Könnyű kirándulás a Zsámbék és Tök feletti Nyakas-tetőn

A Gerecse délkeleti peremén, a Zsámbéki-medencére néző Nyakas-hegy vonulatán kellemes gyalogút húzódik, a feketefenyő ligetekkel pettyezett füves hegyhátra a híres zsámbéki romtemplomtól indulunk. Változatos utunkat szavannaszerű rétek, hangulatos fenyvesek, mészkősziklák, kiterjedt szőlők, gyümölcsösök, régi pincesorok, présházak tarkítják.

A túra hossza: 9,5 km, az autóbusz fordulótól 11,5 km

Zsámbék, a romtemplom előtti parkoló. Legközelebbi buszmegálló a település központjában, Zsámbék autóbusz forduló, az M4 kelenföldi végállomásától jó félóra alatt ér ki a Volánbusz menetrend szerinti járata. A megállótól a Szent István tér- Zárdakert – Szent Erzsébet lépcső útvonalon érünk fel a romtemplomhoz a sárga sáv és a Mária-út jelzéseit követve.

Könnyű, családi kirándulás jól jelzett turistautakon, gyalogutakon, a szőlők közt gyéren jelzett vagy jelzetlen dűlőutakon. Útközben vízvételi lehetőség nincs.

Tipp: a zsámbéki romtemplom látogatása, részletes információk ebben a cikkünkben.

A zsámbéki romtemplomtól indulunk a temető mellett vezető Sárga sáv jelzésű úton, a Mátyás borozó épülete előtt balra fordulunk, majd ismét balra vezetnek tovább a sárga jelzések. Az elágazásoknál figyeljünk a jelzésekre, a jelzett út meglehetősen szeszélyesen kanyarog felfelé a dűlőutak sűrű hálózatán a zártkerti övezetben. A kertek felső részét elérve keskeny csapáson bújunk be a fiatalos erdőbe, majd pár lépés után fel is érünk a Nyakas-tető enyhén hullámzó, feketefenyőkkel tarkított, füves hegyhátára.

Széles szekérutunkat póznákra felfestett sárga jelzések kísérik a cserjés, fátlan területen, rövidesen jobbra kínálkozik szép kilátással kecsegtető kitérő, egy modern felfogású feszület mellett, a kibukkanó mészkősziklák kitűnő pihenőhelynek ígérkeznek. Visszatérve a platón futó, jelzett útra, az elszórtan álló, mesebeli, bár tájidegen feketefenyők között megünk tovább. Rövidesen behatolunk az itt már erdővé összeálló, hangulatos fenyvesbe. Az eróziót megakadályozandó feketefenyő beültetések olyan sikeresek voltak, hogy itt a Nyakas-hegyen is már többségbe kerültek a tájidegen, de a turisták számára hangulatosnak tűnő fenyvesek. Le-föl hullámvasutazik kellemes ösvényünk, majd ismét kibukkanunk a szavannaszerű füves réten.

Egy sekély bányaudvar mellett jobbról jön fel a zöld tölgyfalevéllel töki tanösvény, melyen balra térünk, a széles útról pár lépés után jobbra, az erdő fái közé bújik be jelzett ösvényünk. Ha nem találjuk meg a tanösvényt, nyugodtan mehetünk a jobban jelzett sárga sáv jelzésű úton is, később találkozik majd a két út. Keskeny, de jól követhető csapásunk fiatalos erdőben, cserjésben, ill. fenyvesben vezet a Töki szakadék peremén. Jobbra különböző mészkősziklaformációk láthatók, többek közt egy nagy üreg, balra, a lombok közül idönként előtűnnek a Gerecse vonulatai. Elérünk egy az úton keresztbe futó széles repedést, innen egészen jó a kilátás a Gerecsére, előtérben a Szomor feletti Kakukk-hegy szép formájú kettős kúpja látszik. A tanösvény pedig jobbra, lefelé fordulva folytatódik tovább, majd pár perc múlva beletorkollik a keresztező Sárga sáv jelű útba, melyen pár lépést jobbra megyünk, de aztán egyből élesen balra kanyarodva indulunk lefelé a hegyről.

Leérünk egy szélesebb útra, melyen jobbra fordulva gyalogolunk tovább egy erdősávban, mindkét oldalon hatalmas szőlőtáblák között. Kiérve a fák közül, balról csatlakozik hozzánk a piros szőlővel jelölt ösvény, majd két szép, tornácos présháznál jobbra fordulunk a piros szőlő tanösvényre. A régi magyar szőlő- és bortermelő község, Tök szőlőhegyén járunk, régi pincék, présházak között. Egy újabb elágazásnál ismét találkozunk a zöld tölgyfalevéllel jelzett töki tanösvénnyel, melyen jobbra felfelé fordulunk, elhagyva a piros szőlő jelzéseket.

A Zsámbék és Tök közigazgatási határán futó erdősávot elérve, a tanösvény jobbra fel, az erdőben folytatódik tovább, mi pedig balra megyünk tovább egy jelzetlen dűlőúton, mely rövidesen levisz a hangulatos zsámbéki öreg pincesorra. Érdekes látványt nyújtanak a löszfalba vájt, szorosan egybeépült pincék. A betonútra váltó Jóvilág utcából jobbra fordulunk egy dűlőútra, majd egyből balra térünk le, így érünk ki a különös látványt nyújtó, régi sváb temető felső részéhez, ahonnan megkapó kilátás nyílik a magas sírköveken keresztül az új templomra, ill. a régi kolostortemplom romjaira. A két régi sírkert között érünk le a Szőlőhegyi út aszfaltcsíkjára, melyen jobbra fordulva, a széles Rácváros utcát keresztezve, az új temető mellett érünk vissza kiindulási pontunkra, a romtemplom előtt lévő parkolóba.