Őszi barangolások a horvát Isztrián

A horvátországi Adria legészaknyugatibb része a tengerbe mélyen benyúló háromszög alakú Isztriai-félsziget korántsem ismeretlen a magyar nyaralók, turisták körében. Töretlen népszerűségét elsősorban napsütéses klímájának, változatos természeti és kulturális látnivalóinak köszönheti. Az sem utolsó szempont, hogy Magyarországról és számos más közép-európai országból ez a leggyorsabban, legkényelmesebben elérhető mediterrán tengerparti vidék.

A horvát tengerpart turisztikailag legfejlettebb része, a nyári hónapokban szinte nagyüzemszerűen dübörög az idegenforgalom. Az Adria legnagyobb kempingjeit, üdülőtelepeit találjuk itt a szépen tagolt partvidéken. Minden nyaraló megtalálja a számításait, legyen egyszerű sátorozó vagy luxusszálloda miliőjére vágyakozó.

Inkább a kisebb, köves, sziklás vagy lebetonozott strandok dominálnak, főszezonban is lehet találni nyugalmasabb helyeket a strandtörülközőknek. Az árak, ahogy egész Horvátországban, mára már itt is megközelítik a nyugat-európai árszínvonalat, de sokszor még a turistacsapdáknak kinéző helyeken is színvonalas szolgáltatást és ételeket kapunk, hála a nagy választéknak.

Isztriára a multikulturalitás a jellemző, az évszázadokig velencei uralom alatt lévő félsziget képe ma is tipikusan olaszos, az osztrák uralom főleg Pulára nyomta rá bélyegét. Jugoszláviához csak a második világháború után került a térség, de bizonyos részei csak az 50-es évektől lettek részei a délszláv államnak.

Az izgalmas diverzitás Isztria gasztronómiájában is jelentkezik, az első osztályú tengeri alapanyagokból készült ételek mellett, számos helyi specialitást kóstolhatunk meg a szarvasgombától az érlelt sonkán át a kitűnő tésztaételekig. Nem véletlen, hogy az ország legtekintélyesebb éttermei közül a legtöbb a félszigeten van. Számtalan gasztrofesztivál vonzza az ínyenceket, melyeknek legnagyobb része az őszi szezonban kap helyet a belső-isztriai településeken. A bor, a szarvasgomba, a sonka (pršut), az olíva, a méz számít a legeredetibb isztriai specialitásnak.

Isztria látnivalói

A horvát Isztria népszerűsége és különlegessége abban rejlik, hogy a nyári strandolós, semmittevős nyaralásoknál jóval többet tud kínálni változatos látnivalóinak, gazdag történelmi, kulturális hagyatékának köszönhetően, ráadásul tavasszal és ősszel is kitűnő kirándulási célpont. Ráadásul a tömeg és a nagy meleg híján talán ekkor mutatja meg igazi, hagyományos arcát. Most októberben a Volkswagen jóvoltából egy legújabb generációs, minden elképzelhető komforttal felszerelt Volkswagen Multivan hétszemélyes autóval jártuk be a félsziget jónéhány emblematikus pontját. Természetesen a rendelkezésünkre álló pár nap alatt nem tudtunk mindenhová eljutni, de úgy érezzük remekül megragadtuk a varázslatos Isztria lényegét, bár az időjárás nem igazán fogadott kegyeibe, a párás, idő súlyos fellegekkel, minimális napsütéssel tarkítva  nem hozta a tipikus vénasszonyok nyara hangulatot, de a látnivalók szépsége feledtette velünk a borongós időt.

A Volkswagen Multivan újabb generációi egyértelműen a luxusra mentek rá, a tipikus üzletemberes kép társul hozzá. Kellemesen meglepődve konstatáltam, hogy tesztautónk egy igazi kétszínű mintapéldány, remekül eltalált a fehér – sárga (hivatalosan kurkuma sárga) összeállítás, a retró hatású felnivel és dísztárcsával felszerelt mikrobuszunk elismerő pillantásokat gyűjtött be itthon, de még az Isztrián is. A kétszínű fényezés remekül tompítja a szinte szabályos, klasszikus hasáb alakú kisbusz formát, menővé, vagánnyá téve az amúgy, így is tekintélyes megjelenést. Így aztán senki sem hitt minket komoly üzletembernek, viszont annál komolyabb utazóknak néztünk ki, amit főleg a Kamenjak-félsziget úttalan útjain tapasztaltuk, ahol az ilyenkor októberben megforduló járművek legnagyobb része kisbusz vagy lakóautó volt, sorstársaink vidáman integettek felénk, az utazásmániás, elkényelmesedett neohippiknek.

