A Dolomitok egyik legszebb völgyéből a Drei Zinnen ikonikus hármas hegyéhez

A Dolomitok Magyarországhoz legközelebb eső, északkeleti hegységcsoportja, az osztrák határ közvetlen közelében fekvő Sexteni Dolomitok különös helyet foglal el a régió turisztikai térképén. Az egész régió legmarkánsabb hegyóriásai közül jó néhányat felsorakoztat a kitűnő túrázási infrastruktúrával rendelkező, változatos hegység. Leghíresebb csúcsa a Drei Zinnen (Tre Cime di Lavaredo) kultikus hármas sziklatornya, melynek lenyűgöző északi sziklafalait a Dolomitok egyik legbájosabb völgyéből, a Fischleintal-ból kiindulva, a Drei Zinnen Hütte teraszáról csodáljuk meg. A „sexteni napóra” egyes mutatóját, az Einserkofel monumentális sziklatömbjét látványos magashegységi jellegű utakon kerüljük meg, útközben a parádés helyen fekvő Büllelejoch- és a Zsigmondy-Comici Hüttét is érintve zárjuk be egész napos körtúránkat.

A túra időtartama: 7-8 óra, kisebb pihenőkkel, kényelmes ritmusban

Fischleinboden, fizetős parkoló. Megközelíthető Innichen (San Candido) irányából Sextenbe (Sesto), majd Moosnál jobbra kanyarodva Bad Moos-on keresztül az autóval járható út végén kialakított nagy parkolóig (fizető automaták). Napidíj (2019): 8,00 €/szgk. Tömegközlekedéssel, a Toblachból (Dobbiaco) induló, Innichent és Sextent is érintő 446-os sz. menetrend szerinti autóbusszal, Fischleintalboden megállóig.

Egész napos, nehéz, kitartást igénylő gyalogtúra nagy szintkülönbséggel, biztonságos, kitűnően jelzett, kitáblázott turistautakon, magashegyi ösvényeken. A túra nehézsége elsősorban hosszában, ill. a jelentős, de nem túl megerőltető szintkülönbségek leküzdésében áll. Egész napra tervezzünk, időben induljunk el! Az elvétve előforduló, kritikusabb helyeken drótkötél biztosítás. A kirándulás talán legmegerőltetőbb szakasza, a Zsigmondy Hüttétől levezető, hosszú, meglehetősen meredeken lejtő ösvény. A kirándulásra csak stabil, jó időben vállalkozzunk! Vigyünk magunkkal kellő mennyiségű folyadékot, az útvonal legnagyobb része árnyékmentes, megfelelő UV-védelemről gondoskodjunk! Útközben négy hüttét is érintünk, ha van rá keretünk nem gond a vendéglátás, de kitűnő piknik helyeket is bőven találunk.

A földrajzi nevek általában két nyelven, olaszul és németül is ki vannak írva, túránk útvonala teljes egészében Dél-Tirolban halad, ezért a német neveket használjuk, de a könnyebb eligazodás kedvéért először mindkét nevet jelezzük az adott hegy, hágó, turistaház mellett.

A Sexteni Dolomitok csipkézett hegyóriásai közé szorult meseszép Fischleintal völgyéből indulunk egész napos túránkra. A parkoló és a buszmegálló mellett lévő Fischleintalbodenhütte (1454 m) mellett megyünk dél felé a 102. és 103. sz. közforgalom elől elzárt aszfaltúton. Balra a Dolomitenhof hatalmas, muskátlis erkélyes épülete áll, előtte üdén zöldellő, tágas rét, melyen általában lovak legelésznek. Igazán idilli a kép, előttünk a „sexteni napórának” hívott hegyek koszorúja, balra az Elferkofel (3092 m), azaz a 11-es mutató, szemben hátul, a 12-es, a Zwölferkofel (3090 m), tőle kissé jobbra pedig az egyes mutatót jelképező Einserkofel (2698 m) kolosszusa, melynek tömbjét fogjuk megkerülni túránk során. Az aszfaltról murvásra váltó utunk hamarosan Y alakú elágazáshoz ér, később mindkét ág találkozik, érdemes a bal oldali utat választani, mely a patak sziklás medréhez közelítve hatol egyre beljebb a cikk-cakkos hegyóriások közé.

Miután a két út ismét találkozik el is érünk a Talschlusshütte (1548 m) épületéig, ahonnan lenyűgöző látványt nyújt az Einserkofel (Cima Una) gigantikus sziklatömbje. Információs táblán olvashatjuk a nem is oly rég, 2007 októberében történt iszonyú nagy sziklaomlás történetét képekkel illusztrálva. 60 ezer köbméternyi kőzet szakadt le a hegy oldalából pár perc alatt, óriási porfelhővel elárasztva az egész völgyet. A reggeli órákban történt eset szerencsére nem követelt áldozatokat, de a völgyet csak hónapok alatt tudták megtisztítani a mindent beborító törmeléktől. Még ma is jól látszik az Einserkofel oldalában a világosabb rész, ahonnan leszakadt a sziklafal.

