Parádés magaslati út a Hochwurzentől az Ursprungalmig

A Giglach-Höhenweg kétségkívül a stájerországi Dachstein régió és a Schladminger Tauern legnépszerűbb panorámaútja, mely a városka felett magasló, kabinos felvonóval könnyen elérhető Hochwurzen kilátóhegyétől vezet déli irányban, megannyi parádés körpanorámát nyújtó magaslaton, hegycsúcson keresztül. Az izgalmas ösvényen hullámvasutazva remek bepillantást nyerhetünk az Alacsony-Tauern tengerszemekkel tarkított hamisítatlan magashegyi világába. A varázslatos Brettersee sziklafalak közé szorult víztükre után ereszkedünk a festői Giglach-tavak magaspartján trónoló Ignaz Mattis Hüttéhez, majd a rusztikus Ursprungalmnál fejezzük be kirándulásunkat, ahonnan busszal térhetünk vissza a felvonó alsó állomásához.

A túra időtartama: 7 óra, nagyobb pihenők nélkül

Szintkülönbség: 1000 méter fel, 1220 m le.

Hochwurzenbahn, a kabinos felvonó felső állomása. A Schladmingtól délre, a teraszon fekvő Rohrmoos üdülőfaluból indul a csúcsra a lift, alsó állomásánál nagy szabadon használható parkoló. Schladming központjából, a Planet Planai állomástól menetrendszerinti autóbuszokkal is egyszerűen megközelíthető. Visszafelé, az Ursprungalmtól jövő busz is a Planet Planai-ig közlekedik, de megáll a Hochwurzenbahn völgyi állomásánál is.

Felvonó:

Hochwurzen Gipfelbahn, június közepétől október közepéig, naponta 8.30 és 17 óra között üzemel. Menetjegy (2020): Felnőtt, hegy- vagy völgymenet: 11,50 €, retúr: 15,50 €; gyerek: 6,30 / 8,50 €. Sommercard birtokában ingyenes!

Érkezési pont:

Ursprungalm, a 792-es busz végállomása, de fizetős úton személygépkocsival is megközelíthető.

Közlekedés, tervezés:

Mivel a túra két végpontú, így néminemű tervezést igényel végigjárása. Legegyszerűbb, ha a kocsit, vagy a városban vagy a felvonó parkolójában hagyjuk és busszal jövünk vissza az Ursprungalmtól. Korai indulás szükséges, a felvonó 8.30-tól jár, érdemes legkésőbb 9-kor elindulni, mert az utolsó busz 17 órakor indul visszafelé, utána már csak a taxi marad. Tanulmányozzuk az aktuális menetrendeket indulás előtt: Planaibus, Hochwurzenbahn. A schladmingi régió szálláshelyeinek nagy része ingyen bocsátja rendelkezésre a Dachstein Sommercard vendégkártyát, mellyel ingyenesen használhatjuk, többek között a tömegközlekedést, így a felvonókat és a buszokat is.

Nehéz, magashegységi jellegű gyalogtúra kitűnően jelzett, kitáblázott turistautakon, hegyi ösvényeken, néhol drótkötéllel biztosított szakaszokkal. Szép, tiszta időben, gyakorlott, jó kondícióban lévő túrázóknak nem jelenthet problémát. Az útvonal elsősorban hosszúsága miatt nehéz és a fárasztó, sok le és felmenet a gerincen magasló csúcsokra sokat kivesz a túrázó erejéből. A legtechnikásabb szakasz a Schiedeck és a Mattis-Hütte közötti rész, de itt sincsenek kitett, veszélyes részek. A Hochwurzenhütte és az Ignaz-Mattis-Hütte között vízvételi lehetőség nincs, vigyünk magunkkal kellő mennyiségű folyadékot!

Rövidítési lehetőség:

A Latterfuß Sattel nyeregből, egy esetleges időjárásváltozáskor vagy erőnléti okokból egyszerűen tudunk visszamenni, ha jobbra fordulunk a 62-es útra, a 771-es útra leérve, azon jobbra kanyarodva gyalogolunk vissza Rohrmoos-ba. Amennyiben balra térünk le a nyeregből, akkor a 773-as, majd a 61-es úton érünk vissza a felvonó alsó állomására. Ha pedig a nagyobb hegyeket ki szeretnénk kerülni, akkor is a Latterfuß-nyeregből térjünk le a Höhenweg-ről jobbra, a 60-as útra, mely leér a 771-es turistaútra, és az Oberer Neudeck, majd az Oberer Moarhof Alm érintésével ereszkedik le az Ursprungalmhoz.

