Geológiai tanösvény, látványosan kiépített kanyon, fürdő és barlang

Stájerország Gesäuse régiójában, a Steirische Eisenwurzen Naturpark területén fekszik az egyedülálló Gams bei Hieflau Geofalu, melynek számos geológiai látványossága közül kiemelkedik a Nothklamm sziklába vájt szurdoka. A rövid kanyon alján a kristálytiszta hegyi patak zúg, örvénylik, a magasan a sziklafalhoz erősített járdákon, pallósorokon pedig a turisták csodálkoznak rá a természet csodáira. A kényelmesen bejárható sziklaszoros mellett még egy gipszkristálybarlang is meglátogatható, a kreatív lelkek pedig a műhelyben még saját ékszert is csiszolhatnak a környéken talált kőzetekből.

A túra hossza: 2,9 km, a barlang nélkül

Szintkülönbség: 200 méter fel, ugyanannyi le

Gams bei Hieflau, GeoWerkstatt parkolója. A 25-ös főútról, Gams északi részén, a tűzoltóságnál kell letérni a táblák által is jelzett útra (Hurststrasse). Az út kövei a Gamsbach patakvölgyét, majd kb. 1 km után balra térünk le, átmegyünk a hídon, mely után közvetlenül találjuk a parkolót, az egyenesen továbbfutó úton a Kraus-barlang parkolójába érünk.

Rövid, könnyű gyalogtúra jól jelzett turistautakon, ösvényeken, a szurdokban biztonságosan kiépített, kerítéssel védett fajárdákon, hidakon, lépcsőkön. Esős időben a fapallók csúszósak lehetnek.

Nyitvatartás:

A szurdok, időjárástól függően május elejétől október végéig látogatható, minden nap 9-től 17 óráig, nyáron reggel 8 órától. A Kraus-barlang csak vezetéssel látogatható, nyáron naponta négyszer indul csoport (10, 12,14 és 16 óra), ősszel és tavasszal csak péntektől vasárnapig, kétszer, 12 és 14 órakor.

Belépő (2021):

6,00 €, gyerek: 3,00 €, családi jegy: 15,00 €. Barlang: 15,50 €, gyerek: 10,00 €, családi jegy: 40,00 €. A barlangba szóló jegy a szurdokban is érvényes!

A parkoló melletti épületben működik a GeoWerkstatt, ami nem más, mint egy workshop, azaz műhely, ahol a környéken talált kövekből csiszolnak ékszereket, dísztárgyakat a látogatók, természetesen egy szakmai vezető segítségével. Az itt elkészített személyes ajándéktárgyak haza is vihetők. Külön belépővel vehetünk részt a foglalkozásokon, melyek nyári főszezonban minden nap 10, 12, 14 és 16 órakor kezdődnek, és mintegy másfél óráig tartanak. Részleteket itt találunk.

Az épület oldalában találjuk a kasszát, itt vehetjük meg belépőinket a szurdokba. A parkolótól kezdődik, a 2014-ben, az év tanösvényének is megválasztott GeoPfad nevű útvonal, mely mintegy 5 km hosszan vezet a falu körül, ill. a szurdokban. A 48 állomáson számtalan geológiai érdekességet tudhat meg az érdeklődő, egyelőre csak német nyelven. Mi a rövidített változatot járjuk végig a szurdokon keresztül, ez 3 km-es és 15 állomásból áll, egy, a kasszánál is megtalálható brossúra QR-kódját beolvasva, angolul és németül olvashatjuk a megfelelő információkat az állomásokról. Innen is letölthető az infó.

Az aszfaltúton még vagy 150 métert sétálunk tovább, az elágazásnál jobbra megyünk a Parkfürdő (Parkbad) felé, a 40 m hosszú vízi csúszdával, strandröplabdapályával, játszótérrel felszerelt fürdő nagy medencéjének vizét a környékbeli kénes források vizével dúsítják, és kellemes 26 fokra fűtik fel. Meleg nyári napokon, túra után, kifejezetten kellemes időtöltés a szépen parkosított, kulturált kis falusi fürdő, a büfében pedig nemcsak fürdővendégek fogyaszthatnak.

