Ramsauból a mesebeli Lärchbodenalm érintésével a Dachstein keleti részén álló turistaházhoz

A Schladming és az Enns völgye feletti napos teraszon elterülő üdülőfalu, Ramsau látképéhez szervesen hozzátartozik a Dachstein keleti felének két meghatározó csúcsa, az Eselstein és a Sinabell közti nyereg alatt, a gleccservájta Feisterkar völgyfőjének peremén, sasfészekként trónoló Guttenberghaus látképe. A Feistererhof szállodától induló, kényelmes, jól járható kocsiúton sétálunk fel az idilli fekvésű, rusztikus Lärchbodenalm hegyi tanyáig, majd végtelennek tűnő szerpentinúton kapaszkodunk fel, eleinte erdőben, később törpefenyvesben, majd meredek füves hegyoldalban a páratlan kilátást nyújtó Guttenberg-házig, mely Stájerország legmagasabban fekvő Alpenverein menedékháza.

Szintkülönbség: 1300 méter fel, ugyanannyi le

Ramsau am Dachstein, Feistererhof szálloda, szabadon használható parkoló a hotel alatti út mentén. Az RVB helyi közlekedési vállalat menetrendszerinti buszjáratával is megközelíthető, az Abzweigung Feisterer megállónál szálljunk le. Schladmingból jőve, a Hotel Stierernél át kell szállni.

Közepesen nehéz gyalogtúra kitűnően jelzett, kitáblázott turistautakon, murvás kocsiúton. A túra nehézségét a meglehetősen nagy szintkülönbség leküzdése okozza, a szerpentinút jól járható, nincsenek rajta kitett, veszélyes részek, néhány szakaszon drótkötél biztosítás is van. Útközben több helyen találunk pihenőpadokat, ahol érdemes erőt gyűjteni. Az út során érintett mindkét vendéglátóhely kifejezetten gyermekbarát, azonban sok gyerek számára elég monotonnak és fárasztónak tűnhet a hosszú kaptató. Nyári, napsütéses melegben zavaróan izzasztó a déli kitettségű, napos, árnyék nélküli út, kellő mennyiségű folyadékot vigyünk magunkkal.

A buszmegállótól, ill. a parkolóból pár perc alatt elérjük a Feistererhof szálló (1150 m) impozáns épületét, piros-fehér-pirossal jelzett, 616. számú utunk a hotel mögött folytatódik, a Feisterer-patak medrét követve üdén zöldellő legelők mentén gyalogolunk az enyhén emelkedő, murvás kocsiúton. Az erdőbe érve kissé meredekebben megyünk tovább, keresztezzük a patakot, majd feljebb kiérünk a fák közül, és jobbra már látjuk a ligetekkel, legelőkkel körülvett, idilli fekvésű Lärchbodenalm (1450 m) házcsoportját. A bukolikus nyugalmat árasztó hegyi tanya meglátogatása kirándulásunk egyik fénypontja, a júniustól októberig minden nap nyitva tartó vendéglőben saját termelésű és készítésű ételekből válogathatunk. Főleg hidegtálak, felvágottak, sajtok és sütemények szerepelnek az étlapon. A rusztikus faépületek nagyon ódonnak tűnnek, pedig érdekes módon viszonylag új építésűek, a titok abban rejlik, hogy rengeteg régi fa építőanyagot használtak fel a környékbeli tanyákból. Szóval nem a házak régiek, hanem maga az anyag, melyből épültek. A rendkívül barátságos személyzet, a pedánsan karbantartott tanya, a gyerekbarát környezet (kisállat simogató), a Schladminger Tauern vonulatára nyíló mesés kilátás ideális kirándulóhellyé teszi az alpesi gazdaságot.

Térjünk vissza a Guttenberghaushoz vezető útra és folytassuk emelkedőnket a törpefenyővel benőtt hegyoldalban. Rövidesen a murvás kocsiút végéhez érünk, a menedékházat kiszolgáló teherfelvonó alsó állomásánál. Innentől a 616-os út köves, meredek ösvényre vált, elmegyünk a Fischermauer (1668 m) impozáns sziklafala alatt, majd drótkötéllel biztosított szakasz következik. Előttünk jól látszik a Gruberkar hatalmas törmeléklejtője, felette a Scheichenspitze csúcsával. Számtalan kanyarral kapaszkodik fel ösvényünk a törpefenyők közt, majd felérünk a törmelékes Tiefkar gleccservölgy aljára egy, az Enns völgyére és a Schladminger Tauernra nyíló, parádés kilátású pihenőpadnál. Szerpentinutunk az alpesi rózsával borított, meredek hegyoldalban szerpentinezik vég nélkül, egy-egy padnál fújhatjuk ki az izzasztó kaptató fáradalmait. A cikkcakkban emelkedő útról már láthatjuk célunkat, a füves peremen álló menedékházat. Átmegyünk a teherfelvonó kötélpályája alatt és egy utolsó nekirugaszkodással fel is érünk a völgyfő szélén lévő kis magaslaton álló Guttenberghaus (2147 m) világosra festett lábazatú, fazsindelyes épületéhez.

Stájerország legmagasabban fekvő Alpenverein menedékháza rendkívül gyerekbarát, étlapján helyi finomságokat kínáló vendéglőjének tágas terasza hamar megtelik szép időben. A napos terasz délre, a Schladminger Tauern csúcsaira néz, a ház a Sinabell és az Eselstein sziklatömbje közti nyereg, a Feisterscharte alatt fekszik a gleccservölgy peremén. A Königsetappe útvonalon fekszik, tapasztaltabb túrázóknak is kitűnő bázis a környék hegyeinek meghódítására. A legegyszerűbb csúcstámadás, az innen alig egy óra alatt, jelzett turistaúton megmászható Sinabell (2349 m). A nagymúltú turistaház 2014-ben ünnepelte 100 éves évfordulóját. Visszafelé, ugyanazon az útvonalon ereszkedhetünk le kiindulási pontunkra, a Feistererhofhoz.