A Börzsöny szelíd oldala

A Börzsöny legnépszerűbb kirándulóhelyéről, Királyrétről indulva gyorsan magunk mögött hagyjuk a tömeget ezen a csendes, nem megerőltető körtúrán. Átvágunk a fokozottan védett Király-rét zsombékos, vizenyős területén majd kellemes, árnyas erdőben érünk ki a turistaházáról ismert Kisinócra. Az Országos Kéktúra útvonalára csatlakozva mászunk fel a Kóspallag feletti, szép kilátást nyújtó Kálváriára, majd a faluból egy csekély forgalmú országúton, a Deszkametsző-völgyön át érünk vissza Királyrétre.

Királyrét, a fizetős központi nagy parkoló. Megközelíthető autóval: Kismaros központjából jobbra Királyrét, Szokolya irányába térünk le, majd a szép fekvésű Szokolyán keresztül az egyre rosszabb minőségű úton a táblákat követve érünk Királyrétre. A parkolás fizetős, automaták vannak, napijegy: 700 Ft. Tömegközlekedéssel: Vonattal Kismarosig (Nyugati pu.-ból indulnak a szobi zónázó járatok), majd  az érkezéshez hozzáigazított menetrenddel, Volánbusz járattal Királyrétre. Hétvégén sűrűbbek a járatok, nagyjából óránként közlekednek.

Könnyű gyalogtúra jól jelzett turista-, széles erdészeti utakon, ösvényeken, Kóspallagtól vissza Királyrétre gyér forgalmú aszfaltúton. Útközben forrás nincs, Kóspallagon, a templom melletti nyomós kútból tölthetjük fel kulacsainkat. Vendéglátás Királyréten és a Kisinóci turistaházban.

Térképkivágat: Börzsöny 1:40 000 (Cartographia)

A Királyréti Kirándulóközpontból indulunk, az Y alakú elágazásnál átmegyünk a hídon, majd egyből jobbra fordulunk a büfé mellett, a Zöld sáv jelzéseket követve. A széles szekérúton hamar elhalkul a kiránduló tömeg zsivaja, az újonnan kialakított Szokolya-Huta történeti tanösvény információs táblája után beérünk az erdőbe. A tanösvény útvonala rövidesen jobbra tér le, mi folytatjuk utunkat a Zöld sávval jelölt kényelmes erdei úton. Enyhén emelkedő úton vágunk át egy lapos hegyháton, majd túloldalán kibukkanunk a fokozottan védett Király-rét vizenyős, zsombékos tisztására. Füves aljú úton keresztezzük a környező hegyekre szép kilátást nyújtó rétet, a magányosan fákon lévő jelzések egyértelműen mutatják az utat. Visszaérve az erdőbe, időközben csatlakozik hozzánk a Kék körút jelzés is, mely később, a Száraz-árok keresztezése után balra tér le.

A vízmosás lapos völgyének felső szélén gyaloglunk, egy kereszteződésnél, balról csatlakozik hozzánk a Kék jelzés, kényelmes úton, kellemes erdőben érünk ki az Ábrahám-kert tisztására. Széles szekérutunk már az erdő fái közé visszabújva keresztez egy kis patakot, majd a jelzések egy hangulatos gyalogútra vezetnek, mely egy kanyargó csermely árkának szélén egyensúlyozva fut tovább. Visszaérünk a szekérútra, találkozunk a jobbról érkező Országos Kéktúra útvonalával, gázlón átkelünk az ijesztő nevű Pokol-völgyi-patakon, és kiérünk a Kisinóci-rét tisztására, ahol pihenőpadokon szusszanhatunk egyet, az asztalok pedig piknikezésre csábítanak. A réten a Zöld jelzésű út jobbra megy tovább, mi átváltunk a Kéktúrára, melyet egészen a kóspallagi templomig követünk.

A Kék jelzésű út egy parkolónál ér ki az országútra, melyen jobbra fordulunk, de előtte érdemes a balra álló Kisinóci turistaházig elsétálni, az 1929-ben épült kastélyszerű épület a Börzsöny legszebb turistaháza, sörkertje igencsak csábítóan hívogatja a kirándulókat. Visszatérve a Kéktúrára, a jelzések pár méter után balra vezetnek le a műútról, innen a Sárga jelek is erősítik ösvényünket, mely levezet egy erecskéhez, azon át egy meredek, a hegyoldalban oldalazó csapáson emelkedünk, jelzett utunk élesen jobbra fordulva ér át egy sarjerdő mellett a Ló-hegyi-patak völgyébe. A Sárga jelzések jobbra térnek le, követve a völgyet felfelé, mi maradva a Kéken, gázlón kelünk át a patakon. Ösvényünk meredeken fut fel egy nyeregbe, majd kellemes úton érünk ki a kóspallagi Kálvária előtti tisztásra, ahonnan szép kilátást élvezhetünk a Kopasz-hegy, a Vastag-hegy és a Sós-hegy szabályos kúpjaira, ill. a Kóspallag házaira.

A lejtős gerincen, a stációk mellett ereszkedünk le Kóspallagra, a klasszicizáló késő barokk stílusú templom mellett nyomós kútból frissülhetünk fel. Elhagyjuk az Országos Kéktúra útvonalát, a templom előtti országúton, élesen balra térve folytatjuk túránkat. A Kisinóci útról, a falu végében jobbra térünk le a királyréti műútra, mely kezdetben meredeken emelkedik, később nagyjából szintet tartva megy el a Tóvik Vendégház épülete előtt, jobbra egy hangulatos tavacska, a Szarvastó partján pihenhetünk egyet. A vendégház előtt, balra térve a Kék körút és Kék jelzésű útra, egy darabig kellemesebb erdei úton is mehetünk egy darabig. A Kék körút pár méter után jobbra, a kerítés mellett letér a Kék négyzetről és nagyjából párhuzamosan haladva az országúttal, kellemes, árnyas erdőben hullámozva később csatlakozik vissza a királyréti országútba.

A műút leereszkedik a Deszkametsző-völgybe és végig a hangulatos patak medre felett haladva ér le végül a szokolyai országútra, melyen balra fordulva sétálunk vissza kiindulási pontunkra, Királyrétre.