Parádés túra a Gesäuse hegyei közt

A stájerországi Enns völgyében meredező, csipkézett mészkőláncok, az Enns-völgyi Alpok délnyugati peremén magasló, a kolostoráról ismert Admont városára néző Hahnstein kakastaréjszerű szikláira kapaszkodunk fel a városból. A lélegzetelállító panoráma megcsodálása után a Scheiblegger Hochalm festői alpesi legelőiről, a kis Gesäuse-nek is hívott Reichenstein-csoport ikonikus sziklapiramisa, a Kalbling tövében fekvő Oberst Klinke Hüttéig ereszkedünk le a meglehetősen kalandos, nehezen járható hajdani vadászösvényen, a Jägersteig-on.

Szintkülönbség: 1180 méter fel, 350 méter le

Admont, városközpont, az apátság előtti tér vagy a nem messze fekvő vasútállomás. Buszmegálló: Admont, Kasteneck.

Érkezési pont:

Oberst Klinke Hütte, a visszaútra legcélszerűbb a Gesäuse-Sammeltaxi igénybe vétele, a tervezett indulás előtt legalább egy órával kell felhívni őket, egységes díjszabás a Gesäuse régióban, 9,50 €/fő. Mivel a Klinke Hütte csak fizetős úton érhető el, ilyenkor az útdíj összegét is meg kell fizetni az utasoknak. A Kaiserau parkolóig még ingyen lehet feljönni, bár a parkoló fizetős, onnan 7,00 € az útdíj. Amennyiben van két autónk, akkor célszerű a Kaiserau parkolóban hagyni az egyiket, a hüttétől a 608-as turistaúton kb. 1 óra alatt (3 km) lesétálhatunk a parkolóhoz. Ugyancsak 1 óra alatt (3,3 km) érünk le a 01-es úton az Admont – Trieben közti országútra, ahol a Sieglalm-hoz vezető bekötőútnál buszmegállót találunk, a 915-ös Postbus visz vissza Admontba, azonban előtte feltétlenül érdeklődjünk az aktuális menetrendről, a busz elég ritkán jár. A buszmegállótól még mintegy 5 km séta Admont.

Nehéz, kitartást, jó erőnlétet, megfelelő gyakorlatot kívánó gyalogtúra meredek erdős szakaszokon, magashegységi terepen, végig jól jelzett, kitáblázott turistautakon, ösvényeken. A Kematengrabenben felfelé vezető ösvény végig fárasztó kaptató, vízvételi lehetőség a kb. 1410 m magasságban fakadó, az úttól pár percre elérhető Steinerner Wirt forrás. Ne hagyjuk ki, szükségünk lesz az izzasztó mászás közbe utántöltésre! A Hahnstein csúcsa közelében a rövid, drótköteles, sziklafalhoz erősített vaskampókon történő fel- és lemászás, nehezebbnek tűnik, mint amilyen valójában. A Jägersteig-on történő ereszkedés fokozott figyelmet követel, meredek, morzsalékos, sziklás talaj, több helyen drótkötéllel megerősített résszel, csak gyakorlott, magabiztos túrázóknak. Kikerülhető a kissé hosszabb, de kényelmesebb szerpentinúton (Alpsteig).

Admont (640 m) központjából, a kolostor előtt húzódó, észak-déli irányú Hauptstrasséről indulunk, a templomtól északra, a városháza mögött, az út bal oldalán találjuk a turista információs iroda modern épületét, ahol az egész Nemzeti Parkról kaphatunk információkat. Déli irányban, a háromszög alakú Mária-parktól kezdhetjük meg túránkat, a lámpás kereszteződéstől balra jó 500 méterre fekszik a városka vasútállomása. A vasúti sorompónál egyenesen megyünk tovább, majd az első utcánál (Oberhofallee) balra fordulunk. A hatalmas fűrésztelep előtt utunk jobbra fordul, és hangulatos fasoron hagyjuk magunk mögött a városkát. A tágas mezőre felérve, az Oberhof középkori épületétől, érdemes visszapillantani Admontra és a mögötte húzódó Haller Mauern impozáns, csipkézett hegyvonulatára, balra, a hegyoldalban pedig a jelenleg szállodaként üzemelő Röthelstein kastély, az admonti apátok nyári rezidenciájaként, a XVII. században épült, barokk stílusú, tornyos épülete látható. Hamarosan beérünk Kematen házcsoportja közé, ahol a sárga útjelzőtáblánál, jobbra térünk le az aszfaltról egy piros-fehér-pirossal is jelzett ösvényre. A 601. számú keskeny ösvény fúrja be magát az árnyas erdőbe, kezdetben még enyhén emelkedünk a patak mentén, a Kematengraben árkában. Kis fahídon többször is keresztezzük a patakot, közben észrevétlenül jobbra ágazik le a 601. számú út, mi tovább, egyenesen követjük a patakot a 601a jelű, piros-fehér-pirossal jelzett ösvényen.

Utunk egyre erőteljesebben emelkedik a sűrű aljnövényzetű, nyirkos erdőben, többször is keresztezünk egy erdészeti szállítóutat, a néhol szerpentinező, jól jelzett ösvényen kitartóan, kegyetlenül kaptat egyre tovább. Ráadásul a szinte mindig párás környezetben a meredek ösvény talaja is csúszós, melyre a sziklák, gyökerek még rátesznek egy lapáttal. A nagy kapaszkodásban ne hagyjuk ki a kis kitérőt az út egyetlen vízvételi lehetőségéhez, a Steinerner Wirt forráshoz. Ehhez az 1410 m magasságban, egy hatalmas szikla tövében fakadó forráshoz, jobbra ágazik le egy kis ösvény, apró nyíl jelzi csak a letérőt, legyünk nagyon résen. A felfrissülés után még vár ránk egy izzasztó kaptató, feljebb az erdő ritkul, egyre jobban láthatók az árok mindkét oldalán a sziklafalak. A Kematengraben felső részéről visszapillantva lenyűgöző kilátás nyílik a mélyben fekvő Admontra és a Haller Mauern láncára. A törpefenyők közé érve az ösvény is veszt korábbi meredekségéből és hamarosan útjelzőtáblához érünk (1635 m).

Élesen forduljunk jobbra, a Hahnstein felé, a jelzett ösvényre, mely harántolva emelkedik a hegy oldalában. A sziklás bércekhez érve egy drótkötéllel biztosított szakaszon, a sziklafalba vájt vaskampókon mászunk fel a legmagasabb szikla tetején emelkedő csúcskereszthez (1697 m), ahonnan fantasztikus körpanorámát élvezhetünk tiszta időben. A lábunk alatt, a több mint 1000 méter mélyen, térképként kirajzolódó Admontra, a mögötte húzódó Haller Mauern hegyláncára, délre az Alacsony-Tauern vonulatára, a Rottenmanner Tauern kétezreseire nyílik pazar kilátás. A Hahnstein déli oldalában állnak a Drei Mönche (Három szerzetes) sziklatornyai. A gerincen futó ösvényünkre visszapillantva, jól látszik a Scheiblegger Hochalm zöld legelője, tőle balra a Kreuzkogel tömbje magaslik, mögüle előbukkan a Kalbling fehéren világító mészkősziklapiramisa.

Ugyanazon az úton térünk vissza az elágazáshoz, jobbra folytatjuk utunkat, és pár perc alatt kibukkanunk a Scheiblegger Hochalm (1660 m) festői fekvésű legelőin. Az üdén zöldellő, vadvirágos rét fölött kikandikáló Kalbling ragyogó mészkőcsúcsa dominálja a látványt, balra a Kreuzkogel masszívuma magaslik. Visszapillantva gyönyörűen látszik a Hahnstein bizarr sziklataraja. A rét szélén jelzőtáblás elágazáshoz (1669 m) érünk, jobbra az Alpsteig szerpentinezik lefelé a hegyről, ez egy hosszabb, de kevésbé meredek, és könnyebben járható alternatíva a Jägersteignál. Itt tudjuk rövidíteni is a túrát, ha kihagyjuk a Klinke Hüttét, akkor az Alpsteigon tudunk legegyszerűbben visszaereszkedni a Kaiserau parkolóhoz vagy a Sieglalmnál jobbra fordulva az admonti országúthoz, a buszmegállóhoz. A hütte felé balra menjünk tovább a Kreuzkogel irányába, pár méterre elérjük a Jägersteig leágazását, egyenesen megy tovább a Gleccsertől a borig útvonal alpesi szakasza, mely felkapaszkodik a Kreuzkogel tetejére, onnan átmegy a Riffel csúcsára, majd a Kalbling oldalában ereszkedik vissza a Klinke Hüttéhez, de ez, főleg ennyi szintemelkedés után már csak a hardcore túrázóknak való.

A legrövidebb út a hüttéhez a hírhedt Jägersteig (Vadász-ösvény), melyről szinte végig csodás a kilátás, de folyamatosan az utat kell néznünk, mely eleinte viszonylag kényelmesen lejt, majd a sziklás részre érve, kellemetlenül morzsalékos talajon veszt rohamosan szintet, a falhoz erősített drótkötelek nélkül nem is tudnánk biztonságban leereszkedni. Az embert próbáló ereszkedés végül a Rosskar görgeteges árkában ér véget, melyben jobbra, lefelé fordulunk, majd átkelünk a kis patakon és rövidesen leérünk a Klinke Hüttéhez vezető murvás szállítóút hajtűkanyarjához. Balra megyünk az úton, mely enyhén emelkedve ér fel a Kalbling sziklapiramisa alatt álló festői Oberst Klinke Hüttéhez (1486 m). A hütte háziasszonya, üzemeltetője, Emília magyar, szóval a szokottnál még otthonosabban érezhetjük magunkat a barátságos menedékházban. A hüttétől visszatérhetünk Admontba a Gesäuse gyűjtőtaxival, a személyzet szívesen segít a taxi rendelésben, amíg nem jön a kocsi, remekül el tudjuk az időt ütni a teraszon vagy az otthonos épületben egy hideg sör vagy forró leves társaságában. Gyalog is visszasétálhatunk a már említett útvonalakon, a 601. és 608. sz. turistaúton Kaiserau, ill. Sieglalm felé. Folytathatjuk utunkat a Gleccsertől a borig tematikus hosszútávú stájerországi útvonalon a Mödlinger Hüttéhez, majd a Johnsbch völgyébe is. Amennyiben itt alszunk, másnap, tiszta időben viszonylag könnyen megmászható az innen brutálisnak tűnő Kalbling (2196 m) csúcsa és a mögötte álló még magasabb Sparafeld (2247 m) is.