Családi kirándulás a Johnsbach völgye feletti alpesi tanyáknál

A varázslatos Gesäuse Nemzeti Park nem éppen könnyű gyalogtúráiról ismert, népszerű, magashegységi hüttéit, egy kivétellel csak gyalog, és meglehetősen nagy szintkülönbséget legyőzve tudjuk elérni. A nehezen megközelíthető menedékházak ellenpólusai a festői Johnsbach völgyében lévő hegyi tanyák, melyek nagy része, nyári szezonban, helyben termelt, friss alapanyagokból készült helyi jellegzetességekkel várja a kirándulókat. A Johnsbacher Almrunde nevű könnyű, családi körtúra láncra fűzi az alm-okat, a tanyákat, ráadásul pazar kilátást nyújtva a Gesäuse csipkézett hegyormaira, a Reichenstein- és a Hochtor-csoport impozáns mészkőcsúcsaira.

Szintkülönbség: 500 méter

Ebner parkoló (976 m), a Johnsbach-völgy hátsó végében. Megközelíthető autóval, az Enns völgyében futó 146-os főútról Johnsbach felé kanyarodunk, majd a falun áthajtva, az Ebner gazdasághoz vezető út mentén találjuk a szabadon használható parkolót.

Könnyű, családi körtúra jól jelzett, kitáblázott útvonalon, turistautakon, ösvényeken, közforgalomtól elzárt gazdasági utakon, csekély szintkülönbséggel. Gyerekekkel is bevállalható, a tanyáról tanyára vándorlás, evés-ivás a kis gazdaságokban változatossá teszik a kicsiknek is a kirándulást. A négy érintett alm közül kettő, a Kölblalm és a Huberalm minden nap nyitva van, míg a Zeiringer Alm kedden és szerdán szünnapot tart, az Ebneralm pedig csütörtöktől vasárnapig várja a vendégeket! Útközben sok legelőt keresztezünk, a szarvasmarháktól tartsunk kellő távolságot!

A parkolóból indulunk a betonúton, egy jelzőtábla után átkelünk a Klammbach patakján, majd az Ebner tanya után egy újabb jelzőtáblánál választhatunk, hogy a kényelmesebb, murvás úton vagy a balra leágazó, Teufelsklamm szurdokon keresztül vezető, látványos ösvényen kapaszkodunk fel a Kölblalmhoz. Mindkét útvonal impozáns sziklaformációk tövében vezet, bármelyiket is válasszuk, gyönyörű tájon át érünk fel a tanyához. A kocsiút a Klamm egyre szűkülő, függőleges sziklafalakkal szegélyezett szurdokában, magasan a mélyben robajló Klammbach felett vezet. Az út igen látványos, két helyen is a sziklába robbantott kapukon keresztül vezet egyre feljebb. Miután kiérünk a sziklafalak szorításából, balra ágazik le, egy a kocsiút széles kanyarját levágó, piros-fehér-pirossal jelzett ösvény, mely közvetlenül a Kölblalmhoz vezet. Természetesen maradhatunk a kavicsos úton is, mely széles kanyarokkal kapaszkodik fel a tanyához.