Ez a legújabb generációs Multivan tényleg minden földi jóval el van látva, egy ún. Bulli felszereltségű példányt kaptunk, mely rengeteg, még felsorolni is hosszú, extrával rendelkezik. Már az alapfelszereltségnél is jelentkező legnagyobb előny, a gigantikus belső tér, mely kitűnően variálható, a mi Multivanunk 7 üléses volt, a két első hely, nem is ülés, inkább bőrfotel iszonyúan kényelmes, meg sem kottyan a sofőrnek vagy az utasnak a több száz kilométeres útszakasz. A két hátsó sor praktikus sínrendszer mentén mozgatható előre-hátra, a középső két ülés forgatható, a kisgyerekes családok nagy örömére pár másodperc alatt gyereküléssé alakítható. Természetesen csecsemőknél nem pótolja, de 15 kg feletti gyerekeknél tökéletesen kiváltja a külön ülést. A hátsó, háromszemélyes pad, főleg két embernek elképesztően kényelmes, a mi kocsinkban volt egy kihajtható asztal, melyben számtalan pakolható rekesz bújt meg, ezt én annyira nem erőltetném, ha elsősorban családi vagy kirándulóautónak venném a Multivant.

Isztria tengerparti városai

A félsziget történelmi tengerparti városai mind a nyugati parton, a hajdani „gazda”, Velence felé fordulva fekszenek. Vegyük a legjelentősebbeket sorra észak felől indulva.

A szlovén-horvát határt átlépve az első fontosabb városka, Umag, mint a legtöbb tengerparti isztriai település ez is félszigeten keletkezett, és ugyancsak a rómaiak alapították. A meglehetősen kicsi, látnivalókban nem túl gazdag, pár utcából és sikátorból álló óvárosban és a mellette fekvő régi kikötőben kellemes sétát tehetünk, bár a félsziget csúcsán álló, hatalmas, romlásnak indult Kristály-szálló épületcsontváza nem fest éppen idilli látványt. A város amúgy az isztriai borkereskedelem központja, bár ebből az egyszerű turista nem sokat lát, Umag elsősorban üdülőtelepként örvend nagy népszerűségnek, északra és délre sorjáznak a különböző nyaralótelepek, általában egész jó kavicsos, köves, néhol a szokásos lebetonozott strandokkal. Személyes kedvencünk, a nemzetközi ATP tenisztornák egyik központjának helyszíne, Stella Maris tökéletes félkör alakú, sekély, már kora nyáron kellemes hőmérsékletűre melegedő vizű, gondozott strandja, melyet a nem ott megszálló vendégek is látogathatnak. Annak ellenére, hogy Umag és környéke a legészakabbra fekvő horvát tengerpart, az Adria vize, főleg a sekély öböl miatt itt a legmelegebbek közé számít. A természeti szépségeket keresők pedig utazzanak észak felé, a Savudrija-félszigetre, hangulatos strandjai mellett találjuk a híres csónakszárítókat, fő látnivalója pedig a horvát Adria legrégebbi, 1818-ban épült, ma is működő világítótornya.

Délre haladva a következő nagyobb település Novigrad (Cittanova) mely hasonlóan a legtöbb isztriai Adria-parti városhoz, egy földnyelven épült, egészséges elegye egy nyüzsgő üdülőhelynek, egy autentikus halászfalunak, és egy középkori kikötővárosnak. A félszigeten fekvő történelmi város hangulatos tereivel, szűk utcáival, halászhajóival, hívogató, árnyas parkjaival, középkori, pártázatos városfalával, velencei stílusú harangtornyával, remek éttermeivel, környékének csodás strandjaival és talán egész Adria legkevésbé „bazárias” hangulatával az Isztria egyik legvonzóbb üdülő- és kirándulóhelye.

