Vadvirágos havasi legelők, hegyi tavacskák, égbe nyúló sziklaszirtek

A nagy kiterjedésű, hosszan elnyúló Hochschwab mészkő vonulatának fő gerince számtalan kétezres csúcsból áll, de déli oldalán, egy szinttel lejjebb is gyönyörű túrákat tehetünk. Üdén zöldellő legelők, vadvirágos rétek, autentikus hütték, romantikus hegyi tavak közt vezet ajánlott túraútvonalunk. Ráadásként a Hochschwab fehéren világító, szikár csúcsainak látványa is végigkíséri utunk. A népszerű Bodenbauer fogadótól indulva mászunk fel az alpesi rétek szintjére, majd a nyáron csobbanásra csábító vizű Sackwiesensee-től a lágyan hullámzó Sonnschienalmig megyünk. A hüttétől izgalmas útvonalon, vad sziklafalak mentén folytatjuk tovább túránkat vissza a Sackwiesenalmig, ahonnan a gyakorlottabb túrázók egy kalandos vadászösvényen ereszkedhetnek le a pici Josersee-ig, melytől két idilli hütte érintésével jutnak vissza a Bodenbauerhez.

A túra hossza:

16,7 km (hosszabb verzió, a Joseralmon keresztül), 15,1 km, (rövidebb változat, közvetlenül vissza a Bodenbauerhez)

Szintkülönbség:

980 m fel, ugyanannyi le (hosszabb túra), 950 m (rövid verzió)

A túra időtartama: 6,5 óra, rövid változat: 5,5 óra

Egész napos, közepesen nehéz, alpesi jellegű gyalogtúra kitűnően jelzett, kitáblázott turistautakon, ösvényeken. A hosszabb változatnál a Sackwiesenalmtól a Josersee-ig hiányosan jelzett, meredek, nehezen járható vadászösvény, itt biztos lépés, jó tájékozódási képesség előny. A hosszabb változatot csak gyakorlott túrázóknak ajánlom. A Bodenbauertől a Häuslalmig meredek, embert próbáló ösvény, utána a Sonnschienalmig, kényelmes utak, majd a Streller-Steig is tartogat nehezebb, kötéllel biztosított szakaszokat. A letölthető gpx filee-ban a hosszabb verzió útvonalát tüntettük fel, a rövidnél a már ismert útvonalon ereszkedhetünk vissza kiindulópontunkra.

Figyelem: A vadban gazdag Hochschwab hegységet vadászati idény miatt általában szeptember közepétől október közepéig a turisták elől lezárják, ilyenkor a hütték is zárva tartanak!

Kiindulási pont:

Alpengasthof Bodenbauer fogadó, megközelíthető a Kapfenberg és Mariazell közti 20-as főútról. Thörl-nél kell St.Ilgen felé letérni, majd tovább a Gasthof Bodenbauerig, előtte nagy, ingyenesen használható parkoló.

Az Alpengasthof Bodenbauer (884 m) elől indulunk a 839-es és 840-es széles, murvás turistaúton a Häuslalm felé. A fogadó 11.30-tól 19 óráig tart nyitva, hétfő és kedd szünnap. A vendéglő mögötti, rusztikus épületben rendezték be a Hochschwabmuseum pici kiállítását, hétvégenként délután nézhetjük meg 3 euro belépti díj ellenében. A tágas rétről fantasztikus kilátás nyílik a Hochschwab kétezreseire. Rövidesen elágazáshoz érünk, a 839-es út jobbra fordul a Hochschwab legmagasabb csúcsa felé, mi balra térünk el a 840. sz. turistaúton a Häuslalm felé. Újabb mesés rét mellett megyünk el a nagyjából szintben haladó erdészeti úton, majd pár perc múlva piros-fehérrel jelzett ösvényünk levágja az út egyik kanyarulatát és hirtelen betér az erdőbe, majd egyből meredeken emelkedni kezd.

Bükkössel kevert fenyvesben, gyökerekkel szabdalt, sziklás ösvényen kapaszkodunk egyre feljebb, közben háromszor is keresztezünk egy széles erdészeti utat. Lassan felérünk az erdőhatárig, egyre többször nyílik meg a panoráma a mészkőcsúcsok felé, visszatekintve szépen látszik a széles völgy a Bodenbauerrel. Balra a Buchbergkogel, jobbra a Hochstein és a Zinken tömbje között kapaszkodunk a nyereg felé. Jó másfél óra alatt érünk fel a nyeregig, ahol a Häuslalm (1525 m) kis épületénél pihenhetünk meg, élvezve a nem mindennapi kilátást, a hütte a vadászidény kivételével általában egész évben nyitva tart, nyáron minden nap, szezonon kívül péntektől vasárnapig.

A 01-es és 05-ös úton folytatjuk utunkat, rövidesen elágazáshoz érünk, itt jobbra megyünk tovább a széles úton, előttünk már jól látszik a Sackwiesenalm vizenyős rétje. Leereszkedünk a pár házból álló hegyi tanyacsoporthoz, az egyikben működik a Sackwiesenalm (1458 m) szerény hüttéje. Egy erdős kúpot megkerülve szerpentinezik fel utunk a Sackwiesensee felé, egy jelzőtáblánál kissé jobbra tér le a széles útról jelzett utunk, de pár lépésre erről is letérünk jobbra a Sackwiesensee irányába. Kellemes, ligetes erdőben ereszkedünk le a tóhoz, majd jobbra fordulva az óramutató járásával ellentétesen, a part mentén megkerüljük a Sackwiesensee (1414 m) víztükrét. Forró nyári napokon a viszonylag sekély vizű, gyorsan felmelegedő tavacskában még fürdeni is lehet.