A balra ágazó ösvény árnyas, félhomályos bükkösben, rengeteg páfrány közt emelkedik feljebb, majd kiérve az erdőből egy mesés rét szélén ér a Kölblalm (1108 m) épületeihez. A közel 200 éve a Kölbl család tulajdonában álló hegyi tanya Stájerország legrégebbi almhüttéjének számít, érdemes megnézni eredeti állapotában fennmaradt „füstöskonyháját” is. A május közepétől szeptember végéig, minden nap nyitva tartó vendéglő helyben termelt specialitásokkal, hús- és tejtermékekkel, házi süteményekkel, meleg konyhával, hideg, csapolt sörrel várja vendégeit. A tanyától keletre folytatjuk utunkat a bevezető úton, mely hamarosan kiér a gazdasági út éles kanyarjához. A jelzőtáblás elágazásnál a 80-as számmal is jelölt Johnsbacher Almrunde útvonalán megyünk tovább a murvás úton, kicsit balra, felfelé tartva. Az erdőben haladó, lassan emelkedő útról időnként szép kilátás nyílik délre, az Eisenerzi Alpok nyugati vonulatára. Később megnyílik a táj, mintegy 1300 méteres magasságban érjük el a Pfarralm festői fekvésű legelőit, a Stadelfeldschneid és a Gsuchmauer tömbjeinek tövében. Pár lépésre, jobbra ágazik le utunkról a közvetlenül az Ebneralm felé vezető út, aki szeretné rövidíteni a túrát, itt megteheti. Menjünk egyenesen tovább, a széles, szintet tartó úton, visszapillantva a horizonton láthatjuk a Reichenstein-csoport gigantikus sziklacsúcsait, és jobbra a Grosser Ödstein is kibukkan.

Mielőtt a Schröck Almhoz (1330 m) érnénk, balra ágazik le a 669. sz. út a Zeiringer Alm felé, a hegyi tanyának nincs vendéglője, de az út menti kútban hűtött üveges söröket, becsületkasszára vásárolhatunk. Utunk kiér a Klammbach partjára, majd rövidesen elérjük a Huberalm rusztikus kis faépületét, egyben túránk legmagasabb pontját, mintegy 1400 méteren. A szemközti Neuburg-nyereg alatt fekvő, júliustól szeptemberig minden nap nyitva tartó hüttében főleg saját termelésű ételeket kóstolhatunk. A pihenő után forduljunk vissza és ugyanazon az úton térjünk vissza a Schröckalm utáni táblás elágazásig, ahol térjünk balra, a 669. sz. úton JohnsbachZeiringeralm felé. Közvetlenül a Klammbach hídja után, jobbra térünk le a kocsiútról a piros-fehér-pirossal jelzett ösvényre, mely rövidesen bevisz az erdőbe, hangulatos fenyvesen keresztül visz utunk, egy hosszabb pallósor után kereszteződéshez érünk. Egyenesen megyünk tovább, átlépünk egy legelőt őrző kerítésen, majd egy, a szemközti Reichenstein-csoportra nyíló szép kilátást nyújtó, füves hegyháton érjük el az Ebneralm (1255 m) rusztikus, virágokkal zsúfolt faépületét. A rendkívül hangulatos, panorámateraszos hütte május közepétől októberig, csütörtöktől vasárnapig várja helyi jellegzetességekkel vendégeit.

Az Ebner Almtól menjünk visszafelé ugyanazon az úton pár métert, majd kissé balra tartva kövessük a legelőt északról elkerülő széles utat, mely rövidesen egy jelzőtáblás kereszteződéshez ér (Übereck), ahol élesen jobbra fordulunk a Zeiringer Alm felé. A szép fenyvesben haladó, enyhén lejtő, kényelmes kocsiútról, melyről időnként szép kilátás nyílik a Johnsbach völgyére, egy táblás elágazásnál jobbra térünk le, a meredek ösvény sűrű fenyvesben ereszkedik, majd kibukkan a Zeiringer Alm (1116 m) feletti vadvirágos réten. A régi, autentikus faépület melletti teraszról pompás panorámát élvezhetünk tiszta időben a Reichenstein sziklapiramisára. A vendéglő júniustól októberig, kedd és szerda kivételével minden nap várja vendégeit. A tanya előtti gazdasági úton balra kanyarodva pár perc alatt leérünk a sorompóval zárt út végére, ahol jobbra fordulunk a Johnsbach patak völgyében tartó útra. Két útmenti parkoló után leérünk a Gscheidegger tanya (1016 m) feletti mezőre, ahonnan elragadó kilátás nyílik a Grosser Ödstein csipkézett hegyláncára. Az épületektől már aszfaltúton folytatjuk kirándulásunkat, a Johnsbach patak mentén rövidesen vissza is érünk kiindulási pontunkra, az Ebner parkolóhoz.