A kényelmes, kabinos felvonóval pár perc alatt fellibegünk a Hochwurzen (1849 m) tetején álló állomásra, ahonnan egészen elképesztő panoráma nyílik a mélyben húzódó Enns völgye fölé magasló Dachstein csipkézett mészkőtömbjére. Mögöttünk a Hochwurzenhütte rusztikus, fazsindelyes épülete emelkedik, a vendéglő május közepétől október közepéig, a felvonó üzemidejéhez alkalmazkodva minden nap várja a betérőket. Kerüljük meg balról a nagy épületet a kellemes „Padok útján” (Bankerlweg), a számos pihenőpaddal felszerelt sétaúton haladunk egy jó darabig, a Hütteck-nyeregbe. Leereszkedünk a Hochwurzen füves kúpjáról a kis nyeregben álló Hochwurzenalm épületéhez, a kis házcsoportot jobbról kerüljük meg a piros-fehér-piros jelzésű, 60-as számú turistaúton. Rövid emelkedővel érünk fel a Kleine Hochwurzen (1840 m) pihenőpadokkal koronázott magaslatára, ahonnan parádés kilátás nyílik a Dachstein vonulata előtti Hochwurzenhüttére, nyugatra a Reiteralm környékére, a Schober jellegzetes piramisával, délre pedig jól látszik következő célpontunk, a Rossfeld füves kúpja, mögötte a Schladminger Tauern vonulatával.

Leszerpentinezünk a ritkás erdőben egy elágazásig, ahol jobbra fordulunk a kényelmes sétaúton, a Bankerlweg-en járunk, különböző formájú padokon, köztük egy menő hintapadon ejtőzhetünk, a Hüttecksattel (1744 m) nyeregben lévő elágazásnál először balra tér le a 61-es út, majd pár méterrel odébb a Bankerlweg sétaútja jobbra megy lefelé, mi egyenesen folytatjuk túránkat a Rossfeld irányába, a 60-as úton, mely megkezdi kapaszkodását a Rossfeld csúcsa felé. Széles lépcsőkön kaptatunk felfelé a közepesen meredek szerpentinúton, mely mesebeli, magashegységi, ritkás fenyvesben emelkedik, feljebb törpefenyőkön vág utat magának a Rossfeld (1919 m) széles, tágas, füves tetejére. A hullámos plató ideális piknikező hely pihenőpadjaival, asztalaival, örök panorámájával. A hegytetőn egy bányászemlékművet is találunk, déli irányban szinte az összes úti célunk látszik, legközelebbi állomásunk a Guschen lapos tetejű hegye lesz. A horizonton a gerincünktől kissé jobbra fároszként követi majd utunkat a hegység egyik legszebb csúcsa, a Steirische Kalkspitze szabályos sziklagúlája.

Induljunk tovább a Rossfeld hullámos, füves hegyhátán dél felé, lejjebb ritkás fenyőerdőben érünk a Latterfußsattel (1792 m) nyergében álló jelzőtáblás útkereszteződéshez. Innen tudunk visszafordulni szükség esetén, jobbra, a 62-es, majd 771-es úton Rohrmoosba, balra a 773-as és 61-es úton a felvonó alsó állomásához. A kissé jobbra tartó 60-as, majd 771-es út pedig néhány hegyi tanya mellett visz le kényelmesen az Ursprungalmra. A Giglach magaslati út számozása innentől átvált a 60-asról a 773-asra, ugyanúgy, piros-fehér-pirossal jelölve. Az egyenesen a hegynek induló ösvényen hamar kiérünk az erdőzónából, törpefenyők és alpesi rózsabokrok közt emelkedünk, majd a füves hegyoldalban kanyarog utunk, egyre szebb kilátást élvezve érünk fel a Guschen idilli, hepehupás, tágas, füves, apró tavacskákkal pettyezett fennsíkjára. Varázslatos hely ez, néhány pihenőpad csábítgat szusszanásra, egy kellemes piknikre, az örökpanoráma garantált. A Guschen (1982 m) legmagasabb pontján csúcskereszt áll, gyönyörűen lehet látni a mélyben futó Enns völgyében fekvő Schladmingot, előző hegyünket, a Rossfeldet a Dachstein kulisszái előtt, nyugatra a Schober és a Rippetegg kettősét, dél felé pedig következő hegyünk, a Schneider , mögötte a Hochfeld tűnik fel.

Ösvényünk a kereszttől kissé délnyugati irányba fordulva ereszkedik le a Guschen hullámos, füves gerincén a Moosscharte nyeregbe, majd egy rövid ellenemelkedővel érünk fel a Schneider (2009 m) törpefenyővel borított, szabályos kúpjára. Rövid ereszkedő után kényelmesen gyalogolunk a hullámos, füves terepen, a nyereg után a gerinc jobb oldalán kezdjük meg kapaszkodásunkat az előttünk tornyosuló, már igazi magashegységi jellegű, sziklás, törmelékes hátú Hochfeld felé. Sziklás, meredek ösvényen mászunk a hegy északnyugati kiszögellésére, a nagy halom lapos kővel jelölt Hochfeldmandl (2093 m) tetejére. Jelzett utunk a Hochfeld nyugati oldalában vezet, jobbról kerüli meg a csúcsot, azonban megéri felmászni a csúcskereszthez a kövek közti csapás nyomokon. A Hochfeld (2189 m) tetejéről nyíló parádés panorámától nehéz elszakadni, a déli, füves gerincen ereszkedünk le, elérjük a 773-as Giglach Höhenweg útvonalát, és balra fordulva folytatjuk túránkat az előttünk tornyosuló Schiedeck sziklapiramisa felé.

A terep innentől egyre nehezebbé válik, le-föl hullámzik ösvényünk a sziklás gerinc közelében, egy kis nyereg után a Schiedeck északnyugati oldalában emelkedünk. Jobbról kerüljük meg a hegycsúcsot a meredek hegyoldalba vágott piros-fehér-pirossal jelzett csapáson. Egy jelzőtáblás elágazásnál (2227 m) balra mászhatunk fel a Schiedeck (2339 m) csúcsára, a több mint 100 méter szintkülönbség legyőzése után parádés körpanoráma a jutalmunk. Ugyanazon az úton ereszkedjünk vissza a Giglach magaslati útra. A sziklás délnyugati gerincnél drótkötéllel biztosított szakasz emeli adrenalin szintünket, hatalmas sziklák között gyalogolunk, majd egy szép, füves gerincen át, annak túlfelén, ereszkedünk le a Kampspitze előtti nyeregbe. Egy hegyhát után újabb nyeregbe (2215 m) érünk, balra lent a Klammsee tengerszeme csillog. Átvágunk néhány, még a nyár közepén is kiterjedt, de nem veszélyes hófolton, elmegyünk pár pici tengerszem mellett, a Kampspitze északkeleti hátán járunk, jobbra kis ösvény ágazik le a csúcs felé. Mi maradunk egyenesen a 773-as Giglach Höhenweg útvonalon, mely néhány, kisebb ellenemelkedővel ereszkedik le a festői fekvésű Brettersee víztükréhez.

A partot a tó déli kifolyásánál közelítjük meg, majd köves terepen, néhányszor keresztezve a patakot megyünk tovább. Balra egy újabb, kisebb tavacskát érintünk, utunk kiér a Giglach-tavak feletti oldalba, ahonnan pazar kilátást élvezve a tavakra, a partján álló menedékházra és a Schladminger Tauern vonulatára, kezdjük meg fárasztó ereszkedésünket. Néhány helyen drótkötéllel biztosított szakaszon szerpentinezünk le az Unterer Giglachsee partja felett trónoló Ignaz Mattis Hütte (1986 m) menedékházához. A rusztikus, fazsindellyel borított épület nagy teraszán eltöltött, jól megérdemelt pihenő után induljunk tovább nyugat felé, a 702-es úton, mely magasan az Alsó Giglach-tó víztükre felett vezet, végig nagyszerű panorámát nyújtva a tóra és a környező hegyekre. A jóval kisebb Oberer Giglachsee fölé érve már előbukkan a Preuneggsattel nyergében álló Giglachseehütte (1955 m) épülete is.

Az útkereszteződéshez érve jobbra kanyarodunk észak felé, és a 771. számú, széles murvás úton ereszkedünk az Ursprungalm felé. A kavicsos út mellett párhuzamosan fut egy izgalmasabb ösvény is, mely lejjebb csatlakozik a gazdasági úthoz. A völgyben, hatalmas sziklatömbök, festői rétek, legelésző pacik, tehenek közt sétálunk le az idilli fekvésű Ursprungalm (1604 m) hegyi tanyájához, ahonnan busszal vagy taxival jutunk vissza Schladmingba.