A tókerülő ösvény végül visszaér a Sackwald útjeltőtáblánál a 801-es turistaútba, melyen jobbra fordulva megyünk tovább a kellemes, enyhén hullámzó ösvényen. hamarosan elérjük a széles erdészeti utat, de pár perc múlva ismét letérünk róla, ezúttal balra, jelzőtábla (Sonnschienhütte) segít az orientációban. Nagyon kellemes szakasz következik, fenyőligetek közt haladunk a jól követhető, jelzett turistaösvényen le-föl hullámozva, míg kiérünk a Sonnschienalm tágas legelőire, melyet számos hegyi tanya tarkít. Jobbra, a Hochschwab fő gerincét az Ebenstein csúcsa (2123 m) uralja, délnyugatra, tiszta időben jól látszik az Ennstaler Alpen csipkézett hegylánca. Utunk hamarosan eléri a kiterjedt alpesi legelő északi részén fekvő Sonnschienhütte (1523 m) nagy épületét, ahol jellegzetes helyi fogások várnak ránk. Nyitva május közepétől október végéig minden nap, kivéve az őszi vadászszezont.

A hüttétől déli irányban megyünk tovább, a 837. sz. turistaúton Klammboden felé, a széles legelőn vág át utunk, keskeny, füves aljú ösvényünket piros-fehér jelzésű fapóznák mutatják. Kis tavak, tanyák között gyalogolunk, visszafelé tekintve megkapó panoráma nyílik a Hochschwab vonulatára. Beérünk az erdőbe, látványos vonalvezetésű ösvényen, Dr. Ferdinand-Streller-Steig, közel 200 métert ereszkedünk gyönyörű fenyvesben, majd meredek sziklafalak mentén, néhány kritikusabb helyen a falhoz erősített kötelekbe kapaszkodva érünk le egy elágazásig, ahonnan parádés kilátás nyílik a mélyben fekvő Klammbodenre és a baloldali, sziklás Messnerin, ill. a jobboldali, erdővel borított Pribitz csúcsára, a köztük mélyen bevágódott Klamm szurdokára.

Kissé jobbra, felfelé folytatjuk túránkat a 838. sz. úton (über den Plotschboden zur Häuslalm), az emelkedő nem tart sokáig, rövidesen újból lejtős szakasz jön, a kicsit apokaliptikus hangulatú Plotschboden viharverte fákkal tűzdelt hatalmas dolinájába ereszkedünk. Leérve újból emelkedni kezd utunk, a Sackwieskogel nyergébe kapaszkodunk fel, majd kényelmes, szintet tartó ösvény következik, mely kivezet a Sackwiesenalm legelőire. Balra, a nagy vizenyős terület mögött látjuk az ismerős Sackwiesenalm Hüttét. Innen már csak pár lépés a 01 és 05 turistaút, melyen jobbra felfelé érünk ki a Häuslalm épületéig, ahonnan a már ismert ösvényen ereszkedhetünk vissza a Bodenbauer fogadóhoz.

Amennyiben kedvünk és időnk van, gyakorlottabb túrázóknak érdemes egy alternatív útvonalat választani (ld. gpx file). A lápos terület déli oldalában, a romházak előtt vékony ösvény ágazik le az útról jobbra, déli irányba. Ez egy régi vadászösvény, nem hivatalos jelzések vannak, nyilak, piros pontok, de vannak szakaszok, ahol nem árt egy jó GPS készülék vagy pl. a Locus alkalmazás a helyes irány megtalálására. A legelőkön átvágva délnek, beérünk az erdőbe, majd egy újabb réten keresztül érünk fel a Sackwieskogel és Buchbergkogel közti nyeregbe, ahol ösvényünk éles bal kanyart vesz, majd ereszkedni kezd a Schafmauer meredek sziklafala alatt. Egy elágazásnál jobbra térünk le, viszonylag jól követhető ösvényünk meredeken szerpentinezik a meredek hegyoldalban, néhol az útra dőlt méretes fenyőket kell kerülgetni, lejjebb az erdőben már kényelmesebb lesz a vadászösvény, mely széles bal kanyarral ereszkedik le a pici Josersee (1228 m) partjára.

Északról kerüljük meg a kis, sötéten csillogó víztükröt, kiérünk egy szélesebb erdei útra, melyen jobbra fordulunk. Pár lépés után táblával is jelzett elágazásnál jobbra fordulunk le a Joseralm felé, gázlón keresztezünk egy kis patakot és gyalogúton érünk le az apró Joseralm (1200 m) épületéhez, a rusztikus, fazsindelyes hüttében a nyári hónapokban egyszerű hideg fogásokkal erősíthetünk. Tovább ereszkedve hamarosan leérünk a keresztező, széles 839. sz. turistaútra, balra fordulunk és nagy kanyarral érünk az idilli fekvésű Heinzleralm (1160 m) épületcsoportjához. Június elejétől szeptember közepéig uzsonnázhatunk itt, kipróbálva a helyi jellegzetességeket.

A hüttétől mehetünk tovább a széles erdei úton, de szebb alternatíva a gyalogút, mely a kis patak völgyét követi, és pár perc múlva csatlakozik a széles útba. Mindkettő variáció piros-fehérrel jelölt útvonal. Kényelmes, enyhén lejtő kocsiúton ereszkedünk a patak közelében a Josertalban, később az elhagyatott Elisenheim (947 m) mellőli tisztásról elragadó panoráma nyílik a Hochschwab fő vonulatára. Egy rövidebb erdős szakasz után kibukkanunk kiindulópontunkhoz, a Bodenbauer fogadóhoz.