Kellemes fenyvesben indulunk tovább a széles sétaúton, rövidesen kettéágazik az út, jobbra fordulunk a 102-es jelű úton, a nap végén a másik, a 103-as úton jövünk majd visszafelé. Köves, folyamatosan emelkedő gyalogúton kapaszkodunk az Altensteiner Tal szűkülő völgyében. Törpefenyős övezeten vágunk át, feljebb egyre szebb kilátást élvezhetünk visszatekintve a Sextener Rotwand pártázatos sziklabástyájára, az Einserkofel függőleges sziklafalára, előttünk egy magas tereplépcsőről a patak vízesése látszik. Fárasztó kapaszkodásunk egy fantasztikus kilátóhelyen lévő pihenőpadtól enyhül kissé, itt már a törpefenyők fölött vagyunk. A bal oldalon kirajzolódik a Paternkofel (Monte Paterno) törmeléklejtőjébe vágott út, ott fogunk majd visszafelé menni, a jól látható Büllelejoch-hágón keresztül.

Sziklákkal tarkított, hullámzó füves tájon kanyargunk már kissé enyhébb emelkedővel az Innichriedlknoten tövében, előttünk mint fárosz, a Toblinger Knoten magányos sziklatornya mutatja az utat. Hamarosan megpillantjuk a nyeregben álló Drei Zinnen Hütte épületét is, utunktól balra a Bödenseen (Laghi dei Piani) varázslatos szépségű tengerszemei mellett megyünk el, majd felérünk a Toblinger Riedel nyergében álló kultikus menedékházhoz, a Drei Zinnen Hüttéhez (Rifugio Locatelli) (2405 m). Az épület teraszáról felejthetetlen kilátás nyílik a világ egyik leghíresebb hegyére, a Drei Zinnen (Tre Cime di Lavaredo) hármas sziklatornyának északi falaira. A középső torony, a Grosse Zinne a legmagasabb épphogy karcolja a mágikus 3000 métert (2999 m). A hármas hegytől balra a Paternkofel sziklapiramisa magasodik, melynek északi törmeléklejtőjén átvágva folytatjuk utunkat.

A Bödenseen tengerszemeit jobbról megkerülő 101-es turistaúton, a Paternkofel északi nyúlványa, a Frankfurter Würstel virsliszerű sziklatornyocskái tövében gyalogolunk a kényelmes, kissé lejtő gyalogúton. A sziklássá váló terepen a füves szakaszok egyre ritkábbak lesznek, balra lent az alsó Bödensee tengerszeme csillog, ösvényünk pedig keresztülvág a kiterjedt törmelékmezőn, majd kietlen, köves tájon szerpentinezünk fel a Büllelejoch hágóba (2522 m). Szusszanás közben csodáljuk meg a hágóból feltáruló új perspektívákat, a túloldalon a Zwölferkofel (Croda dei Toni) gigantikus sziklatömbje uralja a panorámát. A hágóból továbbra is a 101-es utat követjük, mely élesen balra fordulva halad a Büllelejochhütte felé. Rövidesen izgalmas szakaszhoz érünk, egy áthajló sziklafal tövébe vágott, fapallókkal kiegészített, megerősített út vár ránk, egyáltalán nem veszélyes, sőt ezen az úton szállítják a dolgokat a hüttébe kis traktorokkal. Pár perc múlva pedig már látjuk is a holdbéli táj közepén trónoló, piros-fehér spalettás, fazsindelyes Büllelejochhütte (2528 m) rusztikus épületét.

A 101-es út a háztól déli irányban sziklás terepen fut tovább, melyen pár perc alatt kijutunk az Oberbachernjoch (2519 m) hágójába. Szemben egy a sziklába vájt lépcsős, első világháborús hadiösvény maradványai tűnnek fel, mi balra lefelé fordulunk a 101-es úton a Zsigmondy Hütte felé. Köves úton ereszkedünk, szemben az Elferkofel (Cima Undici) brutális sziklafala, jobbra a Zwölferkofel kolosszusa kísér. Érdekes látvány a Zwölferkofel előtt álló Sandebühel szabályos alakú törmelékpiramisa. Ahogy lejjebb kanyargunk, egyre zöldül a táj, majd előtűnik a sziklameredély szélén álló, a mögötte magasodó Elferkofel fenséges kulisszájával páratlan egységet alkotó Zsigmondy-Comici Hütte (2224 m) épületének látványa. A jól megérdemelt pihenő után az északnak forduló 103-as úton indulunk vissza a Talschlusshütte felé. Sziklás tájon, néhol falépcsősorokon keresztül ereszkedünk a Bacherntal völgyének felső részébe, élvezve a Sexteni Dolomitok változatos alakú csúcsaira nyíló fergeteges panorámát. Ahogy lejjebb érünk úgy rajzolódik ki a Zwölferkofel előtt álló irdatlan nagyságú sziklatorony, a Hohe Leist (2413 m).

Magasan a völgy talpa felett, az Einserkofel oldalába vájva vesztünk szintet folyamatosan, lassan megjelennek a törpefenyők, majd vörösfenyő ligetek közt ereszkedünk. A völgy túloldalán tornyosuló Elferkofel oldalában, magasan fut a merész vonalvezetésű, ikonikus Alpini-ösvény, egy első világháború idején kialakított, sziklába robbantott út, mely ma az egyik legnépszerűbb magashegyi útvonal. 103-as számú panorámautunkról már jól látszódik a zöldellő Fischleintal. Hamarosan leérünk az Einserkofel meredek északi törmeléklejtőjére, itt történt a 2007-es nagy sziklaomlás, majd leszerpentinezünk az Altensteintal völgyébe, kis hídon keresztezzük a patakot és becsatlakozunk a már ismerős 102-es útba, melyen jobbra fordulva érünk vissza a Talschlusshüttéhez. A vendéglőtől visszafelé mehetünk a szélesebb, kényelmes kocsiúton is egészen kiindulási pontunkig a Fischleinboden parkolójáig.