A Budaörsi Kopárok csodálatos világa egy kalandos körtúrán

A Budai-hegység déli részén húzódó Budaörsi Kopárok fővárosunk környékének talán legkülönlegesebb tája, a páratlan kilátás, a kissé mediterrán hangulat, a könnyű megközelíthetőség méltán teszi népszerű kirándulóhellyé a változatos formavilágú és növényzetű magaslatokat. A Gazdagrét feletti Irhás-árokból másszuk meg az erdős Frank-hegyet, majd a rejtélyes Piktortégla-üregek mellett érkezünk meg a Farkas-hegy vitorlázórepülő-emlékművel koronázott, mészkősziklákkal pettyezett hullámos platójára. A szomszédos asztal formájú Szekrényes-hegy meghódítása után a vadregényes Sorrento sziklái következnek, a csodaszép, fenyvessel borított gerincen keresztül, majd Csillebérc érintésével, a dzsungelszerű Irhás-árkon érünk vissza kiindulási pontunkra.

A túra hossza: 10,3 km, tömegközlekedéssel 12,1 km, az Irhás-árok megállótól (8E busz).

Irhás-árok, Budapest, XI. kerület. Autóval a Kakukkhegyi út elágazásáig érdemes felmenni, itt pár parkolóhelyet is találunk, de előtte is van néhány hely vagy kisé feljebb, a játszótér környékén. Tömegközlekedéssel a 8E autóbusszal, a belvárosból (Rákóczi út) vagy Kelenföld vasútállomástól (4-es Metró végállomás). Az Irhás-árok megállónál szálljunk le, majd az Irhás-árkon kb. 900 méter sétával érjük el a kakukkhegyi utat.

Közepesen nehéz körtúra változatos terepen, jelzett és jelzetlen turistautakon, ösvényeken, néhol meredek, de rövid szakaszokkal. A jelzetlen szakaszokon jó tájékozódási képesség, esetleg egy pontos túra applikáció hasznos lehet. A Szekrényes-hegy és a Sorrento szikláin fokozott körültekintéssel mászkáljunk.

Térképkivágat: Budai-hg. 1:25 000 (Cartographia)

A XI. kerületi Irhás-árok és Kakukkhegyi út kereszteződéséből indulunk az utóbbin, a Piros körút jelzéseket követve. A meredek, köves utcán rövidesen jobbról beépítetlen területet érünk el, itt hirtelen jobbra tér el jelzett utunk. Felérünk az erdő szélén futó Kakukkhegyi erdősorra, mely balra kanyarodva megy tovább, de mi pár lépés után élesen jobbra fordulunk be az erdő fái közé. Jól követhető, Piros körút jelzésű utunk jól követhetően, közepesen meredek kaptatóval emelkedik az árnyas, erdős Frank-hegy (417 m) délkeleti oldalában. Felérve a hegy lapos, erdős tetejére, egy Y alakú elágazásnál balra tartva érünk ki a Frank-hegyi étterem (egykori turistaház) épületéhez. Általában hétvégenként találjuk nyitva az elképesztő panorámájú terasszal felszerelt vendéglátóhelyet.

A háztól a Piros körúthoz a Piros négyzet jelzések is csatlakoznak, kellemes erdei úton, egy fára erősített Mária-kép mellett érünk a következő elágazáshoz, ahol élesen balra fordulunk a Sárga körút jelű útra, a Piros négyzet és körút jobbra folytatódik Csillebérc felé. Az enyhén lejtős, kényelmes gyalogút egy emlékpad után a Budaörsi-hegy déli oldalában halad, egy pontról, pár métert balra megtéve remek kilátóhelyről szemlélhetjük a lábunk alatt elterülő Budaörsöt és a kopár Kő-hegy vonulatát. Később, a jobb oldalon több furcsa lyukat, vájatot látunk, ezek az ún. piktortégla-üregek, több mint 100 éve kezdték el helyi családok itt a speciális agyag kitermelését, melyből ún. festőtéglákat gyártottak. Ezeket összetörve, festékek alapanyagaiként hasznosították. A második világháború után megszűnt a tárók további kihasználása, a hosszabbakat, veszélyességük miatt, vasajtókkal is lezárták. Több üreget is láthatunk elsősorban az utunktól jobbra eső erdőben, de nem túl jó ötlet felfedezésük az omlásveszély miatt.

Ösvényünk beletorkollik egy széles, vízmosásos földútba, melyen balra fordulunk, egy darabig a Piros sáv jelzésen, de rövidesen a Piros jelzések balra, egy vékonyka csapásra térnek le, mi maradunk a földúton, immár a Piros kereszt jelzésen. Egy erdőirtásnál érünk le a Budaörsi- és a Farkas-hegy nyergébe, majd egyenesen egy sorompóval lezárt úton, a Natura 2000 terület táblánál megyünk tovább a Piros kereszten. Az egyenes, köves kocsiútról, amint kiérünk az erdő fái közül, balra kínálkozik kitérő egy remek, csendes kilátóponthoz, jelzetlen, de jól követhető ösvény tekergőzik a Farkas-hegy délkeleti letöréséhez, ahonnan pazar panoráma nyílik Budaörsre és az Odvas-hegyre. Térjünk vissza a jelzett útra, melyen balra fordulva érjük el a Farkas-hegy (343 m) füves, karsztos tetejét.

