Két hegy, két alm, két hütte

Magas-Stájerország (Hochsteiermark) legnagyobb hegysége, a Hochschwab erdős, délkeleti előhegyei közül a Schiessling (1667 m) és az Oisching (1699 m) a legjelentősebbek. Mindkét hegycsúcs déli oldalában egy alm, azaz alpesi tanyacsoport épületei bújnak meg. Szerencsére a nagyrészt erdővel fedett csúcsok teteje csupasz, így a kilátás is remek a könnyen megmászható kúpokról. A hüttékben pedig regionális finomságokkal várják a megfáradt turistákat. A kirándulást még könnyebbé teszi, az egészen a Schiesslingalmig feljövő murvás fizetős út.

Schiesslingalm (1484m), parkoló a fogadó mellett. Autóval az Aflenzhez tartozó Draiach falucskából indul a kitáblázott magánút, a falu felett, egy apartmanház bejáratáig aszfaltozott az út, utána találjuk a sorompót, az automata csak pontos érmét fogad el! Útdíj (2021): 7,00 €. A murvás út 7 km hossza kanyarog fel a Schiesslingalmig.

Könnyű, félnapos kirándulás jól jelzett turistautakon, ösvényeken, erdészeti utakon. Mindkét hegyre jelzetlen, de jól követhető csapás vezet fel. A túra rövidíthető az Oisching kihagyásával.

Az Almgasthaus Schiesslingalm (1484 m) parkolójából indulunk, a kis, rusztikus vendéglő májustól októberig várja a vendégeket helyi ételekkel, hűs italokkal, hétfő kivételével. A murvás út egy éles, balos hajtűkanyarral emelkedik az egy szinttel feljebb lévő házcsoporthoz, szépen rálátunk a hütte környékére. Balról a 22. számú, piros-fehér-pirossal jelzett turistaút csatlakozik hozzánk, egyenesen megyünk tovább a lassan emelkedő, széles úton a Schiessling déli oldalában. Kb. 1600 méter magasságban érünk fel egy nyeregbe, ahonnan egy tábla jelzi a Schiesslingre felvezető ösvény kezdetét. Széles, tágas legelőn keresztül kapaszkodunk fel a panorámatábláig, melyről jól beazonosíthatók a környék hegyei. A csúcskereszthez (1667 m) még egy kicsit feljebb kell másznunk a lankás, füves oldalban. Mivel a hegy északi és nyugati oldalait egészen a tetejéig erdő borítja, dél felé nyílik szép kilátás a stájer hegyvidékre. A vörösfenyők közt egy hangulatos pihenőpadon szusszanhatunk egyet, majd ugyanazon az ösvényen ereszkedünk vissza a nyeregbe, utunkhoz, melyen jobbra fordulva folytatjuk túránkat az Oischingalm irányába.

Murvás utunk hamarosan északnak fordul, enyhén lejtve fut a Schiessling erdős nyugati oldalában. Az éles, bal oldali hajtűkanyarnál a jelzett ösvény jobbra tér le, levágja a szállítóút nagy kanyarulatát. Leérve a kőzúzalékos útra, jobbra kanyarodva gyalogolunk tovább a nagyjából szintet tartó kényelmes úton. Egy újabb nyeregnél jelzőtáblás útelágazáshoz érünk (1487 m), egyenesen folytatjuk túránkat az Oischingalm felé a 863. sz. úton. Kényelmes, szintet tartó utunk két Y alakú elágazáshoz is ér, mindkettőnél a bal oldali ágon megyünk tovább, a másodiknál tábla is segíti az orientációt. Útközben szép kilátást élvezhetünk az Oisching szép formájú csúcsára. Pár perc alatt elérjük az Oischingalm (1484 m) kis házcsoportját, az Ignaz-Hütte július-augusztusban, szép időben, hétvégente várja a vendégeket.

Az épületek mögött induló ösvényen mehetünk fel az Oischingra, ösvényünk először közepesen meredeken emelkedik az erdőn át, majd kiérve, a meredekebb, füves hegyoldalban emelkedik fel egészen az Oisching (1699 m) csúcsáig. Főleg dél felé nyílik parádés panoráma, a másik hegyhez hasonlóan itt is a déli oldal a nyitott. Ugyanazon az úton ereszkedünk vissza a tanyákig, majd a már ismert erdészeti úton gyalogolunk vissza a Schiessling-nyeregig, ahol balra folytatjuk túránkat a Schiesslingalm felé. Kényelmes, széles, szintet tartó utunkról időnként szép kilátást élvezhetünk a mélyben fekvő Turnaura. Árnyas utunk pár kanyar után kibukkan kiindulási pontunkon, a Schiesslingalmnál.