A Silberkar-szurdoktól a Silberkarhüttéig, alpesi karsztvidéken át a Guttenberghausig

Königsetappe, azaz királyi túra, a Dachstein-Schladming régió egyik legnépszerűbb, legváltozatosabb túraútvonala. Valóban királyság végigjárni a vadregényes Silberkarklamm hidakkal, lépcsőkkel kiépített szurdokától induló, a hegység számos szépségét felsorakoztató útvonalat. A vízesésekkel tarkított kanyonból, az erdőzónából kiérve, a törpefenyők birodalmában érjük el a közkedvelt Silberkarhüttét, majd fárasztó szerpentinen mászunk fel a sziklákkal pettyezett, füves, hullámos karsztfennsíkra, ahonnan lélegzetelállító kilátás nyílik a mélyben fekvő Silberkarsee tengerszemére. A Wasenspitze és a Sinabell kietlen, komor északi oldalában, hamisítatlan magashegységi környezetben emelkedünk a Feisterscharte nyergéig, ahonnan már csak pár lépés a völgyből is jól látható, egy irdatlan, füves sziklalépcső tetején csücsülő Guttenberghaus. A menedékháztól véget nem érő kanyarokkal ereszkedünk le a törpefenyőövezeten keresztül a Lärchbodenalm idilli fekvésű, üdén zöldellő legelőkkel körülvett tanyájára.

A túra időtartama: 7 óra, kisebb pihenőkkel

Szintkülönbség: 1540 m fel, 1400 m le

Ramsau am Dachstein, Silberkarklamm buszmegálló. Elérhető menetrendszerinti autóbusszal. Kocsival érkezők a Silberkarklamm parkolójában hagyhatják az autót, érdemes figyelni hova parkolunk le, az út egyik oldala ingyenes, a másik fizetős! A díjköteles parkoló napi díja (2020): 2,50 €. Az automata aprót és kártyát is elfogad. A túrát, jó kondiban lévők körtúraként is meg tudják csinálni, a Feistererhoftól az 1. számú, majd az országútra leérve a 7. sz. turistaúton mehetnek vissza a Silberkarklamm parkolójához, a kellemesen lejtős szakasz 3,7 km hosszú, laza másfél óra alatt érünk vissza a kiindulási pontra.

Érkezési pont:

Ramsau am Dachstein, Abzweigung Feisterer buszmegálló. Parkolni a Feistererhof alatti, a Feistererweg útmenti, szabadon használható parkolójában tudunk.

Tipp:

Autóval közlekedőknek legcélszerűbb a Feistererhof parkolójában hagyni a kocsit, majd a kora délelőtti buszjárattal a Silberkarklamm megállóig utazni. Indulás előtt tanulmányozzuk a menetrendet!

Közlekedés:

A helyi busztársaság, az RVB menetrendszerinti buszaival tudunk utazni a kiindulási és az érkezési pont között. Schladmingba tartóknak, a Hotel Stierernél át kell szállniuk.

Hosszú, nehéz gyalogtúra jól jelzett, kitáblázott turistautakon, ösvényeken. Meglehetősen nagy szintkülönbséget kell legyűrni jól járható szerpentinutakon, a Grubach és a Guttenberghaus közti szakasz magashegységi jellegű, sziklás terep, még júliusban is előfordulhatnak hófoltok az úton. Kitett, veszélyes szakaszok nincsenek, azonban az időjárásra figyeljünk, csak stabil, szép időben induljunk útnak. A Guttenberghaustól lefelé vezető rész nagyon napos, nyári melegben tikkasztó tud lenni. A Silberkarklamm falépcsőkkel, hidakkal, pallókkal kiépített szurdok, nedves időben csúszósak lehetnek a fából ácsolt műtárgyak. A szurdok fizetős, belépő: 4,20 €, gyerek: 2,50 €, magántulajdonban van, így semmilyen kedvezményes kártya, a Sommercard sem érvényes! A szurdok időjárástól függően májustól októberig tart nyitva, azonban a Königsetappe túra általában csak június végétől járható végig biztonságban! Szép időben a túra átlagos kondícióval is gond nélkül teljesíthető.

