Vízi és lápi csodavilág gyalog és ladikon

A Tisza-tó legnagyobb kikötőjéből, a tiszaörvényi Szabics-kikötőből induló Tiszavirág ártéri sétaút, a kalandos Pákász tanösvénnyel együtt, a folyó és a tó gazdag élővilágának a legátfogóbb képet mutatja. Ráadásul gyalogos turistaként fedezhetjük fel a vadregényes puhafás ártéri dzsungelt, a nádi világ útvesztőit, és még ladikozhatunk is a romantikus, kristálytiszta vizű, tündérrózsákkal borított belső tavon, a Göbén.

A túra hossza:

4 km, a Pákász tanösvénnyel együtt 5 km.

A túra időtartama:

1,5 – 2 óra, a Pákász tanösvény végigjárása nagyban függ a talajviszonyoktól.

Szintkülönbség: minimális

Tiszaörvény, Szabics Kikötő. Tiszafüredről tudjuk Tiszaörvényt megközelíteni, a faluba érve végigmegyünk a Füredi utcán, majd a templomnál jobbra fordulunk és a Hableány étteremnél balra ráhajtunk a gát közútjára, melyen rövidesen a kikötő sorompóval lezárt területére érünk. A kocsival be tudunk menni a kikötőbe és ott tudjuk hagyni az autót.

Nyitvatartás: Időjárástól függően minden nap 9-től délután 5-ig.

Belépő: felnőtt: 1300 Ft, diák, nyugd.: 900 Ft, túravezetés: 2200 Ft/óra, parkolás: 500 Ft/nap.

Könnyű, családi túra, a Tiszavirág tanösvény kellemes, többnyire széles sétaút. A Pákász tanösvény kezdetén, nem véletlenül vannak kirakva a gumicsizmák, nyugodtan lehet őket használni, a terep ingoványos, sáros, igazi kalandtúra. A bejáratnál mindenképpen érdeklődjünk, hogy egyáltalán járható-e a Pákász útvonal, nagyobb esők után nem ajánlott, sőt veszélyes is lehet. A kirándulás legnagyobb megkeserítői a szúnyogok, sajnos nemcsak este, hanem nappal is csapatokban rajzanak és nem kímélnek senkit. Szúnyogriasztó legyen nálunk, de a tanösvény indító állomásánál általában mindig ki van téve néhány flakon, szabad használatra. Távcsövet, a madárlesre, a kikötőben lehet bérelni 500 Ft-ért.

A Szabics kikötőből, a jegyek megváltása után kis motorcsónakkal kelünk át a Tisza fő ágán, amikor végzünk a túrával, majd integetni kell a csónakos embernek, hogy jöjjön vissza értünk. A csónakok kvázi folyamatosan jönnek-mennek, nincs menetrend. Amennyiben még nem tettük meg, kenjünk be alaposan minden szabadon hagyott testfelületünket szúnyogriasztóval, nagy szükségünk lesz rá. A tanösvény neve nem véletlenül tiszavirág, a kérészek rajzásakor, általában június közepén, itt is nagy mennyiségben láthatjuk a kavargó, mindent beborító, de amúgy teljesen ártalmatlan rovarfelhőt. Ez csak pár napig tart, de a tanösvény információs tábláiról sokat megtudhatunk a környék leghíresebb rovaráról.

A 2007-ben kialakított, 10 állomásos tanösvény 2011-ben megkapta a rangos „Az Év Ökoturisztikai Létesítménye” címet is. A folyót a mesterséges csatornával összekötő sólyapálya mellől hatolunk be az ártéri erdők csodavilágába. A vízinövényekkel teljesen benőtt csatorna is egészen csodás látvány, utunk mentén kis ismertető táblák mutatják be a területre jellemző fafajtákat. Az első állomáson a gyékénymunka és a kosárfonás rejtelmeibe kukkanthatunk be, majd jobbra elérünk egy hídhoz, most még ne menjünk át, menjünk tovább egyenesen a széles, hatalmas fák által szegélyezett sétaúton. A következő állomáson a helyi hajó- és fűrészmalmok emlékére egy nagy malomkerékre helyezték a Tisza-tó élővilágát bemutató fényképes ismertetőket. Az út végén a Gémek tornya madármegfigyelő toronyba mehetünk fel, ahonnan a furcsa nevű, többnyire népes madárkolóniáknak otthont adó Borzonat öbölbe láthatunk be.

