Változatos, látványos, könnyű gyalogtúra Biatorbágy és Sóskút között

A budai hegyvidék dombsággá szelídült délnyugati részén, a Tétényi-fennsík és az Etyeki-dombság közti Benta-patak völgyében fekvő Sóskútról indulunk látványos, könnyű gyalogtúránkra. A bálnaként kirajzolódó füves, kopár tetejű Kálvária-hegyet másszuk meg először, a remek panorámát és a különleges tájat csodálva. A Benta-patak széles völgyén át, puhafás ligeterdőkön keresztül jutunk a Biatorbágy határában kialakított, romantikus Peca-tó partjára, majd a völgy túloldalán kapaszkodunk fel a Nyakas-kőnek is otthont adó platóra. Ligetes, fenyőfoltokkal tarkított szavannaszerű fennsíkon, a nagy múltra visszatekintő sóskúti mészkőbánya pereméhez közel ereszkedünk vissza a faluba, a felette álló kettőskereszttől még egy utolsó panorámát kiélvezve.

Szintkülönbség: 220 méter fel, ugyanannyi le

Sóskút, Fő utca, a Benta-patak hídja környékén néhány parkolóhely. Megközelíthető Biatorbágy felől, az Érd felé vezető műúton. Az M7 autópályáról Sóskút-Tárnok letérőnél jövünk le, majd Sóskút felé hajtunk. Tömegközlekedéssel Budapest, Kelenföld autóbuszállomásról legegyszerűbb megközelíteni, a 722, 724 és 762 sz. Volánbusz járatokkal, Sóskút, Iskola megállónál szálljunk le, ahonnan a Fő utcán pár perc alatt elérjük a Piros jelzést.

Könnyű gyalogtúra jól jelzett turistautakon, ösvényeken, visszafelé, Sóskút felett jelzetlen, de jól követhető utakon. Útközben vízvételi lehetőség nincs, tankoljuk fel Sóskúton, több kisbolt, pékség található a faluban. A túra meglehetősen napos, nyári melegben a kevés árnyék miatt megterhelő lehet. UV védelemről gondoskodjunk!

Sóskútról, a Fő utca és a Mártírok útja kereszteződésénél lévő hídon fut át a Piros sáv jelzés, mi is innen, a Kőszikla utcán indulunk, de pár méter után balra mutatnak a jelzések, egy kis ösvényre. Szűk gyalogúton kapaszkodunk fel, köves talajon, bozótos területen vágunk át, a növényalagútból kibukkanva szépen rálátunk a túloldalon fekvő, kőbányával sebzett füves platóra. Előttünk a Kálvária-hegy egyszerű oszlopos stációival és meredek sziklaletörésével, visszatekintve a völgyben nyújtózó Sóskút házaira látunk rá. A fűvel borított, széles, lapos fennsíkon mehetünk a stációkat érintve a keresztig, de talán izgalmasabb a sziklafal peremén futó csapáson végigmenni. A Kálvária-hegy (173 m) tetején a szokásos Golgota helyett csak egy kőkeresztet találunk, tőle jobbra, a rusztikus fakereszttől szebb kilátás nyílik a falura, a völgyre, a szemben fekvő, több száz éves múltra visszatekintő sóskúti mészkőbányára.

A kissé ritkásan látható Piros jelzéseket követve ereszkedünk le a domb északi oldalán, végig kitűnő panorámát élvezve a Benta-patak széles, nyáron üdén zöldellő völgyére. Az idilli látképhez szorosan hozzátartozik a hatalmas birkacsorda, talán emiatt tűnik úgy a táj, mint egy golfpálya, tökéletes magasságúra legelt füvével. Leérve a völgy aljára, ösvényünk szekérútba csatlakozik, termetes, idős fák közt érünk ki egy kocsiútra, melyen balra fordulunk, de még a Greenhill Lovas Centrum előtt, jobbra térünk le. Jó minőségű, széles, döngölt földúton gyalogolunk tovább, elmegyünk néhány épület, majd a Pipacshon Lovas Liget mellett, és rövidesen egy kevésbé széles földútra váltunk, továbbra is követve a Benta-patak völgyét. Balra mellőzünk néhány elhagyott, romos pincét, jelzett ösvényünk csodás puhafás ligeterdőn átvágva bukkan ki a biatorbágyi Pecató telep szélső házainál, ahol jobbra fordulunk, majd egyből balra, a Tó sétányon érjük el végül az 1956-ban kialakított, festői szépségű Peca-tavat.