Köves utunk murvásra vált, követjük a Gamsbach köves medrét, mely itt már szelíden folydogál. Az összeszűkülő völgyben elmegyünk Rudolf trónörökös emléktáblája mellett, majd az út a kénes forrásnál ér véget, hídon kelünk át a patak túlsó partjára, ahol balra fordulva megyünk át a beléptető kapun és már a Nothklamm szurdokában találjuk magunkat. A tovább szűkülő kanyonban, a sziklás meder fölötti merőleges sziklafalakhoz erősített, kerítéssel védett fajárdákon hatolunk be a szurdok mélyére. Az egész szoros, a kiépített szakasszal nem hosszabb, mint 700 méter. Rövidesen, a 18-as és a 19-es állomásoknál elérjük a Nothklamm legszűkebb szakaszát, a csupán pár méter széles szoros igazán lenyűgöző, ide sosem süt be a nap, még a legmelegebb napokon is kellemes, hűvös klíma fogadja a vándort.

Ismét keresztezzük a patakot, de nem sokáig maradunk ezen az oldalon, egy mesebeli, mohával benőtt fa után visszatérünk a másik partra, a harmadik hídon át, mely éppen egy kisebb, de látványos vízesés felett ível át a mélyben zúgó Gamsbach vizén. A szurdok kissé feljebb újból összeszűkül, majd lassan kiér a sziklafalak szorításából, a kiépített útnak vége szakad, élesen jobbra fel, egy lépcsősoron hagyjuk el a patakot, a régi völgyi útvonalat lezárták, úgy tűnik végérvényesen, felérünk a szurdok felső részén futó murvás útra, melyen balra tartunk. Kb. 50 méter után balra lefelé megyünk vissza a patakhoz, itt ki is tudunk menni a vízhez, majd jobbra fordulva érünk egy kis fakunyhóhoz, mely egy kőgolyó készítő vízimalmot rejt (Steinkugelmühle). A Stájerországban egyedülálló létesítményben a patak vizének meghajtó ereje által működtetett, speciális vályúval ellátott malomkövek csiszolják a köveket, gyönyörű, erezett kőgolyókká. Az ajándékboltban meg is vásárolhatók a késztermékek, melyek közt nincs két egyforma. Érdekesség, hogy egészen a XIX. századig ágyúgolyókat is készítettek itt, ezzel a módszerrel.

A pihenőpadokon ki is pihenhetjük a szurdoktúra nehézségeit, tovább megyünk az ösvényen, mely kivisz a keresztező Nothklammweg murvás útra, melyen jobbra fordulva folytatjuk utunkat visszafelé, a Gamsbach déli partja fölé magasan bevágott, régi úton. Tábla figyelmeztet, magyarul is, hogy ne jusson eszünkbe az útról köveket dobálni a patak fölé, főleg, mivel nemrég mi magunk is ott sétáltunk a fajárdákon. A visszaút se mondható unalmasnak, három, sziklába robbantott alagúton is átmegyünk, az egyik előtt egy szép feszületet is láthatunk. Hamarosan elérjük a Kraushöhléhez vezető szerpentinút leágazását, meredek, lépcsőkkel is ellátott, kerítéssel védett ösvény vezet fel Közép-Európa legnagyobb gipszkristálybarlangjához. A bejárati nyílás előtt tábla emlékeztet a barlang felfedezőjére és kiépítőjére, Franz Kraus barlangkutatóra, aki 1881-ben tárta fel a később róla elnevezett barlangot, mely Ausztria legrégebb óta látogatható barlangja. Ha nem is fizettünk be a csoportosan, vezetővel történő barlangtúrára, akkor is megéri feljönni a bejárathoz, ahol az esőbeálló elől remek kilátás nyílik szép időben a Gesäuse hegyvonulataira.

A Kraushöhle elágazás után nemsokára kiérünk egy, mosdóval is felszerelt parkolóhoz, az aszfaltos út először erdőben, majd házak között visz tovább a Gamsbach hídjáig, melyen jobbra átkelünk, és ismét jobbra fordulva sétálunk vissza kiindulási pontunkra, a GeoWerkstatt parkolójába.