A Spartacus-ösvény kistestvére

A Visegrádtól délre húzódó Apátkúti-völgy keleti oldalán sorjázó hegyek meredek oldalába vágva tekereg a Muflon-ösvény elnevezésű, jelzetlen, de jól járható, igen látványos, kilátásban gazdag vadászcsapás. A völgy túloldalán futó Spartacus-ösvény mára a Dunakanyar egyik legikonikusabb túraútvonalává fejlődött, a hasonló élményeket nyújtó Muflon-ösvény a Visegrádi-hegység egyik rejtett kincse, nagyságrenddel kevesebb turistával. A Bertényi Mikós Füvészkert elől indulunk, azt északról megkerülve, az Erdőanyai-réten átvágva, az Erdőanyai-tanösvényen emelkedünk fel a Vízverés nyerge közelébe, majd az elbűvölő Szakadási-rét után lépünk rá a látványos vonalvezetésű Muflon-ösvényre. A névadó, nagyszarvú patásokat nem biztos, hogy látjuk, de a csodás környezet, a Dunakanyarra nyíló panoráma garantált. A Muflon-kunyhó után érjük el a Füvészkert felső végét, majd a hangulatos, örökzöldekkel gazdagon betelepített arborétumon át ereszkedünk vissza a völgybe.

A túra időtartama: 4 óra, kényelmes tempóban, kisebb pihenőkkel

Szintkülönbség: 420 méter fel, ugyanannyi le

Visegrád, Bertényi Miklós Füvészkert. Az aszfaltút mentén és a Telgárthy-rét környékén lévő parkolóhelyeken hagyhatjuk a kocsit. Visegrád központjából a Fellegvár felé menjünk a Mátyás király utcán, majd ahol élesen balra kanyarodik felfelé az út, ott jobbra térünk le az Apátkúti-völgybe. 2021 júniusától a behajtás a völgybe fizetős, sorompó zárja el az utat, a napidíj 1000 Ft, melyben már a parkolás is benne van. Télen, hétköznap a sorompó nyitva áll, ilyenkor fizetés nélkül is be lehet hajtani.

Közepesen nehéz gyalogtúra szinte végig jelzetlen ösvényeken, erdészeti utakon, visszafelé a Füvészkert sétaútjain keresztül. A tájékozódás nem különösebben nehéz, azonban egy jó térképes applikáció nagyban megkönnyíti az orientációt! Az Erdőanyai tanösvény sem jelzett, néhány tábla ad csak útbaigazítást. A Bertényi Miklós Füvészkertbe fentről egy lengőajtón keresztül juthatunk be, azonban az arborétum látogatása díjköteles, a belépőt utólag is, az Ördögmalom étteremben váltsuk meg! (Felnőtt jegy: 1000 Ft, gyerek: 500 Ft) A Muflon-ösvény igen meredek, néhol morzsalékos talajú hegyoldalban vezet, óvatosan haladjunk, jeges, csapadékos időben az útvonal veszélyes lehet! Száraz időben nem okozhat gondot, kellő odafigyeléssel gyerekekkel is végigjárható.

A Bertényi Miklós Füvészkert elől indulunk Visegrád felé az Apátkúti-patak mentén, a Piros sávval is jelölt aszfaltúton. A látványosan összeszűkülő sziklaszorosban, az úttól jobbra lefelé látjuk a sajnos kiszáradt Magda-forrást, majd kissé lejjebb az út bal oldalán vezet le a jelzett ösvény az Ördögmalom-vízeséshez. Még a híd előtt, jobbra térünk az aszfaltos útról egy széles, jelzetlen kocsiútra, mely hamarosan eléri a kerítéssel védett Füvészkert szélét és lassan, de folyamatosan emelkedve hosszan kíséri azt. Utunk egyben a pilisi lovaglóutak egyik útvonala, így az erdészeti járművek mellett lovasokra is számíthatunk. A kerítést elhagyva szép szálbükkösben fut kényelmes, kőzúzalékos utunk, majd átvágunk a néhány hatalmas, magányos fával tarkított, bájos Erdőanyai-réten. Egy jobb kanyar után megpillantjuk az Erdőanyai tanösvény 10. állomásának tájékoztató tábláját. A 10 állomásos erdészeti tanösvény a Pilisi Parkerdő örökerdő-gazdálkodását mutatja be egy kissé túlságosan is szakszerű formában.