A pár km-re délebbre fekvő Poreč (Parenzo) Isztria legnépszerűbb üdülőhelye, északról és délről hosszú kilométereken át sorjáznak a parton a különböző szállodák, üdülőtelepek, kempingek, melynek vendégei az esti órákban özönlenek be a félszigeten fekvő óvárosba, csordultig megtelítve a számtalan vendéglátóhelyet, a hullámzó embermasszától alig látjuk a régi, sokszor középkori eredetű, zömében velencei stílusú házakat, palotákat. A főszezonon kívül viszont rendkívül kellemes hely a sok történelmi látnivalóval tarkított óváros. Itt található az UNESCO Világörökségeként számon tartott, kora bizánci stílusú Szt. Euphrasius-bazilika is, csodás korabeli mozaikjaival.

Poreč után még Vrsar érdemel említést, a középkorias hangulatú városka kicsit kilóg a sorból, mert a belső-isztriai városokhoz hasonlóan egy dombra épült, nem pedig félszigetre ahogy a többi, híres parti üdülőhely.

A nyugati part ékköve, a varázslatos Rovinj, Isztria legfestőibb parti városa, az Adriába benyúló félszigeten épült, rendkívül fotogén óvárosa régi velencei stílusú házaival, hangulatos terecskéivel, szűk sikátoraival, vibráló, pezsgő életével kihagyhatatlan látnivaló. Az Itáliát idéző régi városrész mellett kiépült idilli fekvésű kikötő és a várost övező hatalmas üdülőtelepek méltán teszik Rovinjt Isztria legnépszerűbb úti céljává.

Isztria legnagyobb városa a római kori amfiteátrumáról ismert kikötőváros Pula, melynek turistaforgalma a tőle délre elhelyezkedő szépséges félszigetekre koncentrálódik. A rendkívül jó állapotban fennmaradt, kolosszális épület, az Arena, a hatodik legnagyobb római amfiteátrum a világon. Isztria fővárosa, legfontosabb kikötője, gazdasági és kulturális központja nem kifejezetten üdülőváros, de a dombtetőn trónoló fellegvár köré épült óváros számtalan római és középkori látnivalójával, hangulatos sétálóutcáival, vibráló korzójával kihagyhatatlan úti cél. A számos római emlék közül, az amfiteátrum mellett, kiemelkedik a Forum téren található Augustus-templom, a Sergius-diadalív és a városkapuk. Kedvenc helyünk a Ferences-templom melletti kolostor csodás, árkádos kerengője.

Isztria legdélebbi nyúlványa a Pulától nem messze fekvő Kamenjak-félsziget, a vadregényes, festői partszakasz kristálytiszta tengerrel, lenyűgözően szép öblökkel, hatalmas sziklákkal igazi édenkert. Az erősen tagolt partvonalú félsziget egész területe védett, csak poros földutak hálózzák be. A part emblematikus helye, az egzotikus Safari Bar, mely szerintünk egész Isztria legmenőbb tengerparti vendéglátóhelye.

A turista többnyire több csomaggal kel útra, mint a business man, így mi is kissé beljebb toltuk a hátsó sort, hogy kényelmesen pakolhassunk a csomagtérbe, de még így is széles mosollyal nyugtáztuk az óriási utasteret, a több mint elégséges fej- és lábteret. A Multivan belső tere igazi luxus, a bőrfotelekbe süppedve igazi élmény az utazás, a perfekt hangszigetelésnek hála, csendben suhantunk az autópályán, komfortra kapcsolva a változtatható csillapítású futóművet. A 204 lóerő és a nagy nyomaték fürgévé teszi a nagy kasztnit, a hétfokozatú automataváltó precízen választja ki a legmegfelelőbb sebességet. A négykerékmeghajtás pedig igencsak jól jön nemcsak télen, hanem kissé rusztikusabb utakon is, mint pl. az Isztria déli csücskén fekvő szépséges Kamenjak-félszigeten.

