A Seeberg-nyeregtől a csúcs alatti Schiestlhaus menedékházig

A Stájerország szívében fekvő, hosszan elnyúló, számtalan kétezres heggyel büszkélkedő Hochschwab mészkőláncának legmagasabb pontja, az azonos nevű 2277 méter magas csúcs. A magyar határhoz legközelebb eső, igazi magashegységi élményt nyújtó Hochschwab meghódítása nem egyszerű feladat, de az átlagos turista is kényelmesen megmászhatja egy kétnapos túra keretében. A számos útvonal közül mi most a Seeberg-nyeregből induló, az Aflenzer Staritzen vonulatán végigfutó, le-föl hullámzó ösvényen mászunk fel, a közvetlen a csúcs alatt álló, modern Schiestlhaus menedékházig. A második napra marad a csúcstámadás, majd a hosszú ereszkedés a Voisthaler Hütte érintésével vissza a völgybe, Seewiesenbe.

Ebben a cikkben a túra első napjának leírása olvasható! A második nap ide kattintva érhető el.

A túra hossza: 1.nap: 13,5 km, összesen: 27,6 km

A túra időtartama: 1.nap: 7 óra, kisebb pihenőkkel

Szintkülönbség: 1450 m fel, 600 m le.

Kiindulási pont:

Seeberg Sattel, a Mariazell és Kapfenberg közti B20 főút hágója, Aflenztől kb. 18 km-re. Nagy, szabadon használható parkoló, buszmegálló. A buszok általában kétóránként közlekednek. A parkolóban nyugodtan egész éjszakára is hagyhatjuk a kocsit.

Érkezési pont:

Schiestlhaus menedékház, a Hochschwab csúcs alatt. A második nap végére Seewiesenbe érünk, ahonnan busszal tudunk visszamenni a Seeberg-hágóba.

Ajánlott szállás:

Seeberghof panzió Seewiesenben, közvetlenül a Dullwitz buszmegállónál. Ideális hely a Hochschwabot az Aflenzer Staritzen felől megmászni tervező turistáknak. Házias koszt, tiszta, egyszerű szobák.

Kétnapos gyalogtúra, menedékházban alvással, végig kitűnően jelzett, kitáblázott turistautakon, ösvényeken. Magashegységi környezetben, az időjárás-előrejelzésnek megfelelő ruházatban, a kellő dolgokat tartalmazó hátizsákkal vágjunk útnak. Az első nap, útközben nem érintünk hüttét, sőt forrást sem, vigyünk magunkkal elegendő folyadékot, elemózsiát. A terep egyáltalán nem veszélyes, nincsenek kitett részek, a legfontosabb veszélyfaktor az időjárás, csak stabil időben induljunk útnak, leszálló köd esetében nehéz a fennsíkon a tájékozódás, több helyen oszlopok segítik az orientációt. Zivatar esetén nem sok helyre tudunk behúzódni a nyílt platón. A Schiestlhaus menedékházba előzetesen mindenképpen foglaljunk helyet! Az első nap eleje izzasztó kaptató a Seeleiten hegyre, a hullámos platóra felérve több ellenemelkedőre is számítsunk. A legelésző teheneket biztos távolból kerüljük el, a kőszáli kecskék félelmetesnek tűnhetnek, de igen jámbor állatok, bár nem félnek az embertől. Kora nyáron kiterjedt hófoltokra is számíthatunk, melyeken át kell vágni, általában nem vészesek, de egy bakancsra könnyen feltehető csúszásgátló jól jöhet.

Menedékház:

Schiestlhaus (2156 m), nagy, modern, passzívházként működő hütte, 65 alvóhellyel, melyek egy része emeletes ágyas szobákban, ill. hálótermekben van. Minden ellátmányt helikopterrel kell felszállítani, ennek megfelelően az árak is magasak.  A konyha első osztályú, az ázsiai ízek is megjelennek a tipikus hütte, ill. stájer fogások mellett, a csapolt Gösser kifogástalan. A kiszolgálás baráti, a személyzet fiatalos, az esti jó hangulat garantált. A hütte borzasztóan népszerű, nyári hétvégén jó előre kell foglalni szállást, hétközben nagyobb esélyünk van. A vízellátás korlátozott, fürdésre, zuhanyozásra ne számítsunk! Foglalni csak telefonon lehet, angolul is beszélnek! Telefonszám: +43 699 108 12199. Többször kell próbálkozni, a legjobb eséllyel hétköznap délelőtt 10 és 11 óra közt veszik fel a telefont. A menedékház május közepétől október végéig tart nyitva.

