Kilátásban gazdag körtúra a fenyvessel fedett, változatos hegyvidéken

A Pilis déli részén, Pilisvörösvár és Piliscsaba között fekvő, fenyvesekkel betelepített Zajnát-hegyek festői vidékét fedezzük fel rövid, könnyű körtúránkon a Pilis és a Budai-hegység határán álló Kopár Csárdától kiindulva. Az egykoron Pilisvörösvári Kopárok néven ismert, változatos terepformájú vidék újrafásítása, József főherceg főerdésze, Dévényi Antal nevéhez köthető, aki 1927-ben kezdte meg az eróziótól sújtott hegyek, a sovány talajt jól bíró fenyőfélékkel történő kopárfásítását. Az idilli tájat  a Piros körút jelzésű hangulatos útvonalon fedezzük fel, időnként jelzetlen csapásokra kimerészkedve a kopár gerincekről nyíló csodás panoráma kedvéért.

Kopár Csárda, a 10-es főút mentén, Pilisvörösvár és Piliscsaba között, szabadon használható parkoló. Tömegközlekedéssel: 800, 815 Volánbusz járat, Budapest, Árpád-híd autóbuszállomástól Esztergom, ill. Süttő felé.

Könnyű gyalogtúra jól jelzett turistautakon, ösvényeken, a kilátópontokra jelzetlen, de jól követhető csapások, ösvények vezetnek. Az Iluska-forrás vizére ne nagyon számítsunk, egyéb vízvételi lehetőség nincs. A Piros körúttal jelzett útvonal még sáros, nedves időben is kitűnően járható, a homokos, sovány talajnak köszönhetően!

Térképkivágat: Pilis és a Visegrádi-hg 1:40 000 (Cartographia)

A Pilisvörösvár és Piliscsaba közti Kopár csárdától indulunk, mely egyben a Pilis és a Budai-hegységet elválasztó völgy legmagasabb pontján, a Kopár-hágóban áll, előtte nagy parkoló. A Piros sáv jelzéseket követve elmegyünk a parkoló végéig, ahol balra mutatnak a jelzések az erdőbe, egy kis gyaloghídon át. Az ösvények elágazásánál, a jobb oldalira forduljunk rá, itt csatlakozik hozzánk a Piros körtúra jelzés is, majd a bal oldali ágon fogunk visszatérni a túráról.

Kitűnően jelzett, jól követhető, keskeny ösvényünk a Zajnát-hegyeken keresztül kanyarog le-föl, hangulatos fenyvesfoltokon át, gyönyörű erdőben, időnként szép kilátást nyújtva a környező hegyekre. A környéket Pilisvörösvári kopárok néven is ismerjük, az elmúlt évszázadokban az erdőt teljesen kiirtották itt, utána birkalegelőnek használták, mely az egész terület fokozott eróziójához vezetett, majd a Piliscsaba felett magasló Nagy-Kopasz csúcsán álló  kilátótorony névadója, Dévényi Antal erdész vezetésével 1927-től, az országban elsőként, nagyarányú fenyőtelepítéssel segítettek a hegyek termőtalajának megmaradásához. A túlnyomórészt erdei- és feketefenyőkből álló erdő egy része 1993-ban leégett, azóta a fenyő mellett egyéb lombos fafajtákkal ültették be az egykori kopárok területét.

A Piros sáv és körút jelzésű ösvény egy pontján megkapó kilátás nyílik a Kevélyek büszke vonulatára, nem sokkal utána egy alig észrevehető elágazáshoz érünk, itt forduljunk jobbra, egy-két perc alatt kiérünk egy csodás panorámát nyújtó sziklagyepes gerincélre. A Vörösvári-medencére, a Csobánka feletti mészkőszirtekre, a Kevélyekre nyíló látvány kiélvezése után ugyanazon az úton menjünk vissza a jelzett útra.

