A Hochschwab csoport egyik legizgalmasabb túrája föld felett és föld alatt

A természeti csodákban bővelkedő Magas-Stájerország (Hochsteiermark) egyik lenyűgöző látványossága a Hochschwab délnyugati részén magasló, gigantikus sziklatömb, a Frauenmauer, melyet magasan az erdőhatár felett egy izgalmas barlangtúra keretében tudunk átszelni. Már maga a barlang sötéten tátongó, messziről látható nyílásához vezető, a meredek sziklákra tapasztott létrákon, lépcsősorokon út is kalandos. A 640 méter hosszú, kivilágítatlan fő járaton csak hivatalos vezetővel keljünk át a hegy túlsó oldalára, semmiképpen ne vállalkozzunk az amúgy elvileg szabadon látogatható barlang saját szakállra történő átjárására. A keleti kijárattól igazi magashegyi környezetben, kőszáli kecskék között vezető keskeny ösvényen ereszkedünk vissza egy nyeregbe, ahonnan az idilli Gsollhütte érintésével megyünk vissza a völgybe.

A túra időtartama: 4,5 óra (beleértve a barlangtúrát is)

Közepesen nehéz gyalogtúra jól jelzett, kitáblázott turistautakon, ösvényeken. A Gsoll Alm felső részéig kellemes, mérsékelten emelkedő kocsiút, idáig akár babakocsival is fel lehet jönni. A barlang nyugati bejáratához vezető, sziklás, gyökeres ösvény, nagyon meredek, a felső részén lépcsősorok, létrák segítségével kapaszkodunk fel a barlangig. A barlangban a túrához kapunk lámpát, igény szerint sisakot is, kövessük a vezető utasításait, a keleti kijáratig is kb. 140 méter szintet kell legyőznünk, több helyen lépcsőkkel, létrákkal. A barlangban állandóan hideg van, 7-8 fok, megfelelő, meleg öltözéket vigyünk magunkkal. Hivatásos vezető nélkül semmiképpen se próbáljunk átmenni a barlangon, balesetek, sőt tragédiák is történtek már! A hegyi, barlangi mentés pedig roppant drága és a biztosító sem fizeti! A túloldalon meredek hegyoldalon harántoló keskeny, sziklás, több helyen drótkötéllel biztosított ösvényen ereszkedünk, biztos lépés, tériszony mentesség szükségeltetik!

Kiindulási pont:

Gsollkehre parkoló (932 m), a 115. sz. főút mentén, Eisenerz és a Präbichl-hágó között, ahol a hágóról jövet, a balos hajtűkanyar van, az út jobb oldalán, a völgybe vezető kocsiút elején van a szabadon használható parkoló. Buszmegálló is van itt, buszok viszonylag sűrűn közlekednek.

Barlangi vezetés:

Június 15 – szeptember 15: hétvégenként és ünnepnap 11 és 13 órakor a nyugati bejárattól, míg 12 és 14 órakor a keleti bejárattól indulnak vezetések. Rossz idő esetén nincsenek vezetések. Egyéb időpontokban is kérhető vezető, érdeklődjünk az eisenerzi turistairodában vagy közvetlenül is hívhatjuk a vezetőket. Martin Riedler (angolul is) +43 676 710 0095, Günther Stanglauer (angolul is) +43 664 924 8319, Albert (Ali) Gutjahr (csak németül) +43 664 910 8777. Nincs fix tarifa, általában 5 € hozzájárulást szoktak kérni fejenként.

Az országút hajtűkanyarja melletti parkolóból (Gsollkehre) indulunk (932 m), a völgy (Gsoll Graben) alján vezető, 833. számú, a szokásos piros-fehér jelzésű széles, közforgalomtól elzárt kocsiúton. Mérsékelten, de folyamatosan emelkedő kényelmes utunk egy magasfeszültségű távvezeték alatt fut egyre feljebb a Gsollbach patak medre felett. Később egy-két kanyarulatot le is vág jelzett utunk egy gyalogúton, majd kiérünk az erdőből a Gsollalm tágas legelőire. Szemben, kissé balra, úti célunk a Frauenmauer sziklatömbje, magasan a sziklafal oldalában jól látható a barlang sötéten ásító szája, jobbra a fűvel borított Polster tömbje, egyenesen pedig a Griesmauer csipkés lánca húzódik, balra a Gsollmauer mészkőfala tornyosul. Gyönyörű kilátást élvezve érünk a kis Gsollhütte (1201 m) június közepétől szeptember közepéig nyitva tartó hegyi vendéglőjéhez. Hétfőtől péntekig 13 órától, hétvégén már 10 órától ehetünk, ihatunk itt 19 óráig. Innen északra, balra fordul 834. sz. utunk a Frauenmauer irányába. Egy darabig még tart a kényelmes, széles murvás földút, de az erdőbe érve, egy útjelzőtáblánál hamarosan véget is ér. Keskeny, meredeken meginduló ösvényre váltunk, idilli fenyvesben megyünk egyre feljebb, majd egy újabb táblás elágazásnál jobbra fordulunk a Frauenmauerhöhle Westeingang irányába.

