A Schiestlhaustól a Hochschwab tetejére, visszaereszkedés Seewiesenbe

Magas-Stájerország (Hochsteiermark) hegyekben igen gazdag vidékének legnagyobb hegysége, a Hochschwab kelet-nyugati irányban hosszan elnyúló mészkővonulata. Legmagasabb pontjára, a Hochschwabra (2277 m) kétnapos gyalogtúrával tudunk legkényelmesebben felmászni. Első nap, a Seeberg-hágóból az Aflenzer Staritzen füves kúpjai között vándorolva a csúcs alatt álló Schiestlhaus menedékházig megyünk, ahol az éjszakát is töltjük. Másnap reggel érdemes a csúcsot meghódítani, majd hosszú, térdremegtető, de látványos úton ereszkedünk le a régi-új Voisthaler Hüttéhez. A pihenő után újabb végtelennek tűnő lejtőn érünk le a festői Seetal völgyébe, melyben kényelmesen érünk vissza a civilizációba, Seewiesen apró településére.

Ebben a cikkben a túra második napjának leírása olvasható! Az első nap ide kattintva érhető el.

A túra hossza: 2.nap: 14,1 km, összesen: 27,6 km

A túra időtartama: 7 óra, kisebb pihenőkkel

Szintkülönbség: 2.nap: 350 m fel, 1550 m le

Kiindulási pont:

Schiestlhaus menedékház, a Hochschwab csúcsa alatt. Megközelítése, az első nap túrája és bővebb infó a hüttéről itt.

Érkezési pont:

Seewiesen, kis település a B20-as főút mellett, Aflenztől 15 km-re. Seewiesen, Dullwitz buszmegállótól 170/171 sz. járatok közlekednek Mariazell felé, a Seeberg Passhöhe három megállóra van. Amennyiben otthagytuk a kocsit, érdemes tanulmányozni még indulás előtt a kifüggesztett menetrendet.

Ajánlott szállás:

Seeberghof panzió Seewiesenben, közvetlenül a Dullwitz buszmegállónál. Ideális hely a Hochschwabot az Aflenzer Staritzen felől megmászni tervező turistáknak. Házias koszt, tiszta, egyszerű szobák.

Kétnapos gyalogtúra, menedékházban alvással, végig példásan jelzett, kitáblázott turistautakon, ösvényeken. Magashegységi környezetben, az időjárás-előrejelzésnek megfelelő ruházatban, a kellő dolgokat tartalmazó hátizsákkal vágjunk útnak. Az első nap, útközben nem érintünk hüttét, sőt forrást sem, vigyünk magunkkal elegendő folyadékot, elemózsiát. A terep egyáltalán nem veszélyes, nincsenek kitett részek, a legfontosabb veszélyfaktor az időjárás, csak stabil időben induljunk útnak, leszálló köd esetében nehéz a fennsíkon a tájékozódás, több helyen oszlopok segítik az orientációt. Zivatar esetén nem sok helyre tudunk behúzódni a nyílt platón. A Schiestlhaus menedékházba előzetesen mindenképpen foglaljunk helyet! A második nap reggelén a Hochschwab csúcsára sziklás, de nem nehéz emelkedő vezet fel, utána végig, néhol meredek lejtő vár ránk, összesen mintegy 1600 méter szintsüllyedéssel, olykor sziklás, görgeteges terepen. A csúcsot zivatar idején fokozottan kerüljük el, félúton a Voisthaler Hütte kínál betérőt, italokat, meleg ételeket. A legelésző teheneket biztos távolból kerüljük el, a kőszáli kecskék félelmetesnek tűnhetnek, de igen jámbor állatok, bár nem félnek az embertől. A túra utolsó szakasza már kényelmes sétának tűnik a térdeket nem kímélő lejtő után. 200 méter fölött, kora nyáron kiterjedt hófoltokra is számíthatunk, melyeken át kell vágni, általában nem vészesek, de egy bakancsra könnyen feltehető csúszásgátló jól jöhet.

A gyalogtúra második napjának reggelén érdemes felmászni a Schiestlhaustól (2156 m) a szomszédos Hochschwab tetejére, általában reggelenként a legtisztább az idő. A menedékháztól nézve a hegy kettős kúpja közül a bal oldali a Kleiner Hochschwab (2248 m), a jobb pedig a nagy testvér. Először lejövünk az Eismauer és a Hochschwab közti mélyedésbe a háztól, majd a jelzett, 801/805 számú turistaúton indulunk neki a csúcsnak, először a Kis-Hochschwab oldalába kapaszkodik fel az ösvény, majd a két halom közti sziklás nyeregbe érve vált át a nagyobbik hegy oldalába, melynek tetejére rövid, meredek kaptatóval ér fel. A Hochschwab (2277 m) lapos, sziklás tetején méretes csúcskereszt díszeleg és egy panorámatáblát is találunk, melynek segítségével könnyen beazonosíthatjuk a rengeteg hegycsúcsot. Tiszta időben a panoráma a Dachsteintől a Schneebergig terjed, gyönyörűen látszik a Hochschwab hosszú vonulata, melynek pontosan a közepén állunk. Kelet felé látjuk szinte egész útvonalunkat, a Dullwitz mély völgyeit, a Voisthaler Hütte új faépülete és azon túl, végcélunk, Seewiesen zöld mezeje is nagyszerűen kirajzolódik.