Belső-Isztria látnivalói

Isztria belsejében sorakoznak a hangulatos, bájos kis erődített városkák, jellemzően magas dombokra épülve vigyázzák a félsziget zöld dombjait. Mindegyiknek megvan a saját bája, némelyikbe művészek költöztek az elmenekült, kitelepített lakók helyébe, mások még várnak a jobb időkre egyelőre a múltba fagyva.

A két legismertebb erődített városka, a szabályos kúpra épült látványos Motovun és a romantikus művésztelepülés, Grožnjan. Nyáron rendkívül zsúfoltak, sokat veszít a látogatás meghittségéből a turisták özöne, de szezonon kívül igen kellemes sétát tehetünk mindkét helyen. Motovun az isztriai, hegytetőre épült erődvárosok mintaképe, a masszív városfalak teljes egészükben fennmaradtak és végig is járhatók, már a csodás, egész Isztriát átölelő panorámáért megéri feljönni ide. A pár utcácskából álló óváros régi házai közt igazi élmény a bolyongás.

Grožnjan egy jellegzetes belső-isztriai, dombtetőn épült ódon, középkori városka, mely bájos tereivel, hangulatos utcácskáival, a városfalakról nyíló parádés kilátásával, számtalan képzőművészeti galériájával, stúdióival, zenei fesztiváljával méltán foglal előkelő helyet Isztria legnépszerűbb látványosságai között. Motovunénál valamivel nagyobb óvárosának zegzugos kis sikátorai, kőházai nem mindennapi élményt tartogatnak. Amennyiben két belső-isztriai várost látogatunk meg, ez a kettő legyen az.

Az isztriai városkák szűk, középkori utcáin is kitűnően tudtunk manőverezni, parkolásnál pedig igencsak jól jött a kétoldali radar és a hátsó tolató kamera. Mikrobuszhoz képest meglepően rövid a fordulókör, sokat utazó kiránduló ennek igen gyakran veheti nagy hasznát. A magas színvonalú belső térnek és a gondos összeszerelésnek hála abszolút személyautó hangulat dominál a kocsiban, a kisbuszosan magas ülésekről, a nagy ablakokból tökéletesen belátni az utat, a többi közlekedőt.

A félsziget központjában fekvő Pazin a lélegzetelállító szakadék peremén lévő kastélyáról ismert, innen ereszkedett le a regénybeli főhős, Sándor Mátyás, majd a szurdok alján szaladó patakon keresztül tűnt el a várkastély alatti barlangban. A szurdokba mi is lemehetünk egy szerpentinező gyalogúton, a szakadék felett Európa egyik leglátványosabb és legidegborzolóbb drótkötél csúszópályája, egy kétszakaszos Zip-line húzódik.

A keleti part fölött találjuk, a furcsa, kettős arcú bányászvárost, Labint, ne rettentsenek el az új városrész kissé depis hangulatú lakótelepei, menjünk fel a macskaköves utcán a dombtetőn épült óvárosba. A gótikus és barokk épületekkel, tornyokkal zsúfolt régi labin megejtően szép, a városfalakról pedig parádés kilátás nyílik a Kvarner-öbölre és Cres hosszan elnyúló szigetére. Labin tengerparti üdülőhelye, a teraszos fekvésű, fejlett idegenforgalmi infrastruktúrával rendelkező Rabac.

A rengeteg érdekes városka közül még néhány személyes kedvencünk, az Umagtól és a szlovén határtól nem messze fekvő, ugyancsak hegytetőre épült, bájosan lepukkant Buje, ahol érdemes felmásznunk az ódon bástyatoronyba, a Kula tetejére a mesés kilátás kedvéért. A Motovuntól északra lévő, mi másra, ha nem egy hegyre épült Oprtalj középkori utcácskáival, napos tereivel és a városba vezető ciprus alléjáról.  Északnyugat-Isztria amúgy a gasztroturisták mekkája, itt található a legtöbb nívós étterem, autentikus isztriai tányérokat, fogásokat kínáló hagyományos konoba.

