Könnyű gyalogtúra a Királykunyhótól a Dunakanyar legszebb panorámájához

Hazánk legnépszerűbb kilátója, a Dunakanyar felett emelkedő Prédikálószék tetején álló torony, melynek felső szintjéről parádés panoráma nyílik a folyó nagy kanyarulatára. A Visegrádi-hegység ikonikus, 639 méter magas hegyére több jelzett út is vezet a szélrózsa minden irányából, köztük a leglátványosabb, egyben legnehezebb, a Vadálló-köveket érintő meredek kaptató, de a legkönnyebb turistaút egyértelműen a Pilisszentlászló és Visegrád közti országútról, a Királykunyhó vadászház közeléből induló Piros négyzet jelzésű gyalogút. A kereken 5 km hosszú, fokozatosan, de enyhén emelkedő, széles úton kényelmesen gyalogolhatunk fel a páratlan kilátást nyújtó hegytetőre. Útközben a Hubertusz-kunyhó lélegzetelállító örökpanorámás teraszát is útba ejtjük, visszafelé ugyanazon az úton ereszkedünk kiindulópontunkra.

Szintkülönbség: 400 méter fel, ugyanannyi le

Királykunyhó vadászház melletti parkoló, a Pilisszentlászló és Visegrád közti műút mentén, a parkolóhelyeket Szentendre felől jövet, az út jobb oldalán találjuk. Tömegközlekedéssel sajnos nem lehet megközelíteni a kiindulási pontot.

Könnyű gyalogtúra jól jelzett turistautakon, folyamatos, de enyhe, ill. közepes emelkedőkkel, néhány helyen találunk komolyabb, de rövid kaptatót. Nedves időben az útvonal középső része kellemetlenül sáros lehet. Néhány helyen az útvonal rövidítésére, a kanyarok levágására van lehetőség. A Hubertusz-kunyhóhoz jelzetlen, de jól követhető ösvény vezet, gyakorlottabb túrázók választhatják a terasz alól induló meredek, jelzetlen csapást is, így egy-két kilométert spórolva a túra hosszán. A kilátó egész évben szabadon látogatható.

A Királykunyhó vadászház közelében fekvő, útmenti parkolóból indulunk, az országút túloldalán jelzőtáblával is felszerelt kereszteződésnél térünk rá a Piros négyzet jelzésű turistaútra, mely hirtelen, meredeken indul meg, de pár méter után kényelmesebbé válva emelkedik a fiatalos erdőben. A Nagy-Disznó- és a Kis-Disznó-hegy között futó úton, kissé feljebb kiérünk egy széles keresztező erdészeti kocsiútra, melyen balra fordulunk. A sokszor sáros, traktornyomos út rövidesen elágazáshoz ér, ahol egy „Haladási irány” feliratú jelzőtábla is áll, itt élesen jobbra fordulva megyünk tovább. Pár perc után kibukkanunk egy szép tisztáson, a kereszteződésnél balra kanyarodunk, a széles, kőzúzalékos út lassan emelkedve, széles kanyarokkal kapaszkodik a Keserű-hegy északkeleti oldalában.

A következő táblás elágazásnál ér véget a Piros négyzet jelzésű út, itt élesen balra térünk rá a Piros kereszt jelű turistaútra, a Prédikálószék felé. Pár perc múlva szép kilátást élvezhetünk a Visegrádi-hegység vonulataira, a távolban még a Naszály kőbányával sebzett csúcsa is jól látható. Az újabb nagy kanyarban pedig részleges kilátás nyílik a Nagymaros és Visegrád közti Dunára is a fák között. Hamarosan fel is érünk a hegy fennsíkján futó erdészeti kavicsos szállítóútra, melyen jobbra fordulunk a Piros háromszög jelzéseket követve. A majdnem szintet tartó, kényelmes kocsiút újabb, táblás elágazáshoz ér, egyenesen a Hubertusz-kunyhóhoz vezet az út, mi balra tartunk, de pár lépés után jobbra térünk le a kocsiútról. Egy térkép mellett visz el Piros háromszöggel jelzett gyalogutunk. Hangulatos erdőben gyalogolunk tovább a kényelmes úton, mely elmegy egy kisebb magassági pont mellett, ahol egy rakás kő is látható, majd kissé lejtve érünk le egy kis nyeregbe, ahonnan gyönyörű szálbükkösben lódul meg meredeken emelkedve jelzett ösvényünk. Az 1980-as évek végén aktív Duna-körre emlékező kő mellett bukkanunk ki ismét a kocsiúton, melyen pár perc alatt érünk ki a Prédikálószék (639 m) tetején, 2016-ban emelt, 12 méter magas, vitorlaszerű, fából épült kilátótoronyhoz.

Előtte egy fakereszt és egy sziklaképződmény kínál vonzó fotótémát. A torony szintjein a térségben jelentős szerepet játszó magyar királyok emlékét elevenítik fel a rajzos illusztrációk. Felfelé haladva, a három, egyre szélesedő teraszról fokozatosan bontakozik ki a lélegzetelállító panoráma. A legfelső szintről nem mindennapi kilátás nyílik a Dunakanyar legszebb pontjára, a nagy folyó legélesebb kanyarjára. A mélyben a Duna kanyargó szalagja kéklik, mely szinte átöleli a Szent Mihály-hegy és Hegyes-tető szigetszerű tömbjét. Mögötte a Börzsöny vonulata magaslik, közepén a Csóványos hajdani vulkánjával. Jól kivehető Visegrád a fellegvárral és a szemben fekvő Nagymaros, balra pedig Zebegény és Szob települése rajzolódik ki. Miután kiélveztük a páratlan panorámát, a torony tövében kialakított pihenőhelyeken tudjuk kinyújtóztatni tagjainkat és piknikezni egyet.

Ugyanazon az úton, a Piros háromszögön menjünk vissza egészen a kis magaslaton álló kőrakásig, ahonnan balra ágazik le egy kis ösvény, melyen pár perc alatt leereszkedünk a Hubertusz-kunyhó egyszerű, nem túl izgalmas kockaépületéhez. Menjünk ki a kis ház előtti teraszra, ahol rögvest megértjük miért is vonzó ez a hely sokak számára. A kővel burkolt teraszról, melynek közepén kis tűzrakó hely is áll, egészen elképesztő kilátás nyílik a Dunakanyarra, persze ez nem túl meglepő a Prédikálószék után. A kunyhóhoz vezető kocsiúton mehetünk vissza a jelzett útra, pont a térképes, táblás kereszteződésnél érünk a Piros háromszögbe, ahonnan a már ismert útvonalon ereszkedünk vissza kiindulási pontunkra. A tisztáshoz érve, egyenesen, az azon át vezető ösvényre térve levághatjuk a jelzett út nagy kanyarulatát, így spórolva meg egy kis távot. Gyakorlottabb túrázók a Hubertusz-kunyhótól, a terasz alatti ösvényen is leereszkedhetnek, szép füves gerincen vezet a meredeken lejtő út a Piros kereszt turistaútig, ahol balra fordulva mehetünk tovább.