Miután kigyönyörködtük magunkat, induljunk tovább nyugatnak lefelé a hegytetőről. Meredek, sziklás lejtő vezet le a csúcs nyugati aljába, a jelzőtáblás elágazásnál (2190 m), élesen jobbra fordulunk és északról kerüljük meg a Hochschwabot. Az eleinte a meredek, füves hegyoldalban, szintben harántoló ösvény később közepes lejtővel ereszkedik le a Schiestlhaus előtti mélyedésbe, közben végig nagyszerű kilátás nyílik a meredély szélén sasfészekként trónoló csupaüveg, napelemekkel borított menedékházra. Felmászunk a ház melletti útelágazáshoz, jobbra fordulunk a már tegnapról ismert útra, megkerüljük jobbról az Eismauer tömbjét és a sziklás ösvényen óvatosan leereszkedünk a Rotgangboden jelzőtáblás elágazásáig (2053 m). Jobbra térve, a Graf Meran Steig-ra (801/805 sz. turistaút) Seewiesen irányába folytatjuk a túrát. A Rotgangkogel északkeleti oldalában eleinte enyhén lejt ösvényünk, majd délnek fordulva komolyabb ereszkedésbe kezdünk.

Csupasz, sziklás tájon kanyarog lefelé utunk, melyről parádés kilátás nyílik a lenti Obere Dullwitz festői magasvölgyébe, jobbra pedig a Hochschwab gigantikus déli sziklafalára látunk rá. Jelzőtáblás elágazásnál (1750 m) érünk le a völgy felső részére, a 851-es út jobbra, az innen is jól látható Trawies-nyeregbe szerpentinezik fel, mi balra fordulunk, maradva a 801/805 számú úton. Túránk talán legszebb szakasza következik, a függőleges sziklafalak keretezte Obere Dullwitz völgyben kényelmesen lejtő ösvényen, hatalmas sziklák közt ereszkedünk, hátunk mögött a völgyet a Hochschwab impozáns, fehéren világító fala zárja. A 850. sz. Jaegermayer Steig elágazása után érjük el a Voisthaler Hütte 2021 nyarán elkészült új faépületét (1654 m), a régi, ottjártunkkor még állt, a tervek szerint teljesen elbontják majd. A barátságos menedékházban tett pihenő után pár lépést visszamegyünk az úton, majd jobbra kanyarodva folytatjuk túránk, továbbra is Seewiesen felé, a 801/805-ös turistaúton.

A Voisthaler Gasse szűk, törpefenyővel benőtt szorosán ereszkedünk, szemben a Höllmauer félelmetes sziklafala magaslik, leérünk egy lapos, festői vörösfenyőligetekkel benőtt mélyedésbe, majd egy ellenemelkedővel mászunk fel a Höllkampl nyergébe, ahol a Franzosenkreuz (1449 m) emlékmű áll. A napóleoni franciaellenes harcokra emlékeztető kereszttől ismét lejt ösvényünk, erős lejtővel ereszkedünk le a gyönyörű Untere Dullwitz völgybe, melyet jobbról a Gschirrmauer, balról a Böse Mauer mészkősziklafalai határolnak. Lejjebb már mérséklődik a lejtő, hangulatos fenyőligetek közt érjük el a Florlhütte (1284 m) zárva tartó épületét. Még vár ránk egy komolyabb, több mint 200 méteres tereplépcső leküzdése, melyről szépen látszik a Seetal U alakú, széles völgye. A Voisthaler Hüttéhez vezető teherlift alsó állomásánál (1042 m) érünk le végül a völgybe. Széles, murvás kocsiúton vágunk át a Böser Wald erdején, egy mező széléhez érve jelzett utunk kissé balra tér le a kőzúzalékos útról, füves aljú gyalogúton vág át a réten, átkel egy kis patak gázlóján, majd ismét egyesülve a kocsiúttal megy tovább. Rövidesen sorompóhoz érünk, majd a parkoló után, a legelőkön átvágva ér ki utunk Seewiesenbe, az országúthoz. Itt egy, a hegyek áldozatainak emléket állító kis kápolnát és egy, az első turistára, János főhercegre emlékeztető modern emlékművet láthatunk. A műúton jobbra fordulva pár perc alatt érjük el a Seeberghof panzió előtti buszmegállót, ahonnan felbuszozhatunk a Seeberg-hágóba, túránk eredeti kiindulópontjára.