Rovinj és Pula környékén még három, kicsit más karakterű város érdemel figyelmet, az Isztria legszebb kisvárosi mediterrán főterével és egy impozáns reneszánsz várkastéllyal büszkélkedhető Svetvinčenat, az ódon házairól, virágos utcáiról, velencei stílusú palotáiról, galériáiról, jazz kocsmáiról ismert Bale és az olajfaültetvények között fekvő Vodnjan, ahol Isztria legmagasabb harangtornya meredezik a bájos óváros velencei stílusú, gótikus és barokk palotái, polgárházai felett. Az olaszos hangulatú Vodnjan bizarr látnivalói, a templom múzeumában kiállított, meglepően jó állapotban mumifikálódott szentek földi maradványai.

A félsziget másik különleges nevezetessége nemcsak az Isztriai-félsziget, hanem egész Európa egyik legnagyobb romvárosa. A Rovinjtól keletre, erdős dombok közt megbújó Dvigrad hajdani városa gazzal felvert, kissé kísérteties utcáin, egykoron büszke házai, templomai, bástyái közt szabadon bolyonghatunk, merengve az élet múlandóságán.

Szerencsére a mi Multivan mikrobuszunk nem is lehetne XXI. századibb konstrukció, nagyon praktikusak az elektromosan, akár távirányítóról is nyitható, kétoldali tolóajtók, a hátsó, igen nehéz csomagtérajtó viszont elbírt volna egy nyitó szerkezetet, kellő izommunkával lehet csak nyitni a magasra nyíló igencsak helyigényes ajtót, viszont előnye, hogy esős időben sem ázunk szét, pakolás közben. Hideg időben valódi áldás az akár előre is beprogramozható állófűtés. Kismillió vezetést segítő rendszert pakoltak bele a kocsiba, autópályán sokat segít a távolságtartó automatika, a dimbes-dombos isztriai tájon pedig imádtam a lejtmenet asszisztenst. A nagy fényerejű LED fényszórók megkönnyítik, sőt már-már élményszerűvé teszi az éjszakai vezetést, ráadásul az automata reflektoroknak hála kapcsolgatni sem kell a hosszú fényt. A parádés minőségű és hangerejű high end Hi-fi pedig már csak hab a tortán. A Volkswagen Multivan, főleg ebben a színben és felszereltségben a családi kirándulóautók  non plus ultrája, gyakorlatilag hibátlan, értelemszerűen ennek azért borsos ára is van.

Isztria néhány természeti csodája

Isztria tagolt partvidékének egyik érdekes látnivalója a Rovinj és Poreč között, 10 km mélyre benyúló Limski kanal, a Lim-csatorna vagy más néven a Lim-öböl. A keskeny, hosszan a szárazföldbe tekergő, közel 100 méter magas, sűrű erdővel borított dombokkal határolt, fjordszerű öböl elsősorban itt tenyésztett kagylóiról, halairól híres.

A gyalogtúrázók top 3 környéke közül az egyik a 7 vízesés útja, mely Buzet közeléből induló, közepesen nehéz túra, elsősorban tavasszal és kora nyáron érdemes oda menni, ekkor van bőven víz a zuhatagokban. A másik, elsősorban a kilátás miatt népszerű túrázó hely a Labintól délre fekvő Koromačno-félsziget, melynek 500 métert is meghaladó csúcsairól jó időben pazar kilátás nyílik a tengerre. Végül ne felejtkezzünk meg Isztria legmagasabb pontjáról az Učka-hegységről, ahonnan elképesztő panorámában lehet részünk az egész félszigetre és a Kvarner-öbölre, szigeteire. A hegység nyugati oldalában pedig a Vela Draga szurdok gigantikus sziklatornyai kínálnak nem mindennapi látnivalót.

Isztria az utóbbi években a kerékpáros turisták paradicsoma lett, elsősorban a rendkívül népszerű Parenzana útvonalnak köszönhetően, melyet egy egykori Monarchiabeli kisvasút nyomvonalán alakítottak ki. A Triesztből Porečig, a horvát oldalon javarészt a félsziget belsejében kanyargó, viaduktokon, alagutakon át vezető kerékpárút az isztriai aktív turizmus egyik zászlóshajója.

 X - a cikk elkészültéhez a Porsche Hungária Kft. nagyban hozzájárult.