Szédítő sziklafalak, parádés kilátás, idilli legelők Aflenz fölött

Magas-Stájerország (Hochsteiermark) élményrégió legnagyobb kiterjedésű, egyben legmagasabb hegysége, a kelet-nyugati irányban hosszan elhúzódó Hochschwab hegység. A Mura völgyétől északra fekvő masszívum déli részének legnépszerűbb kirándulóhelye, a híres Grüner See mellett, a gyönyörű középkori templomáról is ismert Aflenz üdülőhely feletti Bürgeralm, melyet hétvégén libegővel, autóval pedig egy fizetős magánúton közelíthetünk meg. Az alpesi tanyacsoport felett emelkedő Windgrube (1809 m) tetejéről fantasztikus körpanorámában lehet részünk, a meredeken leszakadó sziklafalak pereméről panorámaösvényen megyünk át a Höchstein (1741 m) sziklás csúcsára, ahonnan képeslapra illó, idilli tájon ereszkedünk vissza a tanyákhoz. Végszóként még a közvetlenül Aflenz felett emelkedő Ranstein kilátóplatformjáról csodáljuk meg a feledhetetlen panorámát.

A túra időtartama: 4 óra, kisebb pihenőkkel, sok nézelődéssel

Aflenzer Bürgeralm (1530 m), a fizetős magánút (Mautstrasse) végén kialakított nagy parkoló vagy a duplaszékes libegő felső állomása. Aflenz Kurort központjából a Bürgergrabenstrasse vezet ki a felvonó alsó állomsáshoz, előtte nagy, szabadon használható parkolók. A fizetős útra is erre kell menni, az alsó állomás előtt balra felfelé forduló úton, a Pierergut fogadó után találjuk az automata sorompót. Útdíj (2021): 7,00 €, legyen nálunk elég apró az automatához. A lift a nyári szezonban csak hétvégén és ünnepnap közlekedik, május végétől október végéig, 9 és 17 óra között, oda-vissza jegy: 13,00 €, gyerek (6-15): 9,00 €.

Könnyű, félnapos gyalogtúra kitűnően jelzett, kitáblázott turistautakon, ösvényeken különösebb nehézségek nélkül. A Windgrubére vezető ösvény meredek, de onnan már minimális a szintkülönbség. A Höchstein szikláin figyelmesen, óvatosan mozogjunk, tériszonyosok itt kieshetnek a komfortzónájukból. A Windgrube peremén, függőlegesen leszakadó sziklafalak tetejét korlát nem védi, szintén csak óvatosan, tisztes távolságól csodáljuk a kilátást. A legelésző tehenektől is tartsunk távolságot!

Már maga a felautózás a csodás kilátást nyújtó murvás panorámaúton is egy élmény, a parkolóból az út végét jelző sorompótól indul balra egy szélesebb kocsiút és tőle pár méterre egy keskeny gyalogösvény. Utóbbit választva kezdjük meg kapaszkodásunkat a Windgrube széles, füves, déli hegyoldalában. A jól követhető csapás az erdő szélén emelkedik, egy helyen figyelni kell, mert szinte észrevétlenül jobbra felfelé fordul, az egyenesen továbbhaladó ösvény az erdő mélyébe vész, a lényeg, hogy kövessük az erdő szélét. Egyre szebb kilátást élvezve a Bürgeralm házaira kapaszkodunk felfelé, majd kb. 1700 m magasságban becsatlakozunk a balról érkező 54A jelű turistaútba és kissé jobbra fordulva mászunk fel a már jól látható Schönleitenhaus (1809 m) fazsindelyes, kőépületéhez. A közvetlenül a Windgrube tetején álló hütte időjárástól függően minden nap várja a vendégeket regionális finomságokkal. A teraszról gyönyörű a kilátás a mélyben kirajzolódó Aflenzer Bürgeralm szétszórt házakból álló telepére, az izgalmak viszont a ház mögötti területen találhatók.

A Windgrube (1809m) eddig szelídnek tűnő lankái nyugat-északnyugatnak függőlegesen szakadnak le több száz méter mélyen. A panoráma megnyílik észak felé, a Hochschwab hosszú vonulata uralja a látképet, közepén jól látható az azonos nevű, legmagasabb csúcs is hatalmas, fehéren világító mészkősziklafalával. Nyugaton a Gesäuse régió csipkés hegyei zárják a horizontot. A bátrabbak ki is merészkedhetnek a kerítésen túlra, a falak peremére, de csak óvatosan! Jól kivehető következő célunk, az Endriegel törpefenyőfoltokkal pettyezett, füves, keskeny gerincéle. A széles kocsiútról pár méter után balra tér le utunk, a Panoramasteig keskeny ösvénye. A kis csapás elmegy egy kör alakú tározó mellett, balra hívogat egy gigantikus sziklakiszögellés, melynek lapos, füves tetejéről, ha lehet fokozni, még drámaibb a kilátás. Visszatérve ösvényünkhöz, északnak folytatjuk tovább túránkat, legelésző tehenek közt gyaloglunk, jobbról becsatlakozik a 862-es, piros-fehér-pirossal jelölt turistaút. Átváltunk az Endriegel gerincélének keleti, jobb oldali részére, vörösfenyők közt, törpefenyők közé vágott, látványos ösvényen haladunk, előttünk a Feistringstein félelmetes mészkősziklafalai, előtte már feltűnik következő állomásunk, a Höchstein sziklás kúpja.

