Szédítő kanyon, időszakos óriás karsztforrás

Stájerország egyik természeti csodája, a Gesäuse turisztikai régióhoz tartozó, a Steirische Eisenwurzen Naturparkban, a Hochkar délnyugati oldalába vágódott mély szurdok, a Wasserlochklamm, melynek felső részén ontja ki a vizet az időszakos karsztforrás, a névadó lyuk, a Wasserloch. A vízhozamot nagyban befolyásolja az évszak, az időjárás, de szerencsésnek kell lennünk, ha pont akkor vagyunk ott, amikor gejzírszerűen tör ki a víz a barlangból. Természetesen máskor is csodás élményt ígér a jól kiépített, rövid, meredek, látványos, öt vízeséssel is tarkított kanyon végigjárása.

A túra időtartama: 2 óra, kényelmes tempóban, kisebb pihenőkkel

Kiindulópont, megközelítés:

Palfauer Wasserlochklamm, a 24-es főút mentén, Palfau és Wildalpen között, kitáblázott, ingyenesen használható parkoló.

Rövid, közepesen nehéz túra jól jelzett, kitáblázott ösvényeken, a szurdokban kerítéssel védett fapallósorokon, lépcsőkön, hidakon. Nem lebecsülendő a relatív nagy szintkülönbség, kellő mennyiségű folyadékot vigyünk magunkkal, meleg időben nagyon izzasztó és kimerítő a meredek út. Túrabakancs vagy túracipő viselése erősen ajánlott! Nedves időben csúszósak lehetnek a pallók, lépcsők, fokozott óvatossággal közlekedjünk! Útközben néhány pihenőpadnál tudunk egyet szusszanni. A függőhíd és néhol a magasan a meder fölé emelkedő sziklafalba vágott út miatt tériszonyosoknak kihívás lehet a túra.

Nyitvatartás: április 1. – október 31., reggel 9 órától, nyáron már 8 órától lehet jönni.

Belépő (2021):

7,00 €, gyerek (6-15): 4,00 €, családi jegy (2+2): 18,00 €. A függőhíd jegyváltás nélkül szabadon látogatható. A közeli Nothklammba is érvényes kombi belépő is vásárolható: 10,00/6,00/26,00 €. Steiermark Card és Wilde Wunder Card ingyenes látogatásra jogosít.

Az országút menti parkolóból pár lépés a hangzatos nevű Arena Salza épülete, melyben a kassza mellett még egy mosdót is találunk. A másik ház a Wasserlochschenke nevű vendéglőt rejti, melynek fő specialitása, a különböző, ínycsiklandozó töltelékekkel megrakott, héjában sült burgonya. A két épület közötti ösvényen, az étterem kerítése mellett érünk ki a Salza folyón 22 m magasan átívelő, fából készült, 65 m hosszú függőhídra, melyről csodás kilátás nyílik a mélyben rohanó, smaragdzöld színű vadvízre. A Salza Stájerország legnépszerűbb vadvízi kajak és rafting helyszíne, a hídról is szinte mindig láthatóak a színes kis vízi járművekben evező vagy csak sodródó emberek, ráadásul pont a hídtól nem messze, keletre, van egy, a sziklák tetejére erősített, ugrópontként szolgáló trambulin. A híd végében van a beléptetőkapu, a jegyeket ellenőrző forgóajtó, idáig jegy nélkül is eljöhetünk.

Ösvényünk egy darabig követi a folyó partját, teljesen ki is megy a partjára, majd a sárga és piros jelzőtáblánál (Wasserloch) jobbra fordulunk. A térképeken a Jägerriedl nevű út, mely alternatívaként kínálkozik a visszatérésre a szurdok tetejétől, 2021-ben le volt zárva és nem nagyon tűnik úgy, hogy a közeljövőben járható lenne, szóval azt ne tervezzük be, ugyanazon az úton kell visszajönnünk. Gyökerekkel szabdalt, pihenőpados, kis platóhoz érünk, majd leereszkedünk a szurdok patakjához, kis hídon kelünk át a túlpartra és kezdődik is a lépcsők hosszú sora. Újabb hídon kelünk át, a kerítéssel védett fapallósor teljesen odaszorul a sziklafalhoz, magasan a sziklás meder felett kapaszkodunk, és rövidesen meglátjuk az első, 22 m magas zuhatagot. A vízesések hozama nagyon ingadozó, mi nyár közepén, egy viszonylag csapadékosabb időszak után voltunk, de ez nem nagyon látszódott meg, a prospektusban látható fotókkal ellentétben jóval szerényebbeknek tűntek a zuhatagok, de még így is lebilincselő volt a látvány. A legdramatikusabb élményért hóolvadás után, április-május tájékán érdemes jönni.

Először csak 1985-ben fogalmazódott meg a gondolat, hogy az addig járhatatlan szurdokot kiépítsék a turisták részére, majd 7 év kemény munka után végül 1994. május 14-én nyílt meg a látogatók előtt a biztonságosan kiépített útvonal.

Egyre magasabbra kapaszkodunk a hosszú lépcsősorokon, feljebb ismét keresztezzük a szűk sziklaszorost, majd sorban három vízesés is sorjázik, egy 28 méteres után jön egy több lépcsőben lezúgó 28 méter magas, majd az egyik legimpozánsabb, a 39 m magas Fátyol-vízesés, mely a simára csiszolt sziklafalon szélesen elterülve zubog alá. A következő vízesés, mely egyben utunk során az utolsó, 37 m magas és egészen a tövéig le lehet sétálni, de szárazon nem ússzuk meg a kalandot. Ezután az ösvény kissé eltávolódik a kanyontól, felszerpentinezik egy pihenőpadhoz, majd a Jägerriedl elágazása után élesen jobbra kanyarodva kapaszkodik fel egy kis esőbeálló fakunyhóhoz, melynek túloldalán, a szakadék felett átívelő hídról leshetünk be a Wasserlochba, a tulajdonképpeni, sötét karsztforrásbarlangba. A titokzatos forrásbarlangba a Hochkar oldalából folyik le a víz, mely egy szifonbarlangon keresztül, abszolút megjósolhatatlan időközönként robbanásszerűen tör elő, olykor másodpercenként 5 köbméter vizet zúdítva a szurdokra. A Palfauer Wasserloch nem ismer menetrendet, szerencse kell hozzá, hogy elcsípjünk egy ilyen vízkitörést, melyre a legnagyobb esély a tavaszi hónapokban van.

A hídtól még egy kicsit tudunk feljebb menni, az út egy kilátóplatformnál ér véget, ahonnan szédítő panoráma nyílik a Wasserlochklamm mélyen bevágódott sziklaszorosára, a Salza völgyére. Ugyanazon az úton ereszkedünk vissza kiindulópontunkhoz, a függőhídhoz, ill. a parkolóhoz.