Könnyű gyalogtúra a Visegrádi-hegység szívében

Körtúránk remek ízelítő a Visegrádi-hegység szépségeiből, hegyek gerincén, vadregényes patakok völgyén át túrázunk a Pilisszentlászló melletti, népszerű Kisrigó vendéglőtől kiindulva. A Tövises-hegy, Akasztó-hegy vonulatán át ereszkedünk le a mélyen bevágódott Király-völgybe, ahol a Király-kutat érintve, a patak medrét követve érünk ki a szépséges Sikárosi-medencébe. Az erdészháztól már az Országos Kéktúra útvonalán járunk, a Bükkös-patak vadregényes völgyében kanyargunk, végül az Öreg-nyílás-völgyön át érünk vissza a vendéglőhöz.

Pilisszentlászló, Kisrigó vendéglő előtti parkoló. Megközelíthető Szentendréről, a Visegrád – Lepence felé vezető országútról, Pilisszentlászló után közvetlenül balra fordulunk a vendéglőhöz tartó rövid bekötőútra. Tömegközlekedéssel is egyszerűen elérhető, a Szentendréről Pilisszentlászlóra közlekedő Volánbusz járattal, a végállomás előtti megállónál (Felszabadulás útja) szálljunk le, majd balra, a Fenyősor és Csalogány utcákon át érjük el pár perc alatt a Kisrigó vendéglőt.

Könnyű gyalogtúra kitűnően jelzett turistautakon, ösvényeken, mérsékelt emelkedőkkel, lejtőkkel. A legtrükkösebb szakasz a mély Király-völgybe való ereszkedés, és felkapaszkodás a lépcsősorokon át. A Király-kút gyéren csordogáló vizére ne nagyon számítsunk, a Kárpát-forrás azonban megbízható vízvételezési hely. A Bükkös-patakon egyszer-kétszer gázlón kell átkelni, mely esőzés, hóolvadás után nehézkes lehet.

Térképkivágat: Pilis és a Visegrádi-hg 1:40 000 (Cartographia)

A közkedvelt Kisrigó vendéglő feletti parkolóból indulunk az erdőbe bebújó Piros kereszt jelzésű ösvényen. Pár méter után széles szállítóutat érünk el, melyen irányt tartva, kissé balra megyünk tovább, nagyjából szintet tartva. Kb. 600 méter után, egy kis tisztásnál figyeljünk, mert jelzett utuk jobbra, keskeny ösvényre tér le az erdészeti útról. Cserjés-bokros, fiatalos erdőben gyalogolunk az enyhén emelkedő ösvényen, majd egy egyenes nyiladékban kapaszkodunk fel a Tövises-hegy (510 m) erdős kúpjára. Pár lépéssel odébb részleges, kissé benőtt kilátás ígérkezik a Prédikálószék felé. Leereszkedünk a hegy gerincéről az Akasztó-lyuk nyergébe, majd kényelmes utunk enyhén emelkedve vezet fel az Akasztó-hegy északi oldalában lévő Hármashatárhoz, ahonnan szép kilátás nyílik a Dunára, a felette magasló, már a Börzsönyhöz tartozó Szent Mihály-hegyre és az oldalában sötétlő Remete-barlangra.

Elágazáshoz érünk, a Piros + jelzések, a Piros jelekkel együtt kissé jobbra felfelé indulnak a Prédikálószék irányába, mi balra térünk rá a Piros jelzésű ösvényre, mely fokozatosan szintet vesztve ereszkedik le az Akasztó-hegyről. Lejjebb keresztezünk egy aszfaltutat, majd a lenti patak árka mentén jobbra fordulunk. Pár méter után balra kanyarodik ösvényünk, mely meredeken ereszkedik le a Király-patak medréhez, átügyeskedjük magunkat a gázlón, a meredek túlpartot hosszú lépcsősor segítségével küzdjük le. Egy jelzőtáblás kereszteződéshez jutunk fel, mellette pihenőhely, esőbeálló és a gyér vizű, de gyakran teljesen száraz Király-kút (Kolacskovszky-forrás). Mindenesetre piknikező helynek kitűnő.

A pihenőtől a Piros sáv jelű szekérúton indulunk tovább Sikáros felé, az enyhén lejtő agyagos út nedves időben kellemetlenül sáros lehet. Végül kiérünk egy keresztező, széles földútra, a Piros jelzések jobbra folytatódnak tovább, mi balra megyünk a Kék + jeleket követve. Keresztezzük a Király-patakot, és kijutunk egy erdészeti aszfaltútra, melyen jobbra tartunk. Mellőzzük balra a régi őrház épületét, de rövidesen jobbra térünk le a műútról, továbbra is a Kék + jeleket követve. Kissé megnyílik a táj, a Sikárosi-medence északkeleti szélén járunk, kellemes, enyhén lejtős szekérutunk ligetes tisztásokon át torkollik végül az Országos Kéktúra útvonalába.

Jobbra nézve látjuk a Bükkös-patakon átkelő utat, mi balra fordulunk és pár méter után kiérünk a Sikárosi-erdészházhoz vezető bekötőútra. Az OKT pecsételőhelye egy fán található a kapu előtt. A hangulatos tisztás szélén, a vadászház kerítése mellett folytatjuk túránkat a Kék sáv jelű úton. Beérünk az erdőbe, gázlón küzdjük át magunkat a Bükkös-patakon, balra a Lenkó-emlékmű obeliszkje áll, előtte pihenőpadok. Túránk legszebb szakasza következik, a Bükkös-patak árnyas, vadregényes völgye, kétszer is átügyeskedjük magunkat a patak gázlóin, balra felettünk a műutat láthatjuk, majd kiérünk a Kárpát-forrás előtti pihenőhelyhez. Úri módon, gyaloghídon keresztezzük a patakot, egy hajdani ifjúsági tábor területén vágunk át, majd elágazáshoz érünk. Az Országos Kéktúra útvonalán maradunk, mely balra hagyja el a Bükkös-patak völgyét, egyenesen a Kék + és Zöld + jelzések követik a völgyet, a Lajosforrás, ill. a Dömörkapu irányába.

Keresztezzük az aszfaltutat, a kis patak árka mentén haladunk felfelé az Öreg-nyílás-völgyben, később feljebb kapaszkodunk, majd kiérünk, a velünk párhuzamosan, a völgy túloldalán futó aszfaltútra, melyen jobbra tartunk. Rövidesen a Kéktúra balra tér le a völgyet követő műútról, kis hídon kelünk át a vízmosáson, és pár perc alatt felkapaszkodunk a Kisrigó vendéglő parkolójához, kiindulási pontunkhoz.