Rövid kirándulás az autópálya szorításában álló erdőben

A Törökbálinttól délre fekvő, helyi jelentőségű természeti értékként védett, alacsony, erdővel borított Anna-hegy legmagasabb pontján karcsú kilátótorony meredezik, a számos pihenő-, piknikező hellyel felszerelt, jól jelzett turistautakkal behálózott parkerdő valóságos oázis az M0 autópálya szomszédságában. Törökbálint bájos Ófalujából indulunk a kirándulóerdő felfedezésére, körtúránkon végigjárjuk a falu felett hullámzó erdős dombok legszebb részeit, felmászunk a csodás panorámájú toronyba, majd a séta végén a központban található Kálvária-dombról még egyszer megcsodáljuk a törökbálinti, no meg a budai hegyekre nyíló kilátást.

Szintkülönbség: 110 méter fel, ugyanennyi le

Törökbálint, Ófalu, Munkácsy Mihály utca, a művelődési ház környékén, az út szélén lévő parkolókban hagyhatjuk az autót. Tömegközlekedéssel, a Kelenföld vasútállomás elől induló 173-as BKV busszal menjünk a Munkácsy Mihály utcai megállóig, onnan a művelődési ház már csak pár perc séta.

Könnyű, rövid, családi kirándulás jól jelzett turistautakon, ösvényeken, falusi jellegű utcákon, minimális szintkülönbséggel, útközben sok pihenőhellyel. Az Anna-hegyi kilátót 2021 áprilisában, javítási munkálatok miatt lezárták, sajnos még 2021 végén is zárva volt a látogatók előtt, bár a lezárást csak néhány hétre ígérték. Újranyitásáról érdemes a törökbálinti önkormányzat honlapján érdeklődni.

Törökbálinton, a Munkácsy Mihály Művelődési Házzal szemben indul a hangulatos Pelsőczy utca, melyen a Zöld kereszt jelzéseket követve megyünk fel a barokk stílusú plébániatemplom előtti kis térre, ahol élesen jobbra fordulva, a Xavéri Szent Ferenc-kápolnától balra lódul meg hegynek felfelé jelzett ösvényünk. Tábla is jelzi, hogy belépünk a helyi jelentőségű védett természeti érték területére. Keskeny kis ösvényünk közepes kaptatóval emelkedik az Anna-hegy nyugati nyúlványán, útközben több madáretetőt is megfigyelhetünk, kellemes sétautunk végül felér a hegy erdős fennsíkjára és becsatlakozik a keresztező Zöld sáv jelű turistaútba. Balra egy nagy pihenő- és tűzrakóhelyet találunk, mi jobbra fordulva, pár lépés után a Piros sáv jelzésre jutunk ki, itt balra kanyarodunk, a Piros jelzésű gyalogútra, mely egyben tanösvény és erdei tornapálya is.

Hamarosan, balról a Zöld körút is csatlakozik hozzánk, és rövidesen ki is bukkanunk az Anna-hegy (266 m) tetején álló kilátótoronynál. A magas, acélszerkezetes torony tetejét óriási telekommunikációs antennaerdő teszi még magasabbá, 2021 áprilisában a kilátót lezárták karbantartási munkálatokra hivatkozva, de sajnos még 2021 végén is zárva találtuk a tornyot, a tervezett átadásról semmilyen információt nem találtunk. Kár, mert a kilátó legfelső szintjéről páratlan panoráma tárul fel elsősorban a Budaörs feletti kopárokra, azon túl a Budai-hegység vonulatára, keletre láthatjuk a szélesen elterülő Tétényi-fennsíkot, melynek nyugati tömbje tulajdonképpen az Anna-hegy is.

A toronytól menjünk tovább a házak széléig, a Zöld és Zöld körút jelzéseken, majd forduljunk jobbra a Gyöngyvirág utcára, a Zöld körút jelzéseket követve. Utunk az erdő szélén halad, majd a Nárcisz utcánál az erdőből jobbra kilépő Zöld sáv jelzéseken megyünk tovább egyenesen, a Zöld körút itt jobbra tér le. Tágas, füves terület szélén gyalogolunk, az első elágazásnál jobbra fordulunk és tovább megyünk a sorompóval lezárt kavicsos úton. Balra jól látszik lent az M0 autópálya Anna-hegyi pihenője, sajnos a zajvédő falak ellenére a sztráda zúgása is velünk marad még egy darabig. Pár perc után a széles útról jobbra tér le Zölddel jelzett ösvényünk és jóval nyugalmasabb, erdős részre érünk. Találkozunk a jobbról érkező Piros sáv jelzéssel, pár lépés múlva a Piros jelű út indul kissé jobbra, a Zöld sáv pedig balra tér le, mi maradunk a Piros sáv jelű ösvényen, mely hosszan kanyarogva, le-föl hullámozva fut ki a József-hegyre, ahol egy újabb piknikező helyet találunk.

Itt élesen balra fordul a jelzett ösvény, és kiér egy csúnya betonkerítéshez, mely mentén jobbra fordulva folytatódik. Nemsokára jobbra megyünk be az erdőbe, a következő elágazásnál jobbra térünk le az itt kezdődő Piros kereszt jelzésű ösvényre, mely enyhe lejtővel ér le Törökbálint Ófalujába, a Felsővár utcába. Az idilli, csendes, vidéki hangulatot árasztó utca a Dióskertnél fordul balra, a játszótér mellett egy 1956-os emlékművet láthatunk. A Piros + a Munkácsy Mihály utcán vezet vissza kiindulási pontunkra, előtte még jobbra a szép kis Kecskés parkot láthatjuk.

A Művelődési Háztól érdemes tenni még egy kitérőt a Kálváriára, közvetlenül a kultúrház mellett, a modern Városháza felőli oldalában indul a Kálvária köz, mely felvisz a sportcsarnok feletti domb tetején kiépített Kálváriához. Maga a domb, a ma tüdőszanatóriumként működő, hajdani Majláth-kastély XVIII. századi építésekor keletkezett, stációi 1827 óta állnak itt. A hangulatos stációsort 1992-ben újították fel, a domb tetején álló Golgotától, a három kereszttől nagyszerű kilátás nyílik a budaörsi kopárokra és az Anna-hegy erdővel borított halmaira, a plébániatemplom sárga tornyával.