Jobbra látjuk a két, V alakban épített repülőgépszárnyból álló Vitorlázórepülő-emlékművet, az 1979-ben emelt alkotást 2017-ben újították fel. A köves úttól balra, érdemes kimenni a hegy oldalába, a mesés kilátás kedvéért. Piros kereszt jelzésű utunk, egy információs táblánál, betorkollik egy keresztező széles murvás útba, innen, a fakerítés mögött, egyenesen megyünk tovább egy jelzetlen ösvényen, mely szinte nyílegyenesen kapaszkodik fel a Szekrényes-hegy (364 m) jellegzetes, asztal formájú csúcsára. A Budaörsi Kopárok legmagasabb pontján állunk, a körkilátás is ennek megfelelően pompás. Északra a Budai-hegység erdős vonulata húzódik, jól kivezető a János-hegyen álló Erzsébet-kilátó is. Tőle kissé balra a makkosmáriai kegytemplom hagymakupolás épülete és Budakeszi házai látszódnak. Délnyugatra a Csiki-hegyek halmai sorakoznak, előttük a Szállás-hegy szép ívű kúpjai magaslanak.

A hegytetőről északnak indulunk tovább, szemben következő úticélunk a Sorrento fenyvessel borított szép formájú gerincéle húzódik. Jelzetlen, de jól követhető ösvényünk a kavicsos tetőről lejjebb érve erdőbe érve jobbra fordul, majd közepesen meredek lejtővel szerpentinezik le a Szekrényes-hegy beerdősült északi oldalában egy keresztező, széles kocsiútra, melyen balra tartunk. A kellemes, árnyas Kies-völgyben lefelé tartó jelzetlen, széles úton pár perc múlva érjük el a keresztező Sárga sáv jelzésű ösvényt, melyre élesen jobbra fordulva kezdjük meg kapaszkodásunkat a hangulatos fenyőerdőben a Sorrento sziklái felé. A gyönyörű, csipkés sziklaalakzatok sora a dél-itáliai Sorrento városkára emlékeztette turista eleinket, így ragadt rá a főleg, a betelepített feketefenyők miatt is kissé mediterrán hangulatot árasztó, homokos talajú vidékre a fura elnevezés.

A Sárga sáv ösvényről a fő sziklasor mellett, annak jobb oldalán megyünk felfelé a meredek, morzsalékos csapáson. A jelzetlen ösvény kissé feljebb jobban követhető lesz, remek kilátás nyílik az alant sorjázó sziklaformációkra, majd fárasztó, de rövid kaptatóval érünk fel a ritkás feketefenyő ligetben, a gerincélen hullámzó útra. Néhol megnyílik az erdő, onnan a Szekrényes-hegy visszaerdősült, meredek északi oldalára nyílik szép kilátás. Elmegyünk a Sinka Lajos-emlékmű mellett, hangulatos utunk végigfut a gerincen, majd a hajdani pilótaotthon és a hangár épületei kerítésénél érünk ki egy széles földútra, melyen jobbra tartva bukkanunk ki egy kátyús aszfaltút végénél.

Rátérünk a Csillebércre tartó aszfaltcsíkra, kb. 200 méter után, jobbra egy jelzetlen ösvényre fordulunk, az első szakasz kissé benőtt, de később jobban követhető lesz a csapás, mely enyhén, de folyamatosan emelkedik a Budaörsi-hegy oldalában. Egy magaslesnél balra fordulva ér ki végül a keskeny ösvény a Piros sáv jelzésű útra. Jobbra kanyarodunk a jelzett turistaútra, rövidesen újabb kereszteződéshez érünk, ahol balra térünk a Piros kereszt és Sárga körút jelű, széles földútra, mely kényelmesen visz ki Csillebércre. A lovasiskola utáni elágazásnál balra már csak pár méter a csillebérci KFKI (rövidítési lehetőség, buszmegálló), mi viszont jobbra megyünk a Piros Négyzet és Sárga körút jeleket követve, de pár lépés után balra, a Piros körút jelű, sorompóval lezárt útra térve folytatjuk túránkat.

Az út baloldalán kerékpárosoknak kiépített tereppályák mellett sétálunk el, majd az Irhás-árok hűvös, dzsungelszerű idős bükkösében ereszkedünk a város felé. A vízmosásos úton, egy újabb sorompó után, a bal oldalon már feltűnnek az első házak, az autóval járható út végén parkolót is találunk, akár itt is lehet hagyni a kocsit. Keskeny, aszfaltos úton érünk, egy szép kis játszótér mellett, vissza kiindulási pontunkra, a Kakukkhegyi út elágazásához. A buszmegállót pedig a már ismert úton (Irhás-árok) érjük el.