A Silberkarklamm buszmegállótól a táblával is jelzett kocsiúton megyünk be az erdőbe, átmegyünk a hídon, és egy nagy kanyar után, a patakkal párhuzamosan érünk fel az alsó parkolóig. Kissé feljebb, jobbra egy türkizzöld színű kis, duzzasztott tavacska mellett megyünk el, mely már ízelítőt ad a ránk váró csodákból. A murvás út végén Wc-t is találunk, a kassza épülete előtt pedig nagy információs táblán tanulmányozhatjuk a túra opciókat, a rajzos térképen 12-es számmal jelölik utunkat, a Königsetappét. A szurdok népszerű via ferrata helyszín három, meglehetősen nehéz, technikás pályával. A belépődíj kiszurkolása után, mindjárt egy hídon kelünk át a haragosan zúgó Silberkar-patak felett, majd a túlparton emelkedünk hosszú falépcsősorokon, meredek, a csúszkálás ellen keresztlécekkel felszerelt pallókon. A Silberkarklamm Ausztria egyetlen magánkézben, családi tulajdonban lévő, kiépített szurdoka, melyet gondosan karbantartanak, javítgatnak. A patak által kivájt szoros nem kimondottan szűk, bár falai eléggé gigantikusak, a V alakú völgy viszonylag rövid, a biztonságosan kiépített útvonalon családok is nyugodtan túrázhatnak.

A meredek pallókról szép látványt nyújt a bővizű, zúgó patak, kissé feljebb a növényzet is egyre jobban utat ad a sziklák birodalmának, hatalmas tömböket kerülget a Silberkarbach robogó vize. A szűkebbé váló szurdokban híd vezet át a túlpartra, és pár perc múlva elérjük a Hias Klettersteig vasalt útjának látványos beszálló pontját, a patakon átívelő drótkötélhidat. Meredek, korláttal biztosított, keresztléces pallósoron kapaszkodunk tovább a sziklás patakmeder mellett. Előttünk már látszik a szurdok vége, ismét keresztezzük a patakot, és rövidesen végetér az egybefüggő palló- és lépcsősor. Köves talajon folytatjuk kapaszkodásunkat, elmegyünk a Rosina vasalt út beszállópontja, egy drótkötélhíd mellett, majd a lassan kitáruló völgyszoros bal oldalán előtűnik egy gyönyörű, fátyolszerűen szétterülő vízesés. Útelágazáshoz érünk, kettéválik a hüttéhez vezető út, balra, az egyszerűbb Normalweg, jobbra a változatosabb Heinrich Pilz Weg indul. Menjünk a jobb oldali ágon, mely meredeken vezet fel az erdőbe, a szokásos piros-fehér-pirossal jelzett, gyökerekkel szabdalt ösvény hangulatos fenyvesben kapaszkodik.

Feljebb kérünk a fák közül, keresztezünk egy kőfolyást, majd felmászunk a Silberkarhütte (1223 m) épületét körülvevő tágas legelőkhöz. A menedékház is a szurdok tulajdonosa, az Erlbacher család birtokában van, az étlapon saját bio gazdaságuk termékeivel, főleg a tejtermékek nagyon finomak. A hütte mögötti útelágazástól a 619-es úton indulunk tovább Grubach felé. Törpefenyő övezeten keresztül kanyarog ösvényünk a gleccservájta üstvölgyben, az azt lezáró hatalmas sziklafal alá érve balra fordul utunk, egy pihenőpadtól, visszafelé pillantva parádés kilátás nyílik a V alakú Silberkarklamm szorosára, a Schladminger Tauern vonulatára. Előttünk a Wasenspitze sziklatömbje magasodik, ösvényünk lassan észak felé fordul, és felszerpentinezik a Stangalm (1850 m) hegyi tanyájának közelébe. Északkeletnek forduló ösvényünk végül felér a Grubach (1923 m) nyergébe, ahol a jelzőtáblás útkereszteződésnél balra fordulunk a 618-as útra, a Guttenberghaus felé.