A horgásztó, nádassal, füzekkel szegélyezett nyugati partján sétálunk végig, a parton sorakoznak a magánstégek, a tóban fürödni szigorúan tilos. A tavacska északi partjára érve jobbra fordulunk, átkelünk a gáton és a Benta-patak hídján, majd balra, a patak partján futó széles szekérútra térünk. Utunk jó darabig szorosan követi a medret, szemben, a túloldalon, a hasadékbarlangjáról nevezetes védett Bolha-hegyet láthatjuk. A telep végénél elbúcsúzunk a pataktól, utunk jobbra tartva ér ki, egy információs tábla mellett a forgalmas biatorbágyi országútra. A műút túloldalán álló erdészházat balról, a kerítése mentén kerüljük meg, ösvénnyé szűkülő jelzett utunk szép, fenyőkkel tarkított vegyeserdőben emelkedik az Iharos-hegy felé. Elmegyünk néhány mély árok mellett, majd egy híd romjánál elágazáshoz érünk, itt a Piros sáv jelzés balra fordulva folytatódik tovább Biatorbágy és a nem messze lévő Nyakas-kő /budapest-kornyeke/nyakas-ko-a-budai-hegyseg-legmenobb-sziklaja irányába. Mi jobbra fordulunk a Piros + jelű ösvényre, mely lapos, réteges sziklaalakzatok mellett fut, kissé feljebb, érdemes balra egy kis kitérőt tenni egy bájos kis pontra, ahol egy fenyőligetben fekvő, széles, lapos sziklákkal borított helyről részleges kilátás nyílik a Biai-tavakra.

Kiérünk egy útcsomóponthoz, ahol a Piros kereszt jelzések az erdő szélén folytatódnak, a Dobogó-hegy oldalában járunk, jobbra zártkertek mellett haladunk el, később bebújunk a Biai-erdő fái közé. Találkozunk a balról becsatlakozó Piros sáv jelzésekkel, melyen egyenesen megyünk tovább, nyílegyenes, szintet tartó, széles úton gyalogolunk, majd hamarosan kiérünk az erdőből, és elénk tárul a Nagy-mező szavannaszerű, kósza facsoportokkal, mészkősziklákkal pettyezett széles, tágas tere. Jelzett utunk kissé jobbra tartva fut tovább, majd balra, délnek fordulva fut tovább a Sóskúti-szőlőhegy, az Öreg-hegy felett. Erdő széléhez érünk, a következő kereszteződésnél élesen balra kanyarodva megyünk, átvágunk egy erdőfolton, majd a sóskúti mészkőbánya peremén, ismét kiérünk a pusztaságba.

A következő elágazásnál, jobbra térve hagyjuk el a Piros sáv jelzésű utat, jelzetlen szekérutunk egy ideig még követi a kőfejtő szélét, majd balra hagyjuk el az utat, ösvényünk becélozza a már jól látható kettőskeresztet, lejtőssé váló utunkról csodás kilátást élvezve a szemközti, bálnára hajazó Kálvária-hegy tömbjére. Egy kis ellenemelkedővel kimegyünk a fából ácsolt kettőskereszthez, ahonnan parádés kilátást élvezhetünk a völgyben megbújó Sóskútra, a szemközti Kálvária-hegyre. A kereszt alatti oldalban, kövekkel kirakott Szentkorona fekszik, mely a faluból vehető legjobban szemügyre. A dombról, északnyugati irányban, kitaposott, lejtős csapás vezet le a faluba. Keresztezzük a Béke utcát, és gyalogúton, a Takarékbank épülete mellett érünk ki az országútra, a Mártírok útjára, ahonnan már csak pár lépés kiindulópontunk, a Fő utca elején lévő híd.