A Seeberg Sattel (1253 m) hágóból indulunk, a 855 számú, piros-fehér-pirossal jelzett ösvényen a Hochschwab irányába. A parkolótól már jól látszik első úticélunk a Seeleiten hegycsúcsa, közel 500 méteres szintemelkedés vár még odáig. Először egy keskeny, közepesen meredek ösvényen emelkedünk az erdőben, majd kiérve egyre keményebb kaptatón, egy mező szélén megyünk tovább, egyre szebb kilátást élvezve visszafelé a Hochanger csúcsára. Feljebb, gyökerekkel szabdalt terepen, lavina korlátok mellett kapaszkodunk, majd a ritkásabbá váló erdőben hosszú szerpentinen érjük el az erdőhatárt és a Seeleiten csúcskeresztjéhez vezető ösvény elágazását. Habár innen is parádés a kilátás, érdemes kisétálni a törpefenyőkön át vezető ösvényen, a jól látható csúcskereszthez, a Seeleiten (1734 m) tetejére. Jól látszik a mélyben Seewiesen zöld mezeje, a Seeberg-hágó környéke, a Seetal völgyének bejárata a Feistringstein mészkőláncával, és következő célunk, az Aflenzer Staritzen sziklás-füves halmai.

Visszamegyünk az elágazáshoz, kiterjedt legelőn vágunk át, majd felkapaszkodunk a Mieserkogel (1855 m) füves hegyhátára, az útjelzőtáblás kereszteződésnél (1753 m) egyenesen megyünk tovább, jobbra a Prinzensteig ágazik le a Graualm irányába, itt átváltunk a 853-as sz. turistaútra. Innen már északra is gyönyörű a kilátás, jól beazonosítható az Ötscher jellegzetes csúcsa. A Staritzen-Westgipfelnek is hívott kúp után tovább emelkedik utunk, a Hochschwab vonulatának fő gerincén járunk, egy mélyedésben balra ágazik le a Gamssteig. A Krautgarten Kogel (1988 m) dél felé meredeken leszakadó, füves csúcsát kerüljük meg jobbról, felmászunk egy két hegy közti átjáróba (kb. 1940 m), majd leereszkedünk a Niedere Scharte nevű nyeregbe (1898 m). Jobb oldalon, a Hochweichsel (2006 m) szabályos mészkősziklapiramisa vonzza a tekintetet, tetejére a nyeregből induló jelzett turistaúton kapaszkodhatunk fel a hegy szelídebb délnyugati oldalán.

Hullámzó ösvényünk a Hochschwab felé, most a Mittelkuppét kerüli meg jobbról, majd felkapaszkodik a Brandlmauer és a Severinkogel (2038 m) közti nyeregbe. Néha fel-feltűnik a Hochschwab fő csúcsának látképe is, balról és jobbról is gigantikus sziklafalak szakadnak le a mélybe. Rövidesen megközelítjük a kissé jobbra látható Ringkamp félelmetes sziklakolosszusát, a Ringkarwand (2014 m) északnak letörő sziklafalának pereméről szédítő panoráma nyílik az Oberer Ring nevű katlanba, a Ringkamp (2153 m) és a Höllkamp brutális méretű mészkősziklafalára. Egyre sziklásabb úton emelkedünk fel a Hutkogel-nyeregbe (1985 m), ahonnan már jól látszik a Hochschwab csúcsa is. A Hutkogel északnyugati oldalán leereszkedünk a Wetterkogel és a Ringkamp közti Ochsenreichkar nagy mélyedésébe, ahol balra ágazik le a 850-es számú út a Voisthaler Hütte felé. Egyenesen megyünk tovább, meredeken kapaszkodunk fel a Weihbrunnkessel-nyeregbe (1994 m), ahol a 852-es út ágazik le Weichselboden felé. Mi maradunk a 853-ason, a Schiestlhaus innen már csak egy óra, a jelzőtábla szerint.

Balról kerüljük az Eismauer gigászi sziklafalát, felkaptatunk a Rotgangboden (2053 m) nevű elágazásig, ahol becsatlakozunk a balról, a Voisthaler Hütte felől jövő 801. és 805. számú útba, kissé jobbra térve folytatjuk utunkat a Schiestlhaus felé. Holnap majd itt fogunk a völgybe lekanyarodni. Meredek, sziklás úton emelkedünk még egy darabig, majd már szinte az utolsó pillanatban feltűnik előttünk a Schiestlhaus (2156 m) modern, csupaüveg épülete.