Törpefenyős, füves, köves hegyháton kapaszkodunk tovább, balra szép kilátás nyílik a Planai-ra, majd kissé feljebb, jobbra lefelé, a magas falakkal keretezett Silberkarsee víztükre csillan meg. Az 1800 méter magasságban fekvő tengerszemre mintegy 200 m magasból látunk rá, érdekes látványt nyújtanak a keletre fekvő, hepehupás karsztalakzatok is. Sziklás, jól járható ösvényünk tovább emelkedik a Wasenspitze komor északi oldalában, érdekes karsztformációkon lépdelve hatolunk be a kietlen mészkősziklabirodalomba. Néhány kisebb lejtős szakasztól eltekintve folyamatosan emelkedik utunk, a növényzet szinte teljesen eltűnik, gyakran még július végén is kiterjedt hófoltokon kell átvágnunk. Átérünk a baloldalról magasodó Sinabell északi törmeléklejtőire, feltűnik előttünk az Eselstein (2556 m) mészkőtömbje, és rövidesen felérünk túránk legmagasabb pontjára, a Feisterscharte (2198 m) nyergébe. Észak felé nem mindennapi panorámát élvezhetünk a Dachstein különleges, végtelennek tűnő, kietlen karsztfennsíkjára, az Am Stein hullámos mészkővilágára.

A jelzőtáblás útkereszteződésnél délnek fordulunk a 616-os útra, az innen már jól látható, a nyereg alatti füves teraszon trónoló Guttenberghaus felé. Egy meredek sziklás tereplépcsőn küzdjük le magunkat a drótkötéllel biztosított köves ösvényen, a végén pedig rövid szerpentinúton kapaszkodunk fel a magaslaton álló hüttéhez. A 2147 m magasságban épült nagymúltú Guttenberghaus Stájerország legmagasabban fekvő Alpenverein menedékháza, 2014-ben ünnepelték 100 éves fennállását. Szép időben, nagy, délnek néző panorámaterasza, a környéken túrázók kedvelt gyűjtőpontja. Szusszanjunk egyet a helyi finomságokat kínáló vendéglőben vagy piknikezzünk az épület előtti, káprázatos kilátást nyújtó pihenőpadok valamelyikén. Szükségünk is lesz az erőgyűjtésre, mivel következő szakaszunk egy térdízületet próbára tévő, végtelennek tűnő lejtő lesz. Balra a Sinabell (2349 m), a másik oldalon az Eselstein (2556 m) emelkedik, délre, az Enns völgye, mögötte a Schladminger Tauern lánca húzódik.

A 616-os úton kezdjük meg ereszkedésünket a Feisterkar gleccservájta völgyfőjében, eleinte a füves hegyoldalban szerpentinezünk végtelennek tűnő kanyarokkal vesztünk szintet, majd lejjebb alpesi rózsa mezőkön vágunk át. Szerencsére jó pár örökpanorámás pihenőpad kínál pihenési lehetőséget útközben. Törpefenyő övezeten kanyargunk tovább lefelé, egy drótköteles szakasz után a Fischermauer sziklafala tövébe érünk (1668 m), ahonnan pár perc alatt jutunk le a menedékházat kiszolgáló teherlift alsó állomására. A törpefenyővel benőtt lankás oldalban kanyarog lefelé széles, murvás kocsiutunk, melyen hamarosan elérjük, a balra, a Lärchbodenalm (1460 m) felé vezető bekötőutat. Semmiképpen se hagyjuk ki ezt a mesebeli alpesi tanyát, mintha egyenesen egy képeskönyv lapjai elevenednének meg, az idilli fekvésű, legelőkkel, fenyőligetekkel körülvett házcsoport már-már giccsbe hajlóan romantikus.

A jól megérdemelt pihenő után folytassuk tovább túránkat a 616-os úton, mely betér az erdőbe, keresztezi a Feisterer-patakot, majd lejjebb kibukkan a Ramsau feletti tágas legelőkön. Kellemes lejtővel ér ki murvás utunk a Feistererhof szállodájához, ahonnan már csak pár lépés az aszfaltos úton a turistáknak fenntartott parkoló, ill. lejjebb, az országúton, a buszmegálló. Aki gyalog szeretne a Silberkarklammhoz visszamenni, az a szálloda után balra az első úton térjen rá az 1-es számú turistaútra.