Fárasztó kaptatóval érünk a sziklafal tövébe, majd hosszú, meredek lépcsősorokon kapaszkodunk a barlang nyílása felé. Közvetlenül a barlang alatt kis pihenőhelyen (Illmeierplatzl) szusszanhatunk egyet, élvezve a csodás panorámát, a távolban az Eisenerzer Alpen vad csúcsai sorjáznak, előttük jól kivehető a maja piramisokra emlékeztető, lebányászott Erzberg jellegzetes alakja. A pihenőtől még két hosszú vaslépcső választ el bennünket a barlang nyugati bejáratától (1520 m). Jobbra egy vaslétra vezet egy szinttel feljebb, itt található a barlangi vezető kis kunyhója, általában itt van a gyülekező a vezetett túrához.

Az átjáróbarlang egy jóval nagyobb barlangrendszerhez tartozik, ismert hossza 41 km, magasságkülönbsége 600 méter, így az ország leghosszabb és legmélyebb barlangjai közé tartozik. A nem lezárt, állandóan nyitva tartó barlang hivatalosan csak vezetővel járható át, mi sem próbálkozzunk nélküle átkelni a hegy mélyén. A túloldalra kb. 45-50 perc alatt érünk át, a járatok kivilágítatlanok, a 640 m hosszú szakaszon még vagy 140 m szintkülönbséget kell legyőznünk, néhol létrák, lépcsők segítségével. Vezetőnk sok érdekes dolgot mesél útközben a barlang történetéről, élővilágáról, járatairól. Rengeteg elágazás van, ökölszabály, hogy többnyire mindig jobbra kell tartanunk, több nagy termen megyünk keresztül, feljebb érünk a barlang legszűkebb részéhez (Klamm), ahol egy egyemberes hasadékon küzdjük át magunkat, majd vaslépcsőn érünk egy hatalmas sziklához. A falon emlékkereszteket helyeztek el, az itt szerencsétlenül járt három egyetemista emlékére. Még néhány csarnokon keresztül megyünk, több oldaljárat is nyílik a labirintusszerű átjáróból, majd kibukkanunk egy hatalmas teremben, közel a keleti kijárathoz. Az Elisabethhalle Erzsébet királynőről kapta nevét, a falon emléktábla örökíti meg Sisi 1885-ös látogatását, melyet Mária Valéria főhercegnővel együtt tett meg.

A keleti bejárat (1655 m) tágas nyílásában, pihenőhelyről élvezhetjük a feltáruló panorámát, közvetlenül balra a Langstein hosszú, sziklás oldala, a távolban a Hochschwab központi vonulata húzódik, szemben a Pribitz lapos teteje, mögötte a Messnerin tornyosul, aljukban fekszik a mesés Grüner See, azt mondjuk nem látjuk innen. Jobbra a Griesmauer csipkézett lánca magaslik. Jobbra, a sziklák aljában vezető, keskeny, kissé kitett ösvényen folytatjuk tovább utunkat. Ott jártunkkor népes kőszáli kecske kolónia foglalta el a meredek oldalba vágott utat, és egyáltalán nem tűntek félénknek. A merész vonalvezetésű ösvény, a problémásabb helyeken drótkötéllel biztosított, biztos lépés és tériszony mentesség erősen ajánlott ezen a szakaszon. Egy ellenemelkedő után ösvényünk levezet a festői fekvésű Neuwaldegg Sattel (1575 m) nyergébe, ahonnan visszatekintve gyönyörűen látszik a Frauenmauer gigászi mészkősziklatornya. A táblával is jelzett kereszteződésnél jobbra térünk le a 833. sz. turistaútra Gsollalm irányába.

Keskeny ösvényünk eleinte dél felé halad, mesés fenyőligeteken túrázunk keresztül, fenséges kilátást élvezve az Eisenerzer, távolabb az Ennstaler Alpen csúcsaira. Kissé lejjebb, utunk élesen jobbra fordulva kezdi meg ereszkedését, számtalan szerpentinnel a Gsoll Alm felé. Egy kis patakot is keresztezve fenyőerdőben érünk ki a Gsollhütte apró épületéhez, ahonnan a már ismert útvonalon jutunk vissza kiindulási pontunkra a Gsollkehre parkolóba.