A Vörös-hegy (370 m) tetején, egy kopjafánál (Lóri-emlékhely), újra megnyílik az erdő, a Pilis hegyeinek megunhatatlan képével. Itt érjük el a balról becsatlakozó Piros körút hurkának túlsó végét. A Piros sáv jelzésen folytatjuk túránkat, mely hirtelen meredeken lejtve keresztezi egy gázvezeték széles, jó kilátást nyújtó nyiladékát, majd ismét betérünk az erdőbe és pár méter után a Sárga sáv jelzés csatlakozik be hozzánk jobbról, Pilisvörösvár felől.

Pár lépésre újabb elágazáshoz érünk egy kis esőbeállónál, a Sárga □ jel balra ágazik le, itt fogunk majd visszajönni Klotildliget felől. A kis faépítmény előtt, jobbra, a jelzetlen körsétaútra fordulunk, mely pár méter után kettéágazik, a bal oldali ágon menjünk tovább, ez vezet végig a fokozatosan lejtő gerincnyúlványon, időnként szép kilátást nyújtva. A jobb oldali ösvény a gerinc déli oldalában kanyarog, lejjebb össze is találkoznak. Pár lépésre pedig balra térünk le róla, a körsétaút északi ágán megyünk vissza. Rövidesen megpillantjuk az ösvénytől jobbra álló, hatalmas sziklaformációt, a kiterjesztett szárnyú sasra hajazó Sas-sziklát. A mászók által előszeretettel használt torony tövéhez kényelmesen lesétálhatunk. Térjünk vissza utunkra, az ösvény mellett jól láthatóak a két világháború közti kopárfásítás munkálatainak jelei, a facölöpökkel, deszkákkal védett teraszok. Hangulatos fenyvesben jutunk vissza a Vörös- és a Fehér-hegy közti nyeregbe, a Piros és Sárga sávval jelölt turistaútra, melyen jobbra fordulva megyünk tovább.

Kellemes utunk, eleinte szintet tartva éri el a kilátást nem adó Fehér-hegy (393 m) tetejét, mely a Zajnát-hegyek legmagasabb pontja, majd közepes lejtővel ereszkedik le egy vadvédelmi kerítéshez. Utunk itt balra fordul, majd egy perc múlva a kerítés végénél jobbra élesen lekanyarodik, továbbra is a drótkerítést követve. Egy derékszögű bal kanyar után az elágazásnál egyenesen a Kék + jelzés megy tovább, mi jobbra fordulunk a Piros és a Sárga jelzéseken és rövidesen egy pihenőhelyhez érünk, ahol a gyér vizű, foglalatlan Iluska-forrás csordogál.

Jobbról egy széles, erdészeti dózerút csatlakozik, a Vörösvár felől jövő Pilis Bike kerékpáros és a Pilis Ride lovas útvonala, de pár lépés után élesen balra fordulunk a széles szekérúton a Piros + jeleket követve. Kerítés szélén haladva, annak végénél, hamarosan keresztezzük a Kék kereszt jelű utat, átvágunk a Homok-hegyen, és kellemesen lejtő, homokos talajú, kényelmes úton jutunk ki Piliscsaba-Klotildliget szélső házaihoz. A Piros kereszt jelzések jobbra fordulva, az erdő szélén futó Ady Endre utcán mennek tovább, mi a kissé balra nyíló Zajnáthegyi utcát választva sétálunk a házak közt. Egy fogadó étterme mellett találkozunk a Sárga négyzet jelekkel, melyen balra fordulunk az Erdősor utcába.

Beérünk az erdőbe, a Sárga □ jelzésű út enyhén emelkedve egy hangulatos, buja vegetációjú völgyecskében kapaszkodik fel a Vörös-hegyre, ahol találkozik a Piros és a Sárga jelzésekkel, a már ismerős kis esőbeállónál. Jobbra megyünk az ösvényen, át a gázvezeték nyiladékán, fel a Piros körtúra jelzés elágazásáig, a Lóri-emlékhely kopjafájáig, ahol most a jobb oldali ágat választva 20-25 perc kényelmes sétával, gyönyörű erdőben vezető, hangulatos ösvényen kanyargunk vissza kiindulási pontunkra.