Sétáljunk vissza ugyanazon az úton a hídig, keljünk át a kissé rozogának tűnő, de biztonságos, a tájba harmonikusan illeszkedő építményen. A kis erdei játszótér után igazi dzsungelszerű környezetben fut ösvényünk, néhány állomás után pedig kiérünk a Pákász tanösvény indító pontjához. Póznákon sorakoznak a zöld gumicsizmák, ne restelljük felvenni őket, ha be akarunk hatolni a szinte érintetlen, vadregényes ingoványba. A pákászok a lápok lakói voltak, akik itt szerezték be mindennapi élelmüket, de munkaeszközeik, használati tárgyaik is mind a vízi világ természetes anyagaiból készültek. Mai szóhasználattal a fenntarthatóság mintaképeinek nevezhetnénk őket. A kb. 1 km hosszú, 12 állomásos, játékos tanösvényen megismerkedhetünk életükkel, tárgyaikkal, lakhelyükkel. Az útvonal csak megfelelő időjárási körülmények közt járható, érdeklődjünk a bejáratnál vagy a csónakos embernél.

Már az elindulás is kalandos egy csónakba ülve, azt kézi erővel, kötélen áthúzva érünk a túlpartra, ahol ajánlatos egy ún. bugdácsoló botot magunkhoz venni, melyet időnként a talajba szúrva tudjuk ellenőrizni a láp mélységét. Az információs táblákon, a leírásokon túl különféle játékokat is kipróbálhatunk, pl. sárgolyóval dobhatunk célba, csontcsikóval játszhatunk vagy kipróbálhatjuk a lápon járást. Az ösvény végül egy madármegfigyelő toronyhoz ér, a Tisza-tó leggyönyörűbb belső tava, a Göbe partjára, innen már visszafelé kanyarodik a tanösvény, elmegyünk egy pákász kunyhó mellett, majd visszaérünk a csatorna partjára, ahol egy másik köteles csónakkal jutunk vissza a Tiszavirág tanösvény útvonalára.

Menjünk tovább, jobbra a széles sétaúton, mely kivezet a Göbe partjára, a kubikosok nehéz életét bemutató állomás mellett. A parton mindig vár pár ladik, melyeket szabadon lehet használni, evezők is vannak, nyugodtan kászálódjunk be a legszimpatikusabbnak tűnőbe és evezzünk be a kristálytiszta vizű, tündérrózsákkal borított Göbe tavára. Nem mindennapi élmény csendben lebegni a varázslatos tavon, a merészebbek akár csobbanhatnak is, sodrás nincs, a víz átlátszó, meleg nyári napokon igazán csábító. Próbáljunk a nyílt vízfelületen maradni, egy sulyommezőbe tévedést lehetőleg kerüljünk el.

A lélekemelő ladikozás után folytassuk utunkat a tanösvényen, két perc séta a Tiszavirág-torony, melynek felső szintjéről, a Göbe víztükrére látunk rá. A torony mögött is még folytatódik az ösvény, talán ez a szakasz a legizgalmasabb, a mocsaras részeken hosszú doronghíd vezet át, később keskeny pallósoron érünk a tanösvény végpontjára, egy korhűen felépített nádtetős halászkunyhóhoz. Ugyanazon az útvonalon érünk vissza a Tisza-partra, csak ne felejtsünk el integetni a révésznek.

Tipp: a Szabics kikötőben kajakot és kenut is lehet bérelni, óra- vagy napidíjra, de egész jó kerékpárokat is kölcsönözhetünk 2200 Ft/nap díjért. A Tisza-tavat megkerülő kerékpáros út kitűnő kiindulópontja, a kocsink is biztonságban van. A kikötő kishajó- és csónakkirándulásokat is szervez, részletes információk honlapjukon.

Étel-ital tipp: A kikötővel srégen szemben, a gát túloldalán, annak tövében működik, időjárástól függően húsvéttól, május elejétől szeptember közepéig a magas színvonalú tiszai halfalatozó, a Hello Hal. Tökéletes tiszai halászlé, harcsa gyros, fish and chips, süllő, ponty, keszeg, harcsa, mind hibátlanul elkészítve, csillagos ötös!