A Cortina d’Ampezzo környéki Dolomitok klasszikus körtúrája a Giau-hágóból

A Dolomitok központi településének, Cortina d’Ampezzonak környéke számtalan csodás túracélpontot kínál, az egyik klasszikus körtúra, mindenki által teljesíthető csúcstámadással, a Giau-hágóból kiindulva, a fantasztikus Nuvolau hegytömbjét megkerülő, elképesztő panorámájú útvonal. A Nuvolau és az Averau sziklabástyája közti hágóból mászunk fel a menedékházzal koronázott hegycsúcsra, majd a Cinque Torri lenyűgöző sziklatornyai tövében túrázunk újabb turistaházakat érintve. A kicsivel nehezebb terepen, vad, sziklaomlásos hegyoldalakban gyalogolunk vissza a festői fekvésű Giau-hágóhoz.

Szintkülönbség: 700 méter fel, ugyanannyi le

Giau-hágó (Passo Giau 2236 m), megközelíthető Cortina d’Ampezzo irányából a 48-as főúton Arabba/Falzarego-hágó felé, majd Pocol után balra fordulva a Giau-hágóhoz vezető útra. Ingyenes parkolóhelyek a hágó mindkét oldalán kialakított placcokon.

Közepes nehézségű, magashegységi jellegű gyalogtúra kitűnően jelzett, kitáblázott turistautakon, ösvényeken. A Nuvolaura vezető út sziklás, köves, nedves időben csúszós lehet, zivatar veszély idején semmiképpen se menjünk fel a hegy tetejére! Az útvonal legnehezebb szakasza a Cinque Torri menedékháztól délre vezető visszaút első fele, meredek szerpentinen kell leereszkedni, utána pedig egy emberes ellenemelkedő vár ránk. Útközben több turistaház is várja a kirándulókat.

Alternatíva:

A túrát indíthatjuk a Falzarego-hágóhoz vezető 48-as főút mellől induló Cinque Torri ülőlift igénybe vételével is, a hegyi állomás a Scoiattoli-háznál van, itt tudunk rácsatlakozni az útvonalra. A libegő folyamatosan jár általában június elejétől szeptember végéig, de mindenképpen figyeljünk a menetrendre, viszonylag korán, délután 5 körül zár, érjünk vissza időben!

A Giau-hágóban álló Passo Giau-menedékháztól (2236 m) indulunk az északi irányba tartó széles, murvás kocsiúton. Már a hágóból káprázatos panorámát élvezhetünk szép időben, keletre a Monte Formin sziklabástyája mögött a Croda da Lago csipkés lánca kandikál ki, a távolban a Sorapiss magaslik. A hágó túloldalán, déli irányban, a Monte Cernera változatos alakú sziklás csúcsai, nyugatra a Monte Poré füves sziklapiramisa mögött a Dolomitok legmagasabb hegye, a gleccserrel fedett Marmolada, tőle jobbra a Sella-csoport sziklabástyája húzódik a láthatáron. Enyhén emelkedő, kényelmes utunk pedig toronyiránt vezet neki a Ra Gusela impozáns csúcsának. Egy magánház mellett táblás elágazáshoz érünk, balra tartunk 452-es számú, apró kaviccsal szórt, lépcsős turistaúton, majd a jobb oldali ágon fogunk visszajönni a túra végén.

Egy adótorony után elérjük a Ra Gusela sziklatornyának tövét, keskeny ösvényen, hatalmas sziklák közt evickélünk tovább a törmelékes hegyoldalban. Ösvényünk le-föl hullámozva fut a Nuvolau délnyugati oldalában, hamarosan előbukkan az előttünk tornyosuló Averau merész csúcsa és következő úti célunk, a fenti hágóban álló turistaház. Kiterjedt törmelékmezőn vágunk keresztül, majd rövidítési lehetőség kínálkozik egy jobbra felfelé induló jelzetlen ösvényen, mely rendkívül meredeken kapaszkodik fel meglehetősen nehéz, sziklás terepen, közvetlenül a menedékház alá. Csak edzett, tapasztalt túrázóknak ajánljuk a keskeny, néhol nem is olyan egyértelmű csapást, bár kétségkívül rendkívül látványos útvonalról van szó. A kényelmesebb, bár némileg hosszabb, de időben nem sokkal több normál út egyenesen vezet tovább, a 452-es út beletorkollik a lenti Fedara-háztól érkező 464-es sz. kanyargós, széles szállítóútba, melyen jobbra fordulva, az ülőlift drótkötélpályája alatt, szerpentinezünk fel az Averau és a Nuvolau között fekvő hágóban álló menedékházhoz (Rifugio Averau 2413 m).

