Látványos utakon a Dolomitok ikonikus jelképe körül

Az egész Alpok, sőt a világ egyik legismertebb hegycsúcsa, a Drei Zinnen (Tre Cime di Lavaredo) hármas sziklatornya körüli gyalogtúra kötelező kirándulás a Dolomitok szerelmesei számára. A hihetetlenül látványos sziklaképződményeket rövid, bár néhol kissé fárasztó útvonalon kerüljük meg az autóval és busszal is megközelíthető Auronzo-menedékháztól kiindulva.  A hármas hegy déli oldalán fekvő turistaháztól változatos, kilátásban gazdag turistaúton érünk a kultikus Drei Zinnen Hüttéhez, ahonnan a hegy világhírű északi falának látványát élvezhetjük. Utunk legmagasabb pontján, a Paternsattel nyergén át jutunk vissza a déli oldalra, ahol a Lavaredo-menedékház érintésével kényelmes úton sétálunk vissza a parkolóhoz.

Auronzo-menedékház (Rifugio Auronzo). A turistaházat a Misurina-tótól induló fizetős aszfaltúton lehet elérni, a fizetőkapuk az Antorno-tó feletti szakaszon vannak. Az útdíj meglehetősen borsos, 30,00 €/szgk., 20 €/motorkerékpár, lakóautók, 210 cm-nél magasabb járművek: 45 €. Cserében „ingyen” lehet parkolni a turistaház környékén kialakított több száz férőhelyes parkolókban, szép időben így is csordultig megtelnek a helyek a hegy oldalában.

Tömegközlekedés jó alternatíva lehet, a 444-es számú kirándulóbusz Toblachból (Dobbiaco) viszonylag sűrűn jár a menedékházhoz, a retúr buszjegy: 15,00 €/felnőtt, 14 éven aluli gyerekeknek ingyenes. A toblachi vasútállomáson P+R parkolóban ingyen hagyhatjuk a kocsit. Cortina d’Ampezzo felől a DolomitiBus menetrend szerinti járataival is felmehetünk a menedékházhoz. Az árak a 2019-es helyzetet tükrözik.

Közepes nehézségű, rövid körtúra kitűnően jelzett, kitáblázott turistautakon, hegyi ösvényeken. A túra a Dolomitok egyik legfrekventáltabb útvonala, szép időben a rengeteg ember kissé illúzióromboló lehet, de általában csak a turistaházaknál érezhető a tömeg. Érdemes pikniket tervezni, útközben nagyon sok szép hely van, ahol elő lehet kapni a hozott elemózsiát.  A körtúrát természetesen mindkét irányból meg lehet csinálni, mi az óramutató járásával megegyező irányt javasoljuk, mivel így a túra könnyebb szakasza az út végére marad. A legnehezebb rész a Langalm és a Drei Zinnen Hütte közti út, először le kell ereszkedni a Rienzboden katlanjába, majd köves, meredek szerpentinúton, néhol drótkötél biztosítással felkapaszkodni a turistaházhoz. Az útvonalon nincs árnyék, napos időben gondoskodjunk megfelelő UV-védelemről!

Amennyiben nincs kedvünk, időnk vagy energiánk megcsinálni a teljes kört, akkor is kaphatunk ízelítőt a hármas hegy csodálatos világából, ha az Auronzo-háztól a széles, kényelmes úton elsétálunk a déli falak aljában a Lavaredo-házig, ez az útszakasz akár babakocsival is teljesíthető. Mondjuk innen már nincs messze a Paternsattel nyerge, oda is biztonságos, széles, ámbár kissé meredek út vezet fel. Visszafelé ugyanazon az úton érhetünk vissza a parkolókhoz.

A földrajzi nevek általában két nyelven, olaszul és németül is ki vannak írva, a hármas hegy pont a német nyelvű Dél-Tirol és az olasz nyelvű Veneto tartomány határán fekszik. A dél-tiroli részen a német nevet írjuk le, míg az olasz részen az olaszt, hogy ne legyen annyira zavaró, természetesen először mindkét nevet jelezzük az adott hegy, hágó, turistaház mellett. A helyzetet bonyolítja, hogy több helyen a helyi, ladin nyelven is ki van írva a földrajzi név.

A fizetős út végén lévő Rifugio Auronzo menedékháztól (2320 m) indulunk körtúránkra, kissé elrettentő látvány a hegyoldalt elárasztó autó tenger, de a parádés kilátás a menedékház teraszáról kárpótol a civilizáció ártalmaitól. A rendkívül népszerű turistaház a Tre Cime di Lavaredo (Drei Zinnen) (2999 m) hármas hegyének déli tövében áll. A panoráma délkeleti irányban mélyen benyúlik az Auronzo völgybe, délre a legközelebbi hegység, a félelmetesen cikkcakkos Cadini-csoport, nyugatra a Cristallo hegyóriása vonzza szemünket, de szép időben a Dolomitok számos jellegzetes csúcsa is jól beazonosítható, a Marmolada, a Sorapiss, a Hohe Gaisl, a mélyben a Misurina-tó víztükre csillan meg.

