Barangolás a Visegrádi-hegység keleti peremén

A Visegrádi-hegység keleti szélének őrszeme, a páratlan kilátást nyújtó Vörös-kő és a Kalicsa-patak szurdokszerű, vadregényes völgye a csúcspontjai a Leányfalutól Dunabogdányig húzódó túraútvonalunknak. Utunk során több kitűnő vizű forrás vizével frissülhetünk fel, szuszogtató szerpentin, kényelmes gyalogút, árnyas erdők, szép dunai kilátás, hangulatos falusi utcák várnak ránk.

Leányfalu, központ. Buszmegálló: Leányfalu, pócsmegyeri rév. Parkolni a termálfürdő környékén vagy a környező utcákban lehet.

Érkezési pont:

Dunabogdány, faluközpont. Buszmegálló: Dunabogdány, községháza. A 11-es főút (Kossuth Lajos utca) mentén lehet parkolni vagy a partra vezető Hajó utcában. Az Ófalu keskeny utcácskáiban korlátozott helyek vannak csak.

Közlekedés:

A túra kétvégű, azaz két autóval vagy, oda vagy visszaúton tömegközlekedéssel oldható meg. A Volánbusz járatai viszonylag sűrűn, általában félóránként közlekednek.

Közepes nehézségű kirándulás jól jelzett, kitáblázott turistautakon, ösvényeken, köves és aszfaltos falusi utcákon. A Vörös-kőre vezető kaptató meredek, de a szerpentin miatt viszonylag könnyen járható. A Kalicsa-völgybe való leereszkedés nedves időben kellemetlenül csúszós lehet, a patakot gázlón keresztezzük. Útközben három forrásból is vételezhetünk vizet, számos remek piknikező hely sorakozik az útvonalon.

Térképkivágat: Pilis és a Visegrádi-hegység 1:40 000 (Cartographia)

Leányfalu központjából indulunk, a Piros sáv jelzésű útvonal a pócsmegyeri révnél, a Duna partján kezdődik, a Gyulai Pál utcán megy végig. Keresztezi a 11-es főutat (Móricz Zsigmond út), itt található a buszmegálló is, majd az üzletközpont után a szép vadgesztenyefa sorral kísért hangulatos utcán gyalogolunk tovább. A Szénégető-patak, balra látható hídja után a meredeken emelkedni kezdő utcáról hamarosan balra tér le a jelzett út. Széles, kőzúzalékos úton hagyjuk el az utolsó házakat és lépünk be az erdő fái közé. Egy Y alakú elágazásnál a Piros jelű út kissé balra folytatódik, jobbra kitérőt tehetünk a Gyulai Pál író emlékére, 1921-ben felállított obeliszkhez. Mélyútszerű utunk közepes emelkedővel kapaszkodik feljebb, a néhol görgeteges út végül felér a Meteor-forráshoz, ahol kellemes pihenőhelyen szusszanhatunk egyet.

A forrás felett pár lépésre turistaút csomóponthoz érünk, tehetünk egy kis kitérőt, a kissé jobbra egyenesen meginduló Piros O jelű ösvényen a jobbra fekvő, zsombékos Rekettyés-tó mellett, az őt tápláló, jó vizű Rekettyés-forráshoz. Visszatérve a csomóponthoz, a Piros jelzésen folytatjuk tovább túránkat, az Y alakú elágazásnál a jobb oldali ágat válasszuk, a bal oldali, a Piros + jelű az Álló-rét felé tart. Eleinte egy árokszerűségben emelkedünk tovább, majd nekivágunk a Vörös-kőre vezető kaptatónak, melyet viszonylag kényelmes szerpentinút könnyít meg. A kanyarok után kissé csillapul az emelkedő, keresztezünk egy kocsiutat, majd hamarosan felérünk a Vörös-kő (521 m) csúcsára. Az 1948-ban felavatott, egykori felszabadulási emlékmű tetején, a vörös csillag helyén ma már kereszt áll, a feliratokat, táblákat is rég leverték, a kilátás a Dunára, a Szentendrei-szigetre, Vácra és a Naszályra viszont ma is lenyűgöző.

