Kilátásban gazdag, könnyű túra a Plätzwiese festői vadvirágos rétjeiről

A Dolomitok talán legkönnyebben megmászható hegye, az elképesztő körpanorámát nyújtó Strudelkopf, ahonnan képeslapszerűen sorakoznak előttünk a hegység ikonikus háromezres csúcsai, köztük a Drei Zinnen (Tre Cime) világhírű hármas sziklatornya. A fizetős vámúton, autóval vagy busszal megközelíthető Plätzwiese idilli fekvésű legelőiről indulunk a gyerekekkel is könnyedén végigjárható túránkra. Zölden hullámzó, vadvirágos réteken keresztül elsővilágháborús maradványokat érintve kapaszkodunk fel a hatalmas kereszttel koronázott csúcsra, majd vörösfenyőligeteken át ereszkedünk vissza a parádés helyen fekvő Dürrensteinhütte fogadójához.

Plätzwiese, parkolók a fizetős út végén. A fizető kapu a Brüggele fogadó mellett van, a Pustertalban futó 49-es főútról Welsberg (Monguelfo) és Niederdorf (Villabassa) között térünk le a Pragser Wildsee (Lago di Braies) irányába, pár km múlva Säge tanyacsoportnál balra fordulunk Brückele/Plätzwiese felé.

A vámút június közepétől szeptember közepéig 10 és 16 óra között a személygépkocsik részére zárva van, csak a menetrend szerinti buszokkal tudunk felmenni, melyek a Brüggele fogadónál is megállnak, ugyanitt tudjuk hagyni az autót is. A 443-as busz nagyjából félóránként jár, amennyiben busszal megyünk, ügyeljünk a menetrendre, 18.15-kor szokott az utolsó busz lejönni a hegyről. Reggel, ill. délután 4 óra után az útdíj: 8,00 €/szgk.

Könnyű, családi körtúra kitűnően jelzett, kitáblázott, biztonságos turistautakon, néhol közepesen meredek kaptatókkal. Visszaúton, a Strudelsattel nyergéből a közvetlenül a Dürrensteinhüttéhez tartó ösvény kissé nehezebb, keskeny, némely szakaszán erősebb lejtővel, kisebb gyerekekkel inkább az odaúton menjünk vissza is. Az útvonal végig napos, megfelelő UV-védelemről gondoskodjunk. Útközben több hütte is kínál betérési lehetőséget. Az útvonal igen népszerű, szép időben sok emberre számítsunk!

A földrajzi nevek általában két nyelven, olaszul és németül is ki vannak írva, túránk útvonala teljes egészében Dél-Tirolban halad, ezért a német neveket használjuk, de a könnyebb eligazodás kedvéért először mindkét nevet jelezzük az adott hegy, hágó, turistaház mellett.

A buszforduló melletti parkolóból indulunk a széles, kőzúzalékos kocsiúton a már látszó fogadók épületei felé. Az első, tiroli stílusú, muskátlis erkélyű ház a Gasthof Plätzwiese (Rifugio Prato Piazza) (1991 m), a szemben álló nagy, emeletes, kőépület pedig a Hotel Hohe Gaisl (Albergo Croda Rossa). A kis kápolna mellől induló, 40-es számú Dürrenstein/Strudelkopf felé tartó gyalogútra fordulunk balra, idilli, vörösfenyő és cirbolyaligetekkel tarkított, üdén zöldellő legelőkön gyalogolunk. A legelésző tehenektől a biztonság kedvéért azért tartsunk távolságot, a borjakat ne simogassuk! Hamarosan balról csatlakozik hozzánk a 40A jelű út, majd pár lépésre, jobbra indul egy út az Almhütte Plätzwiese (Malga Prato Piazza) konyhával is felszerelt tanyája felé. Mi maradunk a 40 és 40A jelű úton, mely lassan emelkedve egyre szebb kilátást nyújt a Plätzwiese mesebeli rétjeire.

A következő táblás elágazásnál (2112 m) jobbra fordulunk, a 40A számú utat követve a Strudelkopf irányába, balra a 40-es út a Dürrenstein (Picco di Vallandro) csúcsára kapaszkodik fel. 40A jelű utunk nagyjából szintet tartva hullámzik a legelők, vadvirágos rétek felső szélén, végig parádés kilátást nyújtva a szemben tornyosuló cikkcakkos Cristallo-csoport csúcsaira, jobbra pedig a Hohe Gaisl (Croda Rossa) vöröses sziklabástyájára. Keskeny ösvényünk rövidesen beletorkollik a Dürrensteinhütte felől jövő széles, murvás útba, melyen balra kanyarodva indulunk a Strudelsattel nyerge felé, most már a 34-es sz. úton. A régi világháborús hadiút széles kanyarokkal, mérsékelt emelkedővel kapaszkodik fel a nyeregben (2200 m) álló első világháborús erőd romjaihoz.

A nyeregből a Strudelkopf felé megyünk tovább felfelé a köves úton, balra szép kilátás nyílik a Dürrenstein ferde vonulatára, a jelzett utat követve hamar felérünk a kereszttel jelölt legmagasabb Strudelkopf (Monte Specie) (2307 m) legmagasabb pontjára. Az impozáns keresztet az első világháborúban a környéken elesett katonák emlékére állították (Heimkehrerkreuz), mellőle, ill. a pár méterre álló, a környező hegyek beazonosítását segítő panoráma táblától páratlan kilátás nyílik a Dolomitok híres csúcsaira. A legérdekesebb a Drei Zinnen (Tre Cime di Lavaredo) híres hármas tornyának látványa, melyet főleg a délutáni órákban élvezhetünk legjobban. Keltre, a mélyen bevágódott Höhlensteintal mögött az első világháború egyik legdurvább hadszíntere, a Monte Piana platója mögött a Cadini-csoport csipkés csúcsai törnek az égbe. Délre a Cristallo-csoport uralja a látképet, de mögötte a Sorapiss is jól látszódik szép időben.

Miután kiélveztük a felejthetetlen panorámát, ugyanazon az úton menjünk vissza a Strudelkopf nyeregbe, majd a kissé balra tartó, táblával is jelzett (Dürrenstein Hütte Steig), szám nélküli, de a szokásos piros-fehér felfestésekkel jelzett ösvényen ereszkedünk le festői vörösfenyő ligeteken keresztül, látványos úton az elképesztően szép helyen álló Dürrenstein Hütte (Rifugio Vallandro) (2040 m) rusztikus faépületéhez. A teraszról a Cristallo-csoportra nyílik nem mindennapi panoráma. A hütte mellett egy régi, de felújított erődszerű kőépület áll. A 37-es úton indulunk vissza Plätzwiese felé, a nem messze lévő elágazásnál is maradunk a 37-esen, kényelmes, murvás utunk eszményi szépségű legelők, rétek mentén ér vissza kiindulási pontunkra a Plätzwiesére, a Hohe Gaisl hegyi szálló mellett, ahonnan már csak pár perc séta a parkoló, ill. a buszmegálló.