A tanösvény útvonala sajnos nincs felfestve, így nem túl könnyű olykor megtalálni a helyes irányt, a táblától pár méterre, a második szélesebb útra forduljunk az erdészeti üzemútról balra felfelé. A széles gyalogútról kb. 250 méter után balra térjünk le a széles útról, keskeny ösvény lódul meg meredeken a hegyoldalban. A fiatalos erdőt méretes szálaló bükkök teszik változatossá, és rövidesen felérünk a holtfa jelentőségét taglaló 9. állomás táblájához. A 7. állomás után visszapillantva már néminemű kilátást is élvezhetünk a Dunakanyar felé, majd ösvényünk egy útjelző táblánál felér egy szélesebb kocsiútra, melyen jobbra tartunk. Egy darabig nagyjából szintet tartva gyalogolunk, a következő elágazásnál jobbra fordulva érjük el a következő állomást. Nem messze, balra térünk le a lovas útról, ösvényünk meredeken emelkedve kapaszkodik fel a Vízverés nyerge irányába, megsűrűsödnek az állomások, a 3. sorszámúnál jobbra fordul a tanösvény, ha piknikezni vagy csak padon üldögélni szeretnénk, itt érdemes egy kis csapáson balra fordulni és a pár percre fekvő Vízverés nyergébe felmenni, ahol két kényelmes pihenőhely közül is választhatunk. Az Országos Kéktúra útvonala vág át az Őr-hegy és az Urak Asztala közti nyergen, itt találjuk a tanösvény tábláin is megemlített erdőmérnök, Madas László emlékkövét.

A 3. állomástól a tanösvény jobbra fordul, majd a 2. állomásnál kiér egy keresztező kocsiútra, balra a Vízverés nyerge van a tanösvény indító állomásával, mi itt jobbra kanyarodunk, és rövidesen felérünk túránk legmagasabb pontjára, az Urak Asztala és az Apátkúti-gerinc közti nyeregbe (515 m). Részleges rálátás nyílik a lombok közt a visegrádi várra és a Nagy-Villámra, hátul a Börzsöny vonulataival. A nyeregben lévő kereszteződéstől egyenesen megyünk tovább és pár lépés után kibukkanunk a szépséges Szakadási-réten, átvágunk az enyhén lejtő tisztáson, majd a túlfelén nagy sziklatömbök között folytatjuk ereszkedésünket. Elérünk egy keresztező erdészeti üzemutat, és irányt tartva egyenesen megyünk tovább. A következő Y alakú elágazásnál a bal oldali ágat választjuk, majd pár perc múlva, mielőtt a széles út nagy bal kanyart véve leereszkedik az Apátkúti-völgybe, egy nehezen észrevehető ösvényre fordulunk jobbra. Innen indul a Muflon-ösvény.

Rövidesen egy fedett vadetető mellől nyílik csodás kilátás a mélyen bevágódott Apátkúti-völgyre. Látványos vonalvezetésű ösvényünk az Apátkúti-bérc meredek, csenevész fákkal borított hegyoldalába vájva tekergőzik, időnként nagyobb sziklatömbök közt fúrja át magát. Keresztezünk egy mohás kőfolyást, majd egyre szebb kilátást élvezve Nagymarosra, a Hegyes-tetőre és a Szent Mihály-hegyre gyalogolunk tovább. A kopárrá váló hegyoldalról időnként a Duna szalagja is felcsillan. Egy újabb kőfolyás után a Muflon-ösvény lassan jobbra kanyarodik be a Somos-bérc hűvös északi oldalába, majd gyönyörű szálbükkösben ér ki egy széles földútra. Jobbra nem messze a rakott kőmellvédes Géza-forrást láthatjuk, ott jártunkkor sajnos teljesen száraz volt, vizére ne nagyon számítsunk. Visszatérve a kocsiútra, az Y alakú elágazásnál balra folytassuk utunkat, mely pár perc múlva kibukkan a Muflon-kunyhónál, előtte kellemes pihenőhelyen szusszanhatunk vagy uzsonnázhatunk.

A faháztól ne a széles úton egyenesen menjünk tovább, hanem a balra letérő ösvényen folytassuk utunkat, mely rövidesen nekimegy a Bertényi Füvészkert drótkerítésének, melyen egy, a két oldalán vaskallantyúval rögzített lengőajtón keresztül juthatunk át. Ne felejtsük el a kallantyúkat visszadugni, hogy rögzítsék az ajtót! A füvészkerten végigkígyózó kocsiútra érünk, melyen visszaereszkedünk a völgy felé, útközben megcsodálva az arborétum gazdag állományát. Amennyiben időnk engedi, kedvünkre bóklászhatunk a gondozott sétautakon, ha még nem jártunk itt mindenképpen fedezzük fel a park alsó részétől induló vadromantikus Erdőanyai-szurdokot is. A völgybe leérve, az Ördögmalom étteremnél érünk ki a Füvészkertből, a belépőket utólag is kifizethetjük a főleg a helyi pisztrángokból készült ételekről nevezetes étteremben. Végül az Apátkúti-patakon átívelő kis hídon keresztül érünk vissza kiindulópontunkra.