Túra az Eisenerzi Alpok téli csodavilágába

Stájerország szívében, az Eisenerzi Alpokban, a hajdani bányavárosokat, Eisenerzet és Vordernberget elválasztó hágó, a Präbichl közelében ajánlunk egy szép kilátással kecsegtető, közepesen nehéz, változatos terepen haladó hótalpas túrát. A hazánkban is, elsősorban családi síterepként népszerű, meglehetősen hóbiztos Präbichl mellől indulunk a hatalmas hegyek karéjában fekvő Handlalm vidékére. Rövid körtúránk gyakorlott hótalpazóknak nem jelent különösebben nagy kihívást, nyílt terepek, erdős részek, vadregényes patakvölgyek váltják egymást, a panoráma a környező hegyláncokra pedig végigkíséri utunkat.

Präbichl-hágó, Laufstrasse, a Latschenstub’n vendéglő utáni parkoló.Megközelíthető a hágón keresztül vezető 115-ös főútról, Vordernberg felől, a hágó legmagasabb pontja előtt élesen jobbra fordulunk, majd balra tartva érünk fel egy keresztező kis útra, melyen jobbra fordulva érünk a parkolóhoz.

Rövid, de közepesen nehéz, változatos terepen haladó hótalpas útvonal. Télen többnyire mély hóval fedettek a turista és erdészeti utak, hótalp nélkül nehézkes a haladás. Hétköznap nagyon csendes, de hétvégén sem kell tömegekre számítani. GPS készülék, megbízható mobil túraapplikáció, kitűnő tájékozódási képesség nagyon fontos, egyedül ne induljunk útnak. A nyáron kényelmes, széles erdészeti utak annyira havasak lehetnek, hogy alig lehet őket észrevenni. A meredek hegyoldalakban oldalazó utakon óvatosan, lassan közlekedjünk. A túra utolsó szakasza úttalan utakon át vezet, a patakon is kell átgázolni, mely mély hóban elég nagy kihívás, csak gyakorlott túrázóknak ajánljuk! Mindenképpen szép, tiszta időben érdemes elindulni, a kilátás egészen csodálatos. Indulás előtt tanulmányozzuk az aktuális lavinafigyelmeztetéseket, 2-esnél nagyobb fokozatnál más programot válasszunk, a terület közepesen veszélyeztetett.

Az útmenti parkolóból indulunk tovább a betonúton, majd pár méter után balra felfelé térünk a 871-es számú turistaútra, mely a sípályák alsó részét keresztezve rövidesen fenyvesbe ér.  A kellemes erdős szakasz után nyílt terepre érünk, visszafelé kitűnő kilátás nyílik Vordernbergre, előre pedig a Trenchtling szikláira. A mező széléről újabb erdős szakasz következik, majd ismét tágas mezőre érünk, előttünk a Trenchtlinget a Griesmauer láncával elválasztó Laming-nyereg, balra fent jól látszik a Polster oldalában álló Leobner Hütte épülete is. Közepesen, de folyamatosan emelkedő utunk a Leobner Hütte teherfelvonójának alsó állomása mellett megy el.

Továbbra is követjük felfelé a Handlgraben völgyét, jobbra lent csörgedezik a patak, mellyel párhuzamosan emelkedünk még egy kicsit. A teherlifttől kb. 350 méterre utunk élesen jobbra kanyarodva átkel a patakon, majd délnek fordulva emelkedik tovább a völgy túlsó oldalán. A Leobner Mauer oldalában érjük el túránk legmagasabb pontját, majd hamarosan a legtöbbször szinte teljesen behavazott Obere Handlalm (1367 m) épületeihez érünk. Mesés panoráma nyílik a környező hegyvilágra, a Polster, a Griesmauer és a Trenchtling karéjában állunk, délre jól látszik a fenséges Eisenerzer Reichenstein kolosszális sziklatömbje is. Menjünk tovább az épületek felett folytatódó erdészeti úton, déli irányban. Erdős és nyitott szakaszok váltogatják egymást az enyhén lejtő, hegyoldalba vágott úton, 1200 méter után Y alakú elágazáshoz érünk, a lefelé tartó, jobb oldali ágat választva ereszkedünk tovább a hegyoldalban kanyargó úton.

Közel 600 méter múlva utunk élesen jobbra kanyarodik, majd kis hídon kelünk át egy patakon, később egy tanya épületeinél bukkanunk ki. A ház után jobbra felfelé térünk le a balra kanyarodó széles útról, egy darabig felfelé caplatunk, majd közel 400 méter után, ahol az út élesen jobbra felfelé kanyarodik, ott balra térünk le a járt útról (1205 m). A következő szakaszon nélkülözhetetlen a kitűnő tájékozódási képesség és egy jó GPS készülék. Északnyugati irányt tartva ereszkedünk le a patak medréhez, itt már erdőbe érünk, majd átvergődünk a patak medrén, a nehézséget általában a magas hóval borított partokra történő kimászás jelenti. Valószínűleg bele is kell lépnünk a szerencsére nem túl bővizű patak vizébe. Nagy hidegben, ha szerencsénk van, be is fagy a patak. Miután átevickéltünk a túlpartra, forduljunk dél felé, kicsit párhuzamosan a patakkal emelkedjünk az erdőben, majd kiérünk egy tágas mező szélére, ahol jobbra fordulunk, és keresztben átszeljük a dimbes-dombos területet, melyről gyönyörű kilátás nyílik a Reichenstein felé.

A mezőről felkapaszkodunk az erdőben futó, keresztező turistaútra, balra fordulunk, és visszasétálunk a már ismert útvonalon a hágóhoz.