre, ahol egy autentikus hütte és egy fából ácsolt kis kápolna várja a turistákat. Az égbe törő, csipkézett hegyláncok ölelésében fekvő mezőről a sportosabb túratársak egészen a felső vízesésig tudnak felmászni, a kényelmesebbek egy hangulatos erdei úton sétálhatnak vissza a faluba.

A túra hossza: 5,2 km (a rövidebb változat), 7,8 km (a felső vízesésig és vissza)

A túra időtartama: 2 óra, a felső vízeséshez plusz 1,5 óra

Szintkülönbség: 210 m fel, ugyanannyi le, a felső zuhataghoz 600 m fel, ugyanannyi le.

Gozd Martuljek, a falu központjában lévő parkoló, még a Száva-híd előtt. A falu Kranjska Gorától 4 km-re keletre, a 201-es főút mellett fekszik.

Közepesen nehéz kirándulás az alsó-vízesésig, ill. a Brunarica vendéglőig, a vízesésnél hosszú, korláttal védett lépcsősor, utána meg egy kellemetlenül meredek, sziklás kaptató nehezíti az utat. A felső zuhatag megközelítését csak gyakorlott túrázóknak ajánljuk, a köves ösvény meredek, nedves időben csúszós és a vízeséshez egy vasalt, drótkötéllel biztosított mászóút vezet fel, majd le a tövébe. Az útvonal jól jelzett, kitáblázott, a Szlovéniában megszokott piros-fehér körökkel is sok helyen találkozunk.

A gpx file, ill. a térkép a könnyebb, csak az alsó vízesésig futó útvonalat mutatja.

Gozd Martuljek központjában lévő parkolóból indulunk a vízesések felé, déli oldalán halad át a híres Adriabike kerékpárút, térjünk rá erre, jobbra fordulva 200 métert teszünk meg az aszfaltos bicikliúton, figyeljünk a kerékpárosokra útközben, majd a következő kereszteződésnél balra fordulunk és pár perc alatt kiérünk egy tisztásra. Kis sziklakert körül pihenőpadokat és információs táblákat találunk, innen a kissé jobbra tartó, széles utat válasszuk, árnyas erdőben gyalogolunk, de hamarosan kiérünk egy nagy mező szélére, az elágazásnál balra tartva pedig pár lépés után a helyi faszénégetők kis kunyhóját láthatjuk, több információs tábla mutatja be a mesterség jellemzőit.

Tovább indulva, pár méter után újabb elágazás, itt a bal oldali ágat választjuk, ez vezet be a szurdokba, a másik ágon fogunk majd visszajönni. Kényelmes gyalogúton érünk ki a Martuljek-patak köves medréhez, kis hídon kelünk át a túlpartra, az információs táblánál, ill. a jelzőoszlopnál jobbra kanyarodunk a patak medrét követve. Jelzőtábla: Martuljški slapovi. Az alsó vízesés a Spodnje slap, vagy az I. számú, míg a felső, a Zgornje slap, azaz a II. számú. Elhaladunk egy-két látványos, mesterséges vízlépcső mellett, a közel 500 m hosszú, 100 m magas sziklafalakkal határolt Martuljek-patak szurdokában vezető út sokáig zárva volt kőomlás veszély miatt, nemrég biztosították az útvonalat, és újból megnyitották a turisták előtt. Az egyre szűkülő kanyonban végül egy kis hídon kelünk át a mélyben zúgó patak túlpartjára, majd egy gigantikus sziklafal mentén hosszú, korláttal ellátott acél lépcsősoron kapaszkodunk fel a kilátóplatformig, ahonnan fantasztikus kilátás nyílik az alsó vízesés közel 50 méter magas dübörgő zuhatagára.

Miután kiélveztük a nem mindennapi látványt, induljunk tovább a hegynek felfelé vezető, kellemetlenül meredek, sziklás, gyökerekkel szabdalt ösvénynek. Felérünk egy keresztező, szélesebb, köves úthoz, ahol balra fordulunk, majd a következő elágazásnál egyenesen, kissé balra tartva megyünk tovább a Slap II. felé. Az újabb jelzőtáblás elágazásnál balra tartunk, Drugi slap, II. slap irányába, utunkról rövidesen gyönyörű kilátás nyílik a Martuljek patak völgyére, a háttérben a Karavankák lánca zárja a horizontot. Később keresztezünk egy általában száraz patakmedret, aztán elágazáshoz érünk.

Balra fordulunk a Brunarica pri Ingotu irányába, kis hídon kelünk át a fehér kavicsos medrű, világoskék színű Martuljek-patakon és felsétálunk a tágas, vadvirágos alpesi rét szélén lévő Brunarica pri Ingotu faépületéhez. Az autentikus hütte júliusban és augusztusban minden nap, júniusban és szeptemberben pedig csak péntektől vasárnapig 10-18 közt van nyitva. A ház előtti fából épült kút vizével nyitvatartási időn kívül is felfrissülhetünk. Az idilli fekvésű rétről mesés kilátás nyílik a Martuljek-csoport cikkcakkos hegyóriásaira, a pihenőpadok ideális piknikező helynek kínálkoznak. Induljunk tovább délnek, át a mező túloldalára, ahol egy óriási hársfa magaslik, körbevéve hét fiatalabb fával, a lányaival, (Mama lipa in 7 Hčera). A fa után újabb tisztás nyílik, melynek túlfelén áll a bájos fából ácsolt kápolna, a Finžgarjeva.

Utunk tovább kissé jobbra ismét keresztezi a patakot, gyönyörű hely a fehéren vakító kavicsos meder, a háttérben a Júliai-Alpok gigászi hegycsúcsaival. Beérünk az erdőbe, az elágazásnál választhatunk, hogy jobbra kanyarodva visszaindulunk a faluba, vagy balra tartva továbbmegyünk a felső vízesés felé.

Amennyiben úti célunk a Zgornji slap, fárasztó, meredek kaptató vár ránk a gyökerekkel szabdalt ösvényen, az elágazásnál balra fordulunk a slap II. irányába, ekkor keskeny, sziklás ösvényünk még meredekebbé válva kapaszkodik egyre feljebb. Végül egy rövidebb, drótkötéllel biztosított, meredek, sziklás szakaszon ereszkedünk le patakhoz, melyen acélhídon kelünk át. Hogy láthassuk a vízesést, innen még egy vasalt úton kell megmásznunk egy nagy sziklát, majd feljebb érve tárul ki a zuhatag látványa. Három lépcsőben kereken 110 métert zuhan alá a Martuljek patak víztömege. Még le lehet mászni egészen a vízesés tövéhez, a kristálytiszta vizű medencéhez, ahová az alsó, 48 m magas vízesés zuhog le. Ugyanazon az úton tudunk visszamenni.

A kápolna utáni kereszteződésnél, jobbra fordulva mehetünk vissza egy széles, köves erdei úton a falu felé, útközben keresztezünk egy gyorsan robogó hegyi patakot, majd visszajutunk a már ismert elágazáshoz, a Brunarica felé. Egyenesen megyünk tovább vissza az első vízeséshez vezető ösvény leágazásáig, itt egyenesen haladunk, követve a széles erdei utat, mely közepes lejtéssel végül kibukkan a faszénégető kunyhó közelében fekvő tisztásnál, ahonnan a már ismert úton jutunk vissza Gozd Martuljekbe.