Utunk visszamászik a gerincre, egy újabb kúp kínál remek fotótémákat, majd a gerincen, immár a nyugati felén kígyózik tovább, végig kitűnő kilátást nyújtva a Hochschwabra, a Mitteralm alatti gigászi falakra. Egyre jobban látszik előttünk a Zlacken (1743 m) füves nyerge, ha van kedvünk, el is sétálhatunk a festői fekvésű nyeregig, de a Höchstein felé élesen jobbra fordulva megyünk tovább. Átvágunk a tengernyi, illatozó törpefenyőn, majd a rét szélére érve balra fordulunk el, és megcélozzuk a Höchstein sziklás csúcsát. Az odavezető út egy havasi gyopár mezőn vezet keresztül, rengeteget láthatunk az Alpok leghíresebb, szigorúan védett virágjából. Az ösvény kivezet a Höchstein (1741 m) sziklabércére, a mini csúcskereszt mellől grandiózus kilátást élvezhetünk a Feistringstein markáns gerincére, keletre a Veitsch és mögötte a Rax tűnik fel. Térjünk vissza ösvényünkre, majd az Y alakú elágazásnál balra térve megyünk tovább, vissza az Endriegel irányába. A gerinc keleti peremén, törpefenyők közt csatlakozunk vissza a már ismert ösvénybe.

Kb. 300 métert teszünk meg rajta déli irányba, elmegyünk ismét a látványos sziklakúp mellett, majd a legelőn, a kettéágazó ösvény bal oldali ágát választva távolodunk el a gerinc sziklás pereme felől. A 862. számú turistaút, a Panoramasteig útvonal átvág egy újabb törpefenyvesen, kiér egy kis tavacska mellett az idilli legelőre, és kellemes lejtéssel indul meg a Windgrube északkeleti lankáin. Átmegyünk egy szép vörösfenyőligeten, újból kiérünk a rétre, keresztezünk egy síliftet (Paradieslift), majd lejjebb egy széles, murvás kocsiúthoz érünk, melyen jobbra kanyarodva folytatjuk ereszkedésünket a Bürgeralm már látszó épületei felé. Nagy kanyarokkal ér le az út a Schönleiten sífelvonó alsó állomásához, balra az Almrauschhütte nagy teraszos vendéglője hívogat (hétfő szünnap), mellette gazdagon felszerelt hatalmas játszótérrel. Jobbra a parkolóhoz juthatunk közvetlenül, de érdemes még elsétálni a házak között, a Ranstein kilátóplatformjára. Déli irányban, a tanyacsoport „főutcáján”, egyből balra egy körbekerített részen kutat találunk, menjünk el a libegő hegyi állomásáig, azt balról megkerülve, egy vörösfenyők közti hangulatos kis ösvény vezet fel a csúcskereszttel ékesített Ranstein (1555 m) tetejére. Közvetlenül alatta, lépcsősor vezet le a fából ácsolt kilátóplatformra, ahonnan fantasztikus kilátás nyílik a mélyben, térképként kirajzolódó Aflenzre és a környék völgyeire, hegyeire.

Ugyanazon az úton jutunk vissza kiindulópontunkra, a felvonó felső állomásához vagy a parkolóhoz. Amennyiben van még időnk, megnézhetjük a felvonó felső állomásától nyugatra, egy ösvényen megközelíthető Gretlhöh’ Skywalk panoráma ösvényt is. A Gretlhöh-Kreuz-Lift aljától, attól balra indul be az erdőbe, a házak mögé a kilátóteraszhoz vezető, kitáblázott ösvény. Ha tovább megyünk a SkyWalk-tól, majd jobbra, a másik sífelvonó tetejénél pedig balra fordulunk, a parkolóhoz érünk vissza.

Az Aflenzer Bürgeralm népszerű hegyi kerékpáros úti cél, a parkoló mellett egy gyakorlópályát találunk számos élményelemmel, nemcsak gyerekeknek, a környéken több mountain bike pályát is kiépítettek, a Flowtrail és a Windgrubentrail mellett a gyakorlott MTB-seknek is kihívást jelentő AB-Trail emeli meg az adrenalinszintet. Részletes infók az Aflenz Bikearena oldalán.