Míg a függőleges falú Averaura, csak megfelelő felszereléssel mászható via ferrata vezet, a Nuvolau ferde mészkőplatójának tetejére viszonylag kényelmes túraúton juthatunk fel. Piros-fehér felfestésekkel jelölt utunk egy sziklalépcsőn át vezet fel a lassan emelkedő, kietlen karrfennsíkon futó 439-es számú útba, melyen gond nélkül kapaszkodunk fel a hegytetőn épült Nuvolau-menedékházhoz (2575 m). Nehezen tudunk elszakadni a Dolomitok híres hegyeinek páratlan látványától, a mélyben térképszerűen kirajzolódó Cortina d’Ampezzo mögött a Cristallo-csoport, a Sorapiss háromezresei, előtte a Croda da Lago cikkcakkos vonulata, közvetlen előttünk a Ra Gusela csúcsa. Lent kanyarog a Giau-hágóút, mögötte a Monte Cernera, a távolban pedig még a gigantikus Monte Pelmo is kidugja fejét. Kissé jobbra tőle a Civetta tornyosul, nyugatra jól látható a Marmolada gleccsere, de talán a legszebb kép északra nyílik, mint egy vadnyugati film díszlete, a Cinque Torri vöröses színű sziklatornyai magasodnak, mögötte a Tofana nyomasztó, háromezres kolosszusának tekintélyes kulisszájával, tőlük balra a Lagazuoi és a Fanes nyomakodik a képbe.

Ugyanazon az úton indulunk vissza, előttünk az Averau lenyűgöző csúcsának látványával ereszkedünk a sziklás, ferde platón. Nem megyünk vissza a Nuvolau-hágóba, követjük a kissé jobbra, a Cinque Torri irányába kanyarodó 439-es utat, mely rövidesen leér a murvás kocsiútra, melyen jobbra fordulva pár perc alatt a már jól látható Scoiattoli-menedékházhoz (2255 m) érünk. A Falzarego-völgyből idáig jön fel az ülőlift, melynek köszönhetően szinte mindig tömeg van, a legtöbben a Nuvolau-hágó vagy a Cinque Torri felé veszik az irányt, de a turistaház festői környéke is tele van pihenő, nézelődő kirándulókkal. Mi is megcélozzuk a Cinque Torri sziklatornyait, melyek közül a Torre Grande a legmagasabb 2361 méterrel. A következő elágazásnál ízlés szerint választhatunk a bal oldali út és a másik ösvény között, míg az előbbi a függőleges sziklafal tövében vezet, az utóbbi kissé lejjebb kerüli meg a sziklatornyokat, de később újból találkozik a két ösvény. Egész lent pedig a kényelmes, széles kocsiút fut.

A Cinque Torri kedvelt sziklamászóhely, igen gyakran csodálhatjuk a függőleges sziklafalakon fogásokat kereső sportembereket. Miután megkerültük a legnagyobb tornyot, már látjuk lent a menedékházat, néhány szép vörösfenyő és cirbolya között szerpentinezik le jelzett utunk a Cinque Torri-menedékházhoz (2137 m). A 443-as számú ösvényen folytatjuk túránkat, leereszkedünk egy völgyteknőbe, átvágunk az idilli fekvésű réten, majd felkapaszkodunk a Crepe de Ronde törpefenyvessel borított sziklateraszára. A túloldalon kissé megszeppenve szemléljük a szakadékot, meredek vályún át kanyarog le ösvényünk, hatalmas sziklafalak tövében érünk le az újabb völgyteknőbe. Leérve ismét felfelé kaptatunk egy zöldellő oldalgerincre, újabb völgybe ereszkedés következik, aztán felmászunk a Becco Muraglia markáns nyergébe. A változatosság kedvéért most egy nehéz, sziklaomlásos szakasz következik, elérjük a Forame nevű helyen (2172 m) lévő útelágazást, ahol jobbra tér le a Guselára vezető 438-as sz. via ferrata, mi maradunk az egyenesen haladó 443-as ösvényen, mely kiterjedt kőomláson keresztül vág át. Már látjuk a Giau-hágóút kanyargó szalagját, végül legelőkön át érünk vissza a 452-es út elágazásáig, ahol balra fordulva sétálunk le a Giau-hágóhoz, kiindulási pontunkhoz.