A legtöbb kiránduló egyenesen a Lavaredo-ház felé indul meg, mi az ellenkező irányba megyünk, a 105. számú turistaúton nyugat felé. Elhagyjuk a hosszan elnyúló parkolókat, jól követhető ösvényünk a hegy délnyugati tövében, hullámozva, de nagyjából szintet tartva ér fel a Forcella Col di Mezzo (2315 m) (ladin nyelven: Col de Médo) hágóba. A Tre Cime nyugati végében vagyunk a hegy negyedik, legkisebb csúcsa, a Sasso di Landro (Zinnenkopf) (2536 m) tövében, itt fordul át utunk a hármas hegy északi oldalára. Elképesztő panoráma nyílik a Dolomitok fantasztikus alakú csúcsaira, a Cadini-, a Cristallo-csoport szinte karnyújtásnyira tornyosul, a hírhedt első világháborús hadszíntér a Monte Piana lapos fennsíkja mögött a Croda Rossa vörös sziklafala magasodik, szemben már jól láthatóak a Sexteni-Dolomitok is, a Rautkofel csipkés lánca, a Schwabenalpenkopf vadnyugatra hajazó csúcsa.

Miután kiélveztük a nem mindennapi panorámát, folytassuk túránkat a 105-ös úton, mely a Zinnenkopf meredek törmeléklejtőjén harántolva fut, viszonylag széles, kényelmes ösvényen. A szintben haladó útról egyre jobb rálátást kapunk a Drei Zinnen kultikus, megmászhatatlannak tűnő, függőlegesen leszakadó északi falaira. A Lange Alpe zöldellő, hullámzó karrfennsíkjára érünk le, jobbra lent három tengerszem zöld színű víztükre csillan meg, majd az utunktól kissé balra fekvő Langalm rusztikus hüttéje kínál betérőt. Továbbra is a 105-ös úton megyünk a Drei Zinnen Hütte felé, a sziklás, füves réten kanyargó ösvényen a három torony egyre impozánsabb látványa kísér minket. Egy kisebb hágó után már jól látszik úti célunk, a Drei Zinnen Hütte, de ahhoz előbb még le kell ereszkednünk a Rienzboden (2192 m) tányér alakú, lapos, füves katlanjába, ahonnan fárasztó, meredek szerpentinúton kapaszkodunk fel a jó 200 méterrel magasabban álló turistaházhoz.

Útközben az első elágazásnál élesen balra kanyarodik a jelzett ösvény, azt kövessük, majd sziklás hegyoldalban szerpentinezünk egyre feljebb, néhol falépcsőkkel megerősített úton kapaszkodunk. A Drei Zinnen tornyaira mindinkább teljesebb kilátást kapva érünk fel a következő táblás elágazásig, ahol a 102-es számú szállítóutat keresztezzük, pár méterrel feljebb pedig becsatlakozunk a Paternsattel felől jövő 101-ös ösvénybe. A hütte látogatás után arra fogunk majd továbbmenni, de még előtte vár ránk egy rövid, lépcsőkkel tűzdelt szerpentinút a köves platón álló Drei Zinnen Hüttéhez (Rifugio Locatelli). Akinek már elege van a lépcsőzésből, a balra futó szállítóúton (102-es út) is a turistaházhoz érhet egy kis kerülővel.

A Toblinger Riedel nyergében álló, nagymúltú Drei Zinnen Hütte (2405 m), méltán népszerű menedékház, idilli fekvésű környékéről a szélrózsa minden irányába fantasztikus panoráma nyílik, teraszáról a Drei Zinnen kultikus északi, függőleges sziklafalaira látunk rá. A legszebb időszak, a késő délután, amikor a fényviszonyok a legideálisabbak a fotózásra, persze csak szép időben. A népszerűség átka a szinte mindig jelenlévő tömeg, de ha nem ragaszkodunk a valóban lenyűgöző kilátású teraszhoz, a környező sziklákon számtalan remek helyet találhatunk egy piknikre vagy egy kis ejtőzésre. A háztól északra, a csinos kis kápolna mögött a Toblinger Knoten sziklatornya magasodik, a nyeregtől keletre a Sexteni Dolomitok hegyóriásai sorakoznak, a lábunk alatt a Bödenseen megejtően szép tengerszemeivel, a Paternkofel északi törmeléklejtőjével. A turistaháztól jól látható utunk következő szakasza, a Paternkofel nyugati oldalába vágott út, a Drei Zinnen keleti szélén fekvő Paternsattel nyergéig.

Miután kiélveztük a pillanatot, induljunk is el visszafelé, ugyanazon a szerpentinúton megyünk le a kereszteződésig, ahol balra fordulunk a 101. számú széles szállítóútra, mely lassan emelkedve fut a Paternkofel kőtörmelékes nyugati oldalában a Drei Zinnen keleti végét jelző Paternsattel (2454 m) hágóig, mely túránk legmagasabb pontja. Karnyújtásnyi távolságban vagyunk a keleti toronyhoz, parádés kilátás nyílik a Drei Zinnen sziklakolosszusaira, közvetlenül a Kis-torony (Kleine Zinne, 2857 m) tövében vagyunk, a középső a legmagasabb (Grosse Zinne, 2999 m), a nyugati torony (Westliche Zinne) 2973 méterével sem marad el nagyon. Gyakran láthatunk sziklamászókat az embertelenül nehéz terepnek látszó függőleges sziklafalakon.

Maradunk a balra kanyarodó 101-es úton, mely jól követhetően kanyarog le a Tre Cime délkeleti oldalában lévő teknőben álló Lavaredo-menedékházhoz (2344 m), ahonnan újabb perspektívából csodálhatjuk a Tre Cime di Lavaredo sziklafalait. Innen utunk gyakorlatilag egy szintben haladó sétaút, szépen körbekerüljük délről a hegyet, félúton a fotogén Alpini-kápolnát érintve. Rövidesen feltűnik előttünk kiindulópontunk, az Auronzo-menedékház is, utunk utolsó szakaszáról főleg a Cadini-csoport északi, ijesztően vad sziklacsúcsaira nyílik meseszép kilátás.