Kellemes családi túra a pihenőpadok panorámaútján

Schladming városától délre, az Enns völgye felett magasló Hochwurzen hüttével koronázott tetejéről nyílik a régió egyik legparádésabb kilátása a Dachstein lenyűgöző, csipkés hegyláncára. A Rohrmoosból induló kényelmes, kabinos felvonóval percek alatt suhanunk fel az 1849 méter magas hegycsúcsra, ahonnan kellemes, könnyű túrán járjuk végig a Bankerlweg, azaz a Padok útja nevű, kilátásban gazdag sétautat. A Hütteck-nyeregtől még felkapaszkodunk a Rossfeld lélegzetelállító panorámát nyújtó, lapos platójára is.

Hochwurzenbahn, a kabinos felvonó felső állomása. A Schladmingtól délre fekvő Rohrmoos üdülőfaluból indul a csúcsra a lift, az alsó állomásnál nagy, szabadon használható parkoló. Schladming központjából, a Planet Planai állomástól menetrendszerinti autóbuszokkal is egyszerűen megközelíthető.

Felvonó:

Hochwurzen Gipfelbahn, június közepétől október közepéig, naponta 8.30 és 17 óra között üzemel. Menetjegy (2020): Felnőtt, hegy- vagy völgymenet: 11,50 €, retúr: 15,50 €; gyerek: 6,30 / 8,50 €. Sommercard birtokában ingyenes! A schladmingi régió szálláshelyeinek nagy része ingyen bocsátja rendelkezésre a Dachstein Sommercard vendégkártyát, mellyel ingyenesen használhatjuk, többek között a tömegközlekedést, így a felvonókat és a buszokat is.

Tipp:

A felvonó helyett legurulhatunk a hegyről speciális, háromkerekű hegyi gokartokon (Mountain GoKart). Jegyek az alsó állomás melletti Schi-Lenz üzletben és a Hochwurzenhüttében kaphatók. 10 éven felüli gyerekek egyedül is vezethetik a járműveket, indulás előtt szakszerű bemutatón ismertetik a biztonsági és egyéb tudnivalókat, a hüttétől induló kb. 7 km hosszú szerpentinúton mintegy 20-30 perc alatt érünk le. Jegyárak a honlapon. Sommercardra kedvezmény.

Könnyű, rövid, családi jellegű kirándulás kitűnően jelzett, kitáblázott sétautakon, turistautakon. A Rossfeldre vezető ösvény kissé meredek, de jól járható. Gyerekekkel is bátran vállalható, a számtalan pihenőpad, hintaágy még kisgyermekes családoknak is megkönnyíti a túrát.

A kabinos felvonóval percek alatt leküzdjük a mintegy 720 méter szintkülönbséget és felérve a hegyi állomásra lenyűgözve csodáljuk a páratlan kilátást a Dachstein fenséges déli falára, a mélyben húzódó Enns völgyére. Mögöttünk a Hochwurzenhütte rusztikus, fazsindelyes épülete emelkedik, a vendéglő május közepétől október közepéig, a felvonó üzemidejéhez alkalmazkodva minden nap várja a betérőket. A 2020-ban a százéves fennállását ünneplő menedékház konyhájának stájer specialitásai közül melegen ajánljuk a szaftos rántott csirkét (Backhendl) és az omlós oldalast (Ripperl). Az épület tágas terasza a Schladminger Tauern vonulatára nyílik.

Kerüljük meg balról a nagy épületet a kellemes „Padok útja” (Bankerlweg) nevű útvonalon, a remekül kitáblázott, számos pihenőpaddal felszerelt sétaút törpefenyők közt ér le a Hochwurzen füves kúpjáról a kis nyeregben álló, csak a téli szezonban nyitva tartó Hochwurzenalm épületéhez. A kis házcsoportot jobbról kerüljük meg a piros-fehér-piros jelzésű, 60-as számú, táblával is jelzett turistaúton. Rövid emelkedővel érünk fel a Kleine Hochwurzen (1840 m) pihenőpadokkal koronázott magaslatára, ahonnan káprázatos kilátás nyílik a Dachstein vonulata előtt trónoló Hochwurzenhüttére, nyugatra a Reiteralm környékére, délre pedig jól látszik túránk legmagasabb pontja, a Rossfeld füves kúpja, mögötte a Schladminger Tauern vonulatával.

Leszerpentinezünk a ritkás fenyőerdőben egy széles, keresztező útra (4-Jahreszeiten-Weg), ahol jobbra fordulunk a kényelmes sétaúton, útközben különböző formájú padokon, köztük egy menő hintapadon is ejtőzhetünk. A következő elágazásnál kissé balra, egyenesen megyünk tovább és leérünk a Hüttecksattel (1744 m) nyergébe, ahol balra ágazik le a 61-es számú turistaút, majd pár méterrel odébb a Bankerlweg sétaútja jobbra megy lefelé, mi pedig egyenesen folytatjuk túránkat a Rossfeld irányába, a 60-as úton. Megkezdjük kapaszkodásunkat a Rossfeld csúcsa felé. Széles lépcsőkön kaptatunk felfelé a közepesen meredek szerpentinúton, mely mesebeli, magashegységi, ritkás fenyvesben emelkedik, feljebb törpefenyőkön vág utat magának a Rossfeld (1919 m) széles, tágas, füves tetejére. A hullámos fennsík ideális piknikező hely pihenőpadjaival, asztalaival, örök panorámájával. Északra gyönyörű látványt nyújt a Hochwurzen tetején, sasfészekként trónoló hütte a Dachstein fehéren világító mészkőláncával, kissé jobbra lent jól kivehető az Enns mélyen bevágódott völgyében fekvő Schladming városa is. Nyugatra a Schober és a Rippetegg jellegzetes csúcsai magaslanak, délre a Schladminger Tauern vonulata zárja a horizontot a Steirische Kalkspitze szabályos sziklagúlájával. A hegytetőn egy bányászemlékművet is találunk, aki nagyobb túrára vállakozik, innen tovább folytathatja útját déli irányba, a Guschen kilátóhegyére, melyet leereszkedve a Latterfuß-Sattelbe, majd egy közepes kaptatóval érünk el.

Miután kiélveztük a nem mindennapi kilátást, ugyanazon az ösvényen térjünk vissza a Bankerlweg útvonalára és az elágazásnál most balra fordulva menjünk tovább. A következő kereszteződésnél, egy pad mellett, kissé jobbra folytassuk utunkat, a Vier Jahreszeiten Weg (Négy évszak út) sétaúton. Pár nagy kanyar után visszaérünk a már ismerős elágazáshoz, ahol balra sétálunk vissza a felvonó felé. Maradunk a Négy Évszak úton, mely jobbról kerüli meg kényelmesen a Kleine Hochwurzen kúpját, beletorkollik a kocsiútba, melyen balra fordulva érünk fel a nyeregbe, ahol a Hochwurzenalm épületei állnak. A kocsiúton maradva pár perc alatt visszasétálunk kiindulási pontunkra, a Hochwurzen felvonó felső állomására.