Kezdő hótalpazóknak is ajánlott parádés téli, hóbiztos útvonal

A Graztól északra, Stájerország szívében fekvő Eisenerzi Alpok télen-nyáron kitűnő kirándulási célpont. A sziklás hegyóriások közé szorult ódon, egykori bányaváros, Eisenerz környékének népszerű túra kiindulópontja, a nagyjából 1000 méter magasan fekvő Eisenerzer Ramsau völgye, mely, rendkívüli hóbiztosságának köszönhetően a tartomány közkedvelt, kitűnően kiépített télisportközpontja. A környező, impozáns hegyvonulatokra pazar kilátást nyújtó völgy a sífutók, síugrók, biatlonosok, sítúrázók paradicsoma, de a kevésbé képzett kirándulók is csodás hótalpas túrákon élvezhetik a téli csodavilágot. Egy viszonylag könnyű, akár kezdőknek is bevállalható, látványos, kilátásban gazdag útvonal a Plöschkogel oldalában futó rövid körtúra.

Eisenerzer Ramsau, Eisenerz városától 6 km-re délnyugati irányban. A JUFA szálló után még kb. 300 méter után parkolóhelyek az út szélén. Parkplatz Lasitzen.

Hótalpas túra, megfelelő hóviszonyok esetén, az útvonal könnyűnek számít, de egyedül, főleg kezdőként ne induljunk el. Magától értetődően csak szép, stabil időben vállalkozzunk a túrára, egyrészről a biztonság miatt, másrészről pedig a kilátást csak tiszta időben élvezhetjük, ködös körülmények közt nem lesz maradandó élmény a túra. GPS készülék, megbízható telefonos túraapplikáció (Locus, Oruxmaps) nélkülözhetetlen, a hó miatt sokszor nem lehet látni merre megy az útvonal. Széles, ún. hótányéros botokat vigyünk magunkkal. Amennyiben nincs felszerelésünk, a bérlés is megoldható, elméletileg a sífutó pálya kasszájában lehet bérelni, de célszerűbb a városban lévő turista irodát felkeresni, ott is van bérlési lehetőség, ill. tudnak segíteni, hol lehet hótalpakat kölcsönözni. Cím: Tourismusverband ErlebnisregionErzberg, Theodor-Körnerplatz 1, A- 8790 Eisenerz. Biztos pont a bérlésre: Intersport Präbichl, a hágó sícentrumának alsó részén, a parkoló melletti sportboltban.

A parkolóból indulunk a Lasitzen vadászház felé, déli irányba vezető, széles, kényelmes, általában ratrakkal egyengetett úton, a Lasitzen-patak völgyében felfelé. Az alig emelkedő útról visszatekintve szép rálátás nyílik az Eisenerzer Ramsau völgyére, az Erzberg bizarr, lépcsős sziklapiramisára, mögötte a Polster csúcsával. Kellemes, ritkás fenyvesben lépdelünk tovább, a 679-es számú, piros-fehérrel jelölt turistautat követjük a völgy aljában. A Lasitzen vadászház (1158 m) melletti elágazásnál egyenesen megyünk tovább, majd itt jobbról fogunk a hegyről visszajönni. A szűkülő völgyben felfelé tartva, egyre közelebb kerülünk a patakhoz, majd át is kelünk egy hídon a túlpartra.

Kissé feljebb, egy sárga útjelzőtáblánál, mely tovább egyenesen mutatja az utat a Teichenegg felé, mi élesen jobbra térünk egy széles erdészeti útra, mely rákanyarodik a Plöschkogel északkeleti oldalába, és északnak fordulva kapaszkodik tovább a meredek hegyoldalban. Egyre szebb kilátás nyílik először visszatekintve a Schwarzenstein és a Stadelstein sziklás csúcsaira, majd továbbhaladva előbukkan az Erzberg és mögötte a Pfaffenstein impozáns sziklatömbje. A panoráma a pár évvel ezelőtti pusztító szélviharoknak köszönhető, a Plöschkogel oldalának kiterjedt fenyveseit megtépázta és kidöntötte az ítéletidő. Hamarosan utunk legmagasabb pontjához, kb. 1340 m magasságba érünk, nyugati irányba fordul erdészeti utunk, egy elágazásnál, tovább megyünk egyenesen, az élesen balra tartó út a Plöschkogel tetejére visz, ezt azonban csak gyakorlott hótalpazóknak ajánljuk. Innen már feltárul az előttünk tornyosuló Hoch Kogel és Kaiserschild legendás párosa. Következő szakaszunk már kissé lejtős, végig parádés panorámát élvezve talpazunk a Plöschkogel északi oldalában. Az újabb elágazásnál, csodás, idilli hely, gyönyörű kilátással, élesen jobbra lefelé kanyarodva folytatjuk túránkat.

Útvonalunk most keleti irányba fordulva halad magasan a Ramsau völgye felett, előttünk az Erzberg, a Pfaffenstein, a Polster és néha még a hatalmas Eisenerzer Reichenstein is feltűnik, a csúcsához közeli legendás hütte épülete is jól látszik tiszta időben. Folyamatosan szintet vesztve ereszkedünk a kopár hegyoldalban oldalazva, lejjebb déli irányba fordulva érünk le a Lasitzen-völgybe, kis hídon kelünk át a patakon, majd visszaérünk arra az útra, ahonnan a parkolóból feljöttünk. Balra kanyarodva megyünk vissza Ramsauba, a jó tájékozódási képességekkel, vagy megbízható GPS készülékkel felszerelt túrázók lejjebb, balra térve a hangulatos fenyvesen keresztül is átvághatnak, leérve a sífutópályákhoz pedig, tovább balra tartva a népszerű Eisenerzer Ramsau Alpengasthofban pihenhetik ki a túra fáradalmait jellegzetes stájer ételek és italok társaságában. Kényelmesebb kirándulók maradjanak inkább a járt úton, a parkolóból akár autóval is elérhető a Kaiserschildre csodás kilátást nyújtó, autentikus hütte épülete.