Induljunk tovább a Piros jelzésű úton, melyhez balról a Sárga sáv jelzések is csatlakoznak. Méretes esőbeálló házhoz érünk, előle vékony, jelzetlen csapáson ereszkedhetünk le a Vörös-kő oldalában lévő sziklákhoz, melyekről pompás kilátás nyílik északkelet felé. A Piros és Sárga út leereszkedik a Lőrinc laposa nyergébe, ahol jobbra ágazik le a Sárga O jelzésű ösvény Tahi felé. Kényelmes gyalogúton érünk fel a mohos sziklákkal borított, jellegtelen Kis-Bükk-tetőre, ahol jobbra tér le a Sárga út, balról pedig a Zöld jelzések csatlakoznak hozzánk. Hamarosan széles földútra érünk, mely kivezet a Vértes-mező idilli fekvésű rétjére. Követve a széles utat, pár lépés után elágazáshoz érünk, a Piros jelek balra, a Pap-rét felé mennek, mi a Zöld jelzésű, kissé jobbra tartó úton maradunk.

Elmegyünk egy tisztás mellett, fokozatosan lejtő, széles utunk a Teknős-hát és az Öreg-Bükk-tető közti, egyre mélyülő völgyben halad. Végül kiérünk egy erdészeti szállítóútra, melyen balra fordulunk, de pár lépés után Zöld sávval jelzett ösvényünk jobbra tér le róla. A gyönyörű, szálbükkössel borított völgy felső peremén gyalogolunk, majd leereszkedünk a Kalicsa-patak vadregényes, sziklás szurdokába. Óvatosan menjünk le a völgy aljára, gázlón keresztezzük a patakot, majd elindulunk a partján, de rövidesen balra kapaszkodunk ki a mély, több helyen sziklafalakkal határolt, elbűvölő szépségű szorosból. Felülről még jól szemügyre vehetjük a három felé elágazó, szűk völgyecskét, és öreg, évtizedek karcait emlékül őrző bükkfák között megyünk tovább. A térkép szerint a közelben láthatóak az Édeslyuk-kunyhó romjai, de őszintén, mi nem vettük észre a maradványokat, és az itt fakadó forrással sem találkoztunk.

Ösvényünkről jobbra előtűnik a Kenézakla-tető szabályos kúpja, oldalában egy kopár sziklafal virít. Széles dózerútra érünk, mely ereszkedni kezd, jobbra érdekes ároksorok húzódnak, mint egy hullámzó tenger. Régi kőhídon kelünk át a Tövises-árkon, majd később balra térünk le a földútról. Enyhén emelkedve érünk fel egy szélesebb útra, melyen jobbra fordulunk, balról a Kék + jelzések is társulnak hozzánk. Kényelmes, enyhén lejtős úton, jobbról egy kerítéssel körbezárt sarjerdő után, jobbra hangulatos faházikó (Imre-háza) áll, előtte rendezett pihenő, kitűnő piknikező hely. Pár lépéssel odébb a József-forrás hűs vizével frissülhetünk fel, itt is van egy pihenőpad asztallal. A dózerúton pár percre elágazáshoz érünk, a Kék + balra megy tovább, a Zöld jelzésű ösvény egyenesen levágja az innen nem messze leágazó szállítóút kanyarját, majd rátér és jó darabig ezen gyalogolunk Dunabogdány felé.

Balról lovas útvonal csatlakozik hozzánk, a sorompó utáni elágazásnál balra fordulunk, elmegyünk az eszményi helyen lévő, panorámás lovas major mellett, majd jobbra szép kilátást élvezve a Csódi-hegy kőbányájára ereszkedünk tovább. A Nemzeti Park táblánál benőtt, Zöld O jelű ösvény ágazik le balra, Zöld sáv jelzésű utunk pedig beér a zártkerti övezetbe. Hosszú, enyhén lejtős szakasz után jutunk le a faluba, a keresztező Kálvária utcán jobbra fordulva megyünk a központ felé. Jobbra, a Plébánia utcán tehetünk egy kis kitérőt az impozáns, neoromán stílusú katolikus templomhoz. A Kálvária utca végül József Attila utca néven ér le a 11-es főútra (Kossuth Lajos út), melyen jobbra fordulva érjük el a buszmegállót.