Rövid gyalogtúra Síkfőkútról a Várkúti turistaházhoz

A Bükkalja festői fekvésű településéről, a számos látnivalóval büszkélkedhető, idilli hangulatú Noszvajról jó néhány remek túrát tehetünk a Bükk hegység déli részébe. A falu északi részén kiépült romantikus Síkfőkútról, a vadregényes Kánya-patak völgyében mászunk fel a népszerű Várkúti turistaházhoz, ahonnan a Bükkalja egyik legszebb panorámáját nyújtó Kövesdi-kilátóhelynél érjük el utunk legmagasabb pontját. A Vasbánya-nyereg és a romos Novaji kunyhó érintésével ereszkedünk vissza a tóparti üdülőhelyre, Síkfőkútra.

Noszvaj-Síkfőkút, szabadon használható parkoló a Hotel Síkfőkút mögötti területen, az aszfaltút nagy kanyarja mögött.

Rövid, könnyű, családi gyalogtúra kitűnően jelzett, jól kitáblázott turistautakon. Az útvonal túlnyomó része árnyas, vízvételi lehetőség két helyen is van, az Attila-kútnál és a Várkútnál. Több pihenőhelyet is találunk padokkal, a legjobbak az Attila-kútnál, a Várkúti turistaház előtt és a Kövesdi-kilátónál vannak. Tűzrakóhelyek az Attila-kútnál és a turistaház előtt használhatók. Szuszogtató, de rövid kaptató vezet a Várkúthoz, az útvonal többi része kényelmesen végigjárható. Gyermekes családoknak is tökéletes választás, biztonságos, széles erdei utak, változatos terep, több pihenőhely, források, kilátóhelyek, hangulatos erdők tarkítják a kirándulást.

Térképkivágat: Bükk 1:40 000 (Cartographia)

A leginkább kastélyáról ismert Noszvaj északi részén, a Kánya-patak erdővel borított, alacsony hegyekkel koszorúzott völgyében, az 1930-as években kialakított Síkfőkút üdülőtelepről indulunk. Az egriek népszerű kirándulóhelyének központi helye, a két részből álló, egymástól átjárható gáttal elválasztott tavacska, melynek partján, számos pihenőpaddal felszerelt, gondozott sétány fut körbe. Északi oldalán a hajdani turistaházból átalakított Hotel Síkfőkút beépített teraszos étterme csalogatja a kirándulókat. A felső tó déli partján kulturált játszóteret és egy kis ajándékboltot is találunk, kissé feljebb pedig tisztán tartott nyilvános illemhely várja a rászorulókat. A Síkfőkúti-tó északi oldalán a jelenleg (2019) zárva tartó kemping bújik meg a lombok közt. A szállótól balra látjuk a tavat tápláló legfontosabb forrást, egy méretes, idős tölgyfa alatt fakadó Szent Imre-forrást, melynek vize ma már sajnos nem iható, előtte egy vízikerék emlékeztet az itt álló egykori vízimalmokra.

A Hotel Síkfőkút mögött nagy bal kanyart vesz az aszfaltút, a mögötti részen találjuk a szabadon használható, árnyas parkolót. Induljunk el a Kánya-patakot követő Bükkös-völgyben a Sárga kör és Zöld négyzet jelzésű úton. Egészen a Vasbánya-nyeregig kísér minket a kék bástyán félhold felfestésű „A törökök nyomában” nevű tematikus túraútvonal is, mely külön útjelzőtáblákkal is rendelkezik. Egy felhagyott kőfejtőnél hagyjuk el a hétvégi házakat, táblán tudhatjuk meg, hogy ez egy nemzetközi regionális jelentőségű földtani alapszelvényt rejt, számos érdekes mészkő és márga formációval. Az elágazástól kissé balra tart kényelmes, enyhén emelkedő, széles, jelzett utunk, melyen rövidesen el is érünk az Attila-kút előtti kis kerek tavacskához. A jó vizű, kiépített forrás hozama meglehetősen ingadozó, a kis tó körül pihenőpadokat, tűzrakóhelyeket találunk, a környék növény- és állatvilága is igen gazdag és egyedi. Kis szerencsével még foltos szalamandrát is láthatunk, a békák kuruttyolása pedig szinte borítékolható.

A forrástól a Zöld négyzet jelzésű, kissé balra felfelé tartó úton menjünk tovább, majd rövidesen az eddig velünk tartó sárga T jelzésű, a Kánya-patak forrásait láncra fűző tanösvény balra ágazik le, mi maradunk a Zöld négyzeten. A hangulatos Bükkös-völgyben emelkedünk tovább, jobb oldalunkon a Kánya-patak medrével. Elhagyunk egy pihenőhelyet, és a lassan nyugatnak forduló jelzett utunk egy Y alakú elágazásnál jobbra felfelé tér el. Közben balról visszatértek hozzánk a tanösvény sárga jelzései is, eddig kényelmes utunk erősebb kaptatóval, gyökerekkel szabdalt gyalogúton emelkedik egyre feljebb. Nedves időben óvatosan kapaszkodjunk, csúszós lehet a talaj. A meredek szakasznak hamar vége, kibukkanunk a Várkút jóvizű forrásánál, ne felejtsük el feltölteni készleteinket.

A kúttól lépcsőn megyünk fel a Felsőtárkány és Noszvaj között magasló Várhegy (669 m) keleti oldalában épült Várkúti turistaház előtt elterülő meseszép tisztásra, melynek felső részén, jobbra találjuk a pihenőhelyet egy csinos, régi útjelzőtábla-csokorral. A névadó forrás biztosította a még a török korban is szerepet játszó, ma már csak nyomokban felfedezhető hajdani vár vízellátását. Folytassuk túránkat a háztól jobbra tartó széles földúton, a Zöld négyzet és a török tematikájú jelzések mellé betársulnak a Piros sáv jelek is. Enyhén, de folyamatosan emelkedő, jól járható utunkhoz hamarosan, balról csatlakozik a Zöld sáv jelzés is, a Zöld négyzet pedig véget ér. Az ún. Török úton járunk, a sok évszázados történelmi útvonalat még a török csapatok építették ki Eger és Diósgyőr között a Bükk hegységet átszelve.

A Piros és Zöld sáv jelzésű út pár perc alatt felér túránk legmagasabb pontjára a közel 600 m magasságban lévő Kövesdi-kilátóhelyhez, ahonnan lenyűgöző panoráma nyílik a Bükk hegység déli vonulataira, a Bükkalja lankáira, falvaira, jól kivehető a hosszúkás völgyben fekvő Noszvaj is. Széles, kavicsos úton ereszkedünk a Piros és Zöld jelzéseket követve a Vasbánya-nyereg (507 m) turistaút csomópontjáig, ahol jobbra kanyarodva megyünk tovább a Piros kereszt jelzésű úton. Kissé jobbra tőle folytatódik a forrásos tanösvény a Katalin-forrás felé, a kényelmes, enyhén lejtő Piros kereszt jelzésű széles turistaút a romos Novaji-kunyhónál újabb kereszteződéshez ér. A balra tartó Sárga sáv Bükkzsércre tart, a többi három jelzett út pedig Síkfőkútra. Az élesen jobbra tartó Sárga kör a Kánya-patak egy oldalvölgyébe ereszkedik le és az Attila-kútnál torkollik bele a már ismert útba. Az egyenesen tovább folytatódó Piros kereszt jelű út Síkfőkút hétvégi házaihoz vezet, mi a kissé jobbra tartó Sárga sáv jelű utat válasszuk, mely enyhe emelkedővel megy fel a Cseres-tetőre.

A magaslat túloldalán hosszan lejtő szekérúton ereszkedünk szép tölgyerdőben Noszvaj felé. Később meredekebbé váló utunk leér Síkfőkút hétvégi házai közé, a Gyöngyvirág utcán megyünk le, az első kereszteződésnél jobbra fordulunk a Cseres utcára, a második utcánál balra kanyarodunk, de pár méter után jobbra lefelé hagyjuk el a Cseres utcát. A zsákutcának tűnő út végén, egy kerítés mellett kis ösvényen folytatódik tovább a Piros kereszt út, mely meredeken vezet le a Síkfőkúti-tó felső végéhez, pont a hotel épülete előtt. Jobbra fordulva érjük el a néhány méterre lévő parkolót, kiindulási pontunkat.