Klasszikus gyalogtúra a déli falak tövében

A Schladming régió egyik klasszikus túraútvonala a Dachstein impozáns déli fala alatt fekvő hütték, hegyi tanyák végiglátogatása a népszerű, látványos 5 hütte útján (5 Hütten Weg). A változatos, egész napos kirándulást a Ramsau felett lévő Edelbrunn fogadótól kezdjük, a Dachstein vonulatára álomszép kilátást nyújtó Brandalm után az ikonikus Austriahütte következik, ahonnan felmászunk a parádés fekvésű Brandriedel nyergébe. Mesébe illő alpesi tájon gyalogolunk fel a felvonó mindig nyüzsgő alsó állomásához, ahonnan a hegyóriás gigantikus déli sziklafalának tövében álló Dachstein-Südwandhüttéhez, utunk legmagasabb pontjára kapaszkodunk fel. A Schönbühel kúpján át ereszkedünk vissza a völgybe, az idilli fekvésű Neustadt Alm tanyái közé, a környék legrégibb alpesi tanyája, a rusztikus Walcheralm után a Glös Alm következik, végül a Schlitzenalm legelőin keresztül érünk vissza kiindulási pontunkra.

A túra időtartama:

5-6 óra, plusz a hüttézésre, pihenésre fordított idő. A túra annyira töményen változatos, hogy mindenképpen egész napos programot tervezzünk!

Szintkülönbség: 900 méter fel, ugyanannyi le

Alpengasthaus Edelbrunn, Schildlehen 53., Ramsau am Dachstein. A fogadó előtt szabadon használható parkoló, szép időben hamar megtelik, érkezzünk korán! Schladmingból Ramsau falun végighajtunk a Dachstein Strasse felé, majd jobbra, egy táblával is jelzett bekötőúton (Langgasse) megyünk fel a fogadó alatti parkolókig. Autóbusszal Schladming központjából (Planet Planai), a 960-as járattal menjünk, Langegasse megállónál szálljunk le, ahonnan a hegynek felfelé vezető utcán jutunk fel a fogadóig, kb. 1000 méter, oda-vissza 2 km-rel hosszabb így a túra.

Közepesen nehéz gyalogtúra kitűnően jelzett, kitáblázott turistautakon, erdészeti, gazdasági utakon, jól járható ösvényeken, néhány meredekebb, de veszélytelen szakasszal. Útközben a túra hivatalos neve ellenére több mint öt hüttében találunk betérési lehetőséget. A Südwandhüttéhez vezető úton még augusztusban is ott lehet a méretes hófolt, melynek keresztezése nem jelenthet nehézséget. A túrát érdemes, ha tehetjük, szép, tiszta időben lejárni, a káprázatos kilátás miatt. Az útvonal roppant közkedvelt, garantáltan nem leszünk egyedül. Nagyobb, gyakorlott túrázó gyerekekkel is problémamentesen teljesíthető. Magashegységi környezetnek megfelelő ruházatban, főleg túrabakancsban vállalkozzunk a kirándulásra.

Az Alpengasthaus Edelbrunn (1333 m) hegyi fogadótól indulunk (szerda szünnap), balra elmegyünk a muskátlis teraszú épület előtt a széles úton, az erdőbe érve egy patak gázlóján halad át az út, a gyalogosok a jobbra lévő hidacskán tudnak átkelni a vízfolyáson. A piros-fehér-pirossal jelzett, 6-os számú turistaúton gyalogolunk az enyhén emelkedő, kényelmes, murvás úton a fenyőerdőben, időnként megnyílik a táj balra lefelé, Ramsau irányába és jobbra a Dachstein felé is. Hamarosan elérjük a jobb oldalon álló Dachsteinhaus (1440 m) fogadó szép faépületét (hétfő, kedd szünnap), mely elől csodás kilátás nyílik Ramsau nyugati részére, a Rittisbergre, hátul a Schladminger Tauern vonulatával. Pár perc múlva, a Brandriedel déli, erdős oldalában jelzőtáblás útelágazáshoz érünk, a jobb oldali ágon folytatjuk túránkat, majd a bal oldali úton fogunk visszajönni, itt záródik be körünk.

A jobbra tartó, széles kőzúzalékos út lassan északnak fordulva, enyhén, de folyamatosan emelkedve a Brandriedel nyugati oldalában ér ki a Brandalm (1565 m) idilli fekvésű hegyi tanyájának épületcsoportjához. A generációk óta a Schrempf család tulajdonában álló alm, szépen renovált, fazsindelyes épületében található vendéglő helyi specialitásaival minden nap várja a vendégeket. Szép időben a tágas teraszról, a Dachstein lenyűgöző déli falaira nyíló parádés kilátást élvezve ejtőzhetünk. Az étterem feletti oldalban a 2014-ben felszentelt Dachsteinkircherl pici kápolnája hálás fotótéma a háttérben sorakozó csipkés hegylánccal. Az apró házakból álló Kinderalm melletti útra kanyarodva megyünk tovább az Austria Hütte felé, a piros-fehér-pirossal jelzett ösvény a meredek füves hegyoldalban, vörösfenyőligetek közt kanyarogva ér fel következő célpontunkhoz.

Mielőtt betérnénk a hüttébe, mindenképpen tegyünk egy kitérőt, az élesen jobbra induló ösvényen a Brandriedel irányába. Varázslatos vörösfenyőligetek közt érünk fel egy nyeregbe, ahonnan talán az egész Dachstein legpazarabb panorámáját élvezhetjük. Képeslapszerűen terül el előttünk a Dachstein csipkézett vonulata, balra a Rötelstein különálló tömbjével. A túloldalon Ramsau legelői, házai, mögöttük a Schladminger Tauern csúcsai sorjáznak. Gyönyörűen látszanak a Dachstein déli oldala tövében meghúzódó hegyi tanyák, a felvonó alsó állomása körüli szállók, mögöttük, következő célpontunk a Südwandhütte is kivehető a gigantikus déli fal alatt. A nyeregben lévő pihenőtől még felmehetünk a jobbra lévő Brandriedel (1725 m) törpefenyőkkel sűrűn benőtt csúcsára, de kilátás nem kínálkozik onnan, szóval megspórolhatjuk a kapaszkodót. Térjünk vissza ugyanazon az úton az Austriahütte (1638 m) magas épületéhez.

Az 1880-ban épült Austriahütte a Dachstein legrégebbi menedékháza, nem csoda, hogy alagsorában kapott helyet a helyi alpinizmust bemutató múzeum kicsi, de érdekes gyűjteménye. Az Alpinmuseum látogatása a Dachstein Sommercard birtokában ingyenes! Mondanunk sem kell, hogy a turistaháztól is parádés körpanoráma nyílik a vidékre. Folytassuk túránkat, a kényelmes, széles erdészeti úton kanyargunk a hegyoldalban, végig mesés kilátást élvezve, elmegyünk egy tanya faépülete mellett, majd egy árkot keresztezve ösvényre váltunk, és egy kapu után enyhén emelkedve jutunk fel a felvonó völgyi állomása mellett álló Hotel Türlwand épületéhez (1685 m). Nem is kell lemenni a forgalmas parkolóba, jelzett ösvényünk a fölött, északnak tartva megy tovább a Dachstein felé, elmegyünk az alsó állomás épülete mellett, majd követjük a balra lévő drótkötélpálya vonalát, hegyoldalba vágott ösvényünkön.

Ritkás vörösfenyőerdőben emelkedünk a 615-ös számú úton, átvágunk a törpefenyő övezeten, átmegyünk a kötélpálya alatt, előttünk már jól látszik célpontunk a Südwandhütte, keresztezünk néhány törmelékmezőt, a sziklafalak tövéhez érve, utunk lassan nyugatnak fordul. Átvágunk a sokszor még augusztusban is itt lévő terjedelmes hófolton, és egy utolsó emelkedővel érünk fel a Dachstein-Südwandhütte (1871 m) ikonikus menedékházához. A rusztikus kőépület előtti teraszról a Schladminger Tauern vonulatának látványát élvezhetjük pihenés közben, de a ház mögötti irdatlan sziklafalak látványa is lenyűgöző. A turistaház melletti jelzőtáblás útkereszteződésnél balra megyünk tovább a 5 Hütten Weg útvonalát követve a Glösalm felé. Keskeny ösvényünk a szép, füves gerincen vezet át a Schönbühel (1833 m) pihenőpaddal koronázott kúpjára, ahonnan pompás panoráma nyílik visszafelé a Südwandhüttére.

Lejövünk a magaslatról, a menedékház teherliftjének kötélpályája alatt ösvényünk élesen balra fordulva ereszkedik tovább a völgy felé. Széles kanyarokkal érünk le a Steinfeld árokba, ahol találkozunk a balról jövő turistaúttal, majd gázlón kelünk át a Scharfensteinbach köves, kietlen medrén. Az elágazásnál kissé balra megyünk fel a völgy pereme felé, majd a következő táblás elágazásnál jobbra, a Glösalm irányába fordulva gyalogolunk tovább az enyhén emelkedő keskeny kis ösvényen. A völgy szélén futó útról visszapillantva lenyűgöző látványt nyújtanak a Dachstein mészkősziklafalai. Egy erdős szakasz után, egy kapun átjutva bukkanunk ki a teherlift alsó állomásánál, majd pár lépésre feltűnnek az idilli fekvésű Neustattalm tanyái. A murvás úton elsétálunk a hegyi tanyacsoport mellett, és kiérünk a Dachsteinstrasse országútjára, ahonnan tehetünk egy kitérőt, a szemben induló bekötőúton, a pár percre fekvő Walcheralmhoz (1576 m).

Már a középkor óta működik itt a hegyi gazdaság, a vendéglő épülete is igazi kuriózum, ősi, rusztikus fazsindelyes házával. A minden nap nyitva tartó étteremben helyi jellegzetességeket kínálnak, sok saját termelésű, helyben előállított termékkel, az épület mögött látható a kézműves sajtműhelyként működő, fehérre festett, félig a földbe süllyesztett kis házikó. A Walcheralm tökéletes helyszíne a Dachstein vidék paraszti életének és ételeinek megismerésére. Térjünk vissza a Dachsteinstrasse műútjára, forduljunk rá balra és pár perc séta után jobbra térjünk le az aszfaltcsíkról a Glösalmhoz vezető lejtős kis ösvényre. Az 1507 méteren fekvő Glösalm csábítgat újabb betérési lehetőséggel, a minden nap nyitvatartó, kedélyes vendéglő gombóc specialitásai messze földön híresek. Menjünk ki a bekötőúton a műút hajtűkanyarjához, a buszmegállótól a 6. számú, jelzett út vezet tovább lefelé a Schlitzenalmhoz.

Egy legelő szélén gyalogolunk a kellemes, enyhén lejtős úton, mely hamarosan balra fordulva keresztez egy sífelvonót, majd a balra, a hegyoldalban fekvő Schlitzenalm hegyi tanyához vezető út leágazása után betér az erdőbe. Pár lépés után az erdészeti út élesen jobbra kanyarodik, mi pedig balra térünk le róla, továbbra is a piros-fehér-pirossal jelzett 6-os úton maradva. Egy árnyas völgyfőben jobbra kanyarodó utunk kényelmesen, szintet tartva, nagyjából 1400 méter magasságban ér ki a már ismert elágazáshoz, a Dachsteinhaustól nem messze, ahonnan negyedóra alatt sétálunk vissza kiindulási pontunkra